Gå til innhold

Meningsmåling. Kan den globale cannabis legaliseringen redde verdens freden?

Meningsmåling. Kan den globale cannabis legaliseringen redde verdens freden?   

26 stemmer

1. 1. Kan cannabis legaliseringen redde verdens freden?

• Ja.
      5
    • Det er realistisk og håpe her.
      1
    • Tja kanskje.
      2
    • Tull.
      18

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mange tror at cannabis legaliseringen vil skape fred i verden. Men det har ikke alltid vært risikofritt og tenke for høyt om det.  Hva tror du?

#Verdensfreden.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Verdensfred er litt voldsomt. Men på sikt kommer verden til å bli tryggere. 

• Liker 4
Skrevet

Har vi noe og tape.

• Liker 1
Gjest LadyTrouble
Skrevet

Hvordan det? Cannabisbrukere blir svært aggressive med årene.

Gjest Timeplan
Skrevet

Hva er argumentene for at cannabis fører til fred? Jeg er oppriktig nysgjerrig. Selv gidder jeg ingenting etter et par jointer, men jeg hadde sikkert gått i krig hvis jeg av en eller annen grunn absolutt måtte.

Skrevet
Kågebruker skrev (1 minutt siden):

Verdensfred er litt voldsomt. Men på sikt kommer verden til å bli tryggere. 

Greit og få fokus på det.  Jeg har lest en del artikler og sett videoer og det er svært overaskede hvor mange kriger forbudet holder liv i og utvider.

Skrevet (endret)
Timeplan skrev (9 minutter siden):

Hva er argumentene for at cannabis fører til fred? Jeg er oppriktig nysgjerrig. Selv gidder jeg ingenting etter et par jointer, men jeg hadde sikkert gått i krig hvis jeg av en eller annen grunn absolutt måtte.

Forbudet skaper større og mindre kriger som ofte eskalerer i annen problematikk. (pengeflommen fører til mye annen kriminalitet og finansierer terror)  Folk blir snillere mot hverandre sies det.

Endret av Ole Brum
Gjest Timeplan
Skrevet
2 minutter siden, Ole Brum said:

Forbudet skaper større og mindre kriger som ofte eskalerer i annen problematikk. Folk blir snillere mot hverandre sies det.

Tja, jeg vet ikke om man blir mer empatisk av å cannabis men man blir definitivt mer apatisk, og det er på sett og vis en form for snillhet i det å bare passe sine egne saker.

I alle tilfeller så krysser jeg fingrene for verdensfreden.

Skrevet
LadyTrouble skrev (23 minutter siden):

Javel det viste ikke jeg. En aggressiv fred.

Skrevet

Ryddet for avsporing og brukerdebatt, og svar til det. 

_popcorn_, mod

Skrevet
LadyTrouble skrev (20 timer siden):

Den var ny.

• Liker 3
Skrevet
21 hours ago, Ole Brum said:

Forbudet skaper større og mindre kriger som ofte eskalerer i annen problematikk. (pengeflommen fører til mye annen kriminalitet og finansierer terror)  Folk blir snillere mot hverandre sies det.

Tja, er narkotikakrigene over hvis cannabis blir lovlig? Mitt inntrykk er at disse i hovedsak skyldes kokain og heroin. Cannabis dyrkes vel i større grad av brukerne selv, eller nærmere merkedet.

Jeg tviler derfor på bidraget til verdensfreden. Lokalt kan sikkert merke at mange er blitt fredelige da...

53 minutter siden, Kågebruker said:

Den var ny.

Jeg har heller ikke sett så mange aggressive stonere, men jeg vet ikke om jeg har sett dem når de tomme for cannabis da...

• Liker 1
Skrevet (endret)
Uredd skrev (På 23.3.2021 den 20.44):

Tja, er narkotikakrigene over hvis cannabis blir lovlig? Mitt inntrykk er at disse i hovedsak skyldes kokain og heroin.

Her strides de lærde, men det er forsøkt å gjøre en del anslag på trafikken til de meksikanske kartellene.

I 2006 så anslo den amerikanske regjeringen at ca 60% av omsetningen til kartellene stammer fra cannabis, nyere tall indikerer rundt halvparten, altså 30%, med noen karteller som blir påvirket mer enn andre. 

Husk at dette er en kriminell industri som er anslått til å omsette før mangfoldige milliarder i året, enhver prosentvis redusering av denne omsetningen vil redusere de mange hundretusen dødsfallene som er direkte forbundet med narkotikakrigene.

Økonomiske sanksjoner mot kartellene er en av flere grunner til at Mexico skal legalisere cannabis i år. 

Hvis vi kan forvente at cannabis gir mexicanske karteller 30-60% av omsetningen sin, så er det ikke umulig at lignende anslag kan overføres til resten av verden. Organisert kriminalitet og menneskehandel vil se svært positive trender verden over ved en global legalisering av cannabis.

Hvorvidt det kan skape verdensfred tviler jeg sterkt på, på tross av at jeg støtter en legalisering. Krigsprofitører vil alltid eksistere, med eller uten cannabis.

Endret av Labido
  • Liker 1
Skrevet

Jeg har notert meg at stor mengder cannabis dyrkes i Mexico og transporteres til USA, og undrer meg egentlig over grunnen til det. Er det ikke lettere å dyrke den i USA hvor da markedet tydeligvis er og slippe risikoen med grensekryssing?

Men uansett hvorfor, så er det slik, og det at denne handelen er ulovlig, er direkte årsak til all volden rundt det. Det er derfor klart at en legalisering vil redusere dette og spare mange menneskeliv.

Skrevet
Labido skrev (På 28.3.2021 den 2:33 PM):

Her strides de lærde, men det er forsøkt å gjøre en del anslag på trafikken til de meksikanske kartellene.

I 2006 så anslo den amerikanske regjeringen at ca 60% av omsetningen til kartellene stammer fra cannabis, nyere tall indikerer rundt halvparten, altså 30%, med noen karteller som blir påvirket mer enn andre. 

Husk at dette er en kriminell industri som er anslått til å omsette før mangfoldige milliarder i året, enhver prosentvis redusering av denne omsetningen vil redusere de mange hundretusen dødsfallene som er direkte forbundet med narkotikakrigene.

Økonomiske sanksjoner mot kartellene er en av flere grunner til at Mexico skal legalisere cannabis i år. 

Hvis vi kan forvente at cannabis gir mexicanske karteller 30-60% av omsetningen sin, så er det ikke umulig at lignende anslag kan overføres til resten av verden. Organisert kriminalitet og menneskehandel vil se svært positive trender verden over ved en global legalisering av cannabis.

Hvorvidt det kan skape verdensfred tviler jeg sterkt på, på tross av at jeg støtter en legalisering. Krigsprofitører vil alltid eksistere, med eller uten cannabis.

Vi hadde vel trengt et betydelig samfunnsfenomen i tillegg til cannabis legalisering sett i dagens situasjon mellom stormaktene t.ex.   Jeg leste nylig at Mexico hadde 150.000 drepte fra sin narkokrig. 

I dag er det smeltekanten i Antarktis som øker sikkerhetstrusselen siden risikoen for ubåt kollisjon øker.

Men legaliseringen skaper en bedre verden tyder det på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...