Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Skal ikke dø (håper jeg)

jeg har sparepenger på en konto der pengene er bundet opp i 5 år og ca 35000 på buffer konto.

spørsmålet hvordan betale for begravelse?

dem 35000kr må gå til dekke fellesutgifter og strøm. Frem til leilighet er solgt. Får man betalingsutsettelse på begravelse til man får frigitt sparepenger? 

grunn til at jeg lurer er at folk i min familie detter som fluer i tidlig alder.

Anonymkode: 8ba5e...a0e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror det er vanlig at nærmeste familie betaler for det. Men jeg vet at bestefar har satt opp en egen konto og har 20 k på den til sin egen begravelse 🙈 også har han skrevet en kontrakt slik at det er en bestemt person som har tilgang til å bruke de pengene på begravelsen hans, den gang da han går bort

Anonymkode: c6d83...fb2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg tror det er vanlig at nærmeste familie betaler for det. Men jeg vet at bestefar har satt opp en egen konto og har 20 k på den til sin egen begravelse 🙈 også har han skrevet en kontrakt slik at det er en bestemt person som har tilgang til å bruke de pengene på begravelsen hans, den gang da han går bort

Anonymkode: c6d83...fb2

Familien min er ikke villig til å legge ut for min begravelse. Har en mindreårige barn på 14 år.

har gitt beskjed til familie at dødsbo skal håndteres av advokat. 

og en begravelse koster vel fort 50 000kr

AnonymBruker
Skrevet

Betaling av begravelse pleier vel vanligvis dekkes inn fra dødsboet. Noen får dekket deler gjennom fagforening o.l. 

Anonymkode: b50b3...d16

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Betaling av begravelse pleier vel vanligvis dekkes inn fra dødsboet. Noen får dekket deler gjennom fagforening o.l. 

Anonymkode: b50b3...d16

Så begravelse dekkes etter dødsbo er oppgjort?

AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke om det er slik lenger,men tidligere gikk det ihvertfall an å søke Nav om gravferdstøtte hvis det ikke fantes penger i boet.

Anonymkode: b3009...bd6

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Vet ikke om det er slik lenger,men tidligere gikk det ihvertfall an å søke Nav om gravferdstøtte hvis det ikke fantes penger i boet.

Anonymkode: b3009...bd6

Det finnes penger i boet. Men dette er bundet opp i 5 år så advokat må få frigjort disse pengene, men vet ikke hvor lang tid dette tar. En begravelse går ganske raskt.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Så begravelse dekkes etter dødsbo er oppgjort?

før!

Anonymkode: 08930...e3c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er pengene bundet selv når du dør? Har du sjekket dette med banken?

Forøvrig kan banken trekke regning fra begravelsesbyrået fra avdødes konto før boet er gjort opp. 

Anonymkode: c30d3...62c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er pengene bundet selv når du dør? Har du sjekket dette med banken?

Forøvrig kan banken trekke regning fra begravelsesbyrået fra avdødes konto før boet er gjort opp. 

Anonymkode: c30d3...62c

Pengene blir jo frigitt etter min død sikkert med kopi av dødsattest. 

men den 35000kr må gå til og betale for bolig til den er solgt.

fant dette på en side https://jolstad.no/faq/begravelseskostnader/hvor-raskt-ma-jeg-betale-regningen-for-begravelsen/

så det er ingen penger til begravelse før sparepengene er frigitt. Hvor lang tid dette tar vet jeg ikke men det kan jo ta en stund fra advokat får oversikt over boet.

AnonymBruker
Skrevet

Fant en pris her.

INGEN SEREMONI

Avgiftspliktige priser (pris inkl MVA)
Kiste basis kr.4900,-
Urne, standard fra krematoriet kr. 0,-
Annonse i lokalavisas nettavis (pris avhenger av avisens satser) kr. 1000,-
Avgiftspliktig honorar kr. 1000,-
Avgiftsfrie priser
Planleggingssamtale kr.0,-
Transport kr.2538,- *
Stell og nedlegg i kisten  kr.1200,- 
Byråets avgiftsfrie honorar  kr.1200,- 
Rådgivning av advokat, ½ time kr 0,- 
Slette avdøde fra sosiale medier kr 0,- 
Avsluttende samtale kr 0,- 
Til sammen kr 11838,- 

dette er jo overkommelig 👍😍

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Med mindre du har spesielle ønsker feks solist, en haug av blomster eller noe sånt behøver du ikke å bry deg med det. Dette blir trukket fra boet, betalt av pårørende eller av NAV hvis ingen kan/vil betale. 

