AnonymBruker Skrevet 23. mars 2021 #101 Skrevet 23. mars 2021 (endret) Mhmjadda skrev (På 23.3.2021 den 8.10): . Når det er sagt, så har du god tid. Jeg startet ikke på et "skikkelig studie" før 4 år etter VGS, hadde først et år på folkehøyskole og så 3 år hvor jeg gjorde litt forskjellig. Nå er jeg i 30-åra, hus og barn og mann, akkurat det du var redd for at skulle bli et problem. Jeg vil foreslå at du flytter ut, og tar et årsstudie i økonomi og administrasjon, rett og slett pga covid. Bli en del av et studiemiljø og voks litt, finn ut hva du vil. Forhåpentligvis har covid roet seg til året etter, og da kan du reise utenlands og jobbe i disney world, ta et årsstudium i Italia, backpacke, hva som helst. At du bruker disse årene betyr ingenting i den store sammenhengen. Du trenger å bli litt mer voksen, bli tryggere på hva du vil, og ikke bare søke vilt og hemningsløst fordi du føler at du må ta et valg nå. Du kan også opprette en instagramkonto og prøve å bli en influenser samtidig... Enig. Et årsstudium i økonomi, ledelse eller lignende vil være fint å ha i kombinasjon med de aller fleste utdanninger senere. Det gir ikke jobb i seg selv, men vil være et pluss på sikt. Så får du økonomisk mulighet til å flytte ut, og du trenger ikke ta noen større avgjørelser rundt «resten av ditt liv». Pust med magen, dette går fint! Anonymkode: 5a212...fa4 Endret 24. mars 2021 av Vintermorgen Spekulasjon i sitat fjernet 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2021 #102 Skrevet 23. mars 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): De sier de trenger folk, men for å få jobb må man skilte med minst 3 års erfaring innen arkiv. Hvordan får man seg erfaring innen arkiv, når man må ha erfaring for å få jobb? Jeg vil anbefale å ikke velge etter hjertet, Ts. Velg etter hva som vil gagne deg best i fremtiden. Anonymkode: ef3f7...6c3 Man tar vikariater, og melder seg hos bemanningsbyrå, slik som de fleste nyutdanna må. Jeg fikk tilbud om fast stilling uten å ha arkivutdanning etter å ha jobbet i et vikariat. Forøvrig TS: språk er ikke bortkastet i kombinasjon med jussen. Dersom du ønsker å jobbe innenfor avtaleinngåelser og forretningsjuss vil det være en stor fordel. Anonymkode: 21265...626 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2021 #103 Skrevet 23. mars 2021 Kan man jobbe i utlandet som jurist? Har hørt at man må bo i Norge siden man lærer om det norske rettssystemet... Anonymkode: dc187...d16
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2021 #104 Skrevet 23. mars 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Kan man jobbe i utlandet som jurist? Har hørt at man må bo i Norge siden man lærer om det norske rettssystemet... Anonymkode: dc187...d16 Ja, det kan du. De største forretningsjuridiske firmaene, som feks Wikeborg Rein og Thommessen, har kontorer i blant annet London og Singapore. Man kan jobbe med privat internasjonal rett i slike firmaer, eller i feks store selskaper som har egne jurister. Man kan også jobbe med folkerett, feks med EØS-rett (Belgia og Luxembourg), men kan jobbe med rett som omhandler WTO, FN, EMK, ICC og ICJ og man kan jobbe i internasjonale humanitære organisasjoner. Det er massevis av muligheter. Anonymkode: 571fc...05e 4
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2021 #105 Skrevet 23. mars 2021 Det virker så gøy å jobbe i Disneyworld😍😍 Engelsken min er ganske ille da😳 Og er ikke det litt dumt å gjøre sånn økonomisk? Bo i USA et år Anonymkode: dc187...d16
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2021 #106 Skrevet 23. mars 2021 Men hvis jeg tar et årsstudium og gjør noe annet året etter, og deretter skal søke på feks juss, da må jeg jo søke på ordinærkvote siden jeg er 21!😳 Og da kommer jeg ikke inn Anonymkode: dc187...d16
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2021 #107 Skrevet 23. mars 2021 Du finner i alle fall ikke ut hva du vil gjøre hvis du bare foluserer på de negative sidene ved absolutt alle forslag folk har og ønsker du selv har. Alt har positive og negative sider. Anonymkode: 571fc...05e 14
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2021 #108 Skrevet 23. mars 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Men hvis jeg tar et årsstudium og gjør noe annet året etter, og deretter skal søke på feks juss, da må jeg jo søke på ordinærkvote siden jeg er 21!😳 Og da kommer jeg ikke inn Anonymkode: dc187...d16 Hvorfor må du ta årsstudium OG gjøre noe annet året etter? Ta nå ett år av gangen når du er så usikker. Anonymkode: 571fc...05e
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2021 #109 Skrevet 23. mars 2021 - du har ikke lyst til å ta et år i utlandet - du har ikke lyst til å gå folkehøyskole - du har ikke lyst til å jobbe et år - du har lyst til å begynne på universitet, men er negativ til alle forslag folk kommer med Da er det ikke så lett Anonymkode: f115d...8ee 10
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2021 #110 Skrevet 23. mars 2021 Velg noe som passer for sykt dramatiske mennesker - for det er du åpenbart. Anonymkode: f139f...a50 8
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2021 #111 Skrevet 23. mars 2021 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Hvorfor må du ta årsstudium OG gjøre noe annet året etter? Ta nå ett år av gangen når du er så usikker. Anonymkode: 571fc...05e Noen forslo jo det her, at jeg bør ta et årsstudium og gjør noe annet året etter, jobb i disneyworld f.eks, men da er jeg jo 21 og mister førstegangsvitnemålet, så jeg må jo begynne på juss før to år er gått hvis jeg skal komme inn. Er ikke det riktig? Anonymkode: dc187...d16
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2021 #112 Skrevet 23. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Velg noe som passer for sykt dramatiske mennesker - for det er du åpenbart. Anonymkode: f139f...a50 Anonymkode: dc187...d16
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2021 #113 Skrevet 23. mars 2021 Uansett hva du velger så er det et slit å studere til tider og det er et slit å jobbe til tider. Av og til blir man drittlei og vil bare gi opp. Sånn er livet for de aller fleste! Da står man på og jobber seg gjennom det. De fleste greier seg fint gjennom studier og det vil antagelig du også. De færreste går igjennom et helt studium og bare elsker alt de gjør. For de fleste så er det nok litt interessant og spennende, men mest hard jobbing. Ofte blir et tema mer og mer spennede ettersom man lærer mer om det. Det virker mest som om det er en irrasjonell frykt for å velge feil som hindrer deg i å bestemme deg. Det minner meg om slik endeløs grubling man driver med når man har angst. Mye tanker og vurdering frem og tilbake, men null fremgang. Du kan greie deg veldig bra i veldig mange forskjellige studier og jobber! Sett opp en liste over alternativer med argumenter for og imot. Det er virkelig begrenset hvor galt det kan gå. Anonymkode: 1a883...0fb 6
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2021 #114 Skrevet 23. mars 2021 Høres ut som folkehøgskole kan passe deg fint. Anonymkode: fe804...158
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2021 #115 Skrevet 23. mars 2021 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Noen forslo jo det her, at jeg bør ta et årsstudium og gjør noe annet året etter, jobb i disneyworld f.eks, men da er jeg jo 21 og mister førstegangsvitnemålet, så jeg må jo begynne på juss før to år er gått hvis jeg skal komme inn. Er ikke det riktig? Anonymkode: dc187...d16 Noen som vet om det er sånn her?? Anonymkode: dc187...d16
princeofithilien Skrevet 23. mars 2021 #116 Skrevet 23. mars 2021 Jeg synes du skal vurdere et år på folkehøyskole jeg! Da får du minner for livet, og har enda et år på deg til du må velge hva du vil studere! 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2021 #117 Skrevet 23. mars 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Noen som vet om det er sånn her?? Anonymkode: dc187...d16 Du kan søke i førstegangskvoten til OG MED det året du fyller 21. Du kan etter det likevel søke i ordinære kvote da. Du får tilleggspoeng for alder, fhs/milla/60 stp. Anonymkode: 571fc...05e
Mhmjadda Skrevet 23. mars 2021 #118 Skrevet 23. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det virker så gøy å jobbe i Disneyworld😍😍 Engelsken min er ganske ille da😳 Og er ikke det litt dumt å gjøre sånn økonomisk? Bo i USA et år Anonymkode: dc187...d16 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Noen forslo jo det her, at jeg bør ta et årsstudium og gjør noe annet året etter, jobb i disneyworld f.eks, men da er jeg jo 21 og mister førstegangsvitnemålet, så jeg må jo begynne på juss før to år er gått hvis jeg skal komme inn. Er ikke det riktig? Anonymkode: dc187...d16 Det kan jo ingen vite, vi har ikke dine karakterer og har ikke regnet på opptakskrav, dine karakterer og eventuelt ekstrapoeng. Anbefaler et excelark. Du må uansett lære deg litt selvstendighet. Det er heller ingenting som hindrer deg i å ta opp fag parallelt, slik som mange av oss har gjort. Om det er dumt økonomisk sett, er det så nøye da? Generelt får du aldri så mye gøy for så lite penger som når du er ung. Ingen kan ta disse valgene for deg, du må selv vurdere de ulike faktorene opp mot hverandre, gjøre research og legge en plan. Den planen kan jo også endres underveis. 2
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2021 #119 Skrevet 23. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det virker så gøy å jobbe i Disneyworld😍😍 Engelsken min er ganske ille da😳 Og er ikke det litt dumt å gjøre sånn økonomisk? Bo i USA et år Anonymkode: dc187...d16 Har du da tenkt på hvordan det blir å forholde deg til så mange mennesker, når du er introvert? Men siden du er så enormt ivrig for å bo i utlandet, og tydeligvis er dårlig i engelsk, så kan du jo starte med årsstudium i engelsk! Anonymkode: 05442...a3e
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2021 #120 Skrevet 23. mars 2021 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Har du da tenkt på hvordan det blir å forholde deg til så mange mennesker, når du er introvert? Men siden du er så enormt ivrig for å bo i utlandet, og tydeligvis er dårlig i engelsk, så kan du jo starte med årsstudium i engelsk! Anonymkode: 05442...a3e Er ikke så introvert, vil bare ikke jobbe som psykolog og sånne ting. Fikk 5 i engelsk, så den er egentlig brukbar, er bare at jeg aldri snakker engelsk Anonymkode: dc187...d16
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå