Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Leilighet skal selges med en gang men tar jo fort noen mnd.

barn arver en nedbetalt leilighet verdi ca i dag 1 300 000kr og ca 200 000 i kontanter (bank konto) er ganske mye papirarbeid med dødsfall så jeg vil at han skal slippe disse bekymringer i en tid der man skal sørge. Men vis det er lenge til jeg dør og han er voksen så kan han selv bestemme om han vil bruke advokat eller styre med dette selv.

Anonymkode: 8ba5e...a0e

Hvis det ikke er en far i bildet, så oppnevnes det verge som skal være forvalter av disse pengene som blir satt i (det som før het overformynderiet). Mulig far kan være økonomisk verge, min fikk ikke lov. For nær familie. 

Vi hadde familie som var bobestyrer av dødsboet til mamma, da slapp vi å betale advokat for det. Hen hadde tilgang til kontoer som måtte avsluttes, regninger å betale etc. Ordnet med skifteretten og alt slik. Er en egen oppskrift på slikt. 

Anonymkode: d91cc...62c

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis det ikke er en far i bildet, så oppnevnes det verge som skal være forvalter av disse pengene som blir satt i (det som før het overformynderiet). Mulig far kan være økonomisk verge, min fikk ikke lov. For nær familie. 

Vi hadde familie som var bobestyrer av dødsboet til mamma, da slapp vi å betale advokat for det. Hen hadde tilgang til kontoer som måtte avsluttes, regninger å betale etc. Ordnet med skifteretten og alt slik. Er en egen oppskrift på slikt. 

Er derfor jeg vil at en advokat skal ta seg av slike ting, er for mye arbeid med alt papir arbeid. Ingen i min familie eller mor skal forvalte pengene til barnet mitt vis jeg skulle falle bort før sønnen lin er 18 år.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er derfor jeg vil at en advokat skal ta seg av slike ting, er for mye arbeid med alt papir arbeid. Ingen i min familie eller mor skal forvalte pengene til barnet mitt vis jeg skulle falle bort før sønnen lin er 18 år.

Arven er hans, de pengene kan du testamentere. Men er det over en viss sum, så er det overformynderiet som forvalter pengene. Mener det er 170.000 nå. Å være bobestyrer er ikke det samme som å forvalte arven hans. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Og wn bobestyrer må uansett dokumentere hver eneste krone som gjøres i et dødsbo. Om det er å kjøpe blomster, eller dopapir. Når hen avslutter sitt forhold som bobestyrer kan tingretten gjøre kontroll av utlegg. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg tror det er vanlig at nærmeste familie betaler for det. Men jeg vet at bestefar har satt opp en egen konto og har 20 k på den til sin egen begravelse 🙈 også har han skrevet en kontrakt slik at det er en bestemt person som har tilgang til å bruke de pengene på begravelsen hans, den gang da han går bort

Anonymkode: c6d83...fb2

Det er veldig vanlig blant eldre at de har satt av penger til sin egen begravelse, men 20000,- rekker ikke langt. 

Anonymkode: 9d883...f49

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...