Klink Skrevet 23. mars 2021 #101 Skrevet 23. mars 2021 Ukjent. skrev (Akkurat nå): Så lenge det ikke medfører straff, er det uaktuelt å følge disse sinnsyke «anbefalingene». Det holder nå. Og derfor kommer det slike anbefalinger da ingen holder dem. 4
student86 Skrevet 23. mars 2021 #102 Skrevet 23. mars 2021 (endret) Jacuzzi skrev (36 minutter siden): Det virker som om ingen på KG jobber i restaurantbransjen, reiselivsbransjen eller kulturbransjen og opplever å bli permittert gang på gang og se livsverkene sine smuldre hen ytterligere hver eneste gang det kommer en slik ny innstramming. Her kvitres det bare om hvor enkelt det er å sitte hjemme og holde avstand ("hvor vanskelig kan det være, liksom"), eller stakkars oss som ikke kan ha besøk av mer enn to kompiser, for det er gøyere med tre. Livsperspektiv etterlyses. Hva med å heller tenke litt mer på de som får sparken fra treningssentrene etter å ha vært permittert i over et år i stedet for å tenke "stakkars meg som må jogge ute i stedet for på tredemølle nå"? Jeg har venner som har begynt å flytte ut av leilighetene sine nå, for de har ikke råd til å betale leie lengre. Enslige uten familie i samme by er også basically fucked mtp sosial kontakt når alle vennene låser seg inne i sine minikohorter. Dét bekymrer meg veldig. Jeg er også dødsbekymret for broren min i Oslo som har sittet alene på hjemmekontor i en knøttliten leilighet siden november - tror ikke han har så mange venner der nede. Og nå kan han ikke komme og besøke meg i påsken heller. Det skjærer meg i hjertet, blir fort mange som sliter økonomisk og på andre måter - igjen - og syns også det er fælt at det å møte få mennesker fort kan ende med utenforskap. Endret 23. mars 2021 av student86 6
Nicathv Skrevet 23. mars 2021 #103 Skrevet 23. mars 2021 13579 skrev (2 timer siden): Dersom vedtaket blir langvarig, hvordan skal politiet oppdage det dersom man har to gjester nå og en tredje om et halvt år? Det er således nødvendig med straks å innføre krav om registrering av personalia til alle som krysser terskelen til den enkelte på ubestemt tid. Helst burde slike besøk forbys totalt eller måtte søkes om lang tid på forhånd. - Det er ikke forbudt å møte flere enn to personer. Det er en anbefaling, altså ikke noe du får politiet på døra for. - Det er ekstremt usannsynlig at anbefalingen kommer til å vare i et halvt år. - Om du har to gjester denne uka og to andre gjester om et par uker så bryter du ikke engang anbefalingene. Men klart, jo mer dramatiske og tilsynelatende ugjennomførbare tiltakene er, jo gøyere er det å hause seg opp og klage over dem. Er ikke så farlig om det har noe med virkeligheten å gjøre eller ikke. 4
13579 Skrevet 23. mars 2021 #104 Skrevet 23. mars 2021 Nicathv skrev (1 minutt siden): - Det er ikke forbudt å møte flere enn to personer. Det er en anbefaling, altså ikke noe du får politiet på døra for. - Det er ekstremt usannsynlig at anbefalingen kommer til å vare i et halvt år. - Om du har to gjester denne uka og to andre gjester om et par uker så bryter du ikke engang anbefalingene. Men klart, jo mer dramatiske og tilsynelatende ugjennomførbare tiltakene er, jo gøyere er det å hause seg opp og klage over dem. Er ikke så farlig om det har noe med virkeligheten å gjøre eller ikke. Det er korrekt at det per i dag er en anbefaling, men i neste omgang blir dette garantert et påbud i hele landet. At reglene blir mindre strenge det første året, synes helt usannsynlig, kanskje blir reglene permanente. 2
Rosabløff Skrevet 23. mars 2021 #105 Skrevet 23. mars 2021 Jacuzzi skrev (24 minutter siden): Det virker som om ingen på KG jobber i restaurantbransjen, reiselivsbransjen eller kulturbransjen og opplever å bli permittert gang på gang og se livsverkene sine smuldre hen ytterligere hver eneste gang det kommer en slik ny innstramming. Her kvitres det bare om hvor enkelt det er å sitte hjemme og holde avstand ("hvor vanskelig kan det være, liksom"), eller stakkars oss som ikke kan ha besøk av mer enn to kompiser, for det er gøyere med tre. Livsperspektiv etterlyses. Hva med å heller tenke litt mer på de som får sparken fra treningssentrene etter å ha vært permittert i over et år i stedet for å tenke "stakkars meg som må jogge ute i stedet for på tredemølle nå"? Jeg har venner som har begynt å flytte ut av leilighetene sine nå, for de har ikke råd til å betale leie lengre. Enslige uten familie i samme by er også basically fucked mtp sosial kontakt når alle vennene låser seg inne i sine minikohorter. Dét bekymrer meg veldig. Jeg er også dødsbekymret for broren min i Oslo som har sittet alene på hjemmekontor i en knøttliten leilighet siden november - tror ikke han har så mange venner der nede. Og nå kan han ikke komme og besøke meg i påsken heller. Veldig godt innlegg! Og få broren din hjem på besøk. Tenker at vi alle bare må bruke sunn fornuft. Jeg kommer selv til å besøke noen i påsken som trenger meg selv om det da blir mer enn 1-2 faste «kohort-venner». Jeg sitter nærmest isolert på hjemmekontor selv, så jeg besøker aleneboere som sitter helt alene og som jeg vet vil sette stor pris på at jeg besøker dem. 14
Nicathv Skrevet 23. mars 2021 #106 Skrevet 23. mars 2021 13579 skrev (Akkurat nå): Det er korrekt at det per i dag er en anbefaling, men i neste omgang blir dette garantert et påbud i hele landet. At reglene blir mindre strenge det første året, synes helt usannsynlig, kanskje blir reglene permanente. Det må være spennende å leve i din fantasiverden. 5
13579 Skrevet 23. mars 2021 #107 Skrevet 23. mars 2021 Nicathv skrev (1 minutt siden): Det må være spennende å leve i din fantasiverden. Vent og se.... 1
Gjest Pianobar Skrevet 23. mars 2021 #108 Skrevet 23. mars 2021 Jeg lurer på hvor de skal stramme inn dersom smitten øker enda mer fra starten av april.
Anonymburker Skrevet 23. mars 2021 #109 Skrevet 23. mars 2021 Pianobar skrev (7 minutter siden): Jeg lurer på hvor de skal stramme inn dersom smitten øker enda mer fra starten av april. Sikkert stengte skoler og barnehager. 1
Tunique Skrevet 23. mars 2021 #110 Skrevet 23. mars 2021 Husk det folkens; anbefalinger er ikke påbud. Håper alle får en fin påske med venner og familie (eller alene) 6
Blekkulfina Skrevet 23. mars 2021 #111 Skrevet 23. mars 2021 Veldig festlig å lese hvordan folk roper opp fordi alle nå må følge samme strenge, nasjonale regler. «For vi har jo ingen smitte her». Vel. Det var knapt smitte i Ålesund eller på Askøy heller, før det plutselig eksploderte i forrige uke. For å nevne noen. Også er det ofte lurt å kikke litt lenger enn sin egen navle når man står midt i en langvarig global pandemi. Hvis det kjennes vanskelig, kan man f.eks tenke på de 100 000 vis av innbyggerne i Oslo, som har levd med sosial lockdown i flere måneder nå, pga smitte som skjer spesielt mye i helt andre bydeler enn de man selv bor i, eller alle millioner av folk rundt om i Europa og verden ellers som VIRKELIG har måttet lide under lockdown, på en helt annen og mer inngripende måte enn de halvveis-greiene vi kjører her til lands. Når det er sagt, så er jeg usikker på om dette vil være nok, så lenge barnehager og skoler fortsatt får fungere som effektive smittespredere, ikke bare i Oslo, men i nesten samtlige av kommunene rundt også, hvor smitten er like høy og også høyere enn Oslo per dags dato. 13
Gjest Pianobar Skrevet 23. mars 2021 #112 Skrevet 23. mars 2021 Expandable86 skrev (9 minutter siden): Sikkert stengte skoler og barnehager. Det vil være litt krise for veldig mange av oss.
TheOneLinePuncher Skrevet 23. mars 2021 #113 Skrevet 23. mars 2021 cppdude skrev (3 timer siden): Bor i en kommune langt uti helvete, som ikke har hatt smitte siden September. Og det har vel vært under 10 smittede totalt - der samtlige av smittede fikk påvist smitte mens de satt i karantene, etter jobbreise. Hva kan jeg si - for oss her oppe, så føles det totalt bortkastet med disse ekstra tiltakene. Det er rett og slett ekstremt lite tilreisende her. Og på den ene puben vi har, så henger det jo knapt folk under 30. Poenget er at om ikke tiltakene settes inn og deretter etterleves, vil du få viruset på besøk før du aner. Og innen da er sykehus og intensivavdelinger kollapset forlengst. Mulig tiltakene ikke føles så bortkastet nå? 3
Gjest Hvemsomhelst Skrevet 23. mars 2021 #114 Skrevet 23. mars 2021 Tvunget karantenehotell etter unødvendig utenlandsreise. Hva som er nødvendig er faktisk individuelt, og vi er noen som får store skader på våre fritidseiendommer i Sverige og Danmark når vi ikke kan få sett til dem. Det har vært frost og vannskader, museinvasjoner, veltede trær og innbrudd. Forsikringer kommer man ikke langt med da man har plikt til å foreta nødvendig ettersyn. Om man velger å reise og ikke har penger til egenandelen på karantenefengselet? Kan man heller sone hjemme med fotlenke? Evt. Engasjere noen fra bygda til å passe på? De er jo godt drevet med angiveri det siste året.
Anonymburker Skrevet 23. mars 2021 #115 Skrevet 23. mars 2021 Pianobar skrev (Akkurat nå): Det vil være litt krise for veldig mange av oss. Ja, men det er vel et "naturlig" steg for myndighetene og deres logikk hvis smitten øker i påska MED alle disse tiltakene. 1
Klink Skrevet 23. mars 2021 #116 Skrevet 23. mars 2021 Expandable86 skrev (Akkurat nå): Ja, men det er vel et "naturlig" steg for myndighetene og deres logikk hvis smitten øker i påska MED alle disse tiltakene. Ja så da bør tiltakene følges så vi slipper enda sterkere tiltak! 2
SagaP Skrevet 23. mars 2021 #117 Skrevet 23. mars 2021 Jacuzzi skrev (55 minutter siden): Det virker som om ingen på KG jobber i restaurantbransjen, reiselivsbransjen eller kulturbransjen og opplever å bli permittert gang på gang og se livsverkene sine smuldre hen ytterligere hver eneste gang det kommer en slik ny innstramming. Her kvitres det bare om hvor enkelt det er å sitte hjemme og holde avstand ("hvor vanskelig kan det være, liksom"), eller stakkars oss som ikke kan ha besøk av mer enn to kompiser, for det er gøyere med tre. Livsperspektiv etterlyses. Hva med å heller tenke litt mer på de som får sparken fra treningssentrene etter å ha vært permittert i over et år i stedet for å tenke "stakkars meg som må jogge ute i stedet for på tredemølle nå"? Jeg har venner som har begynt å flytte ut av leilighetene sine nå, for de har ikke råd til å betale leie lengre. Enslige uten familie i samme by er også basically fucked mtp sosial kontakt når alle vennene låser seg inne i sine minikohorter. Dét bekymrer meg veldig. Jeg er også dødsbekymret for broren min i Oslo som har sittet alene på hjemmekontor i en knøttliten leilighet siden november - tror ikke han har så mange venner der nede. Og nå kan han ikke komme og besøke meg i påsken heller. Når hver eneste arbeidsplass er knekt, leiligheter står tomme fordi folk er uten inntekt (bo med storfamilien = mer smitte), folk er fullstendig psykisk knekt og vaksinen har tatt flere liv, da gir de seg kanskje. Da er det kanskje en mulighet for at det åpnes bittelitt opp. Hadde man giddet å betale ekstra for å handle vaksiner utenom Sverige og EU, hadde alt dette vært unngått. Det er jo egentlig ikke til å tro. 6
TheOneLinePuncher Skrevet 23. mars 2021 #118 Skrevet 23. mars 2021 Nicathv skrev (36 minutter siden): - Det er ikke forbudt å møte flere enn to personer. Det er en anbefaling, altså ikke noe du får politiet på døra for. - Det er ekstremt usannsynlig at anbefalingen kommer til å vare i et halvt år. - Om du har to gjester denne uka og to andre gjester om et par uker så bryter du ikke engang anbefalingene. Men klart, jo mer dramatiske og tilsynelatende ugjennomførbare tiltakene er, jo gøyere er det å hause seg opp og klage over dem. Er ikke så farlig om det har noe med virkeligheten å gjøre eller ikke. Om smitten ikke synker med de tiltakene som innføres nå, kan vi se svært lange og mer inngripende tiltak. 2
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 23. mars 2021 #119 Skrevet 23. mars 2021 Blir spennende å se om regjeringen følger disse tiltakene selv..
SagaP Skrevet 23. mars 2021 #120 Skrevet 23. mars 2021 (endret) Catalina Culès skrev (3 minutter siden): Blir spennende å se om regjeringen følger disse tiltakene selv.. Høie skal på hytta. Vet ikke om det er noen flere runddager å feire hos Erna? Sindre fyller først 60 om drøye tre år, og da er kanskje dette over? Endret 23. mars 2021 av SagaP 3
Fremhevede innlegg