Gå til innhold

Nye nasjonale tiltak!

Fremhevede innlegg

Skrevet
Klink skrev (Akkurat nå):

Nei fordi de har vært stengt og hatt tiltak de må følge 😊 Var det ikke på bar i Østerrike (afterski) at smitten kom hit i utgangspunktet? 😊

Importsmitte for et år siden og importsmitte i dag. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
O.G. skrev (1 minutt siden):

Importsmitte for et år siden og importsmitte i dag. 

Bra vi har tiltak så det ikke blir enda flere steder vi kan bli smittet fra 😊 Fatter ikke at det er lov å reise heller, men 

• Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, Klink said:

Nei fordi de har vært stengt og hatt tiltak de må følge 😊 Var det ikke på bar i Østerrike (afterski) at smitten kom hit i utgangspunktet? 😊

Men hvordan hjelper det mot smitte i Oslo at man innfører sjenkeforbud? De har jo allerede hatt forbud i flere måneder uten at det har hjulpet nevneverdig. Det eneste dette tiltaket fører med seg er at mange flere blir permitterte og mister inntekt. 

• Liker 3
Skrevet (endret)
mandel92 skrev (2 minutter siden):

Men hvordan hjelper det mot smitte i Oslo at man innfører sjenkeforbud? De har jo allerede hatt forbud i flere måneder uten at det har hjulpet nevneverdig. Det eneste dette tiltaket fører med seg er at mange flere blir permitterte og mister inntekt. 

Det hjelper at det gjelder i hele landet i påsken som er en fest høytid for mange? Og en høytid der mange som bor i Viken og Oslo reiser bort og smitter videre. 

Forøvrig er det ikke jeg som har innført tiltakene, jeg syns bare ikke vi skal boikotte det som blir innført. Regjeringen hadde ikke innført det om de ikke måtte. 

Endret av Klink
  • Liker 5
Skrevet
Just now, Klink said:

Det hjelper at det gjelder i hele landet i påsken som er en fest høytid for mange? Og en høytid der mange som bor i Viken og Oslo reiser bort og smitter videre. 

Da kunne man heller innført forbud mot å reise til en annen kommune. Eventuelt karanteneplikt. 

Men det blir ikke mindre smitte i Oslo ved å innføre de tiltakene de har innført nå. 

• Liker 1
Skrevet
mandel92 skrev (4 minutter siden):

Da kunne man heller innført forbud mot å reise til en annen kommune. Eventuelt karanteneplikt. 

Men det blir ikke mindre smitte i Oslo ved å innføre de tiltakene de har innført nå. 

Men vi vil vel helst ikke få like mye smitte i hele orge som det er i Oslo? Eller er det bare Oslo som teller? 

• Liker 4
Skrevet
2 minutter siden, Klink said:

Men vi vil vel helst ikke få like mye smitte i hele orge som det er i Oslo? Eller er det bare Oslo som teller? 

Jeg mener at man ikke skal ha mer inngripende tiltak enn nødvendig. Dessuten ser man at tiltakene i Oslo ikke fungerer. Det er ganske alvorlig at man innfører tiltak som legger folks økonomi i grus, uten at det er noen spesielt grunn til det, og man vet heller ikke om det har effekt. Hvis man ønsker at smitten fra Oslo ikke skal spre seg til andre deler av landet må man hindre folk i å forlate Oslo, det hjelper ikke å stenge resten av landet.   

Man vet ikke om det kommer til å bli like mye smitte resten i landet som i Oslo, så jeg mener det er maktmisbruk å innføre slike tiltak resten av landet bare i "tilfelle". Men slike argument kan man jo aldri åpne opp landet noen sinne i tilfelle noen er smittet med et eller annet dødelig virus. 

Folk i Oslo kan fremdeles reise på besøk til andre steder av landet. Og det er i private hjem smitten skjer, ikke på utesteder. Så de tiltakene de har innført kan fremdeles føre til at smitten kommer til smittefrie kommuner. 

• Liker 2
Skrevet (endret)
mandel92 skrev (4 minutter siden):

Jeg mener at man ikke skal ha mer inngripende tiltak enn nødvendig. Dessuten ser man at tiltakene i Oslo ikke fungerer. Det er ganske alvorlig at man innfører tiltak som legger folks økonomi i grus, uten at det er noen spesielt grunn til det, og man vet heller ikke om det har effekt. Hvis man ønsker at smitten fra Oslo ikke skal spre seg til andre deler av landet må man hindre folk i å forlate Oslo, det hjelper ikke å stenge resten av landet.   

Man vet ikke om det kommer til å bli like mye smitte resten i landet som i Oslo, så jeg mener det er maktmisbruk å innføre slike tiltak resten av landet bare i "tilfelle". Men slike argument kan man jo aldri åpne opp landet noen sinne i tilfelle noen er smittet med et eller annet dødelig virus. 

Folk i Oslo kan fremdeles reise på besøk til andre steder av landet. Og det er i private hjem smitten skjer, ikke på utesteder. Så de tiltakene de har innført kan fremdeles føre til at smitten kommer til smittefrie kommuner. 

Er enig i at det ikke burde vært lov til å reise bort i påsken og anbefalinger om å holde seg hjemme. Hadde blitt bråk av det også. 
Hvor kommer smitten i det private hjem fra da? At folk ikke blir smittet på utesteder viser vel at tiltakene hjelper? 

Endret av Klink
  • Liker 4
Skrevet

Så mye snakk om hvem som har tålt mest og hvem som har hatt det verst, hvem som har vært flinke og mindre flinke.

Jeg trodde tiltakene skulle gjenspeile smittesituasjonen, ikke at de skulle være et virkemiddel for å sørge for at alle lider like mye. 

• Liker 10
Skrevet
SagaP skrev (1 time siden):

Det er ikke slik. Nå må man slutte med hysteriet. Sannheten er at selv om sykehuskapasiteten har vært systematisk bygd ned gjennom mange år - ikke har det blitt noe særlig flere plasser det siste året heller, så klarte man fint å håndtere 5000 innlagte influensapasienter over et halvt år i 2017/2018. Flere av dem på intensiv: 

https://sykepleien.no/2018/04/influensasesongen-har-vaert-uvanlig-lang

Når du fortsatt sammenligner Covid-19 med influensa, er det håpløst for meg å diskutere dette videre. Her jeg bor, og mange flere steder, balanserer smittesporingsteamene på kanten av å miste kontrollen. Det er frustrerende at mange ikke begriper hvorfor det er avgjørende å redusere smitten, men den type holdninger er nytteløse å forsøke å endre.

• Liker 6
Gjest Lasox
Skrevet (endret)
Fotgjenger skrev (1 time siden):

Når du fortsatt sammenligner Covid-19 med influensa, er det håpløst for meg å diskutere dette videre. Her jeg bor, og mange flere steder, balanserer smittesporingsteamene på kanten av å miste kontrollen. Det er frustrerende at mange ikke begriper hvorfor det er avgjørende å redusere smitten, men den type holdninger er nytteløse å forsøke å endre.

Enig! Jeg har bare rett og slett gitt opp å diskutere med folk som fortsatt tror at covid-19 er det samme som en vanlig influensa. De kommer som oftest bare med konspirasjonsteorier og løgn attpåtil det. De tror dessuten minst på media og kommer bare linker som er basert på konspirasjonsteorier, men kommer aldri med noen fakta. Blir litt som mini-Donald Trump. Man blir bare frustrert og oppgitt.

Det er ikke verdt å kaste bort tiden sin på sånne folk.

Endret av Lasox
Skrevet
2 minutter siden, Lasox said:

Enig! Jeg har bare rett og slett gitt opp å diskutere med folk som fortsatt tror at covid-19 er det samme som en vanlig influensa. De kommer som oftest bare med konspirasjonsteorier og løgn attpåtil det. Man blir bare frustrert og oppgitt.

Bare fordi man sammenligner med influensa så betyr det ikke at man tror det er det samme. Men det er naturlig å sammenligne da de på mange måter gir like symptomer. Jeg forstår likevel at det er mer ressurskrevende å behandle en koronapasient enn en influensapasient. 
Forstår ikke hvorfor folk blir så sinte når noen nevner influensa i en koronadiskusjon? Influensa kan også være en alvorlig sykdom for eldre, og det er noe man godtar år etter år. Så på en måte er sykdommene sammenlignbare, selv om sykdommene ikke er det samme!

• Liker 1
Skrevet
Fotgjenger skrev (1 time siden):

Det handler om belastningene på helsevesenet. Jeg forstår at du ikke klarer å ta inn det som sto i tidligere vedlagte artikkel 

• Liker 3
Gjest LadyTrouble
Skrevet
mandel92 skrev (5 minutter siden):

Bare fordi man sammenligner med influensa så betyr det ikke at man tror det er det samme. Men det er naturlig å sammenligne da de på mange måter gir like symptomer. Jeg forstår likevel at det er mer ressurskrevende å behandle en koronapasient enn en influensapasient. 
Forstår ikke hvorfor folk blir så sinte når noen nevner influensa i en koronadiskusjon? Influensa kan også være en alvorlig sykdom for eldre, og det er noe man godtar år etter år. Så på en måte er sykdommene sammenlignbare, selv om sykdommene ikke er det samme!

Hva for rolle spiller det at begge deler gir feber og luftveissymptomer?? Influensa er ikke nærheten av like smittsomt som korona og langt i fra så mange trenger intensivbehandling. Jeg forstår ikke relevansen av den jævla influensaen i det hele tatt! Det er ødeleggende for diskusjon om korona fordi det ikke er en like farlig sykdom!

Skrevet
Klink skrev (2 timer siden):

Det der er lite gjennomførbart og lite relevant tiltak.  Folk må få ta seg en øl i sitt eget hjem. 

Med tanke på folkehelsa generelt er det svært nyttig, i tillegg til at det vil redusere smittefaren for covid.

Skrevet
Aliquis skrev (17 timer siden):

Morsomt å se hvor sutrete folk blir av å nærme seg tiltakene folk i Oslo har levd med i snart et halvt år. 

Ikke så rart når det rammer bygder i "der ingen skulle tru at nokon i kunne bu" som har hatt 2 stykker med smitte i løpet av hele pandemien.  Hadde blitt råforbanna selv!

• Liker 5
Skrevet
Kjøttmeisen skrev (16 timer siden):

Har du sett for deg hvordan det blir i landet om det ikke er tiltak?

Tiltak er èn ting, men nasjonale tiltak som skal gjelde for områder med null eller minimal smitte, da kan vi snakke om overgrep på folket.

Det virker som om alle slags midler for å forhindre at folk får korona er ok, mens ting som er minst like viktig for helsa vår, som å ha det greit psykisk og det å ha en jobb, er underordnet. 

Jeg leste om en mann som tok livet sitt fordi forretningen hans gikk dukken pga korona-tiltakene. Selvmordstallene for de siste 8-9 månedene i 2020 kommer først til sommeren. Da får vi tallenes tale på hva tiltakene har gjort med oss. Men samtidig, som med korona, skal vi ikke bare se på antall dødsfall, men også senskader. Selv om de fleste ikke velger selvmord, vil de psykiske ettervirkningene for mange vare lenge.

Hvordan folk kan mene at tiltakene står i stil til hvor alvorlig viruset er? Tiltakene vi opplever er så alvorlige at man skulle tro vi sto overfor et veldig dødelig virus, som f.eks kopper.

• Liker 5
Skrevet
Peonjenta skrev (Akkurat nå):

Ikke så rart når det rammer bygder i "der ingen skulle tru at nokon i kunne bu" som har hatt 2 stykker med smitte i løpet av hele pandemien.  Hadde blitt råforbanna selv!

Det er da også viktig å redusere risikoen for at disse to skal bli syke.

Skrevet
Expandable86 skrev (Akkurat nå):

Tiltak er èn ting, men nasjonale tiltak som skal gjelde for områder med null eller minimal smitte, da kan vi snakke om overgrep på folket.

Det virker som om alle slags midler for å forhindre at folk får korona er ok, mens ting som er minst like viktig for helsa vår, som å ha det greit psykisk og det å ha en jobb, er underordnet. 

Jeg leste om en mann som tok livet sitt fordi forretningen hans gikk dukken pga korona-tiltakene. Selvmordstallene for de siste 8-9 månedene i 2020 kommer først til sommeren. Da får vi tallenes tale på hva tiltakene har gjort med oss. Men samtidig, som med korona, skal vi ikke bare se på antall dødsfall, men også senskader. Selv om de fleste ikke velger selvmord, vil de psykiske ettervirkningene for mange vare lenge.

Hvordan folk kan mene at tiltakene står i stil til hvor alvorlig viruset er? Tiltakene vi opplever er så alvorlige at man skulle tro vi sto overfor et veldig dødelig virus, som f.eks kopper.

Dette er en liten pris å betale sammenliknet med død pga covid.

• Opprett ny...