Gå til innhold

Tips til påske under nedstenging?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er alenemor med 3 barn, og bor på ett av stedene hvor alt er stengt pga korona, og jeg gruer meg egentlig til påskeferien med barna nå.... 

Jeg hadde lagt masse planer (bading, kino, lekeland, trampolinepark m.m.), da dette er første ferien siden høstferien i fjor, at de ikke skal til faren - men nå må alt avlyses.

Er redd for at ungene kommer til å kjede seg, og ikke minst at det blir mye krangling de imellom, siden de blir så mye hjemme sammen.

Jeg er dessverre ikke noe typisk friluftsmenneske (har en kronisk sykdom som reduserer muligheten til å være mye aktiv), og kjenner nå på dårlig samvittighet, siden jeg vet at jeg ikke vil greie å ta med barna mye ut på tur.... 

Tips til ting vi kan finne på sammen mottas med takk! Barna er for øvrig, 6, 10 og 15 år (eldstemann greier nok å aktivisere seg selv) :)

Anonymkode: da774...237

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kinokveld hjemme med ny film (kan leies på sfanytime) og egenpoppet popkorn.

De kan gjemme hverandres påskeegg og lage skattekart til hvor eggene befinner seg.

Blåse og male egg og pynte

Stort puslespill som de velger selv

Lydbøker med krimepisoder for barn som de hører til fast tid hver kveld, som en event. Eller lesestund:)

AnonymBruker
Skrevet

Hva er alderen på barna?

Anonymkode: 90fdc...6da

Gjest Smeltemann
Skrevet

Her kan du lage tidenes påske med turer i skogen og ved sjøen. I naturen er det ikke så mange restriksjoner.  

AnonymBruker
Skrevet

Barna kan underholde seg selv. Krangler de så send de ut. Her er både 4,6 og 9 åring selvgående. 

Vi gjør en og annen aktivitet sammen løpet av dagen, men ellers får de beskjed om å leke eller bruke fantasien. 

Krangler de får de beskjed om å ordne opp eller gå ut å leke. 

Anonymkode: f620b...04e

• Liker 1
Skrevet

Hvis du klarer å være litt ute, kan det være verdt å sjekke om det er Stolpejakt i nærområdet. Fin måte å komme seg ut på. Tur behøver ikke å være langt. Vibhar god erfaring med å parkere bilen, gå 100 meter og så tenne bål eller grille.

Inneaktiviteter hos oss kan være baking, male på lerret med akrylfarger (søstrene grene har billig maleutstyr, kanskje Clas Ohlson også), påskeverksted. 

AnonymBruker
Skrevet

Dra til nærmeste bålplass/strand og grill pølser og marshmallows, behøver ikke gå langt. Ta ut syklene og send de minste ut på minisykkeltur, du har vafler klar til de kommer hjem. Bak. Lag mat sammen. La eldste lage mat h’n selv ønsker til slle, og gjør litt utav det (pizza, lasagne-), rydd og dekk bord, påskeservietter, tenn lys osv. De to minste kan pynte. 
Med så mye penger du hadde planlagt å bruke, hva med nye legosett til de yngste? Kjøp nye bøker, én til hver og én til deg, som de ønsker lese (må gjøres nå). Ta et prøveabonnement på lydbok, så kan alle tre høre på Harry Potter for eksempel mens de tegner, og yngste kan høre med øreklokker når de andre leser. 
Eldste kan ta de yngste med på små turer hver dag. 
Ta bilen og kjør til et utkikkspunkt, gå korte turer, spis ute hver dag?
Se påskenøtter og annet enkelt somaliere kan se, sammen. 
Lag kinokveld.
Det blir jo drømmepåska! Din opprinnelige plan ville jo hvert drepen for deg (og økonomien). 

Anonymkode: a5be7...144

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva er alderen på barna?

Anonymkode: 90fdc...6da

Hvis du hadde lest hovedinnlegget hadde du sett at barna er 6,10 og 15 år.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Se påskenøtter og annet enkelt somaliere kan se, sammen. 
Lag kinokveld.

Hvorfor må det være "enkel påskenøtt" for somaliere? De kan vel se komplekse påskenøtter som oss andre? 

Anonymkode: dce56...acd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Hvorfor må det være "enkel påskenøtt" for somaliere? De kan vel se komplekse påskenøtter som oss andre? 

Anonymkode: dce56...acd

:) Enkel for 6-åringen, "som alle" kan se (autokorrekt)

Anonymkode: a5be7...144

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har kjøpt inn diverse hobbysaker.  Det har kostet litt, men likevel mye mindre enn normal påske med badeland, overnatting på skiresort etc.  Har kjøpt sett med hvite krus og porselenstusjer så de kan lage egne kakaokrus, t-skjorter med tekstilmaling og tekstiltusjer til, diverse egg i ulike materialer til å male på, perler og nye perlebrett og mye annet «gjør-det-selv»-dilldall.  

Satser på en koselig påske med disse hobbysakene, filmkvelder med popcorn, baking, bål, pølser, marshmellows og nye abonnementer på e-bøker og lydbøker. 

Anonymkode: 26e86...c95

AnonymBruker
Skrevet

Stolpejakt, turorientering. Tur med et lite element av jakt. Super koselig.  Veldig gøy når ungene plutselig knekker koden og skjønner hvor vi skal gå videre.  Mange steder er det også løyper i byer og tettsteder. 

Anonymkode: bb52f...3a5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...