AnonymBruker Skrevet 23. mars 2021 #1 Skrevet 23. mars 2021 Etter diskusjon med andre mødre, ble jeg brått svært usikker på meg selv. Trenger innspill fra erfarne og objektive mødre, så prøver meg her. Jeg er 100% alene med et barn på 15 mnd. Far har minimalt med samvær, og når han gidder å stille opp må jeg alltid være til stede under samværet (rettsbestemt pga rus). Har altså ingen avlastning. Jobber 100%, så barnehagetimene går med til jobb. Barnet er svært aktivt og krever mye underholdning og aktivisering på dagtid, og sover svært dårlig både dag og natt. Jeg har altså tilnærmet aldri pause, selv ikke om kvelden. Har nå de siste mnd engasjert en jente som først var trillepike, og nå i senere tid mer barnevakt. Hun er ute og leker med ungen i to timer 1-2 ettermiddager i uken, samt noen timer enten lørdag eller søndag. Dette er for at jeg skal få dusje alene, spise et helt måltid uavbrutt, henge opp klær uten at noen river dem fortløpende ned igjen, betale regninger uten at noen også vil trykke på tastaturet osv. Det er altså ikke snakk om fest og gøy, men å gjøre helt hverdagslige ting - men i fred Det er så ubegripelig deilig å ha huset for seg selv et par timer, og få gjøre disse tingene alene. Å henge opp en maskin med klær tar fort en time ellers f.eks. fordi de som sagt rives ned fortløpende. Denne jenta har vært i livene våre flere mnd, barnet liker og er trygg på henne, og jeg ser henne som en god ressurs. Kritikken mot meg gikk ut på at dette er svært mye barnevakt å bruke? Og at barnet fortjener mer tid med meg? Han er jo med meg hele døgnet utenom de 6 timene om dagen han er i bhg. Vi sover sammen, spiser sammen, leker sammen osv. Vi er sammen hele tiden. Jeg tenker at i to-forelder-familier hadde jo ingen hatt innvendinger mot at far ''passet'' barnet så mor fikk spist eller dusjet. Det får jo aldri jeg. Jeg dusjer med barnet og jeg går på do med barnet. Jeg ser mange bestemødre passer sine barnebarn i timesvis i helgene, ingen har jo innvendinger mot det? Det skjer ikke her (besteforeldre døde). Hvorfor er det så hårreisende med noen timer barnevakt i uka, selv om barnevakten ikke er biologisk i slekt? Barnet kjenner og er trygg på henne likevel.. For å dra en sammenligning er barnet mitt tryggere på barnevakten, enn på faren. Likevel tipper jeg ingen hadde reagert om jeg sa barnet var med far disse timene? Anonymkode: 8252a...cbb 26
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 23. mars 2021 Populært innlegg #2 Skrevet 23. mars 2021 Om økonomien tillater tenker jeg du kunne unnet deg enda mer barnevakt (og jeg har flere ganger var skeptisk til foreldre som reiser fra barna sine mens de er små - tenker derimot ikke at det er noe problem med noen timer pause, særlig ikke i helgene). Anonymkode: 65e4a...400 57
Gjest Dævendøtte Skrevet 23. mars 2021 #3 Skrevet 23. mars 2021 De er bare misunnelige for at du har en sånn bra ordning. Drit nå en lang marsj i hva andre sier! Hadde ikke giddet å forsvare meg i det hele tatt om noen hadde kritisert meg og min tid med og uten barnet mitt.
Populært innlegg tangent Skrevet 23. mars 2021 Populært innlegg #4 Skrevet 23. mars 2021 Høres strålende ut! Gjør det som fungerer for deg og ungen din! 52
GammelKaktus Skrevet 23. mars 2021 #5 Skrevet 23. mars 2021 Vi som er alene med barn 100% er jo med barna hele tiden, vet ikke om alle skjønner det. Selv hadde jeg aldri barnevakt bortsett før han begynte i barnehagen når han var litt over 2.5 år, jeg fikk mas om at jeg måtte ha tid for meg selv. 😄 Men jeg hadde ikke behov for det, vi er alle forskjellige med ulike behov. Man kan ikke gjøre alle fornøyde, du gjør det som er best for deg og ditt barn så kan de andre drite og dra. 11
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2021 #6 Skrevet 23. mars 2021 Så lenge dette fungerer godt for dere er det ingen grunn til å høre på kritikken. Du har godt av litt pusterom og han har godt av å ha flere personer å være med. Jeg er sjelden sammen med mine hver time de ikke er i barnehagen. Som du selv påpeker kan jeg og pappa’n få alenetid hver for oss mens den andre tar barna. Anonymkode: 21b70...615 16
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2021 #7 Skrevet 23. mars 2021 FrøkenMånestråle skrev (2 minutter siden): Vi som er alene med barn 100% er jo med barna hele tiden, vet ikke om alle skjønner det. Selv hadde jeg aldri barnevakt bortsett før han begynte i barnehagen når han var litt over 2.5 år, jeg fikk mas om at jeg måtte ha tid for meg selv. 😄 Men jeg hadde ikke behov for det, vi er alle forskjellige med ulike behov. Man kan ikke gjøre alle fornøyde, du gjør det som er best for deg og ditt barn så kan de andre drite og dra. Nei jeg tror ikke folk skjønner det. Jeg tror ikke folk fra to-forelder-husholdninger skjønner hvordan det er å aldri få dusjet alene. Aldri få ''sovet ut''. Aldri få gå på do alene osv. Jeg tror dette er ting folk tar som en selvfølge, for da er jo bare den andre forelderen sammen med barna Takk for svaret ditt, og alle andres! Setter pris på det. Merkelig hvor usikker man brått blir på seg selv når noen kritiserer en som mor. Her tror jeg det ligger mye i den dårlige søvnen til barnet. Hadde barnet sovet godt fra 19 og til jeg la meg - hadde jeg jo fått ganske mange timer alenetid. Men de timene har jeg ikke pga oppvåkninger ca hver halvtime. Så jeg synes dette fungerer supert, og barnet gir heller overhodet ikke uttrykk for å mistrives. Tvert i mot så løper han ut i gangen og finner skoene sine så snart han hører stemmen til barnevakten 🥰 Og han sier ''hade'' og smekker døren i ansiktet på meg når de kommer tilbake...... 😛 Anonymkode: 8252a...cbb 19
Snedig Skrevet 23. mars 2021 #8 Skrevet 23. mars 2021 For en bra ordning både for deg og barnet! At barnet har flere stabile voksenpersoner i livet sitt er jo bare positivt. 22
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2021 #9 Skrevet 23. mars 2021 Det er langt i fra hårreisende at du vil ha barnevakt noen ganger, men tror du overvurderer hvor mye fri man får når man har flere enn ett barn. Vi har to kamikazeunger på 1 og 3, er så og si umulig å ha de alene. Så vi er alltid en voksen på hver. Dusjer alene etter barna er lagt😜 vi vurderer også en barnevakt, men er usikker på om de vil klare å håndtere yngste her. Besteforeldrene orker dessverre ikke. Anonymkode: dbcf9...562 6
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2021 #10 Skrevet 23. mars 2021 Jeg er alene med et barn på samme alder, det har jeg vært hele hennes liv. Jeg synes du er fornuftig, og jeg skjønner så inderlig godt behovet. Det er jo fint at barnet blir godt kjent med andre også, utenom barnehagen. Fnys av de som snakker det ned og vær rett i ryggen. Du ivaretar deg selv og det er å ivareta barnet også. ♥️ Anonymkode: 8615b...44b 13
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2021 #11 Skrevet 23. mars 2021 For meg hadde det vært mye. Jeg er også 100% alene og vet at det kan være slitsomt, men de få timene fra jobb / henting i barnehage og til sengetid var hellig for meg. De få timene med barnet var, og er fortatt (barnet er 11år nå), utrolig viktig og gode. Helger og ferier var kremen for da hadde, og har, vi masse tid sammen ❤️ Anonymkode: 90cfb...811 3
Xfreya Skrevet 23. mars 2021 #12 Skrevet 23. mars 2021 Hvis du bor i Oslo kan du bruke avlastningstilbudet Rødhette fra aleneforeldreforeningen 😁 Jeg er også helt alene med omsorgen for et lite barn, og noen timers pusterom i hverdagen er gull verdt! Jeg blir ihvertfall en mye mer tålmodig og morsom mamma når jeg får ladet opp litt alene. 8
Aureka Skrevet 23. mars 2021 #13 Skrevet 23. mars 2021 Så flott at du har funnet en løsning som både du og barnet trives med:)) Det høres ut som et klokt valg. Har du sjekket med NAV om du får dekket noe til barnepass? Eller kanskje dette kommer automatisk når man er aleneforsørger, nå ble jeg usikker. 7
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2021 #14 Skrevet 23. mars 2021 For meg er det mye, siden jeg kun har barnevakt kanskje tre kvelder i året. Da en time før barna legger seg kanskje og til midnatt f. Eks. Jeg skulle gjerne hatt litt mer hjelp, men tar det jeg får. Alene med to på 3 og 5. Anonymkode: 72a8c...399
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2021 #15 Skrevet 23. mars 2021 Mammabud nr 1; gjør det som er riktig for deg og ungen din Mammabud nr 2; drit i hva andre gjør og mener. De skal jo gjøre det som er best for seg og ungen sin Synes det virker som om du har funnet en perfekt løsning, men hva jeg synes er irrelevant, så bare lev ditt beste liv! ❤❤❤ Anonymkode: 785b6...a14 16
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2021 #16 Skrevet 23. mars 2021 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Det er langt i fra hårreisende at du vil ha barnevakt noen ganger, men tror du overvurderer hvor mye fri man får når man har flere enn ett barn. Vi har to kamikazeunger på 1 og 3, er så og si umulig å ha de alene. Så vi er alltid en voksen på hver. Dusjer alene etter barna er lagt😜 vi vurderer også en barnevakt, men er usikker på om de vil klare å håndtere yngste her. Besteforeldrene orker dessverre ikke. Anonymkode: dbcf9...562 Tja, en henter i bhg mens den andre får begynt på middagen i fred, en leverer mens den andre rydder siste rest uten under hengende i buksebeina, den ene kan handle uten unger (mat, klær, sko), man kan få sove 1 time på dagen om man er syk osv. Anonymkode: 42978...b6d 4
Hactar Skrevet 23. mars 2021 #17 Skrevet 23. mars 2021 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Det er langt i fra hårreisende at du vil ha barnevakt noen ganger, men tror du overvurderer hvor mye fri man får når man har flere enn ett barn. Vi har to kamikazeunger på 1 og 3, er så og si umulig å ha de alene. Så vi er alltid en voksen på hver. Dusjer alene etter barna er lagt😜 vi vurderer også en barnevakt, men er usikker på om de vil klare å håndtere yngste her. Besteforeldrene orker dessverre ikke. Anonymkode: dbcf9...562 Det er en nokså begrenset periode man ikke klarer to barn på en voksen på en slik måte at den andre voksne verken kan ta seg en dusj eller gå på do alene på dagtid. Går barna i barnehage uten spesielle tiltak, lar det seg gjøre å passe dem i gruppe hjemme også om man organiserer seg. Tror det er lett å undervurdere hvor mye hjelp det er i å være to fungerende voksne til stede selv om man har to barn. 6
Gjest Fnuggolina Skrevet 23. mars 2021 #18 Skrevet 23. mars 2021 Gift kvinne på 40 her: Super initiativ fra din side! Barnet har en fast og trygg nærkontakt i tillegg til deg, du skjermer barnet fra ustabil voksen (i far). Det ligger masse viktig omsorg i at du jobber og tar nok vare på deg selv til å kunne fungere greit som mamma. Gi blankeste faen i hva andre mener om det, og om andre her i tråden aldri har fri og så videre. Det er altså ikke SÅ mye kvalitetstid når man må rydde/handle osv bare fordi man er i samme rom sammen. Sålenge hun trives med barnevakten er det topp.
Thea82 Skrevet 23. mars 2021 #19 Skrevet 23. mars 2021 Fnuggolina skrev (15 minutter siden): Gift kvinne på 40 her: Super initiativ fra din side! Barnet har en fast og trygg nærkontakt i tillegg til deg, du skjermer barnet fra ustabil voksen (i far). Det ligger masse viktig omsorg i at du jobber og tar nok vare på deg selv til å kunne fungere greit som mamma. Gi blankeste faen i hva andre mener om det, og om andre her i tråden aldri har fri og så videre. Det er altså ikke SÅ mye kvalitetstid når man må rydde/handle osv bare fordi man er i samme rom sammen. Sålenge hun trives med barnevakten er det topp. Det var noe sånt jeg hadde tenkt å skrive. Men brukeren jeg siterer fikk bare sagt det så mye bedre😊 Enig! 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2021 #20 Skrevet 23. mars 2021 Høres ut som en super ordning, ts 👍🏻 Anonymkode: fce8b...6d2 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå