AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #1 Skrevet 22. mars 2021 Samboeren sliter psykisk og ble henvist til psykiatrien. Han røyker hasj og trenger hjelp med å slutte. Hvor lang tid har dere erfaring med at sånne ting tar? Flere måneder? Uker? Anonymkode: 263fd...afb
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #2 Skrevet 22. mars 2021 https://tjenester.helsenorge.no/velg-behandlingssted/behandlinger/ventetider-for?bid=94 Anonymkode: 6f0e1...c20 3
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #3 Skrevet 22. mars 2021 Det beste er å sjekke prioriteringsveilederen. Antar at siden det er nevnt hasj og han trenger hjelp til å slutte med det så blir henvisningen sendt til rusbehandling og ikke VOP, så sjekk prioriteringsveilederen for det. Det kan være alt fra 2 uker til 12 uker. Avhengig om det er barn involvert, fare for å miste jobb, langvarig sykemelding etc. Og så klart; hvor god henvisning fra fastlegen er. Det er så mange elendige henvisninger fra fastleger. Jeg er tidligere helsesekretær i psykiatrien og det var overraskende mange "pasienten røyker hasj og vil slutte". Det var det. Ingen annen info. Da er det ikke mye å prioritere ut fra. Og man prioriterer ut fra henvisning. Og så faller det på pasienten å klage på lang frist, fordi legen har skrevet en ræva henvisning. Anonymkode: f9d21...bed 3
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #4 Skrevet 22. mars 2021 Man hører alltid at det er så uendelig lang ventetid i psykiatrien. Jeg opplevde selv problemene jeg ble henvist for som moderate, men fikk time 1 uke etter henvisning ble sendt. Anonymkode: 9b3b0...7c5 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #5 Skrevet 22. mars 2021 AB over her; det gjelder forøvrig all henvisning til all spesialisthelsetjeneste. Vær involvert når du ber lege sende henvisning. Få med all informasjon. Og sjekk gjerne prioriteringsveilederen før du drar på time for å være sikker på hva som skal med i henvisning for dessverre så har ikke fastleger alltid tid til å være oppdatert på det, eller sjekker det, og mange skriver henvisning mens pasienten er på time. Så da blir mye informasjon borte. Vær sikker på at all informasjon kommer med. Barn, jobb, sykemelding, sivilstatus, lengde på lidelse etc, andre plager (komormididet). Alt teller. Anonymkode: f9d21...bed 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #6 Skrevet 22. mars 2021 Her tok det et par måneder før jeg fikk min første time/utredning, men jeg er sendt dit av andre grunner enn hasj. Anonymkode: a4211...b6d
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #7 Skrevet 22. mars 2021 Jeg hadde forøvrig adhd og angst som "diagnose " fra fastlege, og kom inn etter 3 uker på dps. Kort ventetid grunnet ansvar for barn, langvarig sykemelding, andre fysiske diagnoser og i behov for utredning av angsten (som ikke var angst). God henvisning av fastlege. Anonymkode: f9d21...bed
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #8 Skrevet 22. mars 2021 vanskelig å si hvordan de vil vurdere henvisningen uten å vite hva som står mer enn å slutte med hasj. du kan også sjekke tilbudet i rustjenesten i kommunen, kanskje har ansatte som har denne kompentansen? Jeg jobber i kommunen og har hjulpet mange med å slutte med hasj. sjekk ut med rustjenesten i kommunen du bor. Vil også anbefale hap-appen,(hasjavvenningsprogram) veldig bra- som også har hjelpet mange å slutte, hjelper deg bant annet gjennom fasen med abstinenser med god info. Anonymkode: 59be4...569 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå