Gå til innhold

Tilbakevendene perioral dermatitt

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg fikk dette for første gang for 3 år siden. Det har kommet tilbake hvert år, og det ser ikke ut som det forsvinner helt heller, litt røde flekker og arr er det uansett. Men for hvert år blir det mer og mer. Brukte tetracykliner i 2-3 mnd, og utslettet kom tilbake etter 2 uker, så nå bruker jeg antibiotika igjen. Er så redd for at det plutselug ikke skal virke. Hvordan kommer jeg til å se ut til slutt. Dette går virkelig ut over livsgleden min, det er jo helt håpløst. Spiser sunt og. Noen som har opplevd masse utdlett, og så blitt bedre?

Anonymkode: a52fa...dbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hvis jeg var deg så ville jeg begynt å føre mat-dagbok, slik at du kan se om det er noen likheter i maten du spiser når utbruddene kommer. 
Jeg har hørt om folk som får PD av egg, tomater, sitronsyre og hvete.

Anbefaler deg å melde deg inn i Facebook-sidene som er laget om tema. Sidene fra Sverige og USA er veldig gode😊

Anonymkode: ac4fd...2a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Hvis jeg var deg så ville jeg begynt å føre mat-dagbok, slik at du kan se om det er noen likheter i maten du spiser når utbruddene kommer. 
Jeg har hørt om folk som får PD av egg, tomater, sitronsyre og hvete.

Anbefaler deg å melde deg inn i Facebook-sidene som er laget om tema. Sidene fra Sverige og USA er veldig gode😊

Anonymkode: ac4fd...2a8

Vet du hva sidene på facebook heter? Hvis jeg søker på det får jeg opp hudpleiere som mener produktene deres er bra. Og man skal jo ikke bruke noe på huden..Jeg får det som regel rundt mars, så vet ikke om jeg rett og slett ikke tåler vår.

Anonymkode: a52fa...dbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
AnonymBruker

Min erfaring (ingen fasit:)

fikk plutselig pd sommeren 2027, ble da anbefalt krem og kjøpte denne, med beskjed om at det kunne ta noen måneder. Men hod meg ble det bare værre og værre, og værre. Tiden gikk og no 5 år senere, har eg det fortsatt desverre. Har forøvrig lest mye de siste årene, og msn kan finne helt motsatte svar alt ettersom hvor msn leser, og hvem men spør.

dro til hudlege i fjor og fikk en antibiotikakur som eg skulle gå på i 4 måneder, med beskjed om at det kunne bli værre før det ble bedre- og at eg måtte kutte ut melkeprodukter, være forsiktig med sterk sol k tiden eg var under behandling. Spurte også om sammenhengen ved mat, fikk da først til svar at det ikke hadde noen sammenheng, men da eg forklarte mine straksreaksjoner på visse typer mat og produkter, kunne det allikevel være noen få som fikk forverret symptomer , og eg dessverre er en av de.

anbefaler, om du ikke har testet ut dette, da det hos meg har utløst mer problemer og dessverre fått mye arr.

Tannkrem, reagerer på en del av de. Samt bruker ikke munnskyll (da dette også får reaksjoner)

kutte ut melk, gå overtok laktosefri eller laktoseredusert mat.

ingen gul løk (tåler rødløk og hvitløk)

Forsiktighet ved syrligere mat som kommer ani huden ( sylteagurk, tomater, appelsiner etc

purreløk (kun spise den grønne delen)

en del kjøttpålegg og noen typer vin( ikke helt funnet ut av hva der enda) så har begrenset meg til de tingene eg veit går bra/bedre.

forsiktighet ved for høyt inntak eller for mye kombinert hvete/sukker mat/drikke , da dette hos meg i hvertfall kan føre til at rødbeten blir forverret, ettersom sukker/hvete og alt av røde grønnsaker holder på betennelsen i kroppen.

men vil presisere at eg tåler hvete, men variert kosthold og drikker ikke unødig sukker, da eg heller vil kunne spise mest mulig av all mat og godsaker som eg tåler uten en ytterligere begrensning. K tider hvor rødbeten blusser opp, er eg ekstra påpasselig da det har vist seg at de minste mengder kan føre til nye kviser og akneutbrudd.

Anonymkode: 5ad46...4cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Min erfaring (ingen fasit:)

fikk plutselig pd sommeren 2027, ble da anbefalt krem og kjøpte denne, med beskjed om at det kunne ta noen måneder. Men hod meg ble det bare værre og værre, og værre. Tiden gikk og no 5 år senere, har eg det fortsatt desverre. Har forøvrig lest mye de siste årene, og msn kan finne helt motsatte svar alt ettersom hvor msn leser, og hvem men spør.

dro til hudlege i fjor og fikk en antibiotikakur som eg skulle gå på i 4 måneder, med beskjed om at det kunne bli værre før det ble bedre- og at eg måtte kutte ut melkeprodukter, være forsiktig med sterk sol k tiden eg var under behandling. Spurte også om sammenhengen ved mat, fikk da først til svar at det ikke hadde noen sammenheng, men da eg forklarte mine straksreaksjoner på visse typer mat og produkter, kunne det allikevel være noen få som fikk forverret symptomer , og eg dessverre er en av de.

anbefaler, om du ikke har testet ut dette, da det hos meg har utløst mer problemer og dessverre fått mye arr.

Tannkrem, reagerer på en del av de. Samt bruker ikke munnskyll (da dette også får reaksjoner)

kutte ut melk, gå overtok laktosefri eller laktoseredusert mat.

ingen gul løk (tåler rødløk og hvitløk)

Forsiktighet ved syrligere mat som kommer ani huden ( sylteagurk, tomater, appelsiner etc

purreløk (kun spise den grønne delen)

en del kjøttpålegg og noen typer vin( ikke helt funnet ut av hva der enda) så har begrenset meg til de tingene eg veit går bra/bedre.

forsiktighet ved for høyt inntak eller for mye kombinert hvete/sukker mat/drikke , da dette hos meg i hvertfall kan føre til at rødbeten blir forverret, ettersom sukker/hvete og alt av røde grønnsaker holder på betennelsen i kroppen.

men vil presisere at eg tåler hvete, men variert kosthold og drikker ikke unødig sukker, da eg heller vil kunne spise mest mulig av all mat og godsaker som eg tåler uten en ytterligere begrensning. K tider hvor rødbeten blusser opp, er eg ekstra påpasselig da det har vist seg at de minste mengder kan føre til nye kviser og akneutbrudd.

Beklager, her har tlf byttet bokstaver i en del av ordene:/ Håper det likevel ble noenlunde forståelig🫣😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kutt ut colgate med zendium. Colgate inneholder såpe som trigger ulike hudplager i ansiktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

eg måtte kutte ut melkeprodukter, være forsiktig med sterk sol

Da legen rådet deg til å redusere melkeprodukter og soling, fikk du råd om å kompensere med tilskudd av kalsium og D-vitamin? 

Jeg mener, det må være vanskelig å få i seg det anbefalte grammet med kalsium hver dag uten å drikke melk?

Anonymkode: 60974...126

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har skrevet det i flere tråder om dette tidligere, men det som virkelig hjelper for meg er Elixir Sulfactil. Jeg har prøvd antibiotika og diverse andre ting, men ingenting funker så bra som denne kremen. 

Anonymkode: 62b90...613

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Da legen rådet deg til å redusere melkeprodukter og soling, fikk du råd om å kompensere med tilskudd av kalsium og D-vitamin? 

Jeg mener, det må være vanskelig å få i seg det anbefalte grammet med kalsium hver dag uten å drikke melk?

Anonymkode: 60974...126

Hei, nei fikk ikke noe anbefaling om det, men går jevnlig til kontroller for sjekk av vitaminer og b12 ettersom det også ble et problem samtidig for 5 år siden-(men veit ikke om de sjekker for «Kalsium» men siste året har det blitt bedre faktisk uten tilskudd, så kroppen var nok i ubelanse når eg spiste ting kroppen reagerte på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har skrevet det i flere tråder om dette tidligere, men det som virkelig hjelper for meg er Elixir Sulfactil. Jeg har prøvd antibiotika og diverse andre ting, men ingenting funker så bra som denne kremen. 

Enig:) Alt av Elixir er helg magisk mot dette, bruker rensen og dagkremen fast, ellers ikke sulfactil så ofte- hvor ofte bruker du denne?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kala skrev (3 timer siden):

Kutt ut colgate med zendium. Colgate inneholder såpe som trigger ulike hudplager i ansiktet.

Bruker du den andre colgaten uten ? Eller er alle med såpe? For bruker en no som eg ha tålt bedre, og det er colgate🫣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Bruker du den andre colgaten uten ? Eller er alle med såpe? For bruker en no som eg ha tålt bedre, og det er colgate🫣

Det vet jeg ikke, kjøper ikke colgate lengre. Skummer for mye. Les på baksiden om den inneholder sls, sodium lauryl sulfate. Sls får tannkremen til å skumme. Sensodyne sine tannkremer er også fri for sls.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Kala skrev (5 timer siden):

Det vet jeg ikke, kjøper ikke colgate lengre. Skummer for mye. Les på baksiden om den inneholder sls, sodium lauryl sulfate. Sls får tannkremen til å skumme. Sensodyne sine tannkremer er også fri for sls.

Ok, takk for tips, skal sjekke 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 6 måneder senere...
On 7/18/2022 at 5:12 PM, AnonymBruker said:

Enig:) Alt av Elixir er helg magisk mot dette, bruker rensen og dagkremen fast, ellers ikke sulfactil så ofte- hvor ofte bruker du denne?:)

Så at denne posten først nå 🙈 Jeg bruker den i perioder hver dag, og så kan jeg gå uten i mange dager. Tar bare bittelitt på akkurat der blemmen er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk skikkelig utbrudd av dette for noen år siden, og gikk til hudlege på Volvat. Utrolig dyktig, og følte meg veldig godt fulgt opp der!!! 

Jeg fikk streng beskjed om å kutte ut alle kremer med hydrokortison i, det er det værste du kan bruke. Da blir det fort bra, men så mye værre igjen til du begynner på nytt. Til slutt må du på en avvenning og kutte ut helt. Jeg måtte det, og det eksploderte i fjeset mitt og jeg ble så dårlig at jeg ble sykemeldt en uke🙈 Fikk noen kremer til behandling av utbruddet, og fortsatte med Elidel i ca 2 år etterpå. Så sluttet jeg fordi det hadde holdt seg bra over tid. Elidel er på resept, men er veldig mild mot huden. Legen sa at den er så mild at man bruker den på utslett på babyhud. 

Interessant at noen nevner kosthold, for mange av matvarene som nevnes har jeg uansett kuttet ut pga irritabel tarmsyndrom (løk, laktose, gluten, mm). Er også forsiktig med sitrus og tannkrem med mye såpe, fordi jeg er sensitiv både i munnen og huden. Men dette hadde jeg gjort i flere år før utbruddet. 

Gå til hudlege, er mitt beste råd!

Anonymkode: 773f2...cb2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg fikk skikkelig utbrudd av dette for noen år siden, og gikk til hudlege på Volvat. Utrolig dyktig, og følte meg veldig godt fulgt opp der!!! 

Jeg fikk streng beskjed om å kutte ut alle kremer med hydrokortison i, det er det værste du kan bruke. Da blir det fort bra, men så mye værre igjen til du begynner på nytt. Til slutt må du på en avvenning og kutte ut helt. Jeg måtte det, og det eksploderte i fjeset mitt og jeg ble så dårlig at jeg ble sykemeldt en uke🙈 Fikk noen kremer til behandling av utbruddet, og fortsatte med Elidel i ca 2 år etterpå. Så sluttet jeg fordi det hadde holdt seg bra over tid. Elidel er på resept, men er veldig mild mot huden. Legen sa at den er så mild at man bruker den på utslett på babyhud. 

Interessant at noen nevner kosthold, for mange av matvarene som nevnes har jeg uansett kuttet ut pga irritabel tarmsyndrom (løk, laktose, gluten, mm). Er også forsiktig med sitrus og tannkrem med mye såpe, fordi jeg er sensitiv både i munnen og huden. Men dette hadde jeg gjort i flere år før utbruddet. 

Gå til hudlege, er mitt beste råd!

Anonymkode: 773f2...cb2

Enig i dette! Jeg vil også trekke frem viktigheten av å holde opp med alt av hudpleie og sminke en periode, til utbruddet er under kontroll. Jeg brukte kun en mild og enkel rens om kvelden, og Elidel eller Tracolimus. Etter hvert introduserte jeg en mild gelbasert fuktighetskrem. Ingen aktive ingredienser! Hvis man får PD igjen og igjen bør man se nøye på hudpleierutinen sin. Less is more her.

Anonymkode: 16221...426

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått beskjed om at sol hjelper? Ser mange fraråder det.

Første gang jeg fikk det, ville de gi meg AB kur, men siden jeg skulle på et langt opphold i varmere strøk rett etterpå så slapp jeg. Og det forsvant helt i sola.

Får jevnlig utbrudd igjen, stort sett vinter. Smører på Metronidazol krem. Føles ikke som det hjelper veldig, men kanskje det hindrer det i å bli værre. Det er bare sol som får det helt bort.  Og hydrokortison da. Det hjelper umiddelbart. Men det skal visst ikke brukes. Jeg har brukt det når jeg skal noe viktig, i bryllup f.eks og vil se litt bedre ut. Men det er frarådet å gjøre det. 

Anonymkode: 9a352...d6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må man passe på hudpleierutinen i hele ansiktet, eller bare rundt der man har utslett? Jeg bruker syrer, serum etc. i panna og på kinn, men holder det unna området rundt munnen hvor jeg får utslett. Men «forplanter» de aktive ingrediensene seg til resten av ansiktet? Det eneste jeg bruker på huden der jeg får utslett er ansiktssolkrem fra La Roche Posay, og det hjelper ikke akkurat... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk på både antibiotika og mange ulike kremer over 2-3 år før jeg ble bedre. 

Vet ikke om det bare ordnet seg av seg selv, men jeg sluttet med alt av kremer/rens etc. Som ikke var apotekvarer (altså uten parfyme, lette på huden). Jeg bruker aldri handkle i ansiktet - kun om det er helt nyvasket. Vasker ansiktet med ren klut eller vann og tørker mer ren klut etterpå morgen og kveld. Bruker sjelden/lite sminke. Anbefaler å vaske alle sminkekoster og bytte ut ansiktssminken din om den er noen mnd/år gammel. 

Jeg sluttet også med e-sigarett i denne perioden så mulig det også gjorde at det ble bedre. Ellers har jeg byttet tannkrem. 

Så har fulgt en del "kjærringråd" men for min del funket det. Har vært uten plager siden begynnelsen av 2021. 

Anonymkode: 29c16...302

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...