AnonymBruker Skrevet 23. mars 2021 #1 Skrevet 23. mars 2021 Har en del gipsvegger med tapet som jeg vil ha slett. Hva er anbefalt? Helsparkle veggene? Eller på med rehab gips? Er det noe forskjell på resultatet på sikt? Eller er det akkurat det samme? Hva er mer jobb med? Og billigst å få gjort? Anonymkode: f2cff...3e0
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2021 #2 Skrevet 23. mars 2021 Helsparkling er billig og ikke så vanskelig. Om det økonomiske er viktigst hadde jeg gjort det. Ellers har jeg selv hatt både sparkling og rehabgips på anbud, og det var mildt sagt svært sprikende priser. Tidvis var helsparkling billigst, tidvis rehabgips. Likevel ble det dyrt nok til at jeg heller lærte meg å sparkle selv. Anonymkode: b14c4...d5e
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2021 #3 Skrevet 23. mars 2021 Rehabgips = du må ta av alle stikkontakter (elektriker må så feste alt tilbake), lister (tak, vegg, gulv, vinduer, dører), du må kjøpe driten og frakte det hjem, så må du finne stenderne i veggen og passe på å skru opp platene i senter... Jeg gjorde dette og angrer ikke for når vi først hadde gjort så mye for å få slette vegger så byttet vi bare ut alt det elektriske og fikk skjult anlegg i samme slengen. Men hvis du ikke bryr deg om skjult anlegg så bryr du deg kanskje ikke sååå mye om interiør og finish og da blir det sikkert bra nok for deg å helsparkle veggen også. Men da må du få av all tapet som er der fra før, ellers kan du oppleve at du får luftbobler bak sparkelen fordi sparkelen gjør tapeten våt og den løsner fra underlaget. Du må også ha dødt underlag der du skal sparkle, så hva tapeten er limt på er viktig å finne ut av. De fleste har jo limt tapet oppå dødt materiale, men det er lurt å sjekke uansett. Helsparkling kan fungere om du er nøye, men jeg har sett veldig mange dårlige sparklejobber rundt omkring. Du må nappe av lister og det elektriske når du helsparkler, men du trenger ikke elektriker til å sette ting tilbake hvis du bare napper opp stiftene og skrur av stikkontaktene. Anonymkode: 6fc58...d92 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2021 #4 Skrevet 23. mars 2021 Helsparkling er vanskelig å få fint, uansett må du legge en fiberduk før maling. Enkleste er rehab-gips, da er det mye mindre sparkling. Skal du helsparkle må du først ha en godt underlag, fjerne løs tapet etc. Få en maler til å gi deg pris på sparklinga, ofte er det mer lønnsomt enn å kaste bort penger på det selv når det ikke blir bra. Er det en vegg som står 90grader på et vindu får den slepelys, da se du ALLE skavanker. - Hilsen maler. Anonymkode: 1fb1e...f44
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2021 #5 Skrevet 24. mars 2021 AnonymBruker skrev (På 23.3.2021 den 8.57): Helsparkling er vanskelig å få fint, uansett må du legge en fiberduk før maling. Enkleste er rehab-gips, da er det mye mindre sparkling. Skal du helsparkle må du først ha en godt underlag, fjerne løs tapet etc. Få en maler til å gi deg pris på sparklinga, ofte er det mer lønnsomt enn å kaste bort penger på det selv når det ikke blir bra. Er det en vegg som står 90grader på et vindu får den slepelys, da se du ALLE skavanker. - Hilsen maler. Anonymkode: 1fb1e...f44 Du må da ikke legge fiberduk over sparklet vegg før maling, for noe tull. Sparkling er ikke vanskelig i seg selv, men mye jobb for å få det fint er det. Hilsen ikke maler. Anonymkode: daedd...e94
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå