AnonymBruker Skrevet 23. mars 2021 #1 Skrevet 23. mars 2021 Håper noen menn også vil svare på dette innlegget. Jeg føler at jeg blir forbikjørt av de fleste fra samme kull under utdanningen og spesielt lønnsmessig ikke nødvendigvis stilling. I det siste har jeg merket at de med bachelor innen samme utdanning som er ca.på min alder og yngre har høyere lønn enn meg. Jobber i finansbransjen som info. jeg har litt problemer med at mann 2 år yngre med lavere utdanning som ikke er leder tjener opp mot 200K mer enn meg i året. Hvis jeg bytter jobb noe jeg har gjort underveis går jeg opp max 60-100K. Jeg greier ikke ta igjen gapet til tross for en grei økning i lønn siden jeg begynte å jobbe. Begynner å tro at jeg startet for lavt lønnsmessig....420K i startlønn men dette var vel standard da som mange liker å si. spørsmålet er....hvordan i huleste kommer man opp på 800K i årslønn uten å være «leder» i en alder av bare 30?? Noen som vil dele erfaring? Anonymkode: fde64...c8d
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2021 #2 Skrevet 23. mars 2021 Hvorfor vil du tjene så mye? Det er jo en kjent sak at enkelte karver til seg mer enn de fortjener. Forskjellig (leder) ansvar er ikke synonymt med at enn fortjener mer enn andre. Det er så inkorporert i hjernene til folk dette med at man fortjener ting, at det til og med er et eget ord for det i økonomisk sammenheng: "fortjeneste".. Altså.. Det er så mye å gjøre seg fortjent til. Men det at du peker folk rundt ogg bestemmer ting betyr egentlig bare at det er det du gjør. Som leder er man fremdeles ikke fortjent til noe ekstra. Spør du de personene med høy lønn, vil de i tillegg til lederansvar kanskje si at de er smartere en deg. Og derfor fortjener mer. (Men de fleste skjønner at det bare er tull) eller at de har tapt mye på grunn av sin ofrelse till utdanningssystemet. Altså tap av pensjon, og tap av en hypotetisk inntekt hvis de ikke hadde studert.. Men når de sier dette, da glemmer de alle de som ikke kommer igjennom i det hele tatt, eller som blir syke. Som også kanskje sitter på lån.. Men disse fortjener ikke mer... Så.. Duu ser kanskje at dette er litt dumt. En annen ting er at de bruker så mye mer tid enn andre på det de gjør.. Da kan du kanskje si at AHA! DER har vi en god forklaring. Men det skal vanskelig gjøres å rettferdiggjøre timelønn likevel, skal det vise seg. Man kunne jo hatt den samme timelønnen som andre, men på timebasis fått mer i lønn og på den måten fått litt mer... Men én høy timelønn😂 Det trenger du ikke.. Så.. Det fungerer ikke dette heller.. Til det jeg skriver så vil de kanskje si at "det er ikke deres feil at andre ikke klatrer seg". Vel. Det blir dyrere for stat og bedrift å utbetale så høye lønninger. Bedrifter med dårligere økonomi får ikke råd til å ansette, når vi vet at det er arbeidsledighet er dette dumt. osv.. Dessuten, hvis du jobber i stat for vil det gå utover tjenestene til folket, fordi alle skal ha så høye lønninger. Men sannheten er også at alle får ikke det. Bare et fåtall. Så det er uansett ikke noe å hige etter. Det er bedre å tjene litt mindre, som de fleste andre. Det å tro at man fortjener mer enn andre, - fordi "ett eller annet" er bare en unnskyldning får å få mer. Det er ikke nødvendigvis en god unnskyldning eller en sannhet. https://www.nrk.no/kultur/mente-kranieform-viste-iq-1.7076598 https://www.nrk.no/norge/forskere_-folkegrupper-har-ulik-iq_-men-det-skyldes-ikke-genene-1.14557550 https://forskning.no/psykologi-hjernen/iq-test-er-darlig-mal-for-intelligens/660306 https://forskning.no/kommentar-hjernen/kommentar-hvorfor-har-noen-hoyere-iq-enn-andre/116475 https://forskning.no/psykologi/iq-kan-ga-opp-og-ned/746378 "Resultatet av en IQ-test bør ses på som en hypotese om en persons intelligens." Så... Dette er jo trist lesning for den mener h*n som er så smart og fortjener så mye mer. Men vi andre kan slappe av med våre lave iq'er å få med oss livet, mens disse løser abstraktheter. Anonymkode: 65410...a3e
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2021 #3 Skrevet 23. mars 2021 De du sammenlikner deg med er antakeligvis mye flinkere til å forhandle lønn enn deg. Anonymkode: 5d046...563
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2021 #4 Skrevet 23. mars 2021 Har disse kollegene byttet jobb? Det er den enkleste måten å få en større lønnsøkning på. Anonymkode: 5b22e...450
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2021 #5 Skrevet 23. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Har disse kollegene byttet jobb? Det er den enkleste måten å få en større lønnsøkning på. Anonymkode: 5b22e...450 Ja, men det har jeg og i nesten samme tempo. Har fått et par råd av mannlige kollegaer før. Disse er ikke direkte kollegaer av meg men i samme bransje i og utenfor samme «bedrift». Jeg reagerte ikke på lønnen min før min underordnet gjorde det en gang i tiden. Han trodde jeg bare tullet når jeg sa jeg ikke hadde råd....siden han tydeligvis hadde mye høyere. Må si at denne personen ga meg en åpenbaring.... Anonymkode: fde64...c8d
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2021 #6 Skrevet 23. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): De du sammenlikner deg med er antakeligvis mye flinkere til å forhandle lønn enn deg. Anonymkode: 5d046...563 Ja, jeg er ikke så veeldig flink til å argumentere....men det blir helt feil at nesten like mennesker på alle aspekter tjener forskjellig. Det er flere enn meg som klager i denne bransjen og det spesielt kvinner. Anonymkode: fde64...c8d
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2021 #7 Skrevet 23. mars 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hvorfor vil du tjene så mye? Det er jo en kjent sak at enkelte karver til seg mer enn de fortjener. Forskjellig (leder) ansvar er ikke synonymt med at enn fortjener mer enn andre. Det er så inkorporert i hjernene til folk dette med at man fortjener ting, at det til og med er et eget ord for det i økonomisk sammenheng: "fortjeneste".. Altså.. Det er så mye å gjøre seg fortjent til. Men det at du peker folk rundt ogg bestemmer ting betyr egentlig bare at det er det du gjør. Som leder er man fremdeles ikke fortjent til noe ekstra. Spør du de personene med høy lønn, vil de i tillegg til lederansvar kanskje si at de er smartere en deg. Og derfor fortjener mer. (Men de fleste skjønner at det bare er tull) eller at de har tapt mye på grunn av sin ofrelse till utdanningssystemet. Altså tap av pensjon, og tap av en hypotetisk inntekt hvis de ikke hadde studert.. Men når de sier dette, da glemmer de alle de som ikke kommer igjennom i det hele tatt, eller som blir syke. Som også kanskje sitter på lån.. Men disse fortjener ikke mer... Så.. Duu ser kanskje at dette er litt dumt. En annen ting er at de bruker så mye mer tid enn andre på det de gjør.. Da kan du kanskje si at AHA! DER har vi en god forklaring. Men det skal vanskelig gjøres å rettferdiggjøre timelønn likevel, skal det vise seg. Man kunne jo hatt den samme timelønnen som andre, men på timebasis fått mer i lønn og på den måten fått litt mer... Men én høy timelønn😂 Det trenger du ikke.. Så.. Det fungerer ikke dette heller.. Til det jeg skriver så vil de kanskje si at "det er ikke deres feil at andre ikke klatrer seg". Vel. Det blir dyrere for stat og bedrift å utbetale så høye lønninger. Bedrifter med dårligere økonomi får ikke råd til å ansette, når vi vet at det er arbeidsledighet er dette dumt. osv.. Dessuten, hvis du jobber i stat for vil det gå utover tjenestene til folket, fordi alle skal ha så høye lønninger. Men sannheten er også at alle får ikke det. Bare et fåtall. Så det er uansett ikke noe å hige etter. Det er bedre å tjene litt mindre, som de fleste andre. Det å tro at man fortjener mer enn andre, - fordi "ett eller annet" er bare en unnskyldning får å få mer. Det er ikke nødvendigvis en god unnskyldning eller en sannhet. https://www.nrk.no/kultur/mente-kranieform-viste-iq-1.7076598 https://www.nrk.no/norge/forskere_-folkegrupper-har-ulik-iq_-men-det-skyldes-ikke-genene-1.14557550 https://forskning.no/psykologi-hjernen/iq-test-er-darlig-mal-for-intelligens/660306 https://forskning.no/kommentar-hjernen/kommentar-hvorfor-har-noen-hoyere-iq-enn-andre/116475 https://forskning.no/psykologi/iq-kan-ga-opp-og-ned/746378 "Resultatet av en IQ-test bør ses på som en hypotese om en persons intelligens." Så... Dette er jo trist lesning for den mener h*n som er så smart og fortjener så mye mer. Men vi andre kan slappe av med våre lave iq'er å få med oss livet, mens disse løser abstraktheter. Anonymkode: 65410...a3e Altså, det er statistisk bevisst at dårligere lønnet går løs på psyken i ferd av mindreverdsfølelse...og utløser stress når man ikke har «råd». Hvis jeg er uheldig nok og blir alenemor en dag så blir det økonomisk trangt. Jeg har også svært høy studiegjeld fortsatt pga en lang utdanning. IQ - tester må være noe tull og er noe man kan øve seg til. Dette sendes jo rundt i alle ansettelser som er innenfor analyse stillinger. Heldigvis scorer jeg svært høyt på disse og kommer videre men det reflekteres ikke i lønn. Min kompis som er mensa medlem tjener heller ikke spesielt godt kontra veldig mange andre i hans stilling. Anonymkode: fde64...c8d
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2021 #8 Skrevet 23. mars 2021 Menn er typisk tøffere i lønnsforhandlinger. Mitt eneste råd til deg er å søke andre jobber, få et tilbud, og si til nåværende arbeidsgiver (dersom du ønsker å forbli på arbeidsplassen) at du bytter jobb med mindre de matcher eller går over lønnen du har fått tilbudt. Dersom du egentlig ikke har et ønske om å bytte jobb så tør du kanskje å være enda tøffere i lønnsforhandlingen med det nye arbeidsstedet. Å spille arbeidsgiverne mot hverandre er en effektiv måte å nå ditt lønnspotensial. Dersom nåværende arbeidsgiver går over det andre tilbudet i lønn tar du det tilbake dit, osv., til begge arbeidsgivere har nådd toppen av hva de har mulighet til å tilby. Evt. kan du ta en prat med lederen din og be om en lønnssamtale, hvor du legger fram hva du bidrar med til bedriften og ber om at innsatsen din kompenseres høyere, men etter min erfaring får du da smuler kastet etter deg. Anonymkode: 18ffd...722
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2021 #9 Skrevet 23. mars 2021 Du sier ikke noe om lønnen din i dag, men hva du forventer i lønn ved et bytte Dersom du er fornøyd hos nåværende ber du de om å matche eller forhøye tilbud du får. Anonymkode: 2b7af...ddd
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2021 #10 Skrevet 23. mars 2021 Det finnes mange faktorer som skiller kandidater ifra hverandre. Utdanning er bare én faktor. Andre faktorer er førsteinntrykk/inntrykk, egnethet, sosial intelligens, emosjonell intelligens, personlighet (ekstrovert/introvert), hvordan man konverterer kunnskap til praksis, ulike metoder for å nå frem og ikke minst hvordan man har tilpasset seg arbeidsplassen man er hos, eventuelt smisking/rævslikking osv osv. Derfor kan to forskjellige ansatte med samme utdanning oppnå ulike stillinger og lønninger. At man har en utdannelse gir deg ikke automatisk det du vil ha eller det du selv mener du fortjener. Anonymkode: ecca9...ea6
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2021 #11 Skrevet 23. mars 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Menn er typisk tøffere i lønnsforhandlinger. Mitt eneste råd til deg er å søke andre jobber, få et tilbud, og si til nåværende arbeidsgiver (dersom du ønsker å forbli på arbeidsplassen) at du bytter jobb med mindre de matcher eller går over lønnen du har fått tilbudt. Dersom du egentlig ikke har et ønske om å bytte jobb så tør du kanskje å være enda tøffere i lønnsforhandlingen med det nye arbeidsstedet. Å spille arbeidsgiverne mot hverandre er en effektiv måte å nå ditt lønnspotensial. Dersom nåværende arbeidsgiver går over det andre tilbudet i lønn tar du det tilbake dit, osv., til begge arbeidsgivere har nådd toppen av hva de har mulighet til å tilby. Evt. kan du ta en prat med lederen din og be om en lønnssamtale, hvor du legger fram hva du bidrar med til bedriften og ber om at innsatsen din kompenseres høyere, men etter min erfaring får du da smuler kastet etter deg. Anonymkode: 18ffd...722 Hehe ja, får vel usle 10K hver gang jeg har vært i en hard lønnssamtale. Veldig slitsomt det. men det å komme med jobb tilbud er nesten vanskeligere. Får ofte 1 intervju hver 50. stilling jeg søker på AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det finnes mange faktorer som skiller kandidater ifra hverandre. Utdanning er bare én faktor. Andre faktorer er førsteinntrykk/inntrykk, egnethet, sosial intelligens, emosjonell intelligens, personlighet (ekstrovert/introvert), hvordan man konverterer kunnskap til praksis, ulike metoder for å nå frem og ikke minst hvordan man har tilpasset seg arbeidsplassen man er hos, eventuelt smisking/rævslikking osv osv. Derfor kan to forskjellige ansatte med samme utdanning oppnå ulike stillinger og lønninger. At man har en utdannelse gir deg ikke automatisk det du vil ha eller det du selv mener du fortjener. Anonymkode: ecca9...ea6 Jeg vet utdanning ikke gir 100% lik lønn. Men jeg jobber for det første mye, får gode tilbakemeldinger og får større ansvar hele tiden. Så jeg presterer ikke dårligere på noen måte. Men jeg passer ikke helt inn sosialt siden jeg ikke liker typiske ting som ski, fotball, biler, hytte etc..: jeg jobber kanskje innen finans men er egentlig interessert i helt andre ting som er umulig å snakke om på jobb. Er veldig jentete av meg og vil helst snakke om hudpleie, hår, negler, ferier, vesker dansing osv. Aksjer er vel den eneste fellesinteressen jeg har med folk.... Anonymkode: fde64...c8d
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2021 #12 Skrevet 23. mars 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Du sier ikke noe om lønnen din i dag, men hva du forventer i lønn ved et bytte Dersom du er fornøyd hos nåværende ber du de om å matche eller forhøye tilbud du får. Anonymkode: 2b7af...ddd Jeg er fornøyd der jeg er, ønsker 100K opp til 700 innen 2 år. Anonymkode: fde64...c8d
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2021 #13 Skrevet 23. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg vet utdanning ikke gir 100% lik lønn. Men jeg jobber for det første mye, får gode tilbakemeldinger og får større ansvar hele tiden. Så jeg presterer ikke dårligere på noen måte. Men jeg passer ikke helt inn sosialt siden jeg ikke liker typiske ting som ski, fotball, biler, hytte etc..: jeg jobber kanskje innen finans men er egentlig interessert i helt andre ting som er umulig å snakke om på jobb. Er veldig jentete av meg og vil helst snakke om hudpleie, hår, negler, ferier, vesker dansing osv. Aksjer er vel den eneste fellesinteressen jeg har med folk.... Anonymkode: fde64...c8d At du jobber mye og hardt er også en arbeidslivsklemme du går i. Kanskje du derfor blir tatt for gitt, og derav "egentlig" ikke sett? At du ikke passer inn helt sosialt kan være en stor faktor for at du ikke når opp. Og så har man dette flink-pike-syndromet der man skal jobbe knallhardt, man skal være snill og høflig, vanskelig for å si nei, man skal innfri overalt osv. Les mer om det her: https://helplinkpsykolog.no/flink-pike-syndrom/ Har du havnet i denne kategorien så blir du tatt for gitt, og har havnet i en arbeidslivsklemme. Flink-pike-syndrom er egentlig et kompliment, for det tilsier at du er en dyktig og hardtarbeidende ansatt. Men det kan ha gjort til at du har falt mellom stolene i arbeidslivet. Kanskje du bør vurdere å bytte arbeidsplass, og derav "starte på nytt"? Anonymkode: ecca9...ea6 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2021 #14 Skrevet 23. mars 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Hehe ja, får vel usle 10K hver gang jeg har vært i en hard lønnssamtale. Veldig slitsomt det. men det å komme med jobb tilbud er nesten vanskeligere. Får ofte 1 intervju hver 50. stilling jeg søker på Jeg vet utdanning ikke gir 100% lik lønn. Men jeg jobber for det første mye, får gode tilbakemeldinger og får større ansvar hele tiden. Så jeg presterer ikke dårligere på noen måte. Men jeg passer ikke helt inn sosialt siden jeg ikke liker typiske ting som ski, fotball, biler, hytte etc..: jeg jobber kanskje innen finans men er egentlig interessert i helt andre ting som er umulig å snakke om på jobb. Er veldig jentete av meg og vil helst snakke om hudpleie, hår, negler, ferier, vesker dansing osv. Aksjer er vel den eneste fellesinteressen jeg har med folk.... Anonymkode: fde64...c8d Dersom du «får større ansvar hele tiden» så er det på plass med en lønnssamtale hver gang du får et nytt ansvarsområde. Jeg regner med at lederen din har en dialog med deg når nye ansvarsområder evt. skal inngå i stillingen din? Da er det på sin plass å si: «Ja, jeg kan ta på meg ansvar for xx, men siden dette er en tidkrevende oppgave må jeg i så fall kompenseres for dette.» Anonymkode: 18ffd...722
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå