Gå til innhold

Har en gravid venninne som IKKE burde ha barn....

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nå er hun gravid igjen... er vell 4 gang ila av de siste 5 åra. De har et stort ønske om å få barn, uten at jeg helt klarer forstå hvorfor.... Selvfølgelig unner jeg de alt godt og at de skal få alt de ønsker seg, men de lever ikke akkurat sunt eller i et barnevennlig hjem. De ruser seg stadig vekk (hasj, kokain, alkohol, amfetamin) flere ganger i uken. Han har aldri hatt en jobb og er inn og ut av fengsel hvert år. Han jobber som narkotika dealer. Hun er heller ikke noe interessert i å ha en jobb, så hun er på nav (dagpenger). I sammenheng som hun har fortalt om ny graviditet har jeg spurt om fremtidsplanen økonomisk. Men da blir hun bare sur og vil ikke prate om det, og hun sier hun ikke vil tenke på det nå. Også blir hun sur for at jeg ikke bare kan snakke om alle de positive sidene med at hun er gravid. De har ofte andre rus misbrukere på besøk, og de har stadig vekk fest. 

Jeg kan bare ikke forstå hva de tenker....? De har ingenting å kunne gi et barn.... de krangler ofte, slår opp og blir sammen igjen hver mnd og mangle krangler har endt i slåssing. De har null tillit til hverandre, og det har vært snakk om flere utroskap fra begge sin side. 

Er som de går inn i en boble og en slaga fantasi at de blir gravide og da løser alt seg. Men jeg tror ikke det blir like romantisk med en 3 mnd gammel baby som skriker hele natten og hun får ikke tak i mannen sin 05 på morningen, fordi han er på fest. 

Hva kan jeg gjøre? Som tidligere sagt har de prøvet lenge, men det har alltid endt med å miste graviditeten ila første eller andre mnd. Men om de fortsetter sånn, så tror jeg det blir et barn til verden til slutt... 

Jeg tørr ikke si hva jeg egentlig mener. Jeg hadde heller ikke ringt barne vernