Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ja, altså.. Det står jo her i denne artikkelen: https://hk-nytt.no/nyheter/ny-rapport-lavlonnstillegg-blir-stadig-viktigere-for-a-unnga-okt-ulikhet-6.40.763244.6a3ed537e9

Men jeg klarer ikke finne ut av hvordan jeg skal regne det ut. Sikkert en grunn til at jeg sannsynligvis er lavtlønnet 💸💸

Og så lurer jeg på noe: Når man har en årslønn, men jobber skift eller turnus, regnes da de pengene med i selve årslønna? 

Anonymkode: 54a69...b60

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Under 500 000,- er vel regnet som lavtlønnet. Vanlige tillegg bakes inn i regnskapet. Mange yrkesgrupper har 50000- 70 000 i tillegg iløpet av ett år det er klart at det må taes med i regnestykket

Anonymkode: 37604...e12

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Under 500 000,- er vel regnet som lavtlønnet. Vanlige tillegg bakes inn i regnskapet. Mange yrkesgrupper har 50000- 70 000 i tillegg iløpet av ett år det er klart at det må taes med i regnestykket

Jaha..så alle nyutdannede som begynner hos de store som PWC/ey deloiette med master er lavtlønnet...460K var lønnen for de nye 2020/21. Lønnen går ikke automatisk opp...så utdanning lønner seg ikke...... Jeg er såvidt over grensen lavtlønnet etter 6 år i jobb med master og 2 jobb bytter. Hvorfor gadd jeg utdanning og lånekassen...

Anonymkode: 802e5...291

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jaha..så alle nyutdannede som begynner hos de store som PWC/ey deloiette med master er lavtlønnet...460K var lønnen for de nye 2020/21. Lønnen går ikke automatisk opp...så utdanning lønner seg ikke...... Jeg er såvidt over grensen lavtlønnet etter 6 år i jobb med master og 2 jobb bytter. Hvorfor gadd jeg utdanning og lånekassen...

Fordi du ikke bare tenkte på pengene men hadde lyst å selv kunne velge hva du skulle jobbe med? 

Jeg leste for noen år siden, at i løpet av et helt yrkesliv, tjener en søppølbilkjørere (renovasjonsansatt?) som begynner å jobbe rett etter videregående, mer i løpet av livet sitt enn en lege. Ja leger tjener godt når de er ferdig utdannet, men så innebærer det også minst 7 år mer utdanning der de flest må ta lån og ikke har noen inntekt. På de årene kan en som kjørere søppelbil ha spart mye penger og alerede ha fått 7 års annsenitet og dertil økt lønn. 

Anonymkode: 05b09...d30

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Riktig. De med lavere utdanning vinner mest på sikt. (Med unntak av de som får topplederjobber etc)

Jeg har fagbrev og 550 000,- i året, har jobbet siden jeg var 17, 0 studielån, masse yrkeserfaring og ansiennitet. Brukte nylig 40 000,- på kurs for å prøve å komme meg ut i nordsjøen. Der kan jeg tjene 800 000,- i året og få masse fritid.

Det er skrevet mange lignende artikler om tema, men det er blitt ett statusjag med bachelorgrader og mastergrader i alt mulig.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Har ca 900.000 med 2 års høyskole. Lønner seg dessverre ikke med mye utdannelse i norge.

Anonymkode: 47124...303

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fagbrev, 13 års erfaring, og 7 års ansinitet. Jeg tjener ca 450000 kr i året, og den summen er så "høy" på grunn av at jeg jobber mye kveld, helg, overtid og ekstra vakter.... 

Anonymkode: 665f2...cf8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har fagbrev, 13 års erfaring, og 7 års ansinitet. Jeg tjener ca 450000 kr i året, og den summen er så "høy" på grunn av at jeg jobber mye kveld, helg, overtid og ekstra vakter.... 

Obs! Mente 420000 kr i året.. 

AnonymBruker
Skrevet

Tror det er viktig å velge jobb etter interesse da!

Anonymkode: c917c...108

AnonymBruker
Skrevet

Lønn er ikke alt som betyr noe. Arbeidet, trivsel og sikkerhet, utviklingsmuligheter og mer til spiller inn.

Om det lønner seg eller ikke er å ta høyere utdanning er opp til enkeltindividet.

Anonymkode: 01373...453

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Nytter jo ikke å spørre om det her inne. Mange som ikke skjønner at lønn varierer fra landsdel til landsdel (feks en som jobber i butikk i Drangedal kan ha 100 k mindre i året enn en som jobber i butikk i Oslo), og alle her inne har jo 800 k i årslønn, og minst en årslønn på buffer. 

Anonymkode: ad88c...90f

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Nytter jo ikke å spørre om det her inne. Mange som ikke skjønner at lønn varierer fra landsdel til landsdel (feks en som jobber i butikk i Drangedal kan ha 100 k mindre i året enn en som jobber i butikk i Oslo), og alle her inne har jo 800 k i årslønn, og minst en årslønn på buffer. 

Anonymkode: ad88c...90f

Det nytter ikke å spørre om hvorfor vedkommende gadd å ta utdanning med tilhørende lån?

Nei, det er jeg i og for seg enig i, det er det kun den personen som vet. Alt vi kan gjøre er et forsøk på å vise at økonomien er ikke alt som betyr noe. Arbeidslivet er langt, og det kan være fint å se på andre aspekter enn kun lønn, som nevnt over.

Anonymkode: 01373...453

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Hva jobber du med da?

det er stor lønnsforskjell for faglært elektriker og faglært renholder feks. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
11 hours ago, AnonymBruker said:

Under 500 000,- er vel regnet som lavtlønnet. 

For å identifisere lavtlønte kan vi ta utgangspunkt i en definisjon som regner personer som lavtlønnet dersom de jobber heltid og har en lønnsinntektsom er under 2/3 av medianlønnen for heltidsansatte. Dette er et mål som sier noe om hvor mange som har lav lønn relativt til andre heltidsansatte, men som ikke sier noe om lønnen er for lav til å leve av. I 2016 innebar det å være lavtlønnet etter denne definisjonen at man tjente under 362 000 kroner i året (før skatt).

Medianlønnen for 2020 var 44150 kr. 

Anonymkode: b93d5...ddb

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har 406 000 i året. Ikke så mye kanskje, men jeg har masse ferie. 1 uke høstferie, 2 uker juleferie, 1 uke vinterferie, 1 uke påskeferie, og 2 mnd med sommerferie. Syns det gjør opp for en litt lav lønn

Anonymkode: 6fcad...405

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hva jobber du med da?

det er stor lønnsforskjell for faglært elektriker og faglært renholder feks. 

Jeg er kokk. Og ja det er utrolig store forskjeller. Jeg mener at vi fortjener mer lønn, med tanke på arbeidstidene, stresset og skadelig den jobben vi har er. Men selv om jobben betaler "ekstremt" dårlig, så elsker jeg jobben min. Jeg går på jobb med et stort smil hverdag, gleder meg til å lage den maten jeg skal lage, møte mine fantastiske kollegaer som er som bestevenner for meg. 🙂 Jeg synes det er viktigest. Kanskje hadde jeg likt hvilken som helst jobb, men jeg fant i hvertfall en jeg elsket på første forsøk 😊 Min samboer tjener godt. Han har vel rundt 600000 i året, men han hater jobben sin. Han gruer seg nesten hverdag til å måtte gå på jobb. Takle det dårlige været, og de ufordraglige folkene han jobber med. Han missuner meg veldig.. Heldigvis har han blitt forfremmet nå, så da blir det kanskje bedre.. Jeg mener at trivsel går først. Jobben er ikke bare en jobb, men en stor del av livet, og det er bedre å prioritere en jobb man trives i, en den man tjener mest i. Missuner de som har begge deler. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Fordi du ikke bare tenkte på pengene men hadde lyst å selv kunne velge hva du skulle jobbe med? 

Jeg leste for noen år siden, at i løpet av et helt yrkesliv, tjener en søppølbilkjørere (renovasjonsansatt?) som begynner å jobbe rett etter videregående, mer i løpet av livet sitt enn en lege. Ja leger tjener godt når de er ferdig utdannet, men så innebærer det også minst 7 år mer utdanning der de flest må ta lån og ikke har noen inntekt. På de årene kan en som kjørere søppelbil ha spart mye penger og alerede ha fått 7 års annsenitet og dertil økt lønn. 

Anonymkode: 05b09...d30

Nei...: jeg liker ikke skole i det hele tatt. 

Hadde ikke interesser som jeg sier. 
fikk 3 valg lagt på bordet av mor, lege , farmasøyt, sivilingeniør eller siviøøkonom. Ville ikke bli leger...liker ikke mennesker...og ante ikke hva ingeniører gjorde da jeg bar student. Trodde det var fysisk arbeid så jeg måtte ta sivøk da. Jeg synes det er tortur å studere når man ikke liker skole i det hele tatt.....

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er kokk. Og ja det er utrolig store forskjeller. Jeg mener at vi fortjener mer lønn, med tanke på arbeidstidene, stresset og skadelig den jobben vi har er. Men selv om jobben betaler "ekstremt" dårlig, så elsker jeg jobben min. Jeg går på jobb med et stort smil hverdag, gleder meg til å lage den maten jeg skal lage, møte mine fantastiske kollegaer som er som bestevenner for meg. 🙂 Jeg synes det er viktigest. Kanskje hadde jeg likt hvilken som helst jobb, men jeg fant i hvertfall en jeg elsket på første forsøk 😊 Min samboer tjener godt. Han har vel rundt 600000 i året, men han hater jobben sin. Han gruer seg nesten hverdag til å måtte gå på jobb. Takle det dårlige været, og de ufordraglige folkene han jobber med. Han missuner meg veldig.. Heldigvis har han blitt forfremmet nå, så da blir det kanskje bedre.. Jeg mener at trivsel går først. Jobben er ikke bare en jobb, men en stor del av livet, og det er bedre å prioritere en jobb man trives i, en den man tjener mest i. Missuner de som har begge deler. 

Ja kokk betaler skammelig dårlig. 
Jeg vet offshorekokkene tjener rundt 700 000,- er det noe for deg ?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Alt under 500 000 synes jeg er lav lønn. 5-620 000 middels. 

Anonymkode: ec39c...a33

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja kokk betaler skammelig dårlig. 
Jeg vet offshorekokkene tjener rundt 700 000,- er det noe for deg ?

Nei, ønsker ikke å være borte fra familien så mye. Jeg liker hverdagen min hjemme. Hadde jeg tenkt på det når jeg fortsatt var ung og singel så hadde jeg nok gått for det 😅

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...