Anonymkode: b23b0...d48

• Liker 2
Gjest Laffatus
Skrevet (endret)

Begravde min pappa i november da han døde plutselig  betallte  33000 uten stein da hadde vi to som sang  plus reise i fra riksen til gjøvik gravkapel . Bilig stein vi tenker er nok 25000 

Endret av Laffatus
AnonymBruker
Skrevet
Laffatus skrev (Akkurat nå):

Begravde min pappa i november da han døde plutselig  betallte  33000 uten stein da hadde vi to som sang  plus reise i fea riksen til gjøvik gravkapel . Bilig stein vi tenker er nok 25000 

Kondolerer. ❤️
selv ønsker jeg å begraves i stillhet. Ønsker og kremeres og at asken min skal spredtes på en sted som betyr mye for meg.

AnonymBruker
Skrevet

Man betaler for begravelsen en god stund etter at begravelsen har funnet sted. Så det er ikke noe stress med at de pengene må frigjøres på minuttet. Begravelsesbyråer er nok vant til sånt. Og det er også sant at man kan få støtte av NAV til en del.

Anonymkode: c6f0d...b8c

Gjest Laffatus
Skrevet

Kondolerer. ❤️
selv ønsker jeg å begraves i stillhet. Ønsker og kremeres og at asken min skal spredtes på en sted som betyr mye for meg.

takk

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Pengene blir jo frigitt etter min død sikkert med kopi av dødsattest. 

men den 35000kr må gå til og betale for bolig til den er solgt.

fant dette på en side https://jolstad.no/faq/begravelseskostnader/hvor-raskt-ma-jeg-betale-regningen-for-begravelsen/

så det er ingen penger til begravelse før sparepengene er frigitt. Hvor lang tid dette tar vet jeg ikke men det kan jo ta en stund fra advokat får oversikt over boet.

Hvis de 35 000 står på din konto låses dette når du dør og alt stopper opp. Det er advokaten som sørger for at regninger blir betalt osv. Har du forresten tenkt på at en advokat koster mye. Er det ikke bedre å bare ta offentlig skifte?

Anonymkode: c2be3...239

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hvis de 35 000 står på din konto låses dette når du dør og alt stopper opp. Det er advokaten som sørger for at regninger blir betalt osv. Har du forresten tenkt på at en advokat koster mye. Er det ikke bedre å bare ta offentlig skifte?

Anonymkode: c2be3...239

Har hatt en del dødsfall i familien min og ønsker ikke at barnet mitt skal sitte med det ansvaret etter jeg er død. Jeg vil at det skal gå smertefritt for han. Så jeg ønsker en advokat 😊

hadde advokat på dødsfall for en i familien og det kom på 25 000kr så syntes ikke det var så ille. 😊

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Har hatt en del dødsfall i familien min og ønsker ikke at barnet mitt skal sitte med det ansvaret etter jeg er død. Jeg vil at det skal gå smertefritt for han. Så jeg ønsker en advokat 😊

hadde advokat på dødsfall for en i familien og det kom på 25 000kr så syntes ikke det var så ille. 😊

25k kan være ganske mye penger for barnet ditt, da. Du kan jo skrive et brev med hvordan du anbefaler at hen bruker pengene eller noe sånt. Tenker du at leiligheten din skal stå tom i flere år for så å selges? Det er en dårlig ide. 

Anonymkode: b23b0...d48

AnonymBruker
Skrevet

Leilighet skal selges med en gang men tar jo fort noen mnd.

barn arver en nedbetalt leilighet verdi ca i dag 1 300 000kr og ca 200 000 i kontanter (bank konto) er ganske mye papirarbeid med dødsfall så jeg vil at han skal slippe disse bekymringer i en tid der man skal sørge. Men vis det er lenge til jeg dør og han er voksen så kan han selv bestemme om han vil bruke advokat eller styre med dette selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...