Gå til innhold

1-åring kjedespiser?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det mulig, eller er han faktisk sulten? Typisk når vi er inne, og jeg er opptatt med noe (husarbeid feks), går han direkte i skuffene på kjøkkenet og finner seg skiver, rosiner, flatbrød eller hva det enn måtte være. Og spiser det. Han spiser som en hest ellers, og får styre inntak helt selv ved våre 4 skikkelige måltid. Får flere mellommåltid ila dagen også. Dette skjer nesten bestandig når han ikke får 100% oppmerksomhet. Når vi leker og alt fokus er på han, finner han seg aldri mat. 

Men er han ikke alt for liten til å kjedespise? 

Anonymkode: e16d5...388

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Han er for liten til å regulere måltidene selv. En ettåring forstår ikke prinsippene bak å spare apetitt til faste måltid, spise variert, osv.  

Tror det er ganske normalt at man bare må babysikre og oppevare maten utilgjengelig for så små barn.

Anonymkode: 63b65...3d3

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Ville i hvert fall fjernet maten fra rekkevidde før det blir en vane!

Anonymkode: c625b...23b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Her må du jo fjerne maten. Ikke la den være tilgjengelig. 

Anonymkode: 64442...af9

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ville i hvert fall fjernet maten fra rekkevidde før det blir en vane!

Anonymkode: c625b...23b

Jeg prøver selvsagt å stoppe han de gangene jeg ser det i tide, for å forebygge vanen. Det som nå er brødskuffen, var tidligere snopeskuffen min. Jeg tenkte at det er bedre han finner seg en skive, enn en sjokoladeplate i alle fall :P Men ja, helt enig med deg. Det mangler bare litt på skapplass... Tenker så det knaker over en løsning som fjerner alt spiselig fra hans høyde.. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er det mulig? Har selv en ettåring og blir faktisk satt ut av det du skriver. Min sønn kunne selvfølgelig spist og spist om han fikk gå i skuffer. Han spiser jo på alt for tiden, men han får jo ikke lov! Det er på grensen til mishandling og dere må ta grep. 

Anonymkode: 4333e...05d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Er det mulig? Har selv en ettåring og blir faktisk satt ut av det du skriver. Min sønn kunne selvfølgelig spist og spist om han fikk gå i skuffer. Han spiser jo på alt for tiden, men han får jo ikke lov! Det er på grensen til mishandling og dere må ta grep. 

Hallo... Mishandling, for at han finner seg en brødskive de få gangene han ikke får full oppmerksomhet? Skjerp deg.. Det handler ikke om å ''spise på alt'', det handler om at han bevisst går i riktig skuffe for å finne seg mat.. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Min på 1,5 gjør det samme. Henter seg frokostblanding fra skuffen, og er og leiter gjennom hele dagen. Hun er ikke så storspist ellers, men vil jo ikke lære henne til å «knaske» gjennom dagen heller. Så jeg tilbyr henne i stedetfor, og prøver å ikke la henne hente selv. Jeg har sett på det som en måte å teste grenser og å «klare selv» heller enn at hun kjeder seg.. 

Anonymkode: d30bb...c46

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Hallo... Mishandling, for at han finner seg en brødskive de få gangene han ikke får full oppmerksomhet? Skjerp deg.. Det handler ikke om å ''spise på alt'', det handler om at han bevisst går i riktig skuffe for å finne seg mat.. 

Ja, det er omsorgssvikt. Dere må sette grenser, man lar ikke en ettåring gå og forsyne seg på den måten. 

Anbefaler å få litt veiledning på helsestasjonen. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Jeg prøver selvsagt å stoppe han de gangene jeg ser det i tide, for å forebygge vanen. Det som nå er brødskuffen, var tidligere snopeskuffen min. Jeg tenkte at det er bedre han finner seg en skive, enn en sjokoladeplate i alle fall :P Men ja, helt enig med deg. Det mangler bare litt på skapplass... Tenker så det knaker over en løsning som fjerner alt spiselig fra hans høyde.. 

Hvorfor babysikrer du ikke bare skuffen? Det er helt vanlig at barn gjør sånt. Du må bare babysikre.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Hvorfor babysikrer du ikke bare skuffen? Det er helt vanlig at barn gjør sånt. Du må bare babysikre.

Han åpner dem med en gang. Har prøvd utallige barnesikringer på all slags skuffer, på toalettet osv - men han finner ut av dem på 1-2-3. eneste jeg har funnet som ikke han åpner er de med magnet-nøkkel, men de passer ikke på underskapene her.

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Min på 1,5 gjør det samme. Henter seg frokostblanding fra skuffen, og er og leiter gjennom hele dagen. Hun er ikke så storspist ellers, men vil jo ikke lære henne til å «knaske» gjennom dagen heller. Så jeg tilbyr henne i stedetfor, og prøver å ikke la henne hente selv. Jeg har sett på det som en måte å teste grenser og å «klare selv» heller enn at hun kjeder seg.. 

Anonymkode: d30bb...c46

Ja det gjør jeg og, stopper han når jeg ser det og tar alltid i fra han det han finner med setningen «nei nå har du akkurat spist» eller «nå er det straks middag». Men jeg ble brått litt i tvil om han kanskje kan være sulten (selv om det er rart også). Men takk for svaret ditt, nå ser jeg at han ikke er den eneste!

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja det gjør jeg og, stopper han når jeg ser det og tar alltid i fra han det han finner med setningen «nei nå har du akkurat spist» eller «nå er det straks middag». Men jeg ble brått litt i tvil om han kanskje kan være sulten (selv om det er rart også). Men takk for svaret ditt, nå ser jeg at han ikke er den eneste!

Men uansett så er det ikke normalt sett noen krise å være litt sulten i påvente av et måltid. En ettåring kan være like tilbøyelig til å overspise som til å spise for lite, så om han spiser godt til måltidene, ville jeg stoppet selvbetjeningen. Kan hende du rett og slett må kjøre litt utradisjonell kjøkkenorganisering med tallerkener og glass i underskapene og maten i overskapene. 

AnonymBruker
Skrevet

Er ikke dette bare en sånn putte alt i munnen greie egentlig? Merker på ettåringen min at hun begynner å gjøre forskjell på spiselig og ikke spiselig og alt som hun enten ikke har kategorisert enda eller som hun er sikker på er spiselig går rett i munnen. Går ikke an å spise foran henne uten at hun skal ha. Hadde ikke skapene vært sikret hadde hun nok forsynt seg. Opplever det mer som utforsking en sult, så ville nok fjernet muligheten ja. 

Anonymkode: 3e5d7...9e3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...