Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er nå den eneste i min familie som har søkt på høyere utdanning.  Jeg og min mor har ikke det beste forholdet, men vi har et greit mor/datter forhold.  Men nå er altså mor, søsken og min mormor fornærmet og mener jeg er snobbete.  Og sier at jeg altid har hatt et behov for å være bedre enn alle andre 😟 Jeg pleier ikke la dem komme innpå meg, men denne gangen ble jeg litt såret.  De fleste i min familie (også utenom de nevnte) har fagbrev, noen bare videregående.  Det har jeg også, men bedriften jeg ble lovet lærlingplass i gikk konkurs før jeg ble ferdig, og ingen andre aktuelle bedrifter (i flere komuner og fylker) ville ha lærling.  Er litt nisje. 

Så jeg har jobbet litt her og der.  Men nå har jeg tatt studiekompetanse som privatist og søkt på universitet.  Og i teorien burde jeg forhåpentligvis komme inn, har godt over med poengkvoten.

Så hva skal jeg gjøre med familien som nå er sur på meg fordi jeg vil studere og øke sjansene mine for en fast jobb?  Det er sårt å ikke kunne få noe støtte i dem i noe som helst. Er forresten en dame på 25 år.

Anonymkode: 026cf...bc0

• Liker 10
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Bare kjør ditt eget løp, de gir seg nok etterhvert. 

Anonymkode: 22541...892

• Liker 40
AnonymBruker
Skrevet

Herregud for en familie! Du har faktisk lov til å gjøre hva du vil i livet Jeg hadde bedt dem skjerpe seg ellers hadde jeg ikke orket noe kontakt.

Anonymkode: ab0a5...12e

• Liker 21
AnonymBruker
Skrevet

For en rævva familie du har... de får skaffe seg litt bedre selvtillit fremfor å trykke deg ned. Start på skolen og få deg en god utdannelse! La de få være sure. 

Anonymkode: 21123...032

• Liker 20
AnonymBruker
Skrevet

Ignorer dem. Dette er ikke en familie som vil ditt beste... De burde støtte deg, ikke trykke deg ned. 

Anonymkode: dc123...9fd

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Herregud for en ressurssvak flokk du er genetisk knyttet til.. Ta en bachelor, få deg en fin jobb og drit i de der!!!

Anonymkode: 69dbd...3e1

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Så hva skal jeg gjøre med familien som nå er sur på meg fordi jeg vil studere og øke sjansene mine for en fast jobb?  Det er sårt å ikke kunne få noe støtte i dem i noe som helst. Er forresten en dame på 25 år.

Bare la de være sure. Du trenger ikke å gjøre noe som helst. Jeg synes det er helt ypperlig at du tar ansvar for ditt eget liv. Støtte kan det være at kommer senere, hvis ikke så finner du mye støtte når studiene starter.

Ønsker deg all lykke til :)

Anonymkode: 8974e...770

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Du får slå i bordet med at du vil øke din sosiale mobilitet og endre din egen sosioøkonomiske status 😊  Men iom at de reagerer som de gjør vil nok ikke deres begrensede språkkode forstå hva du mener. 😂 

Drit i dem. Utdanning er VIKTIG!

Anonymkode: 97d70...9fe

• Liker 6
Skrevet

På tide å bryte ut av den familien ja.

Kjør på og blås i hva de sier. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Drit i de teite meningene til familien din, hev deg over dem. Er det noen som har rett til å bli sur her, er det du, som har en familie som ikke støtter deg. Lykke til med utdannelsen, det kommer helt sikkert til å gå bra, selv med manglende støtte fra familien. Anbefaler deg å snakke med dem, om hva du føler rundt deres manglende støtte og kjipe oppførsel mot deg. Og gidder de ikke å endre seg da, så er de ikke verdt å samle på.

Anonymkode: 93d24...5a1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg er nå den eneste i min familie som har søkt på høyere utdanning.  Jeg og min mor har ikke det beste forholdet, men vi har et greit mor/datter forhold.  Men nå er altså mor, søsken og min mormor fornærmet og mener jeg er snobbete.  Og sier at jeg altid har hatt et behov for å være bedre enn alle andre 😟 Jeg pleier ikke la dem komme innpå meg, men denne gangen ble jeg litt såret.  De fleste i min familie (også utenom de nevnte) har fagbrev, noen bare videregående.  Det har jeg også, men bedriften jeg ble lovet lærlingplass i gikk konkurs før jeg ble ferdig, og ingen andre aktuelle bedrifter (i flere komuner og fylker) ville ha lærling.  Er litt nisje. 

Så jeg har jobbet litt her og der.  Men nå har jeg tatt studiekompetanse som privatist og søkt på universitet.  Og i teorien burde jeg forhåpentligvis komme inn, har godt over med poengkvoten.

Huff, dette var som et gufs fra fortiden (for min del).

Jeg opplevde nøyaktig det samme fra deler av min familie da jeg søkte høyere utdanning som den eneste i familien.

"Du må ikke tro at du er noe bedre enn oss" sa tante til meg klart og tydelig da jeg strålende fornøyd fortalte at jeg hadde kommet inn på studievalget mitt.  (Mamma var stolt av meg da, men hun kunne ikke vise det åpenlyst for da ble resten av familien fornærmet)

Jeg må ærlig innrømme at det var tøft å komme igjennom studiene uten moralsk støtte fra familien, men jeg var veldig stolt i ettertid.

Du må leve ditt liv, på din måte.
Det kan bli tøft uten støtte, men du klarer det!  Lykke til.

Anonymkode: f4a6f...ce1

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

Du må jo bare forklare de at slik dagens arbeidsmarked er, så er det tilnærmet umulig å få jobb uten bachelor (minst). Og at det ikke har noe med at du er snobbete å gjøre. 

Jeg er også den eneste i familien som skal søke høyere utdanning nå. Mitt søsken har fagbrev, og mine foreldre fikk trygge og gode jobber for rundt 40 år siden, Og har blitt der siden. Jeg hadde ikke vgs en gang, men hadde en god jobb frem til det gikk konkurs. 

Alle er veldig glade og stolte på mine vegne, og de gjør ikke annet enn å støtte meg. På samme måte som at de støttet mitt søsken da hn tok fagbrev. :)

Anonymkode: 89fd5...c35

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Heia deg - stå på:-) 

Anonymkode: 5d363...fd8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hev deg over det. De er sjalu på deg. Deres problem, ikke ditt. 

Anonymkode: 6bf86...ed3

• Liker 2
Gjest PunkCouture
Skrevet

Det er helt ufortjent at du skal få slike reaksjoner på å ville ta høyere utdanning. Forstår godt at det gjør vondt. Jeg håper du gjør det du har lyst til, og at du ikke lar familien holde deg tilbake. Jeg er veldig glad for at jeg tok en bachelor, siden jeg lærte masse, fikk bedre jobbmuligheter, flere venner, og utviklet meg som menneske. Det fortjener du også, uten at du skal bli kalt snobbete. For det er det ikke. 

AnonymBruker
Skrevet

Uff, ikke bra i det hele tatt, rart at de ikke støtter deg i å gjøre det du vil med ditt eget liv. Jeg ante ikke at det kunne være sånn i noen familier, engang. Derimot kjenner jeg til endel foreldre som har blitt skuffet over at barna ikke tok akademisk utdannelse. Det er jo like teit oppførsel, bare motsatt.

Stå på ❤️

Anonymkode: 074a2...bfc

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Å ta høyere utdanning er mer vanlig enn uvanlig i dag, så å mene at du av den grunn tror du er bedre enn andre er litt merkelig. "alle" gjør det jo. 

Så bra at du tar ansvar for din egen fremtid med å få en utdanning som da gir bedre muligheter for jobb enn den du hadde nå (som du selv sier er vanskelig å få lærlingplass innen). 

Du skal tenke på deg og din fremtid og ikke bry deg om din families mindreverdighetskomplekser. 

Anonymkode: 87370...f59

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Nå får man studiepoeng også for fagutdanning... Et lite tips å komme med. Ting endrer seg å skille mellom fagutdanning og høyskoke viskes litt bort. Du kan si det og at du bare valgte noe annerledes denne gangen for å unngå behov for læringsplass. 

Anonymkode: 555ec...69e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nå har jeg hørt det også, at det er snobbete å ta høyere utdannelse???

Jeg vet faren min var den eneste i hans familie som tok høyere utdannelse. Og familien hans var stolte av han!

Ikke bry deg noe om familien din! Det er ikke snobbete å ta høyere utdannelse, det er en helt vanlig ting å gjøre nå til dags! Og har man lyst til å jobbe med noe som krever høyere utdannelse, så må man jo selvsagt ta den høyere utdannelsen!!

Anonymkode: d6964...908

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ikke hør på dem....gjør det du føler for. Aldri la noen bestemme over deg. Min drøm var å bli hudpleier men måtte ta master i økonomi pga. press var familien siden jeg er den eneste i min generasjon som ikke har gått på elite-universitet. 

Familien din vet ikke alltid hva som er best for deg! 

Anonymkode: 2cae0...bd4

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...