Trolltunge Skrevet 13. februar 2023 #21 Skrevet 13. februar 2023 (endret) AnonymBruker skrev (På 18.7.2022 den 13.48): Jeg har skrevet det i flere tråder om dette tidligere, men det som virkelig hjelper for meg er Elixir Sulfactil. Jeg har prøvd antibiotika og diverse andre ting, men ingenting funker så bra som denne kremen. Anonymkode: 62b90...613 Samme her, pluss at rens av huden morgen og kveld er svært viktig for meg, men det er dessverre ikke noe fasit på perioral dermatitt. Årsaken til dette er at det som forårsaker PD er at man får denne reaksjonen på bakterier/produkter som man egentlig skal tåle, og det kan være ulike bakterier vi som har PD reagerer slikt på, selv om plagene vi får er like. Derfor hjelper ikke samme triks for alle. Jeg må for eksempel rense huden nøye morgen og kveld, samt har hjelp i Elixir Sulfactil, mens andre kan bli verre av hyppig rens, og Sulfactil hjelper ikke dem. Så man må dessverre prøve seg frem. Endret 14. februar 2023 av Trolltunge
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2023 #22 Skrevet 13. februar 2023 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Må man passe på hudpleierutinen i hele ansiktet, eller bare rundt der man har utslett? Jeg bruker syrer, serum etc. i panna og på kinn, men holder det unna området rundt munnen hvor jeg får utslett. Men «forplanter» de aktive ingrediensene seg til resten av ansiktet? Det eneste jeg bruker på huden der jeg får utslett er ansiktssolkrem fra La Roche Posay, og det hjelper ikke akkurat... Anonymkode: 62b90...613 Min hudlege sa at jeg skulle stoppe med alt, overalt i ansiktet. Jeg ble anbefalt å reintrodusere ett og ett produkt, for å se hva som eventuelt trigget et nytt utbrudd. Hva som forårsaker PD vet man vel ikke sikkert, men man tror vel at svekket hudbarriere kan være en årsak. Jeg fulgte derfor rådet om å få huden være i fred, bortsett fra mild rens og reseptbelagt krem. Noen dermatologer, på IG f.eks., anbefaler faktisk å kutte ut solkrem for en periode, og heller være veldig forsiktig når man er utendørs. Noen med PD tolererer også mineralsolkremer bedre enn de med kjemisk filter. For å holde min PD i sjakk bruker jeg Finacea (azelainsyre - amen, har mange fordeler og tolereres av de fleste), Niactil 4% fra Elixir og en veldig lett fuktighetskrem med hyaluronsyre ved behov. For meg fungerer LRP Anthelios Uvmune bra. Anonymkode: 16221...426 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #23 Skrevet 14. februar 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Så har fulgt en del "kjærringråd" men for min del funket det. Hvilke kjerringråd har du prøvd? Anonymkode: 60974...126
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #24 Skrevet 14. februar 2023 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Hvilke kjerringråd har du prøvd? Anonymkode: 60974...126 Hva med å heller lytte til leger? Anonymkode: 16221...426
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå