AnonymBruker Skrevet 23. mars 2021 #1 Skrevet 23. mars 2021 Hei. Jeg skal ha intervju om noen dager, og lurte på om jeg skulle spørre om lønn hvis arbeidsgiver ikke tar dette opp. Noen tips til hvordan jeg kan gå frem? Og hvis arbeidsgiver foreslår en for lav lønn, hvordan argumenterer man for høyere da?.. Anonymkode: 535fc...a72
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2021 #2 Skrevet 23. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hei. Jeg skal ha intervju om noen dager, og lurte på om jeg skulle spørre om lønn hvis arbeidsgiver ikke tar dette opp. Noen tips til hvordan jeg kan gå frem? Og hvis arbeidsgiver foreslår en for lav lønn, hvordan argumenterer man for høyere da?.. Anonymkode: 535fc...a72 Hei. Du skal ikke nevne lønn eller spørre om lønn når du går på intervju. Det er en uskreven regel. Hvis dem spør deg, noe dem mest sannsynlig ikke gjør, så kan du jo ta en dialog om det. Men å kreve høyere lønn på et jobbintervju er som å takke nei til stillingen. Husk at du er ikke alene om å bli intervjuet, og du er sjelden så spesiell at det er verdt å investere mer i deg enn andre. Lønnsforhandlinger skjer når du har fått jobben, altså når dere skal undertegne kontrakt. Anonymkode: 6bc8b...884 4
Brunello Skrevet 23. mars 2021 #3 Skrevet 23. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hei. Du skal ikke nevne lønn eller spørre om lønn når du går på intervju. Det er en uskreven regel. Hvis dem spør deg, noe dem mest sannsynlig ikke gjør, så kan du jo ta en dialog om det. Men å kreve høyere lønn på et jobbintervju er som å takke nei til stillingen. Husk at du er ikke alene om å bli intervjuet, og du er sjelden så spesiell at det er verdt å investere mer i deg enn andre. Lønnsforhandlinger skjer når du har fått jobben, altså når dere skal undertegne kontrakt. Anonymkode: 6bc8b...884 Jeg er ikke enig. De fleste vil bytte jobb bare dersom betingelsene er like gode eller helst bedre som de man allerede har. Man kan selvsagt være interessert i å gå ned i lønn dersom det er andre sider ved jobben som oppveier inntektstapet, men lønna er sentral. Mange arbeidsgivere vil derfor kartlegge kandidatenes lønnsforventninger i første runde, slik at de vet at det er realistisk at kandidaten vil takke ja om han/hun får tilbud. Ved konkret spørsmål er jeg vant med at kandidaten svarer: Jeg tjener X i dag og forventer å ikke gå ned i inntekt. 2
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2021 #4 Skrevet 23. mars 2021 Brunello skrev (1 minutt siden): Jeg er ikke enig. De fleste vil bytte jobb bare dersom betingelsene er like gode eller helst bedre som de man allerede har. Man kan selvsagt være interessert i å gå ned i lønn dersom det er andre sider ved jobben som oppveier inntektstapet, men lønna er sentral. Mange arbeidsgivere vil derfor kartlegge kandidatenes lønnsforventninger i første runde, slik at de vet at det er realistisk at kandidaten vil takke ja om han/hun får tilbud. Ved konkret spørsmål er jeg vant med at kandidaten svarer: Jeg tjener X i dag og forventer å ikke gå ned i inntekt. Men dette er ikke noe man som kandidat tar opp på et jobbintervju umotivert. Det skaper fort feil fokus og feil motivasjon for jobben. Lønnsdiskusjoner på et jobbintervju er noe man som kandidat bør unngå. Den diskusjonen kan man heller ta etter at man har fått jobben. Det kan godt hende arbeidsgiver spør om dette, men å da starte en avansert "lønnsforhandling" under jobbintervju er et potensielt intervjumord. For som nevnt, så er du gjerne bare én av mange gode kandidater, og man finner alltids noen som ikke er fokusert på lønn som kan gjøre minst samme jobb som deg. At du som kandidat svarer med hva du håper på og kanskje forventer i lønn kan gå greit. Men å stille krav til lønn er en stor fallgruve. Anonymkode: 6bc8b...884 3
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2021 #5 Skrevet 23. mars 2021 Ikke ta opp lønn i intervjuet, med mindre intervjuer spør. Vent til du blir innstilt som nr. 1 til stillingen. Anonymkode: 6aa6d...9a6 1
Brunello Skrevet 23. mars 2021 #6 Skrevet 23. mars 2021 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Men dette er ikke noe man som kandidat tar opp på et jobbintervju umotivert. Det skaper fort feil fokus og feil motivasjon for jobben. Lønnsdiskusjoner på et jobbintervju er noe man som kandidat bør unngå. Den diskusjonen kan man heller ta etter at man har fått jobben. Det kan godt hende arbeidsgiver spør om dette, men å da starte en avansert "lønnsforhandling" under jobbintervju er et potensielt intervjumord. For som nevnt, så er du gjerne bare én av mange gode kandidater, og man finner alltids noen som ikke er fokusert på lønn som kan gjøre minst samme jobb som deg. At du som kandidat svarer med hva du håper på og kanskje forventer i lønn kan gå greit. Men å stille krav til lønn er en stor fallgruve. Anonymkode: 6bc8b...884 Så og si alle vil ha en så god jobb som mulig med så god lønn som mulig. Å si at man forventer et visst lønnsnivå blir ikke feil da. Tjener du 700 i dag, er du som regel ikke interessert i å gå ned til 550 om det er det den andre arbeidsgiveren tilbyr. Da må de tilby noe mer enn lønn. Og da må man ordlegge seg mer forsiktig om man blir spurt om lønnsforventninger. Jeg er enig i at man ikke skal ta diskusjonen, men en kartlegging om det er interessant å gå videre kan spare begge parter for tid.
Gjest Smeltemann Skrevet 23. mars 2021 #7 Skrevet 23. mars 2021 Lønn er en av grunnene til at man bytter jobb. Om det blir snakk om hva du har på det stedet du jobber nå så må du smøre på ekstra.
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2021 #8 Skrevet 23. mars 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hei. Jeg skal ha intervju om noen dager, og lurte på om jeg skulle spørre om lønn hvis arbeidsgiver ikke tar dette opp. Noen tips til hvordan jeg kan gå frem? Og hvis arbeidsgiver foreslår en for lav lønn, hvordan argumenterer man for høyere da?.. Anonymkode: 535fc...a72 Lønnsforhandlinger skjer når du har fått jobben, altså når dere skal undertegne kontrakt. Som noen har svart til deg her. Hvis arbeidsgiver tar det opp i intervjuet, bare si noe sånt som at du ikke har tenkt så nøye på det enda eller at arbeidsoppgavene og arbeidsmiljøet er det som har fanget opp din interesse mest etc eller noe. Ikke gå i en dialog om lønn i intervjuet. Anonymkode: a1920...f06
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2021 #9 Skrevet 23. mars 2021 8 hours ago, AnonymBruker said: Hei. Du skal ikke nevne lønn eller spørre om lønn når du går på intervju. Det er en uskreven regel. Hvis dem spør deg, noe dem mest sannsynlig ikke gjør, så kan du jo ta en dialog om det. Men å kreve høyere lønn på et jobbintervju er som å takke nei til stillingen. Husk at du er ikke alene om å bli intervjuet, og du er sjelden så spesiell at det er verdt å investere mer i deg enn andre. Lønnsforhandlinger skjer når du har fått jobben, altså når dere skal undertegne kontrakt. Anonymkode: 6bc8b...884 Eh, kommer helt an på bransje. Jeg blir kontaktet av headhuntere og rekrutterere ofte, og et av de første tingene jeg pleier å si er hva jeg ser for meg i lønn og spørre om de kan møte dette. Ellers gidder jeg ikke å sløse bort tiden min. Har ikke opplevd at det er et minus dersom de kan møte lønnsforventingene mine. Veldig vanlig å gjøre dette innenfor IT-bransjen. Anonymkode: c05d0...c6f
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2021 #10 Skrevet 23. mars 2021 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Eh, kommer helt an på bransje. Jeg blir kontaktet av headhuntere og rekrutterere ofte, og et av de første tingene jeg pleier å si er hva jeg ser for meg i lønn og spørre om de kan møte dette. Ellers gidder jeg ikke å sløse bort tiden min. Har ikke opplevd at det er et minus dersom de kan møte lønnsforventingene mine. Veldig vanlig å gjøre dette innenfor IT-bransjen. Anonymkode: c05d0...c6f Ja, du har rett. Det er litt bransjeavhengig, og her skiller IT-bransjen seg kraftig ut. Virker som om at det eneste som betyr noe er lønn hos dem, og det speiler hele bransjen. Derav kommer spørsmålet om lønn alltid opp på intervju, enten ene eller andre veien. Men jobber du i andre bransjer hvor man ikke er så selvhøytidelige så bør ikke temaet lønn berøres på intervju. Anonymkode: 6bc8b...884 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2021 #11 Skrevet 24. mars 2021 Det går fint å si at du ønsker deg en markedsmessig korrekt og god lønn hvis temaet blir tatt opp. Vær forsiktig med å si hva du har i eksisterende stilling, det kan begrense tilbudet du får. Anonymkode: c5939...222
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2021 #12 Skrevet 24. mars 2021 Lønn diskuterer man overhodet IKKE på intervju. Dette er det naturlig å ta om man har mottatt tilbud om jobben! Han noen jeg hadde intervjuet tatt opp lønn hadde jeg droppet kandidaten der og da - fremstår som lønnen er viktigere enn jobben og arbeidsoppgavene. Stort rødt flagg! Anonymkode: bea02...8b7 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå