AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #1 Skrevet 22. mars 2021 Jeg begynner å bli ganske lei av at stadig flere står fram på TV, det være seg forfattere, ledere i foreninger og ellers andre som er bekymret for de barna som må være hjemme nå under nedstenging med foreldre som ikke er snille med dem, eller foreldre som ikke evner å dekke barnas primære behov. Det er greit å være bekymret, men i mange av tilfellene så er det noen som vet. Skole og barnehage vet i mange tilfeller. Naboer, venners foreldre osv. Disse bør melde fra. Men, har myndighetene gjort noe konkret for disse barna, annet enn å snakke? Anonymkode: 5d8ac...ef3 8
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #2 Skrevet 22. mars 2021 Det blir ikke gjort noe for desse barna nei. Skole og offentlige instanser har ikke lov å melde bekymring til bv uten dei har klare indikasjoner på at barn et utsatt for vold eller seksuell/rus misbruk. Dette blir nå jobbet med å forsterke fra barnevernmotsranderes side. Vi andre medmennesker har lov å sende ved lette bekymringer, så det er opp til oss ute i nærmiljøet å melde fra til bv ved bekymring. Så vær et medmenneske og bry deg. Anonymkode: 914fa...a3a 2
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #3 Skrevet 22. mars 2021 Tror ikke det, bare mye bla bla bla... Anonymkode: c1e4c...3f9 6
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #4 Skrevet 22. mars 2021 De som er mest "bekymret for barna" i disse tider er jo bedriftseiere og andre som ønsker at samfunnet skal åpnes snarest. Og de bryr seg tross alt egentlig ikke. Anonymkode: 13200...941 11
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #5 Skrevet 22. mars 2021 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): De som er mest "bekymret for barna" i disse tider er jo bedriftseiere og andre som ønsker at samfunnet skal åpnes snarest. Og de bryr seg tross alt egentlig ikke. Anonymkode: 13200...941 Jo, jeg bryr meg virkelig. Anonymkode: c1e4c...3f9 3
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #6 Skrevet 22. mars 2021 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Tror ikke det, bare mye bla bla bla... Anonymkode: c1e4c...3f9 Ja, ikke sant. Å det er det som provoserer meg. De som har ansvar må slutte å snakke, og heller gjøre noe for å hjelpe de barna. Blir så lei av dette snakket. Ja, jeg vet at som medmenneske så har også jeg et ansvar, og hadde selvsagt gjort noe om jeg hadde visst om noen barn som ikke har det bra. Anonymkode: 5d8ac...ef3 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #7 Skrevet 22. mars 2021 Man vet ikke en gang hvem disse barna er så er begrenset hva man kan gjøre. Anonymkode: 0bc26...e67 4
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #8 Skrevet 22. mars 2021 Fint lite er gjort. Det er vesentlig vanskeligere å gi støtte til de som trenger det, selv når vi vet hvem de er, enn under normale forhold. Jeg jobber barnevern i Oslo. Samarbeidspartnere er stengt, politiet er overbelastet, karantener og smittefrykt gjør at ting utsettes etc. Jeg er ikke kjent med at noen ekstra midler eller ressurser er gjort tilgjengelige. Anonymkode: 9b4f6...3f8 3
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #9 Skrevet 22. mars 2021 Ironisk hvor bekymret alle er må, mens om sommeren når skolen er stengt i 2 mnd så gir man faen. Anonymkode: b2f26...f97 19
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #10 Skrevet 22. mars 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ironisk hvor bekymret alle er må, mens om sommeren når skolen er stengt i 2 mnd så gir man faen. Anonymkode: b2f26...f97 Jeg gir aldri faen. Snakk for deg selv. Anonymkode: c1e4c...3f9 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #11 Skrevet 22. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg gir aldri faen. Snakk for deg selv. Anonymkode: c1e4c...3f9 Staten gir faen. Anonymkode: b2f26...f97 3
Rosabløff Skrevet 22. mars 2021 #12 Skrevet 22. mars 2021 For meg fremstår det slik at de sårbare barna blir brukt som et argument for at bedrifter ikke må ha ansatte hjemme for å passe barn. Hører også stadig KRF snakke om sårbare barn uten av det gjøres noe. Det jeg imidlertid vet er at mange skoler hadde tilbud til de sårbare barna man kjenner til. De har fått vært på skolen, vært med på turer og hatt kontakt i ferier. Men det kan ikke være opp til omsorgsfulle ansatte å ordne slikt alene. Hele problemet er at systemet ikke fungerer, og det ble særlig tydelig da samfunnet stengte ned. Det er noen "ildsjeler" som virkelig tar tak for at ikke alt skal falle sammen. 7
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #13 Skrevet 22. mars 2021 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Ironisk hvor bekymret alle er må, mens om sommeren når skolen er stengt i 2 mnd så gir man faen. Anonymkode: b2f26...f97 Du kan ikke sammenligne en pandemi der skoler og bhg har vært nedstengt samtidig som man skal isolere seg mest mulig fra andre og der offentlige tilbud som bibliotek, svømmehall osv og fritidsklubber og -aktiviteter begrenses. Når anbefalingene er fysisk avstand, begrenset kontakt med andre og få andre arenaer som kan fange opp omsorgssvikt, så er situasjonen for mange betraktelig mer sårbar enn i en vanlig sommerferie. I tillegg kommer selvsagt den belastning pandemien er for de voksne, som øker risikoen for allerede utsatte barn Anonymkode: 9a508...563
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #14 Skrevet 22. mars 2021 *kan ikke sammenligne en pandemi med en sommerferie, skulle det stå...i en lang og knotete setning😅 Anonymkode: 9a508...563
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2021 #15 Skrevet 23. mars 2021 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Staten gir faen. Anonymkode: b2f26...f97 Foreldrene til barna gir faen. Anonymkode: 914fa...a3a 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2021 #16 Skrevet 23. mars 2021 Jeg har også forbannet meg over det argumentet med at de holder skolene åpne pga. barna som sliter hjemme. Fordi selv om de er på skolen, så slutter vel de fleste kl.13 og det er fortsatt mange timer igjen av dagen.. Og hva med sommerferien som varer i 8 uker? Må jo gjøres mer på sikt, enn å bare argumentere nå. Anonymkode: 7d0f0...3d4 9
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2021 #17 Skrevet 23. mars 2021 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Man vet ikke en gang hvem disse barna er så er begrenset hva man kan gjøre. Anonymkode: 0bc26...e67 Joda, det er som regel mange som vet hvem disse barna er. Det er visst bare så ubehagelig å blande seg... Anonymkode: 703ca...c03 2
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2021 #18 Skrevet 23. mars 2021 Jeg finner det merkelig at det er mer synd på barna med slemme foreldre nå enn før nedstengning. De burde da beskyttes uansett! Anonymkode: 5bc4d...174 7
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2021 #19 Skrevet 23. mars 2021 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Du kan ikke sammenligne en pandemi der skoler og bhg har vært nedstengt samtidig som man skal isolere seg mest mulig fra andre og der offentlige tilbud som bibliotek, svømmehall osv og fritidsklubber og -aktiviteter begrenses. Når anbefalingene er fysisk avstand, begrenset kontakt med andre og få andre arenaer som kan fange opp omsorgssvikt, så er situasjonen for mange betraktelig mer sårbar enn i en vanlig sommerferie. I tillegg kommer selvsagt den belastning pandemien er for de voksne, som øker risikoen for allerede utsatte barn Anonymkode: 9a508...563 Ja, nettopp. Fordi foreldre som utsetter barna sine til alvorlig omsorgssvikt er ofte på bibliotek, svømmehaller og fritidsaktiviteter med barna sine der omsorgssvikten kan avdekkes. Anonymkode: 6340d...907 7
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2021 #20 Skrevet 23. mars 2021 De har latt polet være åpent, så de skal slippe vold hvis foreldrene ikke får tak i alkohol. Og flere folk på hjelpetelefonene. Anonymkode: 03e2a...625 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå