Klink Skrevet 24. mars 2021 #221 Skrevet 24. mars 2021 13579 skrev (7 minutter siden): Med tanke på folkehelsa generelt er det svært nyttig, i tillegg til at det vil redusere smittefaren for covid. Folkehelsa blir vel en litt annet diskusjon. Burde slutte med sjokolade og potetgull også da. Kutte ut alt som er digg. Være hjemme, ikke gå ut døra , spise salat og drikke vann. 1
13579 Skrevet 24. mars 2021 #222 Skrevet 24. mars 2021 Klink skrev (1 minutt siden): Folkehelsa blir vel en litt annet diskusjon. Burde slutte med sjokolade og potetgull også da. Kutte ut alt som er digg. Være hjemme, ikke gå ut døra , spise salat og drikke vann. Jeg er enig i at sjokolade og potetgull også burde forbys, men det er ikke like sterkt forbundet med vold i hjemmet. 2
Djungelvrål Skrevet 24. mars 2021 #223 Skrevet 24. mars 2021 13579 skrev (3 timer siden): Forbud mot bruk av alkohol burde ikke begrenses til utesteder, men omfatte hele landet, også i hjemmene der bruken er minst like skadelig. For å håndheve et forbud burde alle over10 år testes daglig, gjerne samtidig med daglig covid-test. Promillegrensen må settes til 0,0, og alt over det burde kvalifisere til fengselsstraff, selv om promille under 0,2 kunne vurderes straffet kun med store bøter. 1
Klink Skrevet 24. mars 2021 #224 Skrevet 24. mars 2021 13579 skrev (1 minutt siden): Jeg er enig i at sjokolade og potetgull også burde forbys, men det er ikke like sterkt forbundet med vold i hjemmet. Forby alt 👍👍😂 Da blir livet så deilig å leve. 2
Salmonella Skrevet 24. mars 2021 #225 Skrevet 24. mars 2021 Atheena skrev (4 timer siden): Oslo har vært stengt ned i over 5 måneder nå. Det er ingen andre steder i landet som har opplevd like strenge tiltak over tid. Så kutt ut det Oslohatet. Mye av grunnen er importsmitte. Oslo har svært mange pendlere fra resten av landet i tillegg. Så jo vi har funnet oss i å stenge ned over lang tid for å beskytte resten av landet. Våre nabokommuner som lever av Oslo har fått holde skjenkesteder og treningssenter osv oppe. Eks så jobber 70% av de som bor i Bærum og Asker i Oslo. Mine kollegaer som bodde i Viken kunne gå ut å spise med et glass vin, mens vi som bor i byen fikk ikke lov selv om vi jobber sammen. Når utbruddet i Norde Follo kom ble Oslo stengt ned i dragsuget og måtte deretter holde stengt i lengre tid. Så jo vi har absolutt måtte tåle mye mer i Oslo. Hvordan skal man kunne diskutere dette konstruktivt når man blir beskyldt for å hate Oslo? Og hvor står det at jeg hater Oslo?? Jeg har erkjent at det er økt smittetrykk i hovedstaden,jeg var for at kommuner med lav smitte skulle gi ifra seg vaksiner til f.eks Oslo. Så beskyldningene dine kan du legge bort. 3
Gjest Atheena Skrevet 24. mars 2021 #226 Skrevet 24. mars 2021 Salmonella skrev (16 minutter siden): Hvordan skal man kunne diskutere dette konstruktivt når man blir beskyldt for å hate Oslo? Og hvor står det at jeg hater Oslo?? Jeg har erkjent at det er økt smittetrykk i hovedstaden,jeg var for at kommuner med lav smitte skulle gi ifra seg vaksiner til f.eks Oslo. Så beskyldningene dine kan du legge bort. Hvordan i alle verdens dager skal jeg vite at du mener at kommuner med lav smitte skal gi fra seg vaksiner? Jeg siterte et enkelt innlegg hvor du satt Oslo opp mot resten av landet. Hvorfor gjør du det? "Skulle likt å sett at det motsatte hadde skjedd uten en eneste lyd; at Oslo stengte ned pga mye smitte annen plass i landet. Hadde ALDRI skjedd."
Gjest Celina holmkold Skrevet 24. mars 2021 #227 Skrevet 24. mars 2021 Lasox skrev (23 timer siden): Ja, det er det spesielt for de som allerede sliter psykisk. Det at de pratet om normalisering til sommeren kunne de ha droppet. Det her vil ta lang tid... spent på hvordan børsen vil reagere på nyheten imorgen har jo gått viralt siden gjenåpning etter mars lockdown. Helt enig med deg! Var bare noen får uker tilbake da de sa på nyhetene at vi kunne muligens ha en normal sommer. Men så får vi vite at de strammer inn som bare det rett før, og at vaksinen ikke funker. Det er greit at vi har tiltak, men det med å snakke om sommerferie, det kunne de så absolutt unnlatt seg
SagaP Skrevet 24. mars 2021 #228 Skrevet 24. mars 2021 Peonjenta skrev (1 time siden): Hvor mange av de var intensivpasienter? For det første: Google selv, framfor å kreve det av andre! Bare i uke syv i 2018 var det 323 innlagte på intensivavdelingene her i landet. Samlet i hele landet, under hele sesongen var det 7600 innlagte. Flere som døde samlet under hele sesongen enn av Covid 19. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/p6rp81/flere-doedsfall-enn-normalt-denne-influensasesongen Influensasesongen 2018/2019 som var en betydelig mildere sesong, var det totalt 260 pasienter på intensivavdelingene. Sesongen varer fem måneder: https://www.fhi.no/globalassets/dokumenterfiler/rapporter/2019/influensasesongen-i-norge-2018-19_publiser.pdf 4
Ubiquiti Skrevet 24. mars 2021 #229 Skrevet 24. mars 2021 5 minutter siden, SagaP said: For det første: Google selv, framfor å kreve det av andre! Bare i uke syv i 2018 var det 323 innlagte på intensivavdelingene her i landet. Samlet i hele landet, under hele sesongen var det 7600 innlagte. Flere som døde samlet under hele sesongen enn av Covid 19. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/p6rp81/flere-doedsfall-enn-normalt-denne-influensasesongen Influensasesongen 2018/2019 som var en betydelig mildere sesong, var det totalt 260 pasienter på intensivavdelingene. Sesongen varer fem måneder: https://www.fhi.no/globalassets/dokumenterfiler/rapporter/2019/influensasesongen-i-norge-2018-19_publiser.pdf Ja, og hvor lenge lå disse på intensiven da? Hvordan justerer du dødstallene for det faktum AT DETTE SKJEDDE I EN VERDEN UTEN NOEN SMITTEVERNSTILTAK?!?!?!?!?!?!?! 3
SagaP Skrevet 24. mars 2021 #230 Skrevet 24. mars 2021 (endret) Ubiquiti skrev (8 minutter siden): Ja, og hvor lenge lå disse på intensiven da? Hvordan justerer du dødstallene for det faktum AT DETTE SKJEDDE I EN VERDEN UTEN NOEN SMITTEVERNSTILTAK?!?!?!?!?!?!?! Det vet jeg ikke, men intensivavdelingene og sykehusene for øvrig var smekkfulle sesongen 2017/2018. Til sammen døde det 1. 400 mennesker. Vær vennlig å slå av caps locken. Endret 24. mars 2021 av SagaP 5
SagaP Skrevet 24. mars 2021 #231 Skrevet 24. mars 2021 (endret) Celina holmkold skrev (47 minutter siden): Helt enig med deg! Var bare noen får uker tilbake da de sa på nyhetene at vi kunne muligens ha en normal sommer. Men så får vi vite at de strammer inn som bare det rett før, og at vaksinen ikke funker. Det er greit at vi har tiltak, men det med å snakke om sommerferie, det kunne de så absolutt unnlatt seg I stedet for å gå utenom Sverige og EU og handle vaksiner, noe som ville kostet oss ca 1,7 milliarder kroner, velger myndighetene å fortsette denne av/på stengingen. Noe som antageligvis vil koste mer i form av tapt produktivitet, konkurser, massearbeidsledighet, folk som må gå fra hjemmene sine, mental uhelse og mye mer Endret 24. mars 2021 av SagaP 2
Justlooking Skrevet 24. mars 2021 #232 Skrevet 24. mars 2021 Expandable86 skrev (2 timer siden): Tiltak er èn ting, men nasjonale tiltak som skal gjelde for områder med null eller minimal smitte, da kan vi snakke om overgrep på folket. Det virker som om alle slags midler for å forhindre at folk får korona er ok, mens ting som er minst like viktig for helsa vår, som å ha det greit psykisk og det å ha en jobb, er underordnet. Jeg leste om en mann som tok livet sitt fordi forretningen hans gikk dukken pga korona-tiltakene. Selvmordstallene for de siste 8-9 månedene i 2020 kommer først til sommeren. Da får vi tallenes tale på hva tiltakene har gjort med oss. Men samtidig, som med korona, skal vi ikke bare se på antall dødsfall, men også senskader. Selv om de fleste ikke velger selvmord, vil de psykiske ettervirkningene for mange vare lenge. Hvordan folk kan mene at tiltakene står i stil til hvor alvorlig viruset er? Tiltakene vi opplever er så alvorlige at man skulle tro vi sto overfor et veldig dødelig virus, som f.eks kopper. Jeg skjønner heller ikke. Selv om jeg bor i viken så er det ingen som kjenner noen som har avgått med døden eller havnet på sykehuset med corona. Selv vet jeg om kun en som har fått påvist smitte men har hørt om at andre vet om en her og der som har fått det påvist. Men ingen av de har vært syke, verken under eller etterpå. Og nå har dette pågått i over ett år, det går over min begripelse at de stenger kommuner som har null smitte feks. 😊 5
Salmonella Skrevet 24. mars 2021 #233 Skrevet 24. mars 2021 (endret) Atheena skrev (1 time siden): Hvordan i alle verdens dager skal jeg vite at du mener at kommuner med lav smitte skal gi fra seg vaksiner? Jeg siterte et enkelt innlegg hvor du satt Oslo opp mot resten av landet. Hvorfor gjør du det? "Skulle likt å sett at det motsatte hadde skjedd uten en eneste lyd; at Oslo stengte ned pga mye smitte annen plass i landet. Hadde ALDRI skjedd." Om du har lest hele diskusjonen så ser du at jeg i mitt første innlegg skriver at jeg var for å gi vaksiner til Oslo. Du antok ut av et lite innlegg av meg at jeg er en oslo-hater noe jeg vil ha meg frabedt. Jeg skrev det slik fordi det ER litt typisk oslo det...Man har Oslo og så har man resten av landet...Slik som nå så surner oslo-folket og tror at trønderne f.eks ikke er med på dugnaden. Joda; vi er det og vi har vært det lenge. Men vi må da få lov til å si meningen vår om vi er uenige i noe. (Mener IKKE at dette gjelder for alle folkene i Oslo eller trøndelag). Endret 24. mars 2021 av Salmonella 2
SagaP Skrevet 24. mars 2021 #234 Skrevet 24. mars 2021 Justlooking skrev (10 minutter siden): Jeg skjønner heller ikke. Selv om jeg bor i viken så er det ingen som kjenner noen som har avgått med døden eller havnet på sykehuset med corona. Selv vet jeg om kun en som har fått påvist smitte men har hørt om at andre vet om en her og der som har fått det påvist. Men ingen av de har vært syke, verken under eller etterpå. Og nå har dette pågått i over ett år, det går over min begripelse at de stenger kommuner som har null smitte feks. 😊 Jeg kjenner heller ingen som er død av corona eller har hatt sykdommen. 3
Charlie Amberson Skrevet 24. mars 2021 #235 Skrevet 24. mars 2021 On 3/23/2021 at 6:58 PM, NorthernLight said: Var virkelig på tide at det ble anbefalt 2 meter avstand. 1 meter er latterlig med ett så smittsomt virus . I min nabokommune var kommuneoverlegen i avisen i går sitert på at vi må "holde meteren". Dette ca 14 dager etter at FHI sterkt anbefalte to meter og at alle oppegående for flere måneder siden har forstått at en meter ikke har vært nok. Jeg vet ikke om legen var feilsitert, men uansett tragisk at enten en smittevernoverlege eller en journalist som skriver om viruset ikke har forstått. 1
Gjest Atheena Skrevet 24. mars 2021 #236 Skrevet 24. mars 2021 Salmonella skrev (11 minutter siden): Om du har lest hele diskusjonen så ser du at jeg i mitt første innlegg skriver at jeg var for å gi vaksiner til Oslo. Du antok ut av et lite innlegg av meg at jeg er en oslo-hater noe jeg vil ha meg frabedt. Jeg skrev det slik fordi det ER litt typisk oslo det...Man har Oslo og så har man resten av landet...Slik som nå så surner oslo-folket og tror at trønderne f.eks ikke er med på dugnaden. Joda; vi er det og vi har vært det lenge. Men vi må da få lov til å si meningen vår om vi er uenige i noe. (Mener IKKE at dette gjelder for alle folkene i Oslo eller trøndelag). Jeg tror vi som bor i Oslo er veldig lei av å bli sett på den måten. At det er typisk Oslo. Hva er det som er typisk Oslo? For å være ærlig er jeg dritt lei de holdningene til oss. Det som er typisk er den forutinntattheten som du viser her. Det har gått sport i å sette oss opp mot resten av landet. Om det ikke er Oslohat så er det en slags fiendtlighet. Det er ingen som tror at trøndere ikke er med på dugnaden.
Charlie Amberson Skrevet 24. mars 2021 #237 Skrevet 24. mars 2021 2 hours ago, Expandable86 said: Hvordan folk kan mene at tiltakene står i stil til hvor alvorlig viruset er? Tiltakene vi opplever er så alvorlige at man skulle tro vi sto overfor et veldig dødelig virus, som f.eks kopper. Hvis vi bare lar det stå til så kommer det stadig flere mutasjoner der noen er enda farligere. Vi vet ikke hva maximum er for dette viruset hvis vi er max uheldig med en ny mutasjon. Det er ikke tilfeldig at mutasjonen Norge strever med nå kommer fra Storbritannia. Et av de verste landene. Et land som i begynnelsen hadde omtrent samme politikk som Sverige og snakket om flokkimmunitet. Men dette er også et av landene som har kommet lengst med vaksinering, og de har redusert dødeligheten sin kraftig, de ligger vel to måneder foran Norge på vaksinering. Så vi får nå to måneder med hell før vaksinene begynner å monne. Vi må bare godkjenne AstraZenica igjen, la den i det minste være tilgjengelig for de som velger å ta den nå istedenfor å vente. Folk burde kunne velge dette selv, vi har nok informasjon til det.
Gjest Maxwell Skrevet 24. mars 2021 #238 Skrevet 24. mars 2021 Jeg følger tiltakene og klarer meg bra, men jeg hater korona og er drittlei viruset nå (som alle andre i verden)
SagaP Skrevet 24. mars 2021 #239 Skrevet 24. mars 2021 (endret) Charlie Amberson skrev (37 minutter siden): Hvis vi bare lar det stå til så kommer det stadig flere mutasjoner der noen er enda farligere. Vi vet ikke hva maximum er for dette viruset hvis vi er max uheldig med en ny mutasjon. Det er ikke tilfeldig at mutasjonen Norge strever med nå kommer fra Storbritannia. Et av de verste landene. Et land som i begynnelsen hadde omtrent samme politikk som Sverige og snakket om flokkimmunitet. Men dette er også et av landene som har kommet lengst med vaksinering, og de har redusert dødeligheten sin kraftig, de ligger vel to måneder foran Norge på vaksinering. Så vi får nå to måneder med hell før vaksinene begynner å monne. Vi må bare godkjenne AstraZenica igjen, la den i det minste være tilgjengelig for de som velger å ta den nå istedenfor å vente. Folk burde kunne velge dette selv, vi har nok informasjon til det. Nå må du ikke glemme at vi har lav dødelighet også i Norge. 0,85 % av de smittede er døde (hovedsakelig eldre mennesker). Det vil si at 99,15 % av de smittede har overlevd dette viruset. Storbritannia har siden pandemien startet og fram til nå hatt 4 310 000 smittede, av disse er 126 000 mennesker døde. I prosent utgjør det 2,9. Det vil si at 97,1 % av de smittede har overlevd. Brasil er et annet land med mye smitte. Der har de få eller ingen tiltak. Tallene for Brasil er: 12 100 000 smittede. Av disse er 299 000 døde. I prosent er dette 2,5. Det vil si at 97,5 % av de smittede overlevde. I Texas har smitten og dødsfallene stupt dramatisk til tross for få eller ingen tiltak. Antall vaksinerte var per 15. mars 9,8 % Jeg har landet ned på at god håndvask, holde metern og munnbind er tilstrekkelig. Det vi driver med i Norge er oppskriften på mental uhelse, massearbeidsledighet og konkursras. Det er et konglomerat av regler som ikke engang vår egen statsminister klarer å følge. Endret 24. mars 2021 av SagaP 3
Klink Skrevet 24. mars 2021 #240 Skrevet 24. mars 2021 SagaP skrev (Akkurat nå): Nå må du ikke glemme at vi har lav dødelighet også i Norge. 0,85 % av de smittede er døde (hovedsakelig eldre mennesker). Det vil si at 99,15 % av de smittede har overlevd dette viruset. Storbritannia har siden pandemien startet og fram til nå hatt 4 310 000 smittede, av disse er 126 000 mennesker døde. I prosent utgjør det 2,9. Det vil si at 97,1 % av de smittede har overlevd. Brasil er et annet land med mye smitte. Der har de få eller ingen tiltak. Tallene for Brasil er: 12 100 000 smittede. Av disse er 299 000 døde. I prosent er dette 2,5. Det vil si at 97,5 % av de smittede overlevde. I Texas har smitten og dødsfallene stupt dramatisk til tross for få eller ingen tiltak. Antall vaksinerte var per 15. mars 9,8. Jeg har landet ned på at god håndvask, holde metern og munnbind er tilstrekkelig. Det vi driver med i Norge er oppskriften på mental uhelse, massearbeidsledighet og konkursras. Det er et konglomerat av regler som ikke engang vår egen statsminister klarer å følge. Mange sliter også med senvirkninger av viruset. Det er ikke bare det å dø man er redd for. 5
Fremhevede innlegg