Gå til innhold

Ah aner ikke hva jeg skal velge. Jeg har bare noen dager på meg

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er helt stressa om dagen. Flere av mine medstudenter er også i samme båt. Vi er alle i starten av 20-årene, så kanskje er dette et generasjonsskifte. Spørsmålet vårt er: Tiden da man var lojal mot arbeidsgiver, er den ute? Vi har ulike interesser. Bachelorgraden vi tar nå er innen samfunnsvitenskap, som jo åpner mange dører innen offentlig administrasjon. Mange av oss vurderer å ta en ny grad. Noen innen helse, andre IT, økonomi har også vært tema for å nevne noe.

Er det nye nå å jobbe fem år innenfor et yrke? For så å prøve noe nytt? Er det noen som har valgt to forskjellige bachelor? Hvordan trives du? Selv synes jeg å jobbe på kontor, som lektor og i PP- tjenesten virker veldig interessant. Og sykepleie nå som jeg er ganske ung. Jeg kan f. eks ta sykepleie til høsten. Deretter bygge på med master i spesped. 

Setter pris på uendelig mange svar. Fristen går ut snaart...

Anonymkode: 8859c...5f8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tenker du da på at man begynner på en bachelor og så velger en ny bachelor senere?

Eller mener du å kombinere to bachelorgrader? 

Anonymkode: a9600...30d

Skrevet

Hva med å studere Sosialt arbeid for å bli sosionom? Eller studere for å bli vernepleier? :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror kanskje du har misforstått. Man jobber ikke 5 år som sykepleie, for så å ta ny bachelor og jobbe 5 år som lærer. 

Man bytter jobb, som i å få ny arbeidsgiver, eller evt høyere stilling innen det man er utdannet til og har erfaring i. Noen tar kanskje litt etterutdanning. Selv om det er sjelden noen "får gullklokka" lenger, betyr ikke det at man bytter yrke hvert 5.år.

Anonymkode: 81381...9e4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det vanlige er å enten ta bachelor, bachelor+master, eller integrert master (i ett fag), for så å jobbe. Så bytter de fleste jobb etter 2 år i den første jobben. Mange tar master etter de har jobbet noen år (ofte etter 2 år), og andre tar videreutdanning eller kursing, veldig tidlig.

Om din bachelor er lite brukendes alene, og det er nødvendig å utdanne deg mer, så er det ikke unormalt å ta ny bachelor med en gang (hvis du ikke finner en passende master). En venninne av meg tok først IT under en teknisk retning, og så en ny bachelor innen IT i en forretningsmessig retning med en gang. Kjempefin kombinasjon. For kombinasjonen må gi mening, hvis ikke er en av gradene nesten bortkastet.

Hva ønsker du å jobbe med, og hvilke fag må du ta for å bygge på bacheloren din for å få jobbe med det du vil? Kan et årsstudie være nok? 

Anonymkode: 82ddd...d21

AnonymBruker
Skrevet

Ta en relativt rundt bachelorgrad, som IT- og informasjonssystemer. Ikke krav til realfag, men krever en del innsats. Da kan du jobbe med veldig mye, siden graden dekker både noe ledelsesfag, særlig fokus på prosjektmetodikk, men også programutvikling.

Anonymkode: bfc74...4cc

Skrevet

Finner du ett yrke og ett arbeidssted, kolegiat der du virkelig trives og føler at du gjør en god jobb er det absolutt ingenting i veien for å bli der hele arbeidslivet.

Men før ble folk ofte i jobben selv om de ikke nødvendigvis  trivdes der og selv om sjefen var både sur, gretten og gjerrig på lønn.

Skrevet

Det er ikke sånn at man skifter jobb eller yrke hvert femte år, selv om tiden da man hadde en og samme jobb hele livet er over. Jeg synes ikke du skal tenke så mye på hva man bør gjøre, eller hva alle andre gjør, men mer på hva du ønsker gjøre og hva som er lurt i ditt tilfelle. 

Hva ønsker du å gjøre nå? Hva ønsker du å jobbe som? Og ikke minst, hvordan er jobbmulighetene? Sånn som arbeidsmarkedet er nå, er det kanskje lurt å fortsette med studier, fortsett på master eller begynn sykepleie, som du nevner. Hvis du går for sykepleie, er du  hvert fall garantert jobb som nyutdannet, det er du neppe med en bachelor innen samfunnsvitenskap.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...