AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #1 Skrevet 22. mars 2021 Jeg jobber 100%. (Vanligvis. Ble permitert under corona selvsagt men har jobbet 100% i mange år.) Vanligvis har jeg ligger og vippet på skattemeldingene, enten fått tilbake kanskje 500 kr, eller vært skyldig 200 kr - eller vært nesten i 0. Dette syns jeg virker innafor. Spesielt fordi av og til så kommer det en måned eller to hvor jeg jobber mer enn forventet. Jeg forstår ikke helt hvorfor jeg og mine kollegaer ikke får ca det samme, da. Jeg har kollegaer på samme lønnstrinn/skattetrinn og som jobber like mye som meg. Eneste forskjellen er at de for eks har hus med lån, bil med lån, er samboere, etc. Jeg har ikke lån, gjeld, jeg eier ingenting, ikke barn, ikke samboer, men har formue. Har dette noe å si? Jeg har automatisk trekk av skatt på lønna så klart. Den er innenfor et lønnstrinn og skal vel slik jeg har forstått, reguleres selv ut fra hvor mye jeg jobber/tjener innenfor det trinnet? Jeg har sett at den er variabel i hvert fall. Men i år har jeg fått baksmell på 4000+ kr? Jeg kan ikke forstå hvordan. Kan det ha med at jeg var i permisjon og under NAV noen måneder? Jeg er så tallblind og forstår ikke all sjargongen, så kunne trengt litt drahjelp. Hvor henter jeg tall jeg kan dobbeltsjekke opp mot skattemeldingen? (Bare lønnsslipper for eks? Eller noe annet?) Hvordan sjekker jeg at noe er feil? Finnes det noen "vanlige" feil jeg kan se etter? Skal jeg for eksempel regne ut hvor mye jeg betalte i skatt av hver lønning i 2020 og se om det stemmer med tallene i skattemeldinga? Isåfall, får jeg tilgang på disse tallene fra NAV? Beklager kjempedumme spørsmål. Jeg har aldri hatt så stor restskatt eller hatt behov for å sjekke at noe er feil - fordi det har pleid å være rett. Men 2020 var litt spesielt år selvsagt. Anonymkode: 27cd2...bf9
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #2 Skrevet 22. mars 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg forstår ikke helt hvorfor jeg og mine kollegaer ikke får ca det samme, da. Jeg har kollegaer på samme lønnstrinn/skattetrinn og som jobber like mye som meg. Eneste forskjellen er at de for eks har hus med lån, bil med lån, er samboere, etc. Jeg har ikke lån, gjeld, jeg eier ingenting, ikke barn, ikke samboer, men har formue. Har dette noe å si? Dette har veldig mye å si. De får fradrag for gjeldsrenter, men du har renteinntekter. Anonymkode: 3da42...a5a 4
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #3 Skrevet 22. mars 2021 Ja det har selvsagt mye å si at du ikke har lån. Derfor kan du ikke sammenligne skattetrekket ditt med andres. Anonymkode: 19e19...635
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #4 Skrevet 22. mars 2021 Du har sikkert fått årsoppgave og lønnslipper fra Nav, bank og arbeid, sjekk over de for å se om det stemmer med postene på skattemeldingen din. Sparer du i fond skal du ha fått årsoppgave som ligger i nettbanken din. Anonymkode: 3a8d3...6ef
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #5 Skrevet 22. mars 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Dette har veldig mye å si. De får fradrag for gjeldsrenter, men du har renteinntekter. Anonymkode: 3da42...a5a AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ja det har selvsagt mye å si at du ikke har lån. Derfor kan du ikke sammenligne skattetrekket ditt med andres. Anonymkode: 19e19...635 Aha! Finnes det noen måte å ...unngå dette på? Altså, at det blir tatt høyde for dette? Jeg har jo tabelltrekk på skatt, så den stiger og synker i forhold til inntekten hver måned. Men kjedelig å sitte med restskatt fordi jeg ikke har lån. AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du har sikkert fått årsoppgave og lønnslipper fra Nav, bank og arbeid, sjekk over de for å se om det stemmer med postene på skattemeldingen din. Sparer du i fond skal du ha fått årsoppgave som ligger i nettbanken din. Anonymkode: 3a8d3...6ef Alright! Sparer ikke i fond, men skal sjekke de andre Da er jeg på rett sport i hvertfall, kanskje. Skatteetaen skriver noe om at NAV ikke må hente tabelltrekk om jeg også har tabelltrekk hos jobben. (Er i permisjon igjen foreløpig, men jobber heldigvis noe også.) Men de månedene i 2020 hvor jeg var permitert, da var det bare hos NAV jeg fikk ytelser - og ikke lønn. Dvs at hvis NAV tok tabelltrekk og ikke prosenttrekk hos meg i 2020, så var det korrekt. Hvis jeg forstod riktig. Anonymkode: 27cd2...bf9
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #6 Skrevet 22. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Aha! Finnes det noen måte å ...unngå dette på? Altså, at det blir tatt høyde for dette? Jeg har jo tabelltrekk på skatt, så den stiger og synker i forhold til inntekten hver måned. Men kjedelig å sitte med restskatt fordi jeg ikke har lån. Anonymkode: 27cd2...bf9 Om du har plottet inn riktige tall, skal du ikke få baksmell når du har tabelltrekk. Anonymkode: 19e19...635
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #7 Skrevet 22. mars 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Om du har plottet inn riktige tall, skal du ikke få baksmell når du har tabelltrekk. Anonymkode: 19e19...635 Jeg skal sjekke om det er riktige tall der. De burde jo være riktige for tallene er jo hentet fra tidligere lønn, om jeg forstår rett. Og jeg har hatt samme jobb i mange år - og ingen forandringer i hverken lån/gjeld/formue osv. Men når jeg forandrer tallene i skattekortet - skal jeg basere det på for eks 2020? Altså skal skattekortet for 2021 være basert på tall fra 2020? Eller på gjennomsnitt mellom for eks 2017 - 2020? Det var så lite info å hente på skattekortet og jeg turte ikke begynne å bare taste vilt. Er det lov å endre skattekortet gjennom året så mye jeg vil? Anonymkode: 27cd2...bf9
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #8 Skrevet 22. mars 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg skal sjekke om det er riktige tall der. De burde jo være riktige for tallene er jo hentet fra tidligere lønn, om jeg forstår rett. Og jeg har hatt samme jobb i mange år - og ingen forandringer i hverken lån/gjeld/formue osv. Men når jeg forandrer tallene i skattekortet - skal jeg basere det på for eks 2020? Altså skal skattekortet for 2021 være basert på tall fra 2020? Eller på gjennomsnitt mellom for eks 2017 - 2020? Det var så lite info å hente på skattekortet og jeg turte ikke begynne å bare taste vilt. Er det lov å endre skattekortet gjennom året så mye jeg vil? Anonymkode: 27cd2...bf9 Du legger i tall for forventet lønn i år og forventede kapitalinntekter (renter osv) i år. Viktig at du legger inn kapitalinntekter, de påvirker mest hvilken skattetabell du får. Du kan endre skattekort så mange ganger du vil. Anonymkode: 3da42...a5a 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #9 Skrevet 22. mars 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Du legger i tall for forventet lønn i år og forventede kapitalinntekter (renter osv) i år. Viktig at du legger inn kapitalinntekter, de påvirker mest hvilken skattetabell du får. Du kan endre skattekort så mange ganger du vil. Anonymkode: 3da42...a5a Takk! Skal sjekke. Anonymkode: 27cd2...bf9
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #10 Skrevet 22. mars 2021 Du har nok fått baksmell fordi du rett og slett har tjent for lite i fjor. Ergo er du blitt trukket desto mindre i skatt på tabellen. (den trekker ikke proposjonalt med inntekten) Anonymkode: 7b820...459
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2021 #11 Skrevet 23. mars 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Du har nok fått baksmell fordi du rett og slett har tjent for lite i fjor. Ergo er du blitt trukket desto mindre i skatt på tabellen. (den trekker ikke proposjonalt med inntekten) Anonymkode: 7b820...459 Ja jeg mistenker noe sånt, men var ikke klar over at man ble "straffet" for å tjene mindre enn forventet. Spesielt ikke mtp at jeg ble permitert pga en pandemi 😭 Anonymkode: 27cd2...bf9
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2021 #12 Skrevet 23. mars 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Du har nok fått baksmell fordi du rett og slett har tjent for lite i fjor. Ergo er du blitt trukket desto mindre i skatt på tabellen. (den trekker ikke proposjonalt med inntekten) Anonymkode: 7b820...459 Dette er jo bare tull. Tabellen trekker mindre skatt på lavere inntekt fordi det er mindre skatt på lavere inntekt. Men hvis man har to arbeidsgivere skal den ene bruke marginalprosent. Hvis begge bruker tabell blir det feil. Anonymkode: 8bfc7...135 3
