Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som kan forklare meg hvordan jeg kan lære grunnleggende forståelse i algebra? Bøkene jeg har kjøpt og kurset mitt hopper glatt over dette. Jeg husker jo regnerekkefølgene, og hva de ulike første andre og tredjegrads osv.. Står for. Og jeg har lekt litt med grafer osv. 

Jeg får problemer med en gang brøkstreken kommer og jeg skal begynne å løse likninger over og under. (forkorte osv). Og så nevner de polynom osv i forbindelse med dette. Jeg skjønner at det er noe jeg ikke har sett. Og så setter de gjerne opp to likninger som ser forskjellige ut, men som har samme verdi.. Jeg ser at det er noe der jeg må "oppdage" , men jeg skjønner ikke hvordan jeg skal tenke. 

Noen som klarer å forklare / sette meg på rett spor? 

Jobber nå med 2. grads f(x) osv.. Og abc. Det er noe jeg skal skjønne her og det irriterer meg. Det gjør at jeg jobber med regler en stund, men så må jeg stoppe hele tiden underveis fordi jeg har egentlig ikke har skjønt det. 

Anonymkode: bca77...b60

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Prøv denne: https://www.matematikk.org/

Anonymkode: 4c778...a3b

Ja, vanlig brøk regning kan jeg🙂 jeg har et betalt kurs også🙂 takk for tips🙂

AnonymBruker
Skrevet

AnonymBruker
Skrevet

Det du sliter med heter polynomdivisjon. Og er egentlig fryktelig logisk og enkelt - når man skjønner det. 

Hvis du søker på YouTube, eller khan acadamy så garanterer jeg deg at du finner forklaringer som forklarer det slik at du forstår. 😊

Anonymkode: 0dd56...5f5

AnonymBruker
Skrevet

Ingen? 🙂

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det du sliter med heter polynomdivisjon. Og er egentlig fryktelig logisk og enkelt - når man skjønner det. 

Hvis du søker på YouTube, eller khan acadamy så garanterer jeg deg at du finner forklaringer som forklarer det slik at du forstår. 😊

Anonymkode: 0dd56...5f5

Oj, du var litt raskere enn meg. 

Ja jeg prøver, skal fortsette med det nå. Men det tar så svimla lang tid å lete frem alt aleine. Det som er så dritt er at jeg har kjøpt kurs som skulle lære meg dette. Altså kurset jeg tar nå skal egentlig lære meg det😑 etterpå skal jeg ta S1. Men det er jo bare lureri er. Kanskje noen vet om et bedre kurs. Dette de akademiet. 

Kurset mitt har masse videoer og ingen logisk oppbygning så vidt jeg kan se. De nevner bare polynom. Men viser meg det ikke😳

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan vel også nevne at de benytter seg av videoer jeg kunne funnet på YouTube selv😑 så jeg tror jeg bytter i dette øyeblikket

AnonymBruker
Skrevet

Tror det er litt lettere om du legger ut et eksempel på det du strever med :) Hvor du også forklarer hva du sliter med. :)

Ellers er det gode, generelle tips du har fått her. :)

Anonymkode: 6aebb...1a7

AnonymBruker
Skrevet

Kapittelet heter andregradslikninger. 

De forklarer at ax2+bx+c=0

Dette forstår jeg. At det a er opphøyd i 2 og at det dreier seg derfor om et kvadrat, og at a derfor ikke kan være 0. (A=leengdexbredde) 

En annen video viser at c kan dreie seg om at man setter inn en manglende bit i et areal i en firkant. (Dette minner meg om pytagoras fra trekanter, men nå er vi ikke der. ) 

Jeg skjønte også kurven i en funksjon av x, og hvorfor den ser ut som den gjør når man endrer verdiene.. 

Alt dette er ok. 

Men så, skal man begynne å løse disse. Da skjønner jeg plutselig ingenting. Plutselig så er a, b og c med brøk med likninger i teller og nevner osv. Jeg kan  ikke skjønne at det er t matte. Da jeg sitter med boka 1 T ved siden av meg, og tenker at dette kurset bare er tull, det er noe liknende der, med brøk i en brøk, men ikke dette . Jeg får altså ikke noe ut av videoen jeg skal lære av, det er fryktelig frustrerende. 

Jeg tror jeg må legge pengene et annet sted, men jeg har prøvd skikkelig hardt.. Hverken skoleboka mi tar opp dette, eller kurset🥺 Og hvis jeg ikke skal kunne dette, så er det rart at kursarrangør har lagt frem alt dette, det er fullstendig kaos her inne😂

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også hull i mattekunnskapen min. Nå er barnet såpas gammelt at det kan bli vanskelig å hjelpe til med lekser. Jeg har denne boken https://www.ark.no/boker/Carol-Vorderman-Hjelp-barna-med-matte-9788231604631?gclid=EAIaIQobChMI-8arpYPG7wIV0kiRBR3PWAMREAQYFCABEgKRsvD_BwE&gclsrc=aw.ds

Det er kanskje ikke det du er ute etter, men jeg syns den forklarer godt grunnleggende matematikk i barne- og ungdomsskolen, noe som gjør det enklere å fylle hullene og forstå vanskeligere matte. 

Anonymkode: f976b...be2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har også hull i mattekunnskapen min. Nå er barnet såpas gammelt at det kan bli vanskelig å hjelpe til med lekser. Jeg har denne boken https://www.ark.no/boker/Carol-Vorderman-Hjelp-barna-med-matte-9788231604631?gclid=EAIaIQobChMI-8arpYPG7wIV0kiRBR3PWAMREAQYFCABEgKRsvD_BwE&gclsrc=aw.ds

Det er kanskje ikke det du er ute etter, men jeg syns den forklarer godt grunnleggende matematikk i barne- og ungdomsskolen, noe som gjør det enklere å fylle hullene og forstå vanskeligere matte. 

Anonymkode: f976b...be2

Jo takk🙂 

Jeg hadde håpet at hvis jeg tok kursene fra bunnen av, så ville det ordne seg. Men jeg er stadig på hulljakt likevel. Det er fryktelig dårlig opplegg dette her altså, en blir jo aldri ferdig med det når en skal holde på sånn. Jeg skjønner at jeg ga opp, og at andre gjør det. 

For meg så er det opplagt at dette kurset er dårlig

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Tror det er litt lettere om du legger ut et eksempel på det du strever med :) Hvor du også forklarer hva du sliter med. :)

Ellers er det gode, generelle tips du har fått her. :)

Anonymkode: 6aebb...1a7

🙂 Ja, spørsmålet er hvor skal jeg begynne? Det er det første eksempelet jeg har. Jeg har sett på 5 videoer på akademiet, der jeg ikke skjønte hva de drev med når de begynte å forklare hvordan man skulle løse likningen. 

Så langt kom jeg. Så jeg spør jo: Hva mangler jeg. Er det polynomdivisjon? Bare det? Noe mer? 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan jo nevne at problemet med t boka er også at den  heller ikke utdyper tankegangen bak det den viser bilder av. Så jeg kjøpte et kurs😳 Den viser regnestykker og brøker som forkortes med streker. Og det går til et punkt. 

Men jeg får aldri forklart hvorfor dem har gjort som dem har gjort. Altså, hvordan kan jeg tenke på disse stykkene... Det er bare bilde av en ny brøk ved siden av etter forkorting. Og med x'er og y'er osv så blir det vanskeligere å skjønne, da kan jeg jo bare begynne å gjette. Det tar for lang tid. 

Jeg håper noen skjønner hva jeg mener🙄 

Skrevet

Korriger meg hvis forstått feil men sliter altså med mellomregninger og tankegangen bak dem når det kommer til  brøk og 2.gradslikninger? Særlig bruddenbrøk (når det er brøk oppe/nede i en hovedbrøk)? 2. gradslikninger har egen formel for å løse dem. Polynomdivisjon kan være litt vanskelig i starten, men greia der er å se om likningen har en viss løsning i seg og forenkle likningen.

Hadde vært fint om kunne lagt ut flere eksempler / screenshots av ting du ikke forstår. Blir enklere å forklare for oss når ser ting i kontekst.

Vet ikke hva slags bøker du bruker, men legger ved link til Sinus-boken med løsningsforslag til samtlige oppgaver. Kanskje det kan hjelpe litt. https://sinus-forkurs.cappelendamm.no/

AnonymBruker
Skrevet
Devilheart skrev (Akkurat nå):

Korriger meg hvis forstått feil men sliter altså med mellomregninger og tankegangen bak dem når det kommer til  brøk og 2.gradslikninger? Særlig bruddenbrøk (når det er brøk oppe/nede i en hovedbrøk)? 2. gradslikninger har egen formel for å løse dem. Polynomdivisjon kan være litt vanskelig i starten, men greia der er å se om likningen har en viss løsning i seg og forenkle likningen.

Hadde vært fint om kunne lagt ut flere eksempler / screenshots av ting du ikke forstår. Blir enklere å forklare for oss når ser ting i kontekst.

Vet ikke hva slags bøker du bruker, men legger ved link til Sinus-boken med løsningsforslag til samtlige oppgaver. Kanskje det kan hjelpe litt. https://sinus-forkurs.cappelendamm.no/

Ja jeg har den boken også 🙂 Det ble for komplisert. Så jeg ble rådet til å starte med t matte. Og så vurderte jeg at jeg ikke kom til å klare det uten et kurs, så nå sitter jeg her med kurs diverse bøker og masse linker. Men det blir jo bare dyrere og dyrere dette her🙂 og jeg tror ikke det er helt innafor med flere linker. Jeg vet jo ikke hva jeg trenger for å forstå, jeg leter etter nåla i høystakken kjennes det ut som. Masse linker i hytt og pine gjør det egentlig bare verre. 

Du forstår riktig. Jeg leter etter Basic kunnskap for å skjønne hva jeg driver med ja. Brudenbrøk er å finne i t boka.. Men så kommer det xer og yer inn. Da faller jeg av. Skjønner ikke en ***😂

Jeg har ikke noe eksempel for jeg skjønner ikke hvor jeg skal begynne. Jeg har begynt mange ganger. Jeg har aldri lært dette. Aldri 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Noen som kan forklare meg hvordan jeg kan lære grunnleggende forståelse i algebra? Bøkene jeg har kjøpt og kurset mitt hopper glatt over dette. Jeg husker jo regnerekkefølgene, og hva de ulike første andre og tredjegrads osv.. Står for. Og jeg har lekt litt med grafer osv. 

Jeg får problemer med en gang brøkstreken kommer og jeg skal begynne å løse likninger over og under. (forkorte osv). Og så nevner de polynom osv i forbindelse med dette. Jeg skjønner at det er noe jeg ikke har sett. Og så setter de gjerne opp to likninger som ser forskjellige ut, men som har samme verdi.. Jeg ser at det er noe der jeg må "oppdage" , men jeg skjønner ikke hvordan jeg skal tenke. 

Noen som klarer å forklare / sette meg på rett spor? 

Jobber nå med 2. grads f(x) osv.. Og abc. Det er noe jeg skal skjønne her og det irriterer meg. Det gjør at jeg jobber med regler en stund, men så må jeg stoppe hele tiden underveis fordi jeg har egentlig ikke har skjønt det. 

Å se mattevideoer på nett synes jeg er en fin ting i alle fall. Hvis det er noe spesifikt du ikke forstår (en oppgave for eksempel som du synes er spesielt vanskelig) så må du gjerne legge den ut her. Så kan jeg og kanskje andre her se om vi kan hjelpe deg å forstå. 

Anonymkode: d64fc...2a3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...