AnonymBruker Skrevet 23. mars 2021 #1 Skrevet 23. mars 2021 Jeg har ei venninne som er 7 måneder på vei og har drukket red bull hver dag de siste månedene i svangerskapet. For noen uker sider fikk hun rier og måtte inn på sykehus. Jordmor og lege ba henne om å droppe koffein, men hun mener at det er hennes kropp og hennes valg. Hun kjenner babyen bedre enn noen andre og koffein påvirker ikke barnet, da det ikke påvirket hennes selv mener hun. Jeg har ikke barn og er ikke gravid, men er utrolig bekymret for barnet i magen. Synes også at det er useriøst av mor å holde på slik, men tørr ikke ta det opp med henne. Veit at hun har kjeftet på de på helsestasjonen for å gi henne råd og tips om barneoppdragelse. Hun blir forbanna hvis noen så mye prøver å gi henne råd eller tips. Synes dere at jeg burde gjøre noe eller la det gå? Anonymkode: 55a43...701 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2021 #2 Skrevet 23. mars 2021 Hvis hun ikke hører på JM er det dumt, men sånsett er en redbull innenfor anbefalingen på koffein i Norge og who. merkelig hvis koffein skal starte fødsel men vet ikke jeg Anonymkode: 6a3f3...d36 22
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2021 #3 Skrevet 23. mars 2021 Her på KG kan man røyke og snuse og drikke så mye koffein man vil når man er gravid. Så skeptisk på om noen tar din side her 😂 Anonymkode: 4d7e7...c5c 12
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2021 #4 Skrevet 23. mars 2021 Jeg syns du skal dele din bekymring, og tåle at hun blir sur. Du skal i hvert fall ikke bare jatte med slik at hun tror hun kan gjøre hva hun vil. Hennes kropp - men hun har tatt et valg om å dele den kroppen med et lite barn, som får i seg det hun får i seg. Spør henne om hun har sjekket hva grensene for koffeininntak er, om det stemmer at høyt koffeininntak kan starte fødsel etc. Så vet du om hun tar informerte valg hvertfall. Anonymkode: a8ea0...eb3 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2021 #5 Skrevet 23. mars 2021 Én redbull om dagen skal vel i grunnen ikke være noe farlig slik jeg har forstått det. Koffein er det jo i feks. Kaffe og Pepsi Max også, men folk drikker jo dét. Men det du skriver om at lege og jordmor har frarådet henne det og hun allikevel ikke hører er jo ikke helt bra da. Er vel ikke en fordel for henne at hun blir forbanna over tips og råd hun får fra fagfolk heller vil jeg tro😅 Synes absolutt at det er innafor at du snakker med henne om det istedenfor å jatte med som blir nevnt her. Men slik du beskriver henne tror jeg neppe det har noe for seg. Anonymkode: 79bd1...fcd 9
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2021 #6 Skrevet 23. mars 2021 Står jo til og med på boksen at det bør ikke inntas av gravide. Hun er bare dum. Anonymkode: d0255...220 9
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2021 #7 Skrevet 23. mars 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Her på KG kan man røyke og snuse og drikke så mye koffein man vil når man er gravid. Så skeptisk på om noen tar din side her 😂 Anonymkode: 4d7e7...c5c Eh... tror du har misforstått en ting eller to. Anonymkode: 8d546...b5c 5
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2021 #8 Skrevet 23. mars 2021 Det er dessverre ikke ulovlig å være idiot. Anonymkode: 792ee...c8b 2
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2021 #9 Skrevet 23. mars 2021 Hadde også stått litt i det, og sagt til henne at det kan være en grunn til at de anbefaler minst mulig koffein. Jeg holdt meg unna kaffe da jeg var gravid, og drakk bare en kopp te. Aldri pepsi max eller coma heller. Drikker vanligvis ikke energidrikker da, så det var jo greit. Anonymkode: 22d54...190
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2021 #10 Skrevet 23. mars 2021 Det er faktisk ikke sååå mye koffein i red bull. Ca 30 mg per dl og i kaffe er det 50-60 feks. Man kan ha 100-200 mg hver dag. Så en red bull er absolutt innenfor. Og vi vet heller ikke hva slags jordmødre hun har møtt, er noen som er veldig opphengt i dette med koffein og andre småting selv om det ikke nødvendigvis er rotet i vitenskapen. Jeg ville kanskje roet ned på red bull hvis sykehuset sa det, men samtidig så vet du ikke hva hun går gjennom. Noen røyker og snuser mens de er gravid for det er for tøft for psyken og slutte.. så hvis denne red bullen er det hun trenger så er det jo bedre en mye annet, og hennes psyke er og veldig viktig. Du kan tenke ditt, men jeg tror baby har det fint. Og hvis ikke er det nok ikke pågrunn av energidrikk. Så la henne bestemme dette selv. Anonymkode: ebb20...30b 15
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2021 #11 Skrevet 23. mars 2021 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Her på KG kan man røyke og snuse og drikke så mye koffein man vil når man er gravid. Så skeptisk på om noen tar din side her 😂 Anonymkode: 4d7e7...c5c Jeg syns det er omvendt. En blir jo hudflettet for å ha vært i samme rom som en spekeskinke. Anonymkode: 48581...8fb 43
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2021 #12 Skrevet 23. mars 2021 La henne styre sitt liv ts. Så styrer du ditt. Det er stort sett det aller beste. Anonymkode: b3996...14a 9
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2021 #13 Skrevet 23. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har ei venninne som er 7 måneder på vei og har drukket red bull hver dag de siste månedene i svangerskapet. For noen uker sider fikk hun rier og måtte inn på sykehus. Jordmor og lege ba henne om å droppe koffein, men hun mener at det er hennes kropp og hennes valg. Hun kjenner babyen bedre enn noen andre og koffein påvirker ikke barnet, da det ikke påvirket hennes selv mener hun. Jeg har ikke barn og er ikke gravid, men er utrolig bekymret for barnet i magen. Synes også at det er useriøst av mor å holde på slik, men tørr ikke ta det opp med henne. Veit at hun har kjeftet på de på helsestasjonen for å gi henne råd og tips om barneoppdragelse. Hun blir forbanna hvis noen så mye prøver å gi henne råd eller tips. Synes dere at jeg burde gjøre noe eller la det gå? Anonymkode: 55a43...701 Trur det står bak på Redbull boksene at de ikke skal drikkes av gravide. pga det er så mye koffein i drikken og telanin. Kanskje du kan google fram fare med det og vise henne det. Verstefall så får hun en helt hyper sensitiv unge.. Anonymkode: 8d045...101 2
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2021 #14 Skrevet 23. mars 2021 Det kommer jo an på om hun drikker 1 eller 5 daglig. 2 kaffekopper daglig er ok. Her koser jeg meg med mine 2 kapsler, så om hun koser seg med 1 er det jo helt ok. Men dersom helsepersonell anbefaler henne å kutte helt ut med bakgrunn i komplikasjoner og for tidlige rier, så skal hun jo høre på dem og ikke de generelle anbefalingene. Anonymkode: 012d3...4b7 3
Hr. Aktiv Skrevet 23. mars 2021 #15 Skrevet 23. mars 2021 Det er forsket på dette med koffein osv. på foster. Mange barn får den flotte diagnosen ADHD nesten uten unntak ved stort inntak av stoffer de fraråder under svangerskapet. Her synes jeg bv bør blandes inn. Det er ikke hennes kropp det er snakk om her. Hun belaster en kropp med sine uvaner en kropp som på ingen måte kan forvare seg mot det hun arrogant kjører igjennom. Slike bør ikke bli mødre er manges og også min mening. 5
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2021 #16 Skrevet 23. mars 2021 Hr. Aktiv skrev (2 timer siden): Det er forsket på dette med koffein osv. på foster. Mange barn får den flotte diagnosen ADHD nesten uten unntak ved stort inntak av stoffer de fraråder under svangerskapet. Her synes jeg bv bør blandes inn. Det er ikke hennes kropp det er snakk om her. Hun belaster en kropp med sine uvaner en kropp som på ingen måte kan forvare seg mot det hun arrogant kjører igjennom. Slike bør ikke bli mødre er manges og også min mening. Barnevernet bør kontaktes fordi mora drikker litt redbull under graviditeten? Er ikke rart de barna som VIRKELIG trenger hjelp, ikke får hjelp. Anonymkode: 79bd1...fcd 15
Hr. Aktiv Skrevet 23. mars 2021 #17 Skrevet 23. mars 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Barnevernet bør kontaktes fordi mora drikker litt redbull under graviditeten? Er ikke rart de barna som VIRKELIG trenger hjelp, ikke får hjelp. Anonymkode: 79bd1...fcd Mødre som pålegger barna sine livsvarige og til dels alvorlige adferdsproblemer og problemer med å fungere i en hverdag bør vel karakteriseres som en sterk bekymring vel? En ting er at du gjør ting av uvitenhet, men i dagens verden der du kan gjøre mye undersøkelser selv og i tillegg får det lagt i fanget bør ikke være av formildende omstendighet. 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2021 #18 Skrevet 23. mars 2021 Energidrikker inneholder en større mengde koffein som inntas på kortere tid, mens et par kaffekopper kan man fordele over en hel dag. Vil tro det har noe å si også? Må jo være en grunn til at energridrikke ikke anbefales til gravide. Jeg personlig kuttet ut vanlig koffein da jeg ble gravid, men spontanaborterte uansett. Leste noen artikler der de anbefalte å kutte ut koffein totalt, og tenkte det kunne ikke skade i alle fall å avstå fra koffein. Jeg valgte allikvel å ikke begynne å drikke energidrikker og kaffe med koffein etter SA, bare fordi jeg ikke orker noe ny avvenningsprosess dersom jeg blir gravid igjen. Nå drikker jeg kun brus som har koffein av og til. Anonymkode: ceef6...b3a
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2021 #19 Skrevet 23. mars 2021 Hr. Aktiv skrev (30 minutter siden): Mødre som pålegger barna sine livsvarige og til dels alvorlige adferdsproblemer og problemer med å fungere i en hverdag bør vel karakteriseres som en sterk bekymring vel? En ting er at du gjør ting av uvitenhet, men i dagens verden der du kan gjøre mye undersøkelser selv og i tillegg får det lagt i fanget bør ikke være av formildende omstendighet. Står ingenting om hvor mange redbull om dagen denne dama drikker, og jeg tror neppe det er så mange om dagen at det overskrider den mengden koffein som man er anbefalt å holde seg under. Anonymkode: 79bd1...fcd 3
Hr. Aktiv Skrevet 23. mars 2021 #20 Skrevet 23. mars 2021 (endret) AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Står ingenting om hvor mange redbull om dagen denne dama drikker, og jeg tror neppe det er så mange om dagen at det overskrider den mengden koffein som man er anbefalt å holde seg under. Anonymkode: 79bd1...fcd Bare kom med unnvikende unnskyldninger. Bare fortsett deres arrogante veg i jungelen på det som er farlig og ikke minst ufarliggjøre det. Det er jo tross alt deres rett til å ødelegge et liv fordi dere har et behov. https://www.babyverden.no/gravid/gravide-bor-drikke-sa-lite-cola-kaffe-og-te-som-mulig/ Endret 23. mars 2021 av Hr. Aktiv 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå