Gå til innhold

Nye nasjonale tiltak!

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Klink skrev (2 minutter siden):

Mange sliter også med senvirkninger av viruset. Det er ikke bare det å dø man er redd for. 

Senvirkninger rammer mange - også i forbindelse med andre sykdommer. Du kan også få alvorlige senvirkninger etter behandling f.eks etter cellegift og strålebehandling. 
Når det gjelder covid så er det for tidlig å si noe om omfanget av disse og hvor lenge de måtte vare. 
Mye fælt i verden. Det er ikke slik at Covid trumfer alt

• Liker 7
Skrevet
17 minutter siden, SagaP said:

Nå må du ikke glemme at vi har lav dødelighet også i Norge. 0,85 % av de smittede er døde (hovedsakelig eldre mennesker). Det vil si at 99,15 % av de smittede har overlevd dette viruset. 
Storbritannia har siden pandemien startet og fram til nå hatt 4 310 000 smittede, av disse er 126 000 mennesker døde. I prosent utgjør det 2,9. Det vil si at 97,1 % av de smittede har overlevd. 
Brasil er et annet land med mye smitte. Der har de få eller ingen tiltak. 
Tallene for Brasil er: 12 100 000 smittede. Av disse er 299 000 døde. I prosent er dette 2,5. Det vil si at 97,5 % av de smittede overlevde. 
I Texas har smitten og dødsfallene stupt dramatisk til tross for få eller ingen tiltak. Antall vaksinerte var per 15. mars 9,8 %

Jeg har landet ned på at god håndvask, holde metern og munnbind er tilstrekkelig. 
Det vi driver med i Norge er oppskriften på mental uhelse, massearbeidsledighet og konkursras.
Det er et konglomerat av regler som ikke engang vår egen statsminister klarer å følge. 

Da er du sikkert ikke blant "de verste". Men metern er ikke lenger nok med mutasjonen (hvorfor skulle egentlig viruset bry seg om 100 cm, men ikke 99?, hvorfor nøyaktig en meter? så det var lett å forstå at "metern" var et sleivete ca-forslag fra noen som egentlig ikke visste). Hvor mange man treffer i løpet av uken har også mye å si. Antall ganger på bussen, butikken, venteværelse på sykehus, hvor tett og lenge man står når det prates, hvor mye man tar på ting dørhåndtak osv, om man er på offentlige toaletter eller heiser, om man går rett bak med en som hoster eller puster tungt på gata, om man lufter hjemme hvis noen har vært innom, osv osv. Smittetall er vanskelig å bruke i sammenligning fordi det er så forskjellig hvor lett/dyrt/vanlig det er å teste seg i forskjellige land. Mørketallene for smittede er vidt forskjellig. Også i Norge regner man med at kanskje dobbelt så mange har vært smittet som de registrerte. Mange har viruset symptomfritt eller de "lider i stillhet" i hjemmet fordi de innbiller seg at de får et slags stigma om noen får vite - det er mye rare kulturelle ting i Norge også.

• Liker 1
Skrevet
SagaP skrev (25 minutter siden):

Senvirkninger rammer mange - også i forbindelse med andre sykdommer. Du kan også få alvorlige senvirkninger etter behandling f.eks etter cellegift og strålebehandling. 
Når det gjelder covid så er det for tidlig å si noe om omfanget av disse og hvor lenge de måtte vare. 

Men dette smitter! Og det smitter mange. Det gjør ikke kreft. 

• Liker 1
Skrevet
Charlie Amberson skrev (Akkurat nå):

Da er du sikkert ikke blant "de verste". Men metern er ikke lenger nok med mutasjonen (hvorfor skulle egentlig viruset bry seg om 100 cm, men ikke 99?, hvorfor nøyaktig en meter? så det var lett å forstå at "metern" var et sleivete ca-forslag fra noen som egentlig ikke visste). Hvor mange man treffer i løpet av uken har også mye å si. Antall ganger på bussen, butikken, venteværelse på sykehus, hvor tett og lenge man står når det prates, hvor mye man tar på ting dørhåndtak osv, om man er på offentlige toaletter eller heiser, om man går rett bak med en som hoster eller puster tungt på gata, om man lufter hjemme hvis noen har vært innom, osv osv. Smittetall er vanskelig å bruke i sammenligning fordi det er så forskjellig hvor lett/dyrt/vanlig det er å teste seg i forskjellige land. Mørketallene for smittede er vidt forskjellig. Også i Norge regner man med at kanskje dobbelt så mange har vært smittet som de registrerte. Mange har viruset symptomfritt eller de "lider i stillhet" i hjemmet fordi de innbiller seg at de får et slags stigma om noen får vite - det er mye rare kulturelle ting i Norge også.

Nå må du slutte å kverulere. Det handler om å holde avstand - 1 meter er vurdert som tilstrekkelig i de fleste land. 
Ja, det har nok vært mer enn dobbelt så mange smittede enn de som er registrerte. Disse har ikke blitt fanget opp fordi de verken har havnet på sykehus eller i graven. Så lite dødelig er viruset, og så lite sykdomsframkallende KAN viruset være

• Liker 1
Skrevet
Klink skrev (3 minutter siden):

Men dette smitter! Og det smitter mange. Det gjør ikke kreft. 

Joda, kreft kan også smitte. Nevner HPV viruset. 

• Liker 3
Skrevet (endret)
SagaP skrev (3 minutter siden):

Jaja, men ikke like heftig som viruset her. 
Og man kan beskytte seg. 
og man kan vaksinere seg. 
og man må ha sex for å bli smittet. 

Endret av Klink
  • Liker 1
Skrevet
1 hour ago, SagaP said:

Jeg kjenner heller ingen som er død av corona eller har hatt sykdommen. 

Kjenner tre som har hatt. To lette med "bare" feber/hodepine/muskelvondt/hoste som er 100% tilbake (sier de) og en relativt alvorlig som fortsatt har ettervirkninger etter to måneder med fatigue/stor slapphet og endret smak på mat, men han slapp heldigvis sykehus.

Skrevet
clyde skrev (21 timer siden):

Beklageligvis? Hvem skal betale for at foreldre ikke kan jobbe fordi de må være hjemme med små barn? Har du tenkt til å punge ut av din egen lomme kanskje? Eller mener du at folk uten barn og folk med store barn skal dra hele lasset? Kanskje piske gamlingene tilbake i arbeid? For noen må jo holde arbeidsplassene i gang. 

Vgs burde iallfall bli stengt om så bare for noen uker. Tviler på at smitten vil gå ned om de fortsatt holder skoler åpne etter påska. Vanskeligere er det å holde barneskoler og barnehager stengt over en lengre periode, men da burde de tilsette iallfall bli prioritert i vaksinekøen.  Det hjelper ikke med en slik seigpining. 

Skrevet
Klink skrev (2 minutter siden):

Jaja, men ikke like heftig som viruset her. 
Og man kan beskytte seg. 
og man kan vaksinere seg. 
og man må ha sex for å bli smittet. 

Du må slutte å lete etter grunner for å forsvare farligheten av dette viruset som hittil har krevd 0,85 % av livene til alle som har blitt smittet. De fleste gamle mennesker. 
De fleste voksne har sex, alltid en risiko for å bli smittet. Du må vaksinere deg tidlig for at vaksinen skal ha effekt. Den vaksinen fantes ikke da jeg var ung. 

• Liker 4
Skrevet
SagaP skrev (2 minutter siden):

Du må slutte å lete etter grunner for å forsvare farligheten av dette viruset som hittil har krevd 0,85 % av livene til alle som har blitt smittet. De fleste gamle mennesker. 
De fleste voksne har sex, alltid en risiko for å bli smittet. Du må vaksinere deg tidlig for at vaksinen skal ha effekt. Den vaksinen fantes ikke da jeg var ung. 

Det er i tillegg undersøkelser som man må gjennomføre for å oppdage sykdommen fort. Så det er tiltak gjort for å hanskes med hpv viruset også. Og nå må vi ha tiltak på grunn av ny sykdom. 

og nei det skal jeg ikke slutte med! 

• Liker 2
Skrevet
Klink skrev (Akkurat nå):

Men er det ikke det som kan føre til celleforandringer i livmoren da ? Og det skal en jo sjekke jevnlig hvert 3 år eller noe når en er over 25. ofte er ikke viruset farlig, men det kan føre til celleforandringer og livmorhalskreft? 

Du kan få kreft flere steder av HPV - munn, svelg, skjede, livmorhals. Les vedlegget! Jeg er ikke doktoren din. Her diskuterer vi Covid 19

• Liker 2
Skrevet
bluedot skrev (26 minutter siden):

Vgs burde iallfall bli stengt om så bare for noen uker. Tviler på at smitten vil gå ned om de fortsatt holder skoler åpne etter påska. Vanskeligere er det å holde barneskoler og barnehager stengt over en lengre periode, men da burde de tilsette iallfall bli prioritert i vaksinekøen.  Det hjelper ikke med en slik seigpining. 

