Gå til innhold

Småbarn og tannlege

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har et barn som nylig har fylt tre år, og ble av en annen tråd her minnet på at det kanskje ikke er så lenge til første tannlegebesøk. Er det ved tre år (veldig snart), eller ved fire år? Ble bare brått litt bekymret. Er ikke så redd for at hun har hull, men for at det skal bli en skikkelig kjip og negativ første opplevelse hvis det ikke er lenge til. 

Var nemlig hos legen veldig nylig, og det var helt katastrofe. Vi har vært litt mer hos lege og spesialist enn en del andre barn pga ører og hosting, og selv om hun ikke har trengt å gjøre noe smertefullt blir hun hysterisk og hylgråter ved f.eks. sjekk av øret eller lytting på hjertet. Må holdes fast med tvang om noe skal gjøres. 

Så det er egentlig et todelt spørsmål. Rekker hun å vokse seg større og forhåpentligvis mer fornuftig/lettere å snakke til fornuft (håper jeg), før det blir tannlegebesøk? Og er det noen som har hatt et sånt barn, hvordan håndteres det evt av tannlege, vil ikke tro tvang er hverken lurt eller gjennomførbart? 

Kan for så vidt ta i mot tips om noen har noen gode også, men har allerede prøvd å lese bøker om det, leke doktor med bamser, at legen sjekker meg først, forklare hva som skal skje og at det går helt fint, og også ren bestikkelse 😅

Anonymkode: e9ce4...8df

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har tre barn. Med to av dem har vi hatt tre turer til tannlegen før de åpnet munnen. 

Tilslutt sendte vi mormor med barnet til tannlegen.  Det funket. 

Så nå bruker vi mormor som følge til tannlegen, det er akkurat som om ungene skjerper seg litt mer når det er henne og ikke meg. 

(Husker jo fra egen barndom også, jeg slang meg jo aldri på gulvet i butikken med mormor 😂)

Anonymkode: 2e8de...4a5

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Var nettopp til tannlegen med min 1-åring (måtte sjekkes etter en ulykke), og tannlegen hadde bedre barnetekke ovenfor guttungen enn hva jeg har 😂 Jeg tror de fleste offentlige tannleger er vandt til å håndtere barn. 

Men noen barn nekter jo bare, og da tror jeg trikset er å ikke tvinge. Ikke hold fast og tving. Bare gå der gjentatte ganger frem til barnet åpner munnen :) 

Anonymkode: b1042...c6b

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det er relativt vanlig, og forekommer gjerne hyppigere nettopp hos barn som har hatt mye lege- og sykehusbesøk. 

Vil ikke barnet gape første gang, blir det ikke brukt tvang. Det vanlige er å avtale et nytt besøk en tid etter, som tilvenning. Det er vel så viktig for tannlege/tannpleier å få snakket med foreldre om hygiene- og kostholdsvaner, så får en kikk på tennene komme etterhvert. 

Anonymkode: 7c480...8ad

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Akkurat når dere får time blir vanskelig å spå, men det er nok ikke lenge til da den skal komme ved tre års alder. Vi fikk innkalling ikke lenge etter tre års dagen. Dere kan øve hjemme mens dere pusser tenner for eksempel. Barnet gaper og du kan telle tennene. Når dere får innkallingen bruker dere dagene frem til timen til å forberede barnet om hva dere skal med jevne mellomrom. Kanskje får du tak i en bok også om temaet. De fleste tannleger er vant med barn som blir skremt og ikke vil åpne munnen, da får dere ny time senere om det ikke går. Det blir ikke brukt tvang. Her tok det litt tid med eldste, men det gikk til slutt. Tannlegen viste på meg først og det hjalp en del. Mener å huske barnet fikk sitte på fanget mitt deler av undersøkelsen også. Yngste er 2,5 nå og alt med tenner er en kamp. Ser for meg tannlegebesøk kan bli en utfordring, men stresser ikke med det. Det går som regel til slutt med tilvenning.

Anonymkode: 27286...e0d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er veldig viktig å ikke tvinge barnet, da legger du opp til mange år med tannlegevegring.

Tannleger er vant til å jobbe med tilvenning og barn som vegrer seg. Ta tiden til hjelp.

Hvis barnet senere får tannlegeskrekk, så tar de tilvenning da også.

