Gå til innhold

Skjønner ikke hvordan jeg skal komme meg gjennom presentasjonene (universitet)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Selv om alle mest sannsynlig blir digitale, er det like vanskelig som å stå foran et publikum. Må sannsynligvis ha påslått kamera. Jeg har både individuelle presentasjoner, men også presentasjoner av gruppeoppgaver. Problemet er at jeg ikke bare har prestasjonsangst, men jeg har sosial angst. Dette gjør det enda mer vanskelig for meg. Jeg har traumer fra mobbing, som gjør at jeg tenker at de fleste latterliggjør meg, synes jeg er dum, stygg, kjedelig eller rar.

Jeg har kommet meg gjennom de andre presentasjonene (da fysiske presentasjoner), med en del sobril. Dette hjelpte en del. Jeg er nok mest redd angsten for angsten. Det synes veldig godt at jeg er nervøs (skjelving, rødming, jernteppe). Sobril tok knekken på noe av dette også, men jeg gruer meg fortsatt 100% med tanke på de nærstående presentasjonene. Det værste for meg er nok rødming, og om jeg skulle få totalt jernteppe. Eller så store fysiske angstreaksjoner at jeg blir satt helt ut og glemmer det jeg skal si. (Dette har skjedd før)

Kan jeg få noen støttende ord og tanker? Håper at jeg har en heiagjeng her inne.Gjerne fortell solskinnshistorier også. Jeg trenger all støtte, positivitet og kjærlighet jeg kan få. *Nesten på gråten, litt dramaqueen*

Hilsen skjelvende løv i full storm. Synes at det var passende å skrive 😂

Anonymkode: e0df3...b84

• Liker 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tenk på det som trening og terapi.

Husk at dette slutter sannsynligvis ikke med universitetet, også i jobb må du holde presentasjoner. 

Ingen ler av deg. Det verste som kan skje, er at de kjeder seg. 

Anonymkode: a348e...e7c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Styr tankene dine. Tenk at de som hører på er interessert i å høre hva du har å si, og at de heier på deg. De vet jo at en del av jobben er å øve seg på å ha presentasjoner.

Husk at folk opplever temaet som interessant, hvis du gjør det, det skinner igjennom. Oftest er en presentasjon kjedelig når du ser presentatøren synes selv det er kjedelig. Det smitter begge veier.

Anonymkode: b4e1f...1fe

AnonymBruker
Skrevet

Jeg heier på deg og er sikker på at du skal klare det. Jeg forstår ikke selv hvordan jeg kom meg igjennom presentasjonene. For meg var det verst med de som var gruppepresentasjoner da de andre i gruppa var kulere og likte å improvisere. En nøkkelregel for meg er å være godt forberedt, veldig godt. Likevel greide jeg ikke helt holde meg unna notatene fordi de ga en trygghet. Det er litt vrient å bli skjelven i stemmen fordi det gjør det vanskelig å formidle det man skal. Men andre fysiske reaksjoner trenger man egentlig ikke bekymre seg for.

Jeg har sett så mange som er nervøse, som svetter, skjelver og stresser. Mange flirer og tuller når de blir nervøs. Men det er mange blir nervøse, de fleste vil jeg vel heller si. Selv om jeg ser det så tenker jeg ikke noe negativt om de. Bare registrerer det og tenker ok vi er fler, ikke bare meg. Hvis du greier så er det bra å tenke at samme om noen ser at du er klam i hender eller skjelven. Det endrer ikke noe på sin oppfatning om deg. Om noe så får man vel litt medfølelse fordi man kjenner seg så godt igjen. 

Ellers så kan det være lurt å øve seg på å ikke bruke Sobril når du skal ha kortere presentasjoener, færre tilskuere osv. For å øve deg på å se at du greier det, og komme over angsten. 

Lykke til med presentasjonen, du greier det!

Anonymkode: b34ec...97b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Øvelse gjør mester i dette tilfelle. Desto mer du gjør det desto enklere blir det! 

Anonymkode: 02983...12c

Skrevet

Heia heia. Du har klart det før, da klarer du det nå også. Jeg har trua!

Jeg er sikker på at du forbereder deg godt. Nå har du mulighet til å sitte hjemme i din trygge havn. Kanskje det kan hjelpe? Du kan sitte, ha et vannglass ved siden av og notater på bordet. Skal love deg at vi er flere som blir røde i toppen selv uten angst. Lykke til, dette går bra.

AnonymBruker
Skrevet

Også viktig at du øver! En skuespiller går ikke på scenen uten å ha øvd på stoffet, ikke sant? Snakk igjennom hele presentasjonen høyt nok ganger til at den "sitter". Da er du ikke så avhengig av at hjernen fungerer på topp, du kan lene deg på litt autopilot. Det vil hjelpe å døyve angst og stress.

Anonymkode: b4e1f...1fe

AnonymBruker
Skrevet

Hvilken utdanning tar du? Heia til deg! :)

Anonymkode: ba29a...725

AnonymBruker
Skrevet

Dekk til skjermen på PC'en, slik at du ikke ser de andre, hvis du kan se dem. Og innstill deg på at det er ikke en presentasjon, men noe du øver deg til foran PC'en. Du er jo hjemme hos deg selv, på din tryggeste plass. Det som er litt artig her er at dummer du deg ut så vil folk synes dette er artig. Er det ikke koselig å få andre til å le? :) Du må uskadeliggjøre alt. Ingenting kommer til å gå så galt at du blir skadet eller dør av det. Det er ufarlig. 

Anonymkode: 6e5b9...bb8

• Liker 1
  • 1 år senere...
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner meg veldig godt igjen, har sosial angst selv. Den ble heldigvis mye bedre etter jeg at kom ut i arbeidslivet hvor jeg nå snakker med mange ulike folk hver dag. Det som hjalp meg før presentasjoner var å være godt forberedt, og også psyke meg opp. Litt sånn som idrettsutøvere gjør med å visualisere at de fullfører/vinner løpet. Jeg gjentok for meg selv at 'Dette skal jeg naile! Det jeg skal snakke om er kjempeinteressant, og folk vil gjerne høre hva jeg har å si! Jeg er flink, smart, tøff og har masse selvtillit!' Husk også at det er lov å ta en liten pause underveis, hvis man trenger å hente seg inn. Ikke farlig om man er stille i 3 sek for å puste litt :) 

Husker en gang på studiet, etter en presentasjon, at folk kommenterte at jeg virket så rolig. Da hadde jeg gått all-in med opp-psyking på forhånd, så det hjalp åpenbart!

Anonymkode: df7a4...0e4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...