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2021 #13 Skrevet 23. mars 2021 Om du har høyere kapitalinntekter enn fradrag må du ha en tabell som trekker litt mer skatt per måned. Har du høyere totale fradrag enn kapitalinntekter kan du ha en tabell som trekker litt mindre skatt enn andre per måned. Tabellen er basert på tall bak i tid, så dersom dine kapitalinntekter var høyere enn det forventede i tabellen får du baksmell i år. Derfor må du som andre sier legge inn forventede kapitalinntekter/fradrag/velge en annen tabell selv eller velge prosent hvor en bare tar høyde for lønnen. Her kan du lese en grei forklaring og se hvor mye de ulike tabellnummerene har i forventede total fradrag/kapitalinntekter. https://finanssans.no/tabelltrekk Anonymkode: af58a...76c 2
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2021 #14 Skrevet 23. mars 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Om du har høyere kapitalinntekter enn fradrag må du ha en tabell som trekker litt mer skatt per måned. Har du høyere totale fradrag enn kapitalinntekter kan du ha en tabell som trekker litt mindre skatt enn andre per måned. Tabellen er basert på tall bak i tid, så dersom dine kapitalinntekter var høyere enn det forventede i tabellen får du baksmell i år. Derfor må du som andre sier legge inn forventede kapitalinntekter/fradrag/velge en annen tabell selv eller velge prosent hvor en bare tar høyde for lønnen. Her kan du lese en grei forklaring og se hvor mye de ulike tabellnummerene har i forventede total fradrag/kapitalinntekter. https://finanssans.no/tabelltrekk Anonymkode: af58a...76c "bare" tar høyde for lønnen. Har du formue må du ta høyde for den inni der også, men du kan greit sette forventet lønn høyere for å sikre deg. Anonymkode: af58a...76c
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2021 #15 Skrevet 23. mars 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Om du har høyere kapitalinntekter enn fradrag må du ha en tabell som trekker litt mer skatt per måned. Har du høyere totale fradrag enn kapitalinntekter kan du ha en tabell som trekker litt mindre skatt enn andre per måned. Tabellen er basert på tall bak i tid, så dersom dine kapitalinntekter var høyere enn det forventede i tabellen får du baksmell i år. Derfor må du som andre sier legge inn forventede kapitalinntekter/fradrag/velge en annen tabell selv eller velge prosent hvor en bare tar høyde for lønnen. Her kan du lese en grei forklaring og se hvor mye de ulike tabellnummerene har i forventede total fradrag/kapitalinntekter. https://finanssans.no/tabelltrekk Anonymkode: af58a...76c Takk! Så det første og letteste er vel å sjekke hva det står som antatt i skattekortet og sammenligne med det reelle tallet for hvor mye jeg endte opp med å tjene. Og kanskje deretter selv regne ut hvor mye jeg fikk gjennom året via lønnsslipper. Håper jeg finner noe feil, for kan ikke skjønne at jeg skal få restskatt når jeg i tillegg var under NAV (og dermed ikke fikk skikkelig lønn) i flere måneder. 😔 Takk for mange forklarende svar. Anonymkode: 27cd2...bf9
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2021 #16 Skrevet 23. mars 2021 Nrk lisensen spiller også inn i år, så hvis du har vippet litt tidligere i tillegg til å ikke oppdatert skattekortet ift. riktig estimert lønn for i år, så er det nok årsaken. Anonymkode: a59ac...474
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2021 #17 Skrevet 24. mars 2021 Æsj, nå har jeg regnet frem og tilbake netto og brutto på skatt med lønn/nav ytelser forrige år og jeg finner ikke noe spesiell feil. Får ca samme tall som i skattemeldingen. (pluss minus noen hundringser som jeg ikke finner ut av men som jeg antar er noe kosttrekk her og der som jeg ikke tok med i grovregning) Det suger skikkelig! Det kan godt være at det er rett. Jeg ser at hver måned har skattetabellen "antatt" en lønn som har vært typ 200 - 300 kr lavere enn faktisk lønn. Så kanskje det er der det lekker. 200 kr hver måned blir jo litt. Jeg skulle jo ha passet bedre på, så min feil selvsagt. Men kjedelig når jeg nesten ikke hadde noe inntekt i Desember pga noe kluss med NAV og nå i 2021 er jeg fortsatt delvis permitert pga corona. 4000 i baksmell er dritt når jeg allerede tjener svært lavt fra før. Argh!! Håper jeg kan komme tilbake i jobb før sommeren. Jeg skal i hvertfall fikse skattekortet for 2021 så jeg ikke havner i dette igjen. Anonymkode: 27cd2...bf9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå