AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #1 Skrevet 22. mars 2021 Jeg trenger noen tips, og tar imot med glede 😊 Min sønn fyller seks til sommeren. Han er fortsatt ikke tørr på natt. Vi snakker tung, tung bleie hver eneste morgen, og våt seng et par ganger i uka. Vi har vært på barneavdeling på sykehuset og fått testet blærekapasitet og tatt prøver, alt er normalt. De ønsker ikke å medisinere før han fyller seks, kanskje sju. De ba oss vente, og sa at dette er helt normalt. Gutten er preget og lei seg. Ønsker å slutte med bleie. Andre i bhg har begynt å overnatte hos hverandre, det kan ikke han fordi han ikke ønsker at de skal vite om bleien, pluss at han er redd for å tisse i senga hos andre. Han tar av seg bleia når han har lagt seg, og han har ved noen tilfeller sneket seg opp tidlig, tatt på seg tørr bleie og kommet løpende inn til meg for å fortelle at bleia var tørr. Når han har fått sove uten er hele senga, dyna og alt søkkvått, så det går jo ikke. Han sover så tungt at alarm ikke funker i det hele tatt, hele huset våkner før han våkner selv. Jeg trenger råd. Hva kan jeg prøve? Hva har dere prøvd, dere som har lyktes? Nå kommer påskeferien, skal jeg prøve å ta han opp på natt en periode? Barneavd foreslo belønningsskjema, men jeg er redd for at det skal gjøre vondt verre. Bleien er smekkfull, og han har aldri hatt en tørr natt, så hvordan skal han greie å oppnå mestring ved et slikt skjema? Jeg vasker og vasker og vasker, og er tom for ideer. Jeg tar imot tips med glede! Anonymkode: 34bc5...454 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #2 Skrevet 22. mars 2021 Ikke stress med dette! Det er helt vanlig. Pass på at han ikke drikker mye vann før han legger seg og bruk nattbleie helt til han begynner å holde seg av seg selv. Men tenk også nøye på hvordan du snakker om dette med sønnen din - det virker som om du har gitt ham et kompleks og gjort dette til noe som er skambelagt for ham. Vi var veldig forsiktig med aldri å gjøre noen stor sak ut av våte bleier/uhell så gutten vår hadde aldri noen negative følelser omkring dette - og en dag var han plutselig tørr. Da beholdt vi nattbleier i minst et halvår til for å unngå uhell. Trenger virkelig ikke overnatte hos venner i den alderen, og trenger heller ikke stresse om dette. Lykke til! Anonymkode: 5bef0...59a 23
Synne-Marie Skrevet 22. mars 2021 #3 Skrevet 22. mars 2021 Jeg tror bare du må ta tiden til hjelp. Noen barn bruker lenger tid på å bli tørre på natt, og dette gjelder særlig gutter. De må bare modnes fysisk, og det gjør de i sitt eget tempo. Du må trygge gutten din på at dette er helt normalt og at det vil løse seg av seg selv etter hvert. Du kan selvsagt prøve å ta han opp på do før dere legger dere, for noen fungerer det. Ellers så er det jo å begrense drikke før leggetid og at man går på do som en del av kveldsstellet de vanlige tipsene. 6
minister-mio Skrevet 22. mars 2021 #4 Skrevet 22. mars 2021 Hvis han har søkkvåt bleie om morgenen og ikke våkner av tissealarm hva tenker de belønningsskjema skal bidra med? Knekke ham helt? Han er ikke moden til å slutte med nattbleie. Det er utenfor hans kontroll og kan derfor ikke endres med belønning. Håper det går seg til, hvis ikke får han forsøke medisiner når han er gammel nok. 33
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #5 Skrevet 22. mars 2021 Både broren min og jeg hadde samme utfordring. Jeg husker at foreldrene våre prøvde ulike ting, belønning, å bare kutte ut bleie selv om det betydde våt seng og skift midt på natta, at vi ikke fikk drikke mer enn ett glass melk etter middag, vekke om natten for dobesøk, og sikkert mer. Og det var ikke noe av det som fungerte. Det ble bedre og helt bra av seg selv etter hvert. Jeg var litt flau over det, særlig siden jeg også hadde enkelte uhell på dagtid helt fram til skolealder. Og det betydde mye for meg at mamma og tanten min fortalte at tante, som jeg var veldig glad i, også brukte bleie om natten lenge. Det er mulig at å være sent ute med blærekontroll er noe som ligger i familien hos oss, og det er ikke helt uvanlig. Anonymkode: efe18...55e 7
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #6 Skrevet 22. mars 2021 Med lillesøsteren min tok vi henne opp på do noen ganger i løpet av natten. Var som regel tørr om morgenen da. Som oftest sov hun men vi bar henne inn på do, kledde av henne og satte henne der, holdt henne oppe og lot henne sitte til hun tisset. Ja, det var et familie-prosjekt 😅 Anonymkode: fce0d...394 10
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #7 Skrevet 22. mars 2021 Veldig spesielt av barneavd å anbefale belønningsskjema, dette er jo ikke noe barnet styrer selv! Ikke gjør dette. Først og fremst tenker jeg at både dere foreldre og barnet må trygges på at dette ikke er noe unormalt eller uvanlig. For alt dere vet er det flere barn i barnehagen som gjør dette. Ikke vekk barnet om natten for å gå på do, det er frarådet, da blæren blir vant med å tømmes på natt. Dette må dere rett og slett gi tid og virkelig gi mye av dere for å trygge gutten og legge bort alt fokus på om bleien er full eller ei. Kall det natt truse og at det er for at han skal få sove tørt og godt. For de aller fleste løsner dette etterhvert, hvis ikke får dere videre oppfølging med hva dere kan prøve. Anonymkode: 4639e...17e 11
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #8 Skrevet 22. mars 2021 Ikke stress eller mase om det , snakk om det som det er helt normalt . Si at det går bra . Pass på at ikke barnet drikker så mye før leggetid og tiss før leggetid. Og ja det er helt normalt , vårt barn tisset jevnt og ofte i senga , uhellet skjedde som oftes tidlig på morgenen. Det var slitsomt å bytte på senga men jeg lot som ingenting , ba barnet finne ny truse og legge seg i min seng mens jeg skiftet . Det ble mindre og mindre uhell og har ikke hatt uhell etter 7 års alderen Anonymkode: 7e330...d04 2
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #9 Skrevet 22. mars 2021 Jeg synes det er rart du har dratt en femåring til sykehus pga tissing om natta🙈 det er ganske vanlig at fem- seksåringer bruker nattbleie. Gutter er senere enn jenter, vi har hatt familier med 8-9 åringer på besøk som fremdeles bruker nattbleie som trygghet. Som flere over sier, stress ned og ta tiden til hjelp. Det gir seg nok før han blir konfirmant. Anonymkode: cf5e6...224 6
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #10 Skrevet 22. mars 2021 Barnet mitt er året eldre enn din og fortsatt ikke tørr på natta. Vi har forsøkt med medisinering, men det har ingen effekt. De første månedene etter bleieslutt var han tørr på natten også, men så begynte han å tisse på natten. Det jeg tror var grunnen til det, var at han var flink til å tisse MANGE ganger i løpet av dagen. Jeg mener å ha lest det i en artikkel, at det er en del av «treningen», godt med væske i løpet av dagen fram til et par timer før leggetid, og mange dobesøk i løpet av dagen. Gutten min må jeg krangle med for å få til å drikke og gå på do, og nå som han har begynt på skolen får jeg ikke fulgt opp. Så jeg venter bare på at det skal gå over av seg selv.. Dessverre. For jeg har troen på denne taktikken! Et annet råd som gies er å ikke bruke bleie, da det ikke blir sendt signaler til hjernen på samme måte når man ikke blir kald og våt av å tisse på seg. Bleiene nå til dags gjør det litt for behagelig å ligge i eget tiss..😅 Vi kjøper engangs tisselaken på apoteket, det produser ikke så mye mer søppel enn bleier gjør. Og det kan brukes flere ganger hvis han etterhvert har tørre netter innimellom. Og så heldekkende tisselaken under der selvsagt. Dyna vasker jeg nesten ukentlig.. Men det går! Vi tar han også opp for å tisse før vi legger oss. Det blir mindre tiss i senga om ikke annet. Det er viktig å ha fokus på at dette ikke er noe de kan styre med viljen sin. Det har med modenhet og signalene til hjernen å gjøre, og med hvor dypt de sover. Sengevæting hos foreldre øker også sjansene for å få barn med sengevæting med 50%. Belønningssystem vil her bare skape mer skam hos barnet. Gled deg med ham når han har tørre netter, men ikke gjør noe nummer ut av det ellers. Lykke til! Kos deg med den fine 5åringen din❤️ Anonymkode: ccb07...5cf 2
Ulrikke Skrevet 22. mars 2021 #11 Skrevet 22. mars 2021 Dette er faktisk helt normalt. Belønning osv hjelper ikke for hjernen er rett og slett ikke klar enda! Møt ham på følelsen av at det kan være dumt, men r sammen med ham i den følelsen uten å grave dere ned, fokuser på det han faktisk kan, forklar ham at dette ikke er noe han kan øve på, men at kroppen hans faktisk gjør dette helt av seg selv. Han kan ikke kontrollere dette noe mer enn han kan kontrollere hvor mye han vokser eller hvilken skostørrelse eller hårfarge han har. Stress ned, bruk bleier, ikke let etter løsninger så fælt. Jeg har jobbet på skole i mange år, og det er IKKE uvanlig at førsteklassinger trenger bleie om natta. I de aller, aller fleste tilfeller løser det seg av seg selv! 3
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #12 Skrevet 22. mars 2021 Vår gutt tisset på seg om natten helt til han var rundt 8 år og har hatt uhell etter det også både som 9, 10 og 11 åring. Da gjerne i forbindelse med sykdom. Men det gikk over til slutt, uten at vi gjorde noe som helst bortsett fra å ta tiden til hjelp. Det er veldig vanlig og særlig blant gutter. Anonymkode: b63ae...5a9
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #13 Skrevet 22. mars 2021 Slutt å stresse med dette. Det ordner seg. Min gutt var ikke tørr på natta før skolestart. Eldste (jente) var vel også 6 år. Hun var på overnatting med bestevenninna medbrakt bleier. Flott og oppegående i dag, holder på med høy universitetsutdannelse. Har samboer og ekstrajobb. Den treigeste var ei som holdt det gående med nattbleie til nærmere 8. Da tok vi en runde med sånn skjema og belønning, og det fungerte. Gjør deg selv en tjeneste og ikke tenk noe særlig på dette. Pleier å gå seg til helt av seg selv. Hvis du synes det virker som alle 5-åringer er tørre 24 t i døgnet, er dette langt fra sannheten. Anonymkode: e73e9...4f2 3
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #14 Skrevet 22. mars 2021 Ville ikke stresset med dette ennå. Er ikke uvanlig å ennå bruke nattbleie når man starter på skolen, og særlig ikke som gutt. Vet om flere som ikke var tørr på natt før de var nærmere 10, men det er noe som plutselig går over. Ikke stress med det, og plutselig ordner det seg. Anonymkode: b9a30...7fb
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #15 Skrevet 22. mars 2021 Vi har det helt likt med jentungen. Hun byttet også til tørr bleie i skjul om morgenen. Var flau over våte bleier. Vårt fokus har vært å ikke gi det oppmerksomhet. Vi står opp, vasker oss og tar på truse om morgenen. Ikke noe snakk om at bleia er våt. "det er jo ikke min feil mamma, for jeg sover jo" Sa hun plutselig en morgen. Og det er helt sant❤️ Så nå sier jeg det til henne hvis hun blir lei seg eller flau. Slapp av, det går seg til. Anonymkode: 8a754...8b2 5
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #16 Skrevet 22. mars 2021 Leser at det er mange som bruker nattbleie her. Vi fikk så streng beskjed om å ikke bruke det av både helsestasjon og fastlege. Jeg skrev litt lenger opp om hvorfor evt å ikke bruke det, ift det å merke at man blir kald og våt når man tisser. Men det gjør jo unektelig jobben enklere.. Hva tenker dere? Anonymkode: ccb07...5cf
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #17 Skrevet 22. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Leser at det er mange som bruker nattbleie her. Vi fikk så streng beskjed om å ikke bruke det av både helsestasjon og fastlege. Jeg skrev litt lenger opp om hvorfor evt å ikke bruke det, ift det å merke at man blir kald og våt når man tisser. Men det gjør jo unektelig jobben enklere.. Hva tenker dere? Anonymkode: ccb07...5cf Ville brukt nattbleie. Barnet styrer som sagt ikke urineringen på natt selv, og derfor har det ingen hensikt å våkne av at man allerede har blitt våt og kald, annet enn dårligere nattesøvn. Anonymkode: 4639e...17e 6
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #18 Skrevet 22. mars 2021 Er det virkelig normalt at barn på 6-8 år tisser seg ut om natten ? Jeg har tre gutter og ingen av de har tisset seg ut hverken på deg eller natt etter fylte 3 år. Enten så er jeg dårlig opplyst eller så kjenner jeg ingen barn som en sengevætere, men jeg var ikke klar over at dette er vanlig? Anonymkode: a389c...782 2
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #19 Skrevet 22. mars 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ville brukt nattbleie. Barnet styrer som sagt ikke urineringen på natt selv, og derfor har det ingen hensikt å våkne av at man allerede har blitt våt og kald, annet enn dårligere nattesøvn. Anonymkode: 4639e...17e Godt poeng, altså. Anbefalingen er mtp modningsprosessen, ikke noe som skjer fra en natt til en annen. Men har prøvd uten bleie i to år uten særlig framgang.. Anonymkode: ccb07...5cf 2
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #20 Skrevet 22. mars 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Er det virkelig normalt at barn på 6-8 år tisser seg ut om natten ? Jeg har tre gutter og ingen av de har tisset seg ut hverken på deg eller natt etter fylte 3 år. Enten så er jeg dårlig opplyst eller så kjenner jeg ingen barn som en sengevætere, men jeg var ikke klar over at dette er vanlig? Anonymkode: a389c...782 Så flinke barn du har, da. Anonymkode: ccb07...5cf 7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå