Klink Skrevet 23. mars 2021 #81 Skrevet 23. mars 2021 Zoey skrev (10 minutter siden): Unnskyld, men jeg lo høyt av "To gjester påbudt". Ja, det er påbudt. Alle må ha to gjester til enhver tid. Men det er råd. Han hadde en lang tirade om at husstander holder seg helst for seg selv, men enslige kan tilbringe tid (også på hytta) med 1-2 faste venner eller med én fast husstand. Noe som er morsomt, fordi husstanden som den enslige vil reise på hytta sammen med (og kan reise sammen med iflg rådene) kan faktisk ikke ta med den enslige dersom DE skal følge rådene. Jeg, mann og barn kan reise på hytta. Bare oss. Min single, barnløse svoger kan reise på hytta med 1-2 faste venner... ELLER sammen med oss! For det er innenfor anbefalingene. Men vi skal helst ikke reise med ham, altså. For det er i mot anbefalingene...? Det er ikke bare kommareglene det skorter på, den fremstillingen som gis muntlig er også høyst åpen for tolkninger og veldig preget av anbefaling og råd. De faste restriksjonene (forbud og forskrifter) gjelder sjenkestopp, antall besøkende i planlagte arrangementer/begravelser, samt bransjer og aktiviteter som blir helt stengt (voksen-idrett innendørs og bingo'n, for eksempel) Jepp! Man må nok bruke litt sunn fornuft og forstå at grunnlaget er minst mulig mennesker samlet🤷♀️
Djungelvrål Skrevet 23. mars 2021 #82 Skrevet 23. mars 2021 Ab_naturals skrev (26 minutter siden): Hvordan blir dette for restauranter tror dere, det må vel legges til rette for 2m mellom hver gjest slik som det tidligere var krav om 1m? 🤔 Alt blir stengt! 2
Klink Skrevet 23. mars 2021 #83 Skrevet 23. mars 2021 Expandable86 skrev (4 minutter siden): Ikke ta det bokstavelig, dere misser poenget. Poenget om å drite i det regjeringen anbefaler iss å gjøre i en pandemi og kun tenke på seg selv? 6
Khadira Skrevet 23. mars 2021 #84 Skrevet 23. mars 2021 Expandable86 skrev (17 minutter siden): Ikke ta det bokstavelig, dere misser poenget. Utdyp hva poenget ditt er, da. En tynn kommentar får et tynt svar.
Anonymburker Skrevet 23. mars 2021 #85 Skrevet 23. mars 2021 Klink skrev (2 minutter siden): Poenget om å drite i det regjeringen anbefaler iss å gjøre i en pandemi og kun tenke på seg selv? Poenget om å tenke at disse tiltakene er tatt ut av alle proporsjoner, og er til så mye mer skade enn nytte. Jeg tenker ikke på meg selv, men på de som blir skadelidende psykisk av pandemien, men også på dem som mister jobb og fremtiden sin. På barn og unge som mister fritidstilbudene sine. At man innfører inngripende nasjonale tiltak som skal gjelde i områder hvor smittetrykket er lavt/ikke-eksisterende, er tåpelig. Hvorfor skal f.eks alle sossene fra Oslo komme sørover til hyttene sine i påska når det er nettopp der de kommer fra at smittetrykket er størst og skal komme og viderebringe smitten til sør? Jeg svelger ikke rått alt det som myndighetene kommer med og vil ikke være noen nikkedukke for dem. De opererer med smittetall som skremselspropaganda, men hvor mange blir alvorlige syke og hvor mange dør? 15
Gjest solavskjerming Skrevet 23. mars 2021 #86 Skrevet 23. mars 2021 Fotgjenger skrev (51 minutter siden): Ikke jeg heller! Hva er problemet🙉 Alle er jo tjent med at vi får kontroll og etter hvert kan se tilbake på denne perioden.... Hvorfor ikke innfinne seg med realiteten? Jo kjappere folk gjør det, jo raskere når vi målet. Er SÅ lei av "buhu urettferdig for meg"... Har full forståelse for at det må strenge tiltak til når det er mye smitte. Men Norge strekker seg over store områder, og mange av områdene har ikke smitte. Og har heller ikke hatt, eller har hatt veldig lite smitte. Har lite til overs for at det skal være like tiltak uavhengig av smittesituasjon.
Klink Skrevet 23. mars 2021 #87 Skrevet 23. mars 2021 Expandable86 skrev (4 minutter siden): Poenget om å tenke at disse tiltakene er tatt ut av alle proporsjoner, og er til så mye mer skade enn nytte. Jeg tenker ikke på meg selv, men på de som blir skadelidende psykisk av pandemien, men også på dem som mister jobb og fremtiden sin. På barn og unge som mister fritidstilbudene sine. At man innfører inngripende nasjonale tiltak som skal gjelde i områder hvor smittetrykket er lavt/ikke-eksisterende, er tåpelig. Hvorfor skal f.eks alle sossene fra Oslo komme sørover til hyttene sine i påska når det er nettopp der de kommer fra at smittetrykket er størst og skal komme og viderebringe smitten til sør? Jeg svelger ikke rått alt det som myndighetene kommer med og vil ikke være noen nikkedukke for dem. De opererer med smittetall som skremselspropaganda, men hvor mange blir alvorlige syke og hvor mange dør? Tiltakene er jo nettopp for at folk skal holde seg i sin egen kommune eller på hytta si, men da skal handling og alt gjøres i egen kommune! Så problemet er jo om «oslofolkene» ikke forholder seg til anbefalingene. men de skal man ikke svelge rått så....? 5
Forever22 Skrevet 23. mars 2021 #88 Skrevet 23. mars 2021 Ryddet for forherligelse av brudd på norsk lov, avsporing og svar til det. Forever22,mod
Anonymburker Skrevet 23. mars 2021 #89 Skrevet 23. mars 2021 Klink skrev (1 minutt siden): Tiltakene er jo nettopp for at folk skal holde seg i sin egen kommune eller på hytta si, men da skal handling og alt gjøres i egen kommune! Så problemet er jo om «oslofolkene» ikke forholder seg til anbefalingene. men de skal man ikke svelge rått så....? Det er forskjell på smittetrykket fra sted til sted. Når først myndighetene har lagt seg på denne harde linja, så vet vi jo hva som vil skje om Oslo-folkene kommer hit som superspredere. Jeg vet at det har kommet turister her allerede. Jeg holder meg i egen kommune, jeg. Har ikke hytte og skal aldri ha det heller. Jeg følger nok flere av tiltakene av gjennomsnittspersonen, frivillig eller ufrivillig. Men jeg er ikke med på detaljstyringen fra myndighetene på livene våre. Jeg syns også mange av tiltakene er diffuse. Treningssentre og svømmehaller stenges, men har likevel åpent.. For noen. Når vi ser på Erna sin håndtering av smittevernreglene i forhold til sin egen 60-års feiring, så forstår vi alle at selv de på toppen er lei tiltakene og gjør som de vil. Så før du kritiserer meg, se på vår egen leder først. Selvfølgelig visste hun reglene, hun som har stått og formanet dem til oss alle i ett år. Hun bare ga faen, fordi hun er lei av hele pandemien men også rollen sin som statsminister. 6
Gjest Mrs. Random Nick Skrevet 23. mars 2021 #90 Skrevet 23. mars 2021 2 hours ago, pusen56 said: https://www.ungeformenneskerettigheter.no/what-are-human-rights/universal-declaration-of-human-rights/articles-1-15.html nr 13: bevegelsesfrihet Proklamerer du det høylytt overfor senterledere rundt det ganske land også, eller?
Klink Skrevet 23. mars 2021 #91 Skrevet 23. mars 2021 Expandable86 skrev (1 minutt siden): Det er forskjell på smittetrykket fra sted til sted. Når først myndighetene har lagt seg på denne harde linja, så vet vi jo hva som vil skje om Oslo-folkene kommer hit som superspredere. Jeg vet at det har kommet turister her allerede. Jeg holder meg i egen kommune, jeg. Har ikke hytte og skal aldri ha det heller. Jeg følger nok flere av tiltakene av gjennomsnittspersonen, frivillig eller ufrivillig. Men jeg er ikke med på detaljstyringen fra myndighetene på livene våre. Jeg syns også mange av tiltakene er diffuse. Treningssentre og svømmehaller stenges, men har likevel åpent.. For noen. Når vi ser på Erna sin håndtering av smittevernreglene i forhold til sin egen 60-års feiring, så forstår vi alle at selv de på toppen er lei tiltakene og gjør som de vil. Så før du kritiserer meg, se på vår egen leder først. Selvfølgelig visste hun reglene, hun som har stått og formanet dem til oss alle i ett år. Hun bare ga faen, fordi hun er lei av hele pandemien men også rollen sin som statsminister. Jeg kritiserer på ingen måte deg. Jeg aner ikke hvem du er eller hva du gjør. Jeg er uenig i meningene dine. 4
Banænie Skrevet 23. mars 2021 #92 Skrevet 23. mars 2021 Nå begynner jeg å bli lei! Vi har fulgt alt av anbefalinger. Ikke sett familie på lenge. Ofte må besøk avlyses pga nye regler. Har tatt vaksinen og ble skitdårlig.. Kommunen jeg bor i har sendt x antall doser til østlandet. Kommunen her og nabokommunene har innført lokale forbud og forbereder seg på innrykk av smittede østlendinger som skal på hytta ved sjøen. Igjen blir det en påske uten besøk. Kun nærmeste familie. Som i jula. Fint og flott, men litt kjedelig og utmattende i lengden. 11
Jacuzzi Skrevet 23. mars 2021 #93 Skrevet 23. mars 2021 Det virker som om ingen på KG jobber i restaurantbransjen, reiselivsbransjen eller kulturbransjen og opplever å bli permittert gang på gang og se livsverkene sine smuldre hen ytterligere hver eneste gang det kommer en slik ny innstramming. Her kvitres det bare om hvor enkelt det er å sitte hjemme og holde avstand ("hvor vanskelig kan det være, liksom"), eller stakkars oss som ikke kan ha besøk av mer enn to kompiser, for det er gøyere med tre. Livsperspektiv etterlyses. Hva med å heller tenke litt mer på de som får sparken fra treningssentrene etter å ha vært permittert i over et år i stedet for å tenke "stakkars meg som må jogge ute i stedet for på tredemølle nå"? Jeg har venner som har begynt å flytte ut av leilighetene sine nå, for de har ikke råd til å betale leie lengre. Enslige uten familie i samme by er også basically fucked mtp sosial kontakt når alle vennene låser seg inne i sine minikohorter. Dét bekymrer meg veldig. Jeg er også dødsbekymret for broren min i Oslo som har sittet alene på hjemmekontor i en knøttliten leilighet siden november - tror ikke han har så mange venner der nede. Og nå kan han ikke komme og besøke meg i påsken heller. 35
Gjest Smeltemann Skrevet 23. mars 2021 #94 Skrevet 23. mars 2021 Klappe skrev (2 timer siden): Veldig forvirrende. Står at treningssentrene må stenge men det er lov med individuell trening for innbyggerne i kommunen?🤷♀️ Ingen nekter deg å jogge eller gå på ski.
13579 Skrevet 23. mars 2021 #95 Skrevet 23. mars 2021 NorthernLight skrev (1 time siden): Herlighet,,, for en useriøs kommentar. Bortsett fra en skrivefeil, var dette helt seriøst. Dersom en har for store smerter, kan alltids en lege trekke tanna, trekking av tenner inngår i legeutdanningen.
Gjest Smeltemann Skrevet 23. mars 2021 #96 Skrevet 23. mars 2021 Jacuzzi skrev (3 minutter siden): Det virker som om ingen på KG jobber i restaurantbransjen, reiselivsbransjen eller kulturbransjen og opplever å bli permittert gang på gang og se livsverkene sine smuldre hen ytterligere hver eneste gang det kommer en slik ny innstramming. Her kvitres det bare om hvor enkelt det er å sitte hjemme og holde avstand ("hvor vanskelig kan det være, liksom"), eller stakkars oss som ikke kan ha besøk av mer enn to kompiser, for det er gøyere med tre. Livsperspektiv etterlyses. Hva med å heller tenke litt mer på de som får sparken fra treningssentrene etter å ha vært permittert i over et år i stedet for å tenke "stakkars meg som må jogge ute i stedet for på tredemølle nå"? Jeg har venner som har begynt å flytte ut av leilighetene sine nå, for de har ikke råd til å betale leie lengre. Enslige uten familie i samme by er også basically fucked mtp sosial kontakt når alle vennene låser seg inne i sine minikohorter. Dét bekymrer meg veldig. Jeg er også dødsbekymret for broren min i Oslo som har sittet alene på hjemmekontor i en knøttliten leilighet siden november - tror ikke han har så mange venner der nede. Og nå kan han ikke komme og besøke meg i påsken heller. Det med permiteringer er ikke noe nytt, vi ha bare hatt det for godt i lengre tid,det har vært oppgang tider i næringslivet i flere år . På 90 tallet å først på 2000 tallet var det mye permiteringer. Denne gangen var det en pandemi som tok knekken på oss.
13579 Skrevet 23. mars 2021 #97 Skrevet 23. mars 2021 Smeltemann skrev (1 minutt siden): Ingen nekter deg å jogge eller gå på ski. Nei, men dersom en risikerer å treffe på et menneske på mindre enn to meters avstand, kreves korrekt bruk av munnbind. Helsedirektoratet burde dog innført krav om dobbelt munnbind i en hver situasjon, og at dette er testet mtp lekkasje. Dette burde også gjelde i hjemmene, samt hele døgnet. 2
GrønnNellik68 Skrevet 23. mars 2021 #98 Skrevet 23. mars 2021 Tror dette her vil virke mot sin hensikt egentlig. Mange kommer til å ta en Erna der😂 7
Ukjent. Skrevet 23. mars 2021 #99 Skrevet 23. mars 2021 Jacuzzi skrev (16 minutter siden): Det virker som om ingen på KG jobber i restaurantbransjen, reiselivsbransjen eller kulturbransjen og opplever å bli permittert gang på gang og se livsverkene sine smuldre hen ytterligere hver eneste gang det kommer en slik ny innstramming. Her kvitres det bare om hvor enkelt det er å sitte hjemme og holde avstand ("hvor vanskelig kan det være, liksom"), eller stakkars oss som ikke kan ha besøk av mer enn to kompiser, for det er gøyere med tre. Livsperspektiv etterlyses. Hva med å heller tenke litt mer på de som får sparken fra treningssentrene etter å ha vært permittert i over et år i stedet for å tenke "stakkars meg som må jogge ute i stedet for på tredemølle nå"? Jeg har venner som har begynt å flytte ut av leilighetene sine nå, for de har ikke råd til å betale leie lengre. Enslige uten familie i samme by er også basically fucked mtp sosial kontakt når alle vennene låser seg inne i sine minikohorter. Dét bekymrer meg veldig. Jeg er også dødsbekymret for broren min i Oslo som har sittet alene på hjemmekontor i en knøttliten leilighet siden november - tror ikke han har så mange venner der nede. Og nå kan han ikke komme og besøke meg i påsken heller. De største tiltakselskerne sitter her inne hele dagen. Vil vel anta at det er del uføre/ hjemmeværende. Er man ufør hadde jeg ikke hylt så høyt om at det er bra med stengt næringsliv. Kan bli tøffe tider for dem når statskassen er tom. Folk skjønner ikke de alvorlige konsekvensene av disse absurde tiltakene. Det er bare trist å være vitne til. Jeg er ingen konspiraasjonsteoretiker, men jeg lurer på hva i helvete det er som gjør at politikerne har mistet all forstand og kritisk tanke. De gir faen i alt annet enn korona. 13
Ukjent. Skrevet 23. mars 2021 #100 Skrevet 23. mars 2021 Bente1234 skrev (2 minutter siden): Tror dette her vil virke mot sin hensikt egentlig. Mange kommer til å ta en Erna der😂 Så lenge det ikke medfører straff, er det uaktuelt å følge disse sinnsyke «anbefalingene». Det holder nå. 6
Fremhevede innlegg