Gå til innhold

Tenker du koronatiltakene er unødvendige? Les her

Mardrøm

Anbefalte innlegg

Et særdeles godt innlegg fra Harald Magnus Andreassen hvor han tar et oppgjør med de som tror vi kan velge mellom å strenge smittevernstiltak og å holde samfunnet åpent .

«De har ikke forstått at vi har hatt svært få døde nettopp på grunn av tiltakene som holdt smittenivået nede. De har heller ikke forstått konsekvensene av alternativet, av å slippe opp smitten, som hadde vært verre, både for helse, det sosiale og økonomien!»

https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/QmwJVV/sorry-dere-misforstaar-virusmatematikken?fbclid=IwAR12tZhgtiTpzGEW8Q1jXi8GqvDiK-kyatOtKfdUu44-1Lq0XEAlqFUpp8M

Endret av Mardrøm
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Et aldeles gnistrende innlegg fra Harald Magnus Andreassen! Tenk om alle kunne forstått dette!! 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Villfisker

Noen av dem syns jeg virker selvmotsigende.

Klarer ikke se hensikten med å hoste i albuen, holde minst en meters avstand, og hilse med albuen. 

Hoste i albuen er for så vidt greit. Men hvorfor skal man i det hele tatt hilse nå? Det holder da å si hei? Personlig syns jeg albuehilsing er utrolig teit. Da bryter man enmeters regelen også. Hvis noen faktisk stoppet et nys i albuen, kan jo den han/hun hilser på, få dette overført på sin albue også.

Endret av Villfisker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Villfisker skrev (10 minutter siden):

Klarer ikke se hensikten med å hoste i albuen, holde minst en meters avstand, og hilse med albuen. 

Hoste i albuen er for så vidt greit. Men hvorfor skal man i det hele tatt hilse nå? Det holder da å si hei? Personlig syns jeg albuehilsing er utrolig teit. Da bryter man enmeters regelen også. Hvis noen faktisk stoppet et nys i albuen, kan jo den han/hun hilser på, få dette overført på sin albue også.

Enig med du. Hei og et smil holder jo lenge. Den dunkinga er det dummeste jeg ser.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig. Denne burde alle i bagatelliseringsbrigaden fått inn på den obligatoriske pensumlista😄

Hentet fra samme kronikk;

Det finnes ikke noe valg mellom å holde koronasmitten nede eller la samfunn og økonomi blomstre. Det er omvendt: Jo høyere smittenivået og dermed de helsemessige kostnadene blir, jo større blir også kostnadene for resten av samfunnet og økonomien.

Ikke noe samfunn kan leve med eller har levd med et R-tall over 1 over tid. Derfor har R-tallet vært 1,0 i gjennomsnitt, overalt. Og derfor er det umulig å leve som vi gjorde før korona, før vaksinene har tatt knekken på viruset.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

«Om vi ikke bremser litt mer nå, vil svært mange bli syke og sykehusene paralysert. Da vil adferden endres og økonomien mye hardere rammet»

Men endret adferd er at folk frivillig gjør tiltak i stedet på å påtvinges dem. Det spiller ingen rolle for økonomien, men det spiller en stor rolle for folks mentale helse.

Akkurat nå er jeg for strenge tiltak i de mest utsatte områdene, altså. Men f.eks. at det har vært nasjonalt forbud mot breddeidrett for voksne i et år nå, det er helt sinnsvakt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Villfisker skrev (På 23.3.2021 den 8.00):

Men man blir ikke syk av å få virus på albuen, med eller uten påkledning.
Med mindre man stapper albuen i kjeften etterpå, men det er for de fleste en i overkant vrien gymnastisk øvelse.

Ikke dermed sagt at jeg praktiserer eller er tilhenger av albuehilsing, men smitterisikoen er vel ikke akkurat noen grunn til å avstå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

velociraptor skrev (På 23.3.2021 den 10.49):

«Om vi ikke bremser litt mer nå, vil svært mange bli syke og sykehusene paralysert. Da vil adferden endres og økonomien mye hardere rammet»

Men endret adferd er at folk frivillig gjør tiltak i stedet på å påtvinges dem. Det spiller ingen rolle for økonomien, men det spiller en stor rolle for folks mentale helse.

Akkurat nå er jeg for strenge tiltak i de mest utsatte områdene, altså. Men f.eks. at det har vært nasjonalt forbud mot breddeidrett for voksne i et år nå, det er helt sinnsvakt. 

Det han sier der er jo bare svada.
At sykehusene blir overbelastet, vel det kan diskuteres, men kanskje. Men paralysert?? Hvis de får for mye å gjøre blir de altså bare stående og måpe og vet ikke hvor de skal begynne? Jeg hadde håpet helsepersonellet i landet var litt mer proffe enn som så.
"Adferden endres" - på hvilken måte, og hvorfor? Hvordan påvirker en evt sykehuskrise adferden til friske folk? Dette må han jo utdype før han kan påstå at det går utover økonomien. Men hvis han med det mener at folk vil løpe hjem og gjemme seg og ikke gå ut, så er det jo nettopp det de tiltakene han etterspør vil tvinge folk til å gjøre. Også de, enten de er få eller mange, som ikke ville løpt og gjemt seg. Da skal man altså innføre tiltak som hindrer den økonomiske aktiviteten til 100% for å unngå å komme i en situasjon som hindrer den økonomiske aktiviteten til, tja, 50% ? 90% ? Uansett mindre enn 100. Høres ut som en genial plan....

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...