Husk å snakke på forhånd om hva som skal skje, sett et mål, slik at barnet får føle kontroll. Og premie etterpå 😊

Anonymkode: 235a5...d48

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi så en episode fra karsten og petra der petra er til tannlegen før jenta mi skulle dit. Snakket på forhånd om at hun måtte gape og vise fram tennene, og det skal jeg si deg hun gjorde😅😂 når tannlegen kom og sa hallo spratt kjeften på jentungen opp og sånn satt hun helt til hun var ferdig. Hun gleder seg allerede til neste gang hun skal dit😊😂

Anonymkode: dcd0d...34f

• Liker 1
Skrevet

Sønnen vår har akkurat fylt tre og fikk fikk innkallelse til tannlege omtrent dagen etter. Jeg hadde vell egentlig ikke tro på at han kom til å gape, men det gikk overraskende bra. Tannlegen tok seg god tid og samboer satt i tannlegestolen med sønnen vår på fanget. Han gapte akkurat lenge nok til at tannlegen fikk telt tennene. Noe mer gjør de ikke første gang. Så fikk han velge premie etterpå. Så en veldig positiv opplevelse for sønnen min. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jenta mi var veldig redd tannlegen, men tannlegen var veldig forsiktig og tok ting i hennes tempo. De tok det ikke så tungt at de ikke fikk sjekket alt de første årene. Hver gang noe nytt ble introduserr(røntgen, pirkeren, spytt låser osv) låste hun seg, men etter hvert gikk det fint fordi hun ble trygg. Nå går tannlegen veldig fint. De fleste tannleger er flinke med redde barn i dag og presser dem ikke. Hvis en tannlege gjør, så ber du om å få en annen. 

Anonymkode: 6527f...3ba

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.3.2021 den 11.43):

Har et barn som nylig har fylt tre år, og ble av en annen tråd her minnet på at det kanskje ikke er så lenge til første tannlegebesøk. Er det ved tre år (veldig snart), eller ved fire år? Ble bare brått litt bekymret. Er ikke så redd for at hun har hull, men for at det skal bli en skikkelig kjip og negativ første opplevelse hvis det ikke er lenge til. 

Var nemlig hos legen veldig nylig, og det var helt katastrofe. Vi har vært litt mer hos lege og spesialist enn en del andre barn pga ører og hosting, og selv om hun ikke har trengt å gjøre noe smertefullt blir hun hysterisk og hylgråter ved f.eks. sjekk av øret eller lytting på hjertet. Må holdes fast med tvang om noe skal gjøres. 

Så det er egentlig et todelt spørsmål. Rekker hun å vokse seg større og forhåpentligvis mer fornuftig/lettere å snakke til fornuft (håper jeg), før det blir tannlegebesøk? Og er det noen som har hatt et sånt barn, hvordan håndteres det evt av tannlege, vil ikke tro tvang er hverken lurt eller gjennomførbart? 

Kan for så vidt ta i mot tips om noen har noen gode også, men har allerede prøvd å lese bøker om det, leke doktor med bamser, at legen sjekker meg først, forklare hva som skal skje og at det går helt fint, og også ren bestikkelse 😅

Anonymkode: e9ce4...8df

Var lille var helt lik din i den alderen. Hun var så hysterisk ved doktor besøk at vi ble bekymret for det kunne være noe alvorlig galt med denne. Hun hylte bare legen lyste inni ørene hennes, som om hun skulle ha blitt utsatt for sterk barnemishandling og tortur🙈 Første tannlege besøk var heller ikke lett. Hun måtte sitte på fanget mitt i tannlegestolen og det ble mye motstand. Heldogvis var det en veldig kort kontroll. Men vi begynte allerede å grue oss til 4-årskontrollen😅

Det hadde vi derimot ikke trengt! Som 4 åring har hun rett og slett vokst av seg denne lege-og tannlegeskrekken helt av seg selv. Vi har altså ikke gjennomført noen store tiltak for å kurere skrekken. Men klart bøkene om Karius&Baktus, Petra hos tannlegen, Thomas hos doktoren osv i bokhyllen og på nattbordet har nok neppe hatt negativ påvirkning;) Så disse kan anbefales å lese hyppig.

Men ja. Er din lille svært engstelig, så tenk at dette mest sannsynlig er en del av utviklingen og en fase dette også❤️

Anonymkode: f8f26...4d3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi lekte tannlege hjemme i ukene i forkant. Jeg gapte, han fikk telle tennene mine, og pirke litt. Så byttet vi roller, osv. Det fungerte for oss i hvert fall. Og masse prat om premie etterpå! 

Anonymkode: 8dae6...970

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I vår kommune kommer første innkaling når barnet er 3 år. Om barnet ikke har villet la seg undersøke på første kontroll har vi fått ny time en-to uker senere for å prøve igjen.

Anonymkode: 732ac...8c2

AnonymBruker
Skrevet

Alle tannleger/tannpleiere (sistnevnte er vanligvis de som tar kontrollene) jeg har vært borti når det gjelder barna har hatt et aldeles strålende barnetekke. Første kontroll var rundt 3-4 år. 

Min erfaring er at de første kontrollene går på

- Har du fått mange tenner?

- Ja! 

- Hvor mange da? 

- ti eller hundre! 

- oi, kan jeg få se? 

(Litt nøling)

- skal vi telle hvor mange tenner du har? 

- ja!

- 1, 2, 3. Wow, du har jo 15 tenner! Og så fine de er!

(Kjempestolt barn).

- nå skal du få premie! Og hvis du pusser tennene når mamma sier det så får du premie neste gang også! 

(Jippi!)

Anonymkode: d2ecf...28e

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...