AnonymBruker Skrevet 23. mars 2021 #1 Del Skrevet 23. mars 2021 Dersom man både overspiser og generelt har et veldig dårlig kosthold og ønsker å ta tak i dette, men vet av erfaring at hvis man går «all in» fra starten så knekker man raskt og går tilbake i gamle uvaner, hva er da best? 1) Kutte ned på mengde mat man spiser, men kostholdet er det samme før, men etterhvert går man også over til et sunnere kosthold eller 2) Overspise som før, men kostholdet er endret til et sunnere kosthold, for så å trappe ned på mengden mat man spiser? Og hva gjør i så fall den ene strategien bedre enn den andre? Anonymkode: ae58e...4f1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2021 #2 Del Skrevet 23. mars 2021 Å få bukt med overspisingen er jo det viktigste ettersom dette ikke er bra for kroppen og psyken. Å fortsette med noe som er så destruktivt er ikke innafor, og jeg ville nok fått slutt på overspisingen så fort som mulig. Prioritert det, og så sett på kostholdet etter hvert som dagene går. Ta et par ting av gangen. Anonymkode: 2d18c...b8f 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2021 #3 Del Skrevet 23. mars 2021 Det absolutt letteste er å ikke ha det i hus. Da er man tvunget til å spise sunnere, pga at det er det eneste man har i huset. Anonymkode: e27da...1f0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2021 #4 Del Skrevet 23. mars 2021 Finn ut i hvilke situasjoner du overspiser. Er det stress, lei deg, annet? Jobb så med en bedre måte å håndtere følelsene på. Av de to strategiene du har skissert ville jeg valgt 2 pga. at mat påvirker hvordan en føler seg og energinivå. Mye lettere å ta gode valg når en er opplagt, så en kommer inn i en god spiral. Anonymkode: 55a38...127 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2021 #5 Del Skrevet 23. mars 2021 Jeg ville ha startet med å redusere porsjonene i ditt tilfelle, få bukt med overspisingen. Så kan du ta og endre til sunnere matvalg når det er under kontroll. Dette blir en stor ending, og det gjøres ikke over natta. Ta f.eks to uker med reduserte porsjoner før du f.eks kutter ut godteri i ukedagene i et par uker. Så kan du spise sunnere middager og fokusere på det. Reduser godteriet ytterligere til kun en dag i helg, og finn sunnere valg. Ta det gradvis så kroppen og hodet henger med Anonymkode: 2b000...419 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2021 #6 Del Skrevet 23. mars 2021 Tja, Prøvde: overspise sunn mat. Gikk det. fikk tilfredsstilt ett behov med få kalorier. Gjelder da en finner noe sunt en syns er digg da. Her var blant annet slangeagurk med smøreost på en høydare. Men gikk også for det å spise det jeg hadde lyst på men mindre. Da samlet jeg det til to måltider, så mengden ble grei, hvert måltid. Men teller kalorier så ha kontroll. Sånn sett fikk jeg spist litt mer av det jeg ville av gangen, men i færre antall måltider. Slik ble det mindre mat. Sært. Og passer ikke for alle. Skal sies jeg ikke har klart å vri det mot mer sunn mat. Så spiser mye rart gitt, men prøver vri det så godt jeg kan. Har ikke lenger behov for å overspise. Anonymkode: 68368...cee 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2021 #7 Del Skrevet 23. mars 2021 Jeg syns det er så merkelig at man liksom bare må takle overspising selv, "bare bruk litt viljestyrke" liksom. Ingen sier det til en anorektiker "bare spis litt mer da". Anbefaler å ta det opp med fastlegen din, TS. Det er hjelp å få, men dessverre begrensete ressurser. Anonymkode: 30a79...021 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2021 #8 Del Skrevet 24. mars 2021 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Jeg syns det er så merkelig at man liksom bare må takle overspising selv, "bare bruk litt viljestyrke" liksom. Ingen sier det til en anorektiker "bare spis litt mer da". Anbefaler å ta det opp med fastlegen din, TS. Det er hjelp å få, men dessverre begrensete ressurser. Anonymkode: 30a79...021 En del av poenget er å takle ting selv. Anonymkode: e27da...1f0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blyana Skrevet 25. mars 2021 #9 Del Skrevet 25. mars 2021 Du kan jo starte med å lage mindre porsjoner mat? Nå vet jeg ikke om du bare kjøper ferdig frossenpizza og bestiller take-away, men hvis du lager maten selv så kan du jo selv velge å lage en mindre porsjon. I tillegg ville jeg forsøkt å lage sunnere versjoner av det "usunne" som du liker , det finnes masse oppskrifter på nett. Og som tidligere nevnt her, la være å fylle skapene med fristelser. Dersom ingenting fungerer for deg ville jeg ha fått profesjonell hjelp for å behandle årsaken til at du overspiser. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #10 Del Skrevet 25. mars 2021 For meg hjalp det å gå over på sunn mat. Da begrenset mengden seg selv etterhvert. Det er ikke det samme å overspise på knekkebrød og gulrot. Da slapp jeg å kontrollere mengden, fordi det fristet ikke å overspise, selv om jeg hadde "lov". Altså slapp jeg å sloss med viljestyrken. Behovet for å overspise har nesten forsvunnet. Når jeg en sjelden gang kjenner på det, så spiser jeg demonstrativt mye men sunt. Det er et tydelig behov de gangene det dukker opp, men det er lettere å håndtere det fysiske behovet uten å ha dårlig samvittighet for valg av mat i tillegg. Anonymkode: 00f3c...e72 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vintermorgen Skrevet 25. mars 2021 #11 Del Skrevet 25. mars 2021 Ryddet for helskeskadelig råd og svar til dette. Vintermorgen, mod Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kittykat Skrevet 25. mars 2021 #12 Del Skrevet 25. mars 2021 Jeg kan selv overspise pga stress, er lei meg og angst f eks. Men jeg har gjort endringer i mitt kosthold. Jeg har ikke tatt en "cold turkey", men har bevisst forsynt meg med mindre porsjoner, gått over til grovere og sunnere matprodukter (dette har gått over 7 mnd nå). Så jeg vil foreslå å redusere porsjonene, velge grovere og sunnere produkter og mer grønt. Eller du kan selvfølgelig spise helt vanlig husmannskost, bare i mindre porsjoner. Det er bare du som kan finne ut hva som virker for deg. Du kan jo også ta kontakt med legen din og få noen generelle råd om kost (jeg gjorde det). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #13 Del Skrevet 25. mars 2021 Kutt porsjonene først, og så kan du sakte forbedre kostholdet én vane av gangen. Anonymkode: e8ffb...745 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2021 #14 Del Skrevet 28. mars 2021 Jeg har gått ned over 30 kg uten å gjøre så mye annen aktivitet enn en tur i ny og ned. Kuttet ned på mengden mat, mindre måltider/mer grønt, ikke stadig godteri i hus annet enn litt i helgene. Før kunne jeg glatt spise 4 skiver per måltid for en sammenligning, nå er det maks 2 skiver (burde gått over til knekkebrød kanskje, eller kuttet brødmat, men jeg klarer ikke tygge hard mat enda for fikser tenner samtidig her 😅), ofte 1 eller 1,5 fordi jeg (tror) jeg har fått mindre magesekk og orker mindre mat. Mindre måltid til middag, selv om jeg av og til kan være litt for kjapp til å ta til meg for mye på tallerkenen glemmer bort litt at jeg ikke klarer å spise mengdene jeg gjorde før. Brukt 1 år på det.. Så nå etter påske skal jeg begynne å fokusere på mer trening, ulike former for aktivitet som kan hjelpe kroppen på mer riktig vei. Fordi det har gått sakte, men og fordi vekten har sakte stabilisert seg nedover har jeg enda ikke "falt av lasset" for voldsomt når jeg har gått på en liten smell her og der. For det kan fort skje. Gamle, årelange vaner er veldig vonde å vende. Men jeg har ikke gitt opp og gir ikke opp. Har enda mange kg å ta av så jeg tenker at sakte er bra. For da venner kroppen seg litt og litt til endringene. Hadde jeg gått all-in fra start tror jeg at jeg både hadde gått i flere fallgruver, hatt flere tilbakefall og kanskje økt vekten ytterligere til slutt. Men såklart er det veldig individuelt hvordan man takler en stor endring. Fokus på bedre, sunn, riktig mat og mindre mengder. Rett og slett. Anonymkode: 74004...2a9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå