Gå til innhold

Pulsklokke og forbrente kallorier

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg lure på on noen kloke hoder kan svare meg. 

På pulsklokken måles det hele tiden kalorier somjeg forbrenner. Løper jeg i 1 t forbrenner jeg ca 500 kcal. Går jeg like lenge viser det ca 400 kcal.. De dagene jeg ikke trener viser den ca 150..

Så! Det jeg lurer på er: hva er den totale kalloriforbrenningen min gjennom en hel dag! 

Når jeg legger inn alder, kjønn, vekt og alder på en slik kallorikalkulator får jeg opp at jeg ca kan spise 1700 kcal om dagen for å holde vekten stabil. Altså at jeg forbrenner ca 1700 kcal i døgnet. 

MEN i følge pulsklokken min så forbrenner jeg jo ca 5-600 kcal hvert døgn, for jeg har jo pulsklokken på meg også mens jeg sover. 

Så da lurer jeg på: forbrenner jeg kun det som pulsklokken viser, eller kommer det i tillegg til det kallorikalkulatorne viser? 

Anonymkode: ddc62...e6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Du kan ikke stole på pulsklokken. Les disse artiklene, så får du svar på det du lurer på. Du bør forholde deg til slik kalorikalkulator. Pulsklokken overdriver og baserer seg på statistikk innhentet fra mange personer verden over, og tar ikke hensyn til din individuelle helse. Du kan nok ikke regne ut nøyaktig kaloriforbruk, men nesten. En basalforbrenning på 1300-1600 kalorier er ganske normalt (så mye kalorier bruker kroppen din bare på å fungere, dette ville du forbrent om du var sengeliggende), og så kommer all aktivitet oppå der igjen. Men folk tror de forbrenner mange hundre kalorier på veldig enkle aktiviteter og det stemmer overhodet ikke. Du må trene ganske hardt skal du forbrenne flere hundre kalorier. 

https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/treningsklokker-_-kan-vi-stole-pa-dem_-1.14405212
https://www.elitept.no/blogg/pulsklokke-kaloriforbruk

Anonymkode: 5ae7b...664

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Pulsklokke viser bare aktive kalorier, ikke hva kroppen forbrenner på et døgn.  

Anonymkode: e0158...e2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Albbas
7 hours ago, AnonymBruker said:

Pulsklokke viser bare aktive kalorier, ikke hva kroppen forbrenner på et døgn.  

Jo, pulsklokka viser hva kroppen forbrenner på et døgn. Har du klokka på deg hele døgnet viser den hva du, i følge klokka, har forbrent hele det døgnet. 

Men klokkene har en tendens til å overdrive hvor mye man forbrenner. 

En kalorikalkulator på nett er også bare et grovt estimat. Den er ikke nødvendigvis mer riktig enn klokka. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Albbas skrev (15 minutter siden):

Jo, pulsklokka viser hva kroppen forbrenner på et døgn. Har du klokka på deg hele døgnet viser den hva du, i følge klokka, har forbrent hele det døgnet. 

Men klokkene har en tendens til å overdrive hvor mye man forbrenner. 

En kalorikalkulator på nett er også bare et grovt estimat. Den er ikke nødvendigvis mer riktig enn klokka. 

Men isåfall forbrenner jeg jo kun det som står på klokka som er ca 4-500 kcal i døgnet..? Stemmer det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Albbas
3 hours ago, AnonymBruker said:

Men isåfall forbrenner jeg jo kun det som står på klokka som er ca 4-500 kcal i døgnet..? Stemmer det? 

Nå lurer jeg på om jeg har misforstått hva slags klokke du egentlig snakker om. Hva slags klokke er det? Jeg antok at det var snakk om aktivitetsklokker av typen fitbit, men det er kanskje en ren treningsklokke du mener, som kun måler ved aktivitet? I så fall er det jo rett som AB sier. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Nei, du forbrenner mye mer enn 500 kalorier pr dag. Jeg forbrenner 1400 pr dag pluss aktivitet. 

Anonymkode: 67839...3cd

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Pulsklokken måler all aktivitet , selv når du sover og gir et estimat hva dette utgjør i kalorier. For eksempel nå er klokka 13 og jeg har bare gått 1000 skritt i dag, mens det står jeg har forbrent 888 kalorier totalt så langt i dag.  Jeg har klokke av merket FitBit. 

Opplever også kalorimålingen som ganske troverdig i forhold til aktiviteter. Trener jeg styrke med litt lavere puls enn cardio/intervalltrening så forbrenner jeg mindre på den økta, enn for eksempel 1 time gåtur med litt høyere tempo og puls.  Er selvfølgelig ikke 100% riktig men jeg føler den gir en grei pekepinn i alle fall. 

Anonymkode: 229af...b7d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Albbas skrev (3 timer siden):

Nå lurer jeg på om jeg har misforstått hva slags klokke du egentlig snakker om. Hva slags klokke er det? Jeg antok at det var snakk om aktivitetsklokker av typen fitbit, men det er kanskje en ren treningsklokke du mener, som kun måler ved aktivitet? I så fall er det jo rett som AB sier. 

Det er en huawei watch fit.. Får opp antall kcal ved trening, og Såååå vidt opp kcal ellers... 

Så for å sammenligne med en annen bruker som svarte her.. Så viser klokken min at jeg kun har forbrent 28 kcal idag...!

Er jeg aktiv i ca 1 time, så øker dette tallet med ca 400 kcal.. 

Er litt demotiverende når andre har klokker som viser over 2000 kcal forbrent.. 😕

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Det er en huawei watch fit.. Får opp antall kcal ved trening, og Såååå vidt opp kcal ellers... 

Så for å sammenligne med en annen bruker som svarte her.. Så viser klokken min at jeg kun har forbrent 28 kcal idag...!

Er jeg aktiv i ca 1 time, så øker dette tallet med ca 400 kcal.. 

Er litt demotiverende når andre har klokker som viser over 2000 kcal forbrent.. 😕

Sikker på du har den riktig på armen?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Sikker på du har den riktig på armen?

Rundt håndleddet? Ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min klokke viser kalorier forbrent gjennom en hel dag, også når jeg ikke er i aktivitet. Hadde en lat søndag hvor jeg ikke var ute av døren og da viste den likevel 1400 forbrente kalorier. 

Anonymkode: 16238...a09

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Min klokke viser kalorier forbrent gjennom en hel dag, også når jeg ikke er i aktivitet. Hadde en lat søndag hvor jeg ikke var ute av døren og da viste den likevel 1400 forbrente kalorier. 

Anonymkode: 16238...a09

Har du også huawei watch fit? Lurer på om det er noe med innstillingene jeg kan gjøre..? 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Albbas
4 hours ago, AnonymBruker said:

Sitter den stramt nok? Klokka skal telle alle kalorier forbrent i løpet av dagen, ikke bare ved trening. Merkelig at den livner til ved trening da. Hva sier den at du har i puls da, når du er i ro? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Albbas skrev (53 minutter siden):

Sitter den stramt nok? Klokka skal telle alle kalorier forbrent i løpet av dagen, ikke bare ved trening. Merkelig at den livner til ved trening da. Hva sier den at du har i puls da, når du er i ro? 

Akkurat nå ligger jeg på sofaen. Måtte stramme reima litt, og før jeg gjorde det var pulsen  på klokka 53. Nå, ett min etter viser den 76..

😅🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Kommer vel Ann på om du har pulsklokke eller aktivitetsskole, noen av disse viser ikke forbrenningen gjennom et helt døgn, bare ved aktivitet. Min teller bare ved aktivitet, sittet på skolen i dag og klokka viser 27 forbrente kalorier, har jo forbrent mer enn det så klart. Så viktig å sette seg inn i klokkene man kjøper hvis det er spesifikke ting man vil ha med, siden dette variere 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Trur du må ha aktivitet klokke før å få døgnet rundt, type fitbit eller polar. 

Anonymkode: 92a15...464

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 23.3.2021 den 17.32):

Har du tatovering rundt håndleddet? Den kan ødelegge for enkelte pulsmålere. 

Hvis du har en klokke som kun måler aktivitet så plusser du bare kaloriene på basalforbrenningen din. Du finner kalkulator på nett for å regne ut ca hva kroppen din forbrenner i døgnet bare ved å leve. 

Anonymkode: 8378c...381

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Har du tatovering rundt håndleddet? Den kan ødelegge for enkelte pulsmålere. 

Hvis du har en klokke som kun måler aktivitet så plusser du bare kaloriene på basalforbrenningen din. Du finner kalkulator på nett for å regne ut ca hva kroppen din forbrenner i døgnet bare ved å leve. 

Anonymkode: 8378c...381

Hvorfor det? 

Anonymkode: 5ae7b...664

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...