Gå til innhold

Datter bruker ekstremt mye penger.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min voksne datter bruker ekstremt mye penger og har dårlig økonomisk sans. Det siste året har hun fått 400.000kr hos meg, hva hun har fått hos faren sin vet jeg ikke. I tillegg til dette betaler jeg alle abonnementene hennes + forsikringer. 

Jeg har prøvd å få henne til en økonomisk rådgiver uten hell. Hvis jeg ikke betaler for henne er jeg redd hun vil ende opp med stor gjeld og utkastet fra leiligheten sin. 

Hvordan løse dette?

Anonymkode: 49afa...4c5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke gi henne firehundretusen

• Liker 45
Skrevet

Å unnlate å gi din datter en god netto årsinntekt i året er et godt sted å begynne. 

• Liker 40
AnonymBruker
Skrevet

Meld henne på luksusfellen 

Anonymkode: 0ee8a...98a

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet

Du kutter pengestrømmen og lar henne gå til grunne. Eneste måten å lære på. 

Nå har du gjort deg selv en bjørnetjeneste og vil forsørge henne resten av livet. Årets mor 😅

Anonymkode: a70da...1dc

• Liker 20
AnonymBruker
Skrevet

Hun kommer aldri til å lære, før hun går på trynet og må ta ansvar selv. Det hjelper ikke at dere gir henne penger, når problemet ligger under. Det er ikke mangel på penger, men hvordan de brukes.

Anonymkode: a536e...6a0

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Dette er grunnen til at man gir barn lommepenger og lar dem betale for telefon, klær og buss fra dem. Da er det verste som kan skje at de må gå veldig, veldig, veldig mye i veldig kaldt vær en måneds tid. Og så får de læringskurve.

Det du må gjøre nå er å sette henne ned og forklare at sånn lever man ikke. Fra nå av får hun ikke en krone av deg. Gjlr det at hun blir kastet ut og må gå til kommunen og få nødhusvære og hente mat fra søppeldunkene bak kiwi? Ok. Det er ikke veldig skummelt eller forferdelig. Det er helt ok konsekvenser. 

Anonymkode: 43fad...47f

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Kutt ut all støtte, så lærer hun nok å ordne opp selv.

Anonymkode: a456e...4df

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor legger du til rette for et slikt forbruk da? Kutt ut! 

Anonymkode: 7099f...785

• Liker 7
Skrevet

Sliter hun psykisk? Skjønner det er vanskelig men du gjør jo bare vondt verre ved å gi bort så mye penger. Hun blir jo aldri voksen når du ikke gir slipp og slutter å forsørge henne.

meld henne på luksusfellen eller be henne gå i terapi. Ofte ligger det noe mer bak det at folk er impulsive og bruker penger de ikke har

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Så får hun ende opp med stor gjeld og bli kastet ut, da. Det er ikke verdens undergang. Har dere lært henne om økonomi i oppveksten? Lommepenger, sparing, budsjett osv.?

Anonymkode: f1ee2...fbf

• Liker 8
Gjest Smeltemann
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Min voksne datter bruker ekstremt mye penger og har dårlig økonomisk sans. Det siste året har hun fått 400.000kr hos meg, hva hun har fått hos faren sin vet jeg ikke. I tillegg til dette betaler jeg alle abonnementene hennes + forsikringer. 

Jeg har prøvd å få henne til en økonomisk rådgiver uten hell. Hvis jeg ikke betaler for henne er jeg redd hun vil ende opp med stor gjeld og utkastet fra leiligheten sin. 

Hvordan løse dette?

Anonymkode: 49afa...4c5

Det er jo du som lar henne bruke så mye penger,som du sier så er hun voksen da må hun ta ansvar å forvalte pengene sine selv. Er hun i jobb?

AnonymBruker
Skrevet
Oppgitt78 skrev (14 minutter siden):

La henne gå på trynet..

Det er faktisk det man må gjøre. Jeg er veldig takknemlig i dag for at jeg gikk på tryne. Før sløste jeg, fikk stor gjeld og gikk på en smell. Nå sparer jeg alt jeg har. Hvis det ikke går dårlig vil hun aldri lære.

Anonymkode: fee1e...b6c

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor i alle dager har du gitt din voksne datter 400.000? 

Anonymkode: 0c824...7fc

• Liker 12
Skrevet

Man høster som man sår.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva ga du henne disse 400 000,- til? 🤔 Eier hun bolig? 

Dersom du ga henne 400 000,- uten at dette var egenkapital til bolig så forstår jeg egentlig ikke hva du tenker på. 400 000,- er vel mer enn de fleste har utbetalt etter skatt på et år, og hun har vel en eller annen form for inntekt? 

Dersom hun ikke eier bolig; Forklar at fra nå av er det fullstendig stopp på pengehjelp fra deg. Abonnement og forsikringer må hun også betale selv fra nå av. Blir hun kastet ut av leiligheten hun leier så et det synd for henne (kanskje du har plass på sofaen mens hun får stablet seg på beina?) 

Dersom hun eier bolig: Samme som over. 

Anonymkode: e7cb3...109

• Liker 9
Skrevet

400000? WTF? Det er jo helt ekstremt...

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hun får jo mer av deg enn jeg tjener nå, i redusert stilling. 🤦🏼‍♀️ Ikke rart hun ikke lærer, hun trenger jo ikke det med et slikt sikkerhetsnett i bunn. 

Anonymkode: 889b2...c92

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...