Gå til innhold

Roser!

lillesky

Anbefalte innlegg

Hva gjør jeg med avskårne roser for at de skal holde seg best mulig?

Skal man ha sukker i vannet? Eller bakepulver? :klø: Har ikke sånn pulver fra butikken...

Jeg jobbet en kort periode i blomsterbutikk, og da kokte vi rosestilkene i et par sekunder, er dette lurt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her koker vi rosene når de kommer fra bilen, så da er de jo kokt...

Ellers er det riktig som Sixx sier, + at du sikkert kan gå innom en blomsterbutikk og få en pose med pulver. Roser har spesielt godt av det, mamma sender bare med sånne poser når det er roser i bukettene. Og når buketten begynner å henge kan du henge den opp ned. Jeg har akkurat hengt en, håper den blir fin :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett rosene så kaldt som mulig om natten! Min erfaring er at det er dette som hjelper best. Har faktisk hatt kortstilkete roser i nesten 3 uker ved å sette de kaldt om natten. Dvs. natten + hele dagen frem til jeg kommer fra jobb i 16-tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kaldt om natten ja, det er trikset. Hos oss holder rosene ofte veldig lenge fordi vi glemmer å ta dem fram når vi kommer hjem fra jobb.. Da blir de gjerne stående kaldt hele dagen og..... ...og ingen får sett dem... *sukk*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei !

Roser må skråsnittes og settes i varmt vann hvis du har kjøpt dem i bunt. Har du kjøpt løse roser er dem oftest snittet og kokt.

Alle avskårne skal man fjerne alle blader som kommer i kontakt med vann.

Har man ikke fått med holdbarhetsmiddel fra butikken kan man ta 1-2 dråper klorin i vannet for å hindre bakterier, og litt sukker for å gi næring.

Ikke bruk bakepulver!!

Lykke til !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roser må skråskjæres med en skarp kniv. De som ligger i skuffen holder ikke, mens en tapetkniv er perfekt.

Skjær så lange snitt som mulig, men det er viktigere at snittet er rent enn at det er langt.

Fjern alle blader og torner som kommer ned i vannet. Blader og torner gir grobunn for bakterievekst, og det forringer rosene.

Sett rosene i så varmt vann som mulig uten at det damper av vannet. Varm damp ødelegger bladene. Varmt vann fra springen holder.

Bruk Vitabric eller holdbarhetspulver. Hvis du ikke har det gjør en dråpe klorin nytta. Legg også i et par energigivende sukkerbiter.

Lar du Rosene stå kjølig når du ikke er der (Sover/på jobb) holder de lenger. Fjern stilker/blader som begynner å mugne eller råtne. Skift vann om nødvendig.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare ikke gjør som jeg gjorde, første gangen jeg fikk roser av en gutt...

"Skyll rosen under glovarmt vann", sa mamma.. Jeg gjorde det.. :murvegg:

(Hun mente selvfølgelig stilken.. stakkars rosene var døde..)

Forøvring, det vi gjør for å beholde dem, er at når dem henger med hodet, legger vi (hele) rosen i isbad. La den ligge en times tid. Ta den opp, snitt dem på nytt (det er viktig å gjøre en gang i blant) og skyll stilken i varmt vann. (Der hvor du snittet den)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal rosene "kokes"?

Stilkene er harde (roser er egentlig trær), og må mykes opp for å trekke opp vann så godt som mulig. "Koker" du f.eks tulipaner vil du ta livet av dem, men med roser er det motsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stilkene er harde (roser er egentlig trær), og må mykes opp for å trekke opp vann så godt som mulig.
Hammer gjør kanskje ikke nytten eller? :klø:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hammer gjør kanskje ikke nytten eller? :klø:

Mamma bruker faktisk hammer på ting som har nærmest greiner som stilker... Er så pes å skjære de på skrått, så hun mæler til stilkene mot benken, funker fint det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NEI!!! For all del, bruk ikke hammer! :sur:

Tenk på en blomsterstilk som en bunt sugerør. Om du banker på dem med hammer blir de flate, og du hindrer dem effektivt i å ta opp vann. Da er du rosebøddel da. :tristbla:

Skråsnitter du de samme sugerøra ser du at overflaten blir større, og stilk-enden kommer i kontakt med mer vann, altså kan den suge opp vannet mer effektivt.

Det er også viktig at snitta blir rene slik at kapillærrøra ikke tetter seg. Se på oppflisa rosestilkmos på snittet som singel, og tenk etter gvor mye vann sugerøret får opp da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
NEI!!! For all del, bruk ikke hammer!  :sur:

Tenk på en blomsterstilk som en bunt sugerør. Om du banker på dem med hammer blir de flate, og du hindrer dem effektivt i å ta opp vann. Da er du rosebøddel da.  :tristbla:

Skråsnitter du de samme sugerøra ser du at overflaten blir større, og stilk-enden kommer i kontakt med mer vann, altså kan den suge opp vannet mer effektivt.

Det er også viktig at snitta blir rene slik at kapillærrøra ikke tetter seg. Se på oppflisa rosestilkmos på snittet som singel, og tenk etter gvor mye vann sugerøret får opp da.

Jeg tror nok Sixx var ironisk... Tror hun vet at man ikke gjør det på roser

Men på tykke greiner funker det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere skulle bare visst hvor mange sinte kunder jeg har prøvd å roe ned når de kom til butikken og klagde på sine sønderbanka roser. :frustrert::frustrert::frustrert::frustrert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...