Gå til innhold

Verdens helseorganisasjon (WHO) kaller den økende ulikheten i fordelingen av vaksiner mellom rike og fattige land for et moralsk overgrep.

Anbefalte innlegg

Skrevet

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/pAKM6E/who-sjefen-vaksinefordelingen-er-grotesk

– Gapet blir mer grotesk hver eneste dag, og den urettferdige distribusjonen er en økonomisk og epidemisk plan for rike land som er dømt til å mislykkes, sa WHOs generaldirektør Tedros Adhanom Ghebreyesus på en pressekonferanse mandag.

Flere rike land velger nå å beholde vaksiner på lagre i stedet for å eksportere dem til andre land. Det gjelder blant annet USA.

Norge sa fra seg 700.000 doser som når går til fattige land. Og det er jo bra.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Folk må gjerne få min vaksine. Gir den gladelig bort. Hjelper jo ikke å vaksinere seg om man likevel kan bli syk og likevel kan smitte andre. 

• Liker 2
Skrevet

Vel. Det er nå slik at nasjonalstater har først og fremst plikt overfor egne borgere. Og når vi ikke en gang har vaksinert egne helsearbeidere syns jeg det er feil å gi det gratis til andre lands helsearbeidere. Det er som på fly, fiks egen maske først før du hjelper andre.

• Liker 4
Skrevet
Daraya skrev (3 timer siden):

Vel. Det er nå slik at nasjonalstater har først og fremst plikt overfor egne borgere. Og når vi ikke en gang har vaksinert egne helsearbeidere syns jeg det er feil å gi det gratis til andre lands helsearbeidere. Det er som på fly, fiks egen maske først før du hjelper andre.

Enig . Siden Erna ble statsminister har staten brukt 280 milliarder kr på bistand...Det er mer enn dobbelt så mye de estimerte coronatiltakene ville koste i 2020 (131 milliarder kr)

Gjest Villfisker
Skrevet
NorthernLight skrev (4 minutter siden):

Enig . Siden Erna ble statsminister har staten brukt 280 milliarder kr på bistand...Det er mer enn dobbelt så mye de estimerte coronatiltakene ville koste i 2020 (131 milliarder kr)

Regjeringen sløste også masse penger på nødrespiratorer i fjor, som aldri blir brukt. Nå vil Høye at disse skal doneres, men vet ikke hvor enda. Leste det i går. Tror antallet var 1000.

• Opprett ny...