AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #81 Skrevet 22. mars 2021 Liker du arkitektur, byer, natur, landskap? Arealplanlegging gir gode arbeidsmuligheter med kontorjobb og fleksitid. Sjekk gjerne dette: https://www.planutdanning.no/ Anonymkode: 2f950...93d
Live88 Skrevet 22. mars 2021 #82 Skrevet 22. mars 2021 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Men får man ikke gjeld av folkehøyskole? Koster jo sånn 100 000kr.... Anonymkode: dc187...d16 Det koster jo å studere i flere år også. Du får jo støtte fra lånekassen, 40% av lånet kan bli gjort om til stipend, her kan du lese mer om lån for folkehøyskoler https://lanekassen.no/nb-NO/stipend-og-lan/norge/folkehogskole/ 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #83 Skrevet 22. mars 2021 52 minutter siden, AnonymBruker said: Arkivstudier https://utdanning.no/tema/yrkesintervju/arkivar_2 og så stikker du på utveksling når verden åpner og du har fått studert litt. Anonymkode: 21265...626 De sier de trenger folk, men for å få jobb må man skilte med minst 3 års erfaring innen arkiv. Hvordan får man seg erfaring innen arkiv, når man må ha erfaring for å få jobb? Jeg vil anbefale å ikke velge etter hjertet, Ts. Velg etter hva som vil gagne deg best i fremtiden. Anonymkode: ef3f7...6c3 2
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #84 Skrevet 22. mars 2021 Kan jeg dra på utveksling til Italia på juss? Anonymkode: dc187...d16
Majer Skrevet 22. mars 2021 #85 Skrevet 22. mars 2021 Folkehøgskole er supert. Ellers er det greit å studere flere ting. Ta noe som gir jobb først og studer noe annet etterpå? Du må like det litt da
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #86 Skrevet 22. mars 2021 Om du vil ut å reise og studere på norsk: https://www.kulturakademiet.no/?gclid=CjwKCAjwgOGCBhAlEiwA7FUXkpOlGb0SCCQYrKWIkNbxpd3LZShkNMBkyP-FMvtDMz4pszdkvtu_GhoCiCUQAvD_BwE og https://www.kulturstudier.no/ Anonymkode: 2f950...93d
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #87 Skrevet 22. mars 2021 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Kan jeg dra på utveksling til Italia på juss? Anonymkode: dc187...d16 Helt sikkert. Man kan til og med få språkstipend sånn at du kan ta kurs på sommeren før du begynner. Anonymkode: 2e5b6...961 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #88 Skrevet 22. mars 2021 Dette var lett. Folkehøgskole. Du er langt unna å kunne bestemme deg for en studieretning som du vil klare å holde fast i over tid. Du liker det som er gøy og framstår impulsiv, kreativ og sannsynligvis litt bundet av det som nok er andres forventninger til deg. Du er ung, tillat deg selv å være det litt til! Du tror nå at du er gammel når du er 25. Lover deg at du ikke ser det på samme måte når du faktisk er 25. 100 000 (om det er det det koster) er forsvinnende lite i den store sammenhengen. Hilsen den fornuftige, som angrer på at jeg hadde det så travelt. Er ikke så mye plass til den impulsiviteten når utdanningen er i boks og studielånsnedbetalinga, boliglånet og familielivet venter. Anonymkode: 2fe5e...774 7
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #89 Skrevet 22. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Sykepleier er et trygt og greit valg om du er usikker. Anonymkode: 0521c...41b De som velger å bli det etter å ha lest presset de lever under det siste året må være sadomasochister 😆 Regner du mener økonomisk "trygt" Anonymkode: 986f0...286
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #90 Skrevet 22. mars 2021 Kan du ikke ta et årsstudium i italiensk da? Anonymkode: 571fc...05e 6
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #91 Skrevet 22. mars 2021 Allmenn påbygg:) Anonymkode: f4706...1db
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #92 Skrevet 22. mars 2021 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Kan du ikke ta et årsstudium i italiensk da? Anonymkode: 571fc...05e Er ikke det ganske ubrukelig? Anonymkode: dc187...d16
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #93 Skrevet 22. mars 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Er ikke det ganske ubrukelig? Anonymkode: dc187...d16 Språk er aldri ubrukelig. Anonymkode: 571fc...05e 6
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2021 #94 Skrevet 23. mars 2021 Begynn på et årsstudium?? I hva som helst. Språk eller noe. Ingen vet hva de vil jobbe med uten livserfaringer. Sånn er det bare. Anonymkode: 83402...960 1
Mariell1995 Skrevet 23. mars 2021 #95 Skrevet 23. mars 2021 (endret) Lokomotiv- og T-baneførere tjener over 700 000 kr i året! Utdanningen for å bli lokomotivfører er veldig kort - ser ut som om det kun er et og et halvt år til sammen: https://utdanning.no/yrker/beskrivelse/lokomotivforer Endret 23. mars 2021 av Mariell1995
Sensi Skrevet 23. mars 2021 #96 Skrevet 23. mars 2021 Juss er et godt valg. Du kan jobbe i det private eller offentlige. Så kan du utvikle deg videre og bli advokat hvis du vil. Så enten tjene passe eller mye. Man tar vel et valgfag og slik retter seg inn mot noe. Ja er en kontorjobb, men de jurister jeg kjenner, stortrives. Det er ikke akkurat tiden for reising. Tviler på korona har roet seg til høsten. Så ville ikke reist til Italia nå. Men folkehøgskole er kanskje gøy. Andre forslag er biokjemi, farmasi (men tror de fleste jobber skift). Var jeg deg ville jeg valgt noe du vet du kan utvikle deg i, noe som gir jobb og helst en trygg jobb, god lønn som du er inne på, mulighet for flekxitid, og fri røddager.
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2021 #97 Skrevet 23. mars 2021 Hvis jeg blir jurist, kan jeg jobbe i utlandet som Italia? Har hørt at man er stuck i Norge da Anonymkode: dc187...d16
Mhmjadda Skrevet 23. mars 2021 #99 Skrevet 23. mars 2021 (endret) Når det er sagt, så har du god tid. Jeg startet ikke på et "skikkelig studie" før 4 år etter VGS, hadde først et år på folkehøyskole og så 3 år hvor jeg gjorde litt forskjellig. Nå er jeg i 30-åra, hus og barn og mann, akkurat det du var redd for at skulle bli et problem. Jeg vil foreslå at du flytter ut, og tar et årsstudie i økonomi og administrasjon, rett og slett pga covid. Bli en del av et studiemiljø og voks litt, finn ut hva du vil. Forhåpentligvis har covid roet seg til året etter, og da kan du reise utenlands og jobbe i disney world, ta et årsstudium i Italia, backpacke, hva som helst. At du bruker disse årene betyr ingenting i den store sammenhengen. Du trenger å bli litt mer voksen, bli tryggere på hva du vil, og ikke bare søke vilt og hemningsløst fordi du føler at du må ta et valg nå. Du kan også opprette en instagramkonto og prøve å bli en influenser samtidig... Endret 24. mars 2021 av Vintermorgen Spekulasjon fjernet 5
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2021 #100 Skrevet 23. mars 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Hmm kanskje det ikke er så ille🤔 Men hvordan skal jeg klare å holde motivasjonen oppe i de lange dem årene på studiet når alt er knusktørt og tungt? Har liksom ikke et klart mål om at jeg VIL bli jurist eller advokat... Er redd for at jeg kommer til å droppe ut Anonymkode: dc187...d16 Har du sjekket ut pensumet og fagplanen for alle fagene i alle årene, siden du er så fast bestemt på at dette er kjedelige og tørre fag? Og uansett hva du velger nå, så er det nesten sikkert at du vil endre etterhvert, både fram og tilbake. Jeg startet min utdanning med ett helt klart karrieremål, og tror jeg endret karrieremål nesten hvert semester fordi det stadig var nye og spennende fag, og jeg oppdaget nye ting jeg kunne jobbe med. Men om du er så fast bestemt på at studier er kjedelige, tørre og vanskelige, og at du kun vil få kjedelige jobber som du er stuck med resten av livet, så foreslår jeg friår hvor du jobber, og eventuelt tar enkeltemner sånn at du får se hvordan studielivet er. Det kan i allefall ikke sammenlignes med vgs. Anonymkode: 05442...a3e 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå