Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har bodd i huset til samboer i 8 år eller noe sånt og "leid" til henne. Betalt fast sum hver mnd og bidratt med å kjøpe hvitevarer. Ergo har jeg ikke spart noen ting og vært dum som en nepe. Nå går ting veldig dårlig og jeg takler ikke mer kjefting. Har forsøkt i et par år å hinte til å forsøke å spare slik at jeg kan kjøpe meg inn hos henne, men har blitt slått hardt ned på tvert. Her skal det betales. Men jeg vil vekk, før jeg bryter sammen. 

Men nå rota jeg meg bort litt. Forsøker lånekalkulator her i sted og jeg får da "vi tror du kan låne kr 0" og grunnen er at jeg har 2 stk barn. Tjener ca 450000 før skatt og vet det ikke er all verden. Men samboer tjener, x3 ganger av hva jeg gjør og vil derfor stå for mye av utgiftene til ungene uansett. 

Er det slik at d er klin umulig å få et "billig" huslån når en har unger? Tenker da på rundt 1million. 

Anonymkode: 36243...bed

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du egenkapital da? Hvis du ikke har det kommer du ikke langt. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du trenger jo ikke kjøpe noe for å flytte ut.

Anonymkode: 0ccbd...625

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner ikke helt om du ønsker å flytte fra, eller kjøpe deg inn?

I hvert fall hvis du vil flytte fra, så kan det være en mulighet å søke om lån fra husbanken☺️

Anonymkode: 4c2cd...ccf

AnonymBruker
Skrevet

De kalkulatorene tar nok ikke hensyn til at barna er med delt omsorg (hvis de skal være det?) eller evt bidrag du skal motta dersom den andre parten skal ha barna mer.

Det er ikke umulig å få lån når man har barn om du har ryddig økonomi ellers såklart. Sjekk gjeldsregisteret.com og reduser/avslutt kortrammer du ikke har behov for. Søk til flere banker 🙂

Lykke til!

Anonymkode: e35d9...7fc

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk boliglån alene i 2017 og har ett barn (tenåring den gangen). Og jeg hadde litt mindre enn deg i årsinntekt.

Lånet jeg fikk var på 1,7 mill. 

Det er ikke umulig. Ring i steden til banken din om du har et godt forhold til dem, og spør om  dette med lån. Noen ganger er det bedre sjanser om man snakker med en ordentlig person, ikke en lånekalkulator. Jeg fikk lån i flere banker, til tross for lav inntekt, men jeg hadde ikke bil eller noen annen gjeld, og kun ett barn. I tillegg hadde jeg nesten en million i egenkapital, så det holdt akkurat til en treroms-leilighet i Oslo.

Anonymkode: 87e00...207

AnonymBruker
Skrevet

Beklager, ser nå at du ikke har egenkapital overhodet. Uten det blir det umulig å få lån i vanlige banker.

Du kan jo prøve hos Husbanken. De gir lån til varig vanskeligstilte. Men du må henvende deg til kommunen du bor i, da det er de som administrerer boliglånene for husbanken. Søk i google på husbanklån eller startlån + navnet på kommunen din.

Anonymkode: 87e00...207

AnonymBruker
Skrevet

Husker når jeg kjøpte mitt andre hus i 2010 etter å ha solgt det først. Når jeg la inn våre 3 barn så falt beløpet jeg fikk låne drastisk.

Det offentlige hadde regnet seg frem til at 1 barn kostet 1.3 mill. Og jeg hadde 3. Altså 3,9 millioner i fratrekk på hva jeg kunne betjene lån med.

Så mange barn = Mindre lån

Ingen egenkapital så trur jeg det blir tøft ja...

Du får gjøre som kvinner i din situasjon siden du er havnet i den såkalte kvinnefella. Ta kontakt med advokat og klem så mye penger ut av eksen din som mulig. Skjønn og skjevdeling. Husk, du er et offer!!

Anonymkode: 7136e...c25

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Startlån blir det nok for deg, men de er gunstigere rente. I tillegg tror jeg du har rett på barnebidrag fra eksen din siden hun tjener mer enn deg. ;)

Anonymkode: 562a2...54f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Selv om dere deler barna 50-50.

Anonymkode: 562a2...54f

Skrevet

Man kan fint få lån med den inntekten og barn! 

Men uten egenkapital så stiller du derimot veldig svakt. I henhold til boliglånforskriften må du ha 15% egenkapital, så det handler heller ikke om at bankene er kjipe. De forholder seg til lover og forskrifter. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde 1.3 mill i egenkapital da eksmannen kjøpte meg ut av vår felles bolig, vi har 2 barn og jeg tjener ca samme som deg. Etter flere runder med banken fikk jeg til slutt lån på 1,2 mill. Jeg ville prøvd Husbanken. 

Anonymkode: 0e7ed...f54

AnonymBruker
Skrevet

Uten egenkapital trenger du kausjonist eller startlån fra Hsubanken.

Anonymkode: d79b3...aa0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner ikke helt dette med "startlån". Er det ikke meningen man skal betale det tilbake. Tror mange kommer til å få problemer hvis det er tilfelle. Dessuten får du ingen 3-roms i oslo for 1,7 mill.

Anonymkode: b4309...f93

AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye har du betalt henne da? Er det slik at dere har delt alt av utgifter 50/50? Samboere i 5 år eller mer stiller likt som gifte, og dersom dere har betalt 50/50 på alt og du har bevis på dette i nettbanken så kan du kreve at hun "kjøper deg ut".

Men for å svare på spørsmålet så kan du søke husbanken om lån. Vi hadde 0 egenkapital, studielån, forbrukslån og billån. 3 barn. Samlet inntekt på 900k og fikk 2.5mill i lån hos husbanken.

Anonymkode: 81ab6...047

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du har egenkapital, så kan du få lån i Sbanken. Sjekk boliglånkalkulatoren og legg inn opplysningene dine der. Har fått lån der selv, og den kalkulatoren for min del viste korrekt det jeg fikk tilbud om på finansieringsbeviset mitt. 

Anonymkode: b152e...fd8

AnonymBruker
Skrevet

Handler nok om egenkapital, ikke barn. Jeg er alene med ett barn på 2 år (får ikke bidrag) og fikk enkelt lån med god rente i fjor. Men jeg hadde greit med egenkapital. 

Anonymkode: 06be2...2ea

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.3.2021 den 9.16):

Hvor mye har du betalt henne da? Er det slik at dere har delt alt av utgifter 50/50? Samboere i 5 år eller mer stiller likt som gifte, og dersom dere har betalt 50/50 på alt og du har bevis på dette i nettbanken så kan du kreve at hun "kjøper deg ut".

Anonymkode: 81ab6...047

Tull. Samboere stiller ikke likt med gifte etter 5 år og oppnår ikke eierandel i bolig uten at det tinglyses. 

Anonymkode: 80968...8b2

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ung og fikk låne ca 5. mill. Aleneforsørger for 1 barn. Det spørs hvilken bank du går til. Er du ikke fornøyd med tilbudet (åpenbart hvis du fikk 0 som resultat) så gå til neste. Jeg brukte DNB. 

Anonymkode: 5e667...993

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.3.2021 den 8.54):

Skjønner ikke helt dette med "startlån". Er det ikke meningen man skal betale det tilbake. Tror mange kommer til å få problemer hvis det er tilfelle. Dessuten får du ingen 3-roms i oslo for 1,7 mill.

Anonymkode: b4309...f93

Er som vanlig lån bare andre betingelser. Har opptil 50 år å betale ned helt  og bedre renter .  

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...