Jeg er enig i at de bør prioriteres i vaksinekø. Det er en skam at Norge ikke greier skaffe folket nok vaksiner.

• Liker 3
Skrevet (endret)
SagaP skrev (1 time siden):

SagaP skrev (53 minutter siden):

Her drar du inn cellegift som jeg helt riktig skrev om til kreft, for det er derfor man ofte får cellegift og strålebehandling. Og jeg mener at det ikke kan sammenlignes med covid. 
Mener absolutt ikke det, jeg er glad for at du ikke er legen min. i tillegg har jeg rett om hpv viruset, vi damer sjekker oss for livmorhalskreft eller celleforandringer blant annet på grunn av det viruset. 
@SagaP

Endret av Klink
  • Liker 1
Skrevet
Helgeline skrev (På 23.3.2021 den 19.46):

Enig. 
Synes også at det er høyst merkelig at de ikke er prioritert i vaksinekøen. 
Hvis det finnes en yrkesgruppe som er Max utsatt for smitte så er det dem.

Tannleger har alltid vært gode på smittevern, og er en av de yrkesgruppene som har hatt lavest smitte siste året. Og de rangeres som helsepersonell i vaksinekøen.

Tror de kan velge selv hvordan de gjør det, er vel bare munnbind som er påbudt, også utenom behandlingen. Jeg har tannlegeskrekk, så jeg slapp at hen brukte visir, siden det har begrenset effekt uansett, og jeg ble spurt om de kunne bruke sånn rotfyllingsduk, den holder litt mer kontroll på aerosolene, så det sa jeg ok til. 

• Liker 1
Gjest Hvemsomhelst
Skrevet (endret)
Klink skrev (8 timer siden):

Men vi vil vel helst ikke få like mye smitte i hele orge som det er i Oslo? Eller er det bare Oslo som teller? 

Huff nei. Oslo øst er virkelig hardt rammet.  De fleste som bor der, bor trangt, og det er ikke mange som har hjemmekontor. Tiltakene har vært strengere enn for oss som bor andre steder i landet. Det er nok ikke disse som har flest hytter på fjellet eller reiser rundt på hoteller.  I påsken reiser mange fra hovedstaden m/omegn på ferie i fjellet.  Da er jeg redd for at smitten øker i hele landet. Håper at det er ubegrunnet frykt.

Endret av Hvemsomhelst
Skrevet

Ryddet for avsporing, brukerdebatt og svar til dette.

Forever22,mod

Skrevet
clyde skrev (23 timer siden):

Tror ikke du bare skal skylde på østlendinger, 40 000 mennesker har planlagt å reise utenlands i påsken - det er disse folka du skal være oppgitt (aller helst forbanna på) over. At folk drasser med seg muterte virus fra utlandet er grunnen til at vi sitter i denne dritten. 

Skal ikke si hva jeg tenker om de som velger å reise utlandet..... grensene skulle ha vært stengt fra pandemien startet så hadde vi ikke vært i denne situasjonen. 

Men vi kan ikke stikke under en stol at smittetrykket er størst, og har vært det over lang tid, på Østlandet. (Vet Østlandet er stort og at det nok finnes områder med liten/ingen smitte der og). Det er i dette område en sliter med å få kontroll og få ned smitten.... utbrudd i andre deler av landet har en fått kontroll over relativt raskt.

• Liker 1
Skrevet
Bente1234 skrev (På 23.3.2021 den 19.37):

Det er veldig rart når det ikke har vært smitte på lenge og plutselig skal vi straffes for ting som skjer i Oslo??? 

Det er fordi folk beveger på seg.  De reiser hjem til sine kjære, de drar på påskeferie. For mange vil det føles som en nødvendig reise (og kanskje er det også det). 
jeg bor selv i en nullsmittekommune, men skjønner at det nok bare er et tidsspørsmål før det muterte viruset kommer hit. 
Vi må huske på at det er ikke bare fordi vi har vært så «flinke» at det ikke er smitte akkurat der vi og du bor.. det er også pga strenge restriksjoner (som kan virke unødvendige på oss) og faktisk også en god porsjon flaks. 

• Liker 2
  • Opprett ny...