AnonymBruker Skrevet 23. mars 2021 #1 Skrevet 23. mars 2021 Var på opplæring i èn uke for en bedrift - da dette var standard "første uke" for nye ansatte. Jobben virket ikke som en god match for meg, og etter lunsj på Fredag forklarte jeg til sjefen at jeg ikke ville fortsette i stillingen, da vi enda var såpass tidlig i prosessen. Vi ble enige om at dette var greit, og jeg takket dem for muligheten. Jeg spurte så om lønna for denne perioden, og fikk svar at de overhodet ikke betalte lønn for opplæring. Det er snakk om 37.5t. Sendte timelisten til økonomiansvarlig, men fikk igjen svar at det kunne jeg bare glemme. Er dette lov? Hvem tar man eventuelt kontakt med, om det ikke skulle være lov? Anonymkode: 62bf9...c7b
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2021 #3 Skrevet 23. mars 2021 1) Har du arbeidskontrakt? 2) Hva er oppsigelsestid og betingelser i prøvetiden? Anonymkode: add20...ce3 4
Taluno Skrevet 23. mars 2021 #4 Skrevet 23. mars 2021 Nei, det er ikke lov. Du kan melde fra til Arbeidstilsynet. 4
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2021 #5 Skrevet 23. mars 2021 Selvsagt ikke lov, nei! Hvilken type bedrift er dette? Anonymkode: 16a28...0ce 1
MiaHI Skrevet 23. mars 2021 #6 Skrevet 23. mars 2021 Dette var jeg borti i utelivsbransjen i Trondheim. En bar som satt deg opp på opplæringsvakter/prøvevakter en helg - fredag og lørdag fra kl 9 til etter stengetid når alt var ryddet (4-5 tiden). På intervju fikk jeg tilbud om dette og på spørsmål om lønn fikk jeg beskjed om at man kanskje fikk lønn hvis man fikk jobben. Takket glatt nei. Høres ut som en måte å lure til seg gratis arbeidskraft. Tipper alle på intervju fikk tilbud om dette! 2
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2021 #7 Skrevet 23. mars 2021 2 hours ago, MiaHI said: Dette var jeg borti i utelivsbransjen i Trondheim. En bar som satt deg opp på opplæringsvakter/prøvevakter en helg - fredag og lørdag fra kl 9 til etter stengetid når alt var ryddet (4-5 tiden). På intervju fikk jeg tilbud om dette og på spørsmål om lønn fikk jeg beskjed om at man kanskje fikk lønn hvis man fikk jobben. Takket glatt nei. Høres ut som en måte å lure til seg gratis arbeidskraft. Tipper alle på intervju fikk tilbud om dette! Ja, det var samme opplegget. De fortalte i ettertid at om man takker nei til jobben, så betaler de heller ikke for opplæringsvaktene. Anonymkode: 62bf9...c7b
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2021 #8 Skrevet 23. mars 2021 3 hours ago, AnonymBruker said: 1) Har du arbeidskontrakt? 2) Hva er oppsigelsestid og betingelser i prøvetiden? Anonymkode: add20...ce3 1) Ingen arbeidskontrakt. Snakket med daglig lede på Fredag om jobb, ble bedt om å møte opp på Mandag. Ble fortalt at første uke ville være opplæring og opplæringsvakter, og at man etter det ville diskutere videre ansettelse. 2) Ingen anelse utenom at den skulle vare i 5 dager / første uke. Anonymkode: 62bf9...c7b 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2021 #9 Skrevet 23. mars 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): 1) Ingen arbeidskontrakt. Snakket med daglig lede på Fredag om jobb, ble bedt om å møte opp på Mandag. Ble fortalt at første uke ville være opplæring og opplæringsvakter, og at man etter det ville diskutere videre ansettelse. 2) Ingen anelse utenom at den skulle vare i 5 dager / første uke. Anonymkode: 62bf9...c7b Ja, da har du ikke mye å komme med. Skjønner ikke at noen gidder å jobbe noe uten kontrakt. Anonymkode: 97598...5aa 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2021 #10 Skrevet 23. mars 2021 12 minutter siden, AnonymBruker said: Ja, da har du ikke mye å komme med. Skjønner ikke at noen gidder å jobbe noe uten kontrakt. Anonymkode: 97598...5aa Arbeidsgivere må vel følge noen form for lover og regler, selv om det ikke skulle være noen kontrakt til stedet. Anonymkode: 62bf9...c7b 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2021 #11 Skrevet 23. mars 2021 1 minutt siden, AnonymBruker said: Arbeidsgivere må vel følge noen form for lover og regler, selv om det ikke skulle være noen kontrakt til stedet. Anonymkode: 62bf9...c7b Hvilke lover og regler sikter du til? Anonymkode: ba8d4...a8e
Brunello Skrevet 23. mars 2021 #12 Skrevet 23. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvilke lover og regler sikter du til? Anonymkode: ba8d4...a8e Arbeidsmiljøloven. Mange av bestemmelsene i denne er preseptoriske. Det betyr at det ikke er lov å avtale seg vekk fra loven. I dette tilfellet vil TS ha en god sak, men man ser dessverre at arbeidstakere ikke orker å gå den lange veien de må for å få rett. Om det er en kjent bedrift, kan det være verdt et forsøk å gå til media. 1
PetterKanin Skrevet 23. mars 2021 #13 Skrevet 23. mars 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hvilke lover og regler sikter du til? Anonymkode: ba8d4...a8e Arbeidsmiljøloven. 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2021 #14 Skrevet 23. mars 2021 Varsle dette til Arbeidstilsynet ASAP. Skriv også mail til økonomiansvarlige at du har meldt saken og du forventer at lønnen kommer inn på neste lønnskjøring. Så skal du se de pengene kommer kjapt. Uansett meld fra, man SKAL ha betalt på oppæring, det er lovfestet. De har også ikke lov til å la deg jobbe uten kontrakt, så her blir nok Arbeidstilsynet veldig glad for at du varsler. Sikkert mye annet som ikke er på stell her Anonymkode: da0ea...667 4
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2021 #15 Skrevet 24. mars 2021 Ta kontakt med arbeidstilsynet. Anonymkode: d7801...1bc 1
Taluno Skrevet 24. mars 2021 #16 Skrevet 24. mars 2021 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Ja, da har du ikke mye å komme med. Skjønner ikke at noen gidder å jobbe noe uten kontrakt. Anonymkode: 97598...5aa Jo, man har faktisk mye å komme med selv om kontrakten ikke var signert før oppstart. I henhold til loven skal kontrakt foreligge senest en måned etter oppstart, og man har selvfølgelig rettigheter inntil kontrakten foreligger. Det er ikke uvanlig at kontrakten kommer litt etter oppstart fordi man skal få inn alle nødvendige papirer for å skrive ferdig kontrakten.
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2021 #17 Skrevet 24. mars 2021 Du anmelder de til politet og kontakter Arbeidstilsynet. Lønn skal man ha under opplæring også. Forventer, og håper, du har noe skriftlig mellom deg og arbeidsgiver. Anonymkode: 10887...d0a
Whistler Skrevet 24. mars 2021 #18 Skrevet 24. mars 2021 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Arbeidsgivere må vel følge noen form for lover og regler, selv om det ikke skulle være noen kontrakt til stedet. Anonymkode: 62bf9...c7b DU får ta det med fagforeningen din da vet du. De hjelper deg med dette.
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2021 #19 Skrevet 24. mars 2021 Nytter ikke å kontakte arbeidstilsynet. De kommer ikke til å gjøre noe. Finne en ny jobb. Anonymkode: 298fa...ed7 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå