Gå til innhold

Far ønsker å ta med barna på utenlandsreise

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei til dere som kikker innom tråden her, håper kanskje dere har noen gode råd?

Etter samlivsbrudd for flere år siden med barnas far har jeg i dag daglig omsorg for barna og far har samvær annenhver helg. Samarbeidet har vært preget av at far i flere runder har dratt meg for retten og x-antall runder med bekymringsmeldinger. Det har nok satt sitt preg på både far, meg og barna alt som har skjedd over disse årene. Jeg prøver å legge opp til samarbeid men får i de aller fleste tilfeller svar med ganske ugreie karakteristika om meg som omsorgsperson, noe som selvsagt ikke er hyggelig (jeg overlever det, men skulle ønske samarbeidsklimaet var bedre). 

Nå har far bestemt seg for å ta med barna utenlands i sommer og jeg er ganske rådløst. Barna har sagt hvilken land og vi har sjekket smittestatus i aktuelt land (En av landene med høyest smitte for en uke siden). Hadde det vært hvilken som helst annen situasjon enn den vi er i nå (Covid) så hadde det ikke vært noe stress. Er det noen som har tips på hvordan jeg kan møte dette? Hva jeg kan skrive uten at far bokstavelig talt «klikker i vinkel»? For å beskrive hvor ille situasjonen kan bli har far vært voldelig tidligere mot meg med barna tilstede. 

Barna har ikke fornyet pass. Jeg vet at jeg kan la være å fikse det, men det vil på ingen måte bedre samarbeidet og far vil nok bli rasende uansett hvis jeg ikke sier at det er en god ide å la de reise. Jeg er faktisk ganske rådvill og skjønner ikke hvorfor han ikke tenker selv at det er en dårlig ide mtp covid.

På forhånd, takk for svar og råd.

Anonymkode: 24412...904

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I denne situasjonen er det vel du som stort sett bestemmer? Far får bare bli sint! Man risikerer ikke sjansen for smitte på sine egne barn.

Har alt skriftlig og skulle han bli truende i melding så har du isåfall bevis. Anmeld truende atferd. 

Ikke fiks pass og fortell kort at du er ikke komfortabel og er uenig. De kan ta seg en Norges ferie om det er så viktig. 

«Hei! Fikk høre fra barna at du har tenkt å ta dem med til utlandet denne sommeren. Det har vi ikke blitt enige om. Det er fortsatt pandemi og da holder vi oss til Norge.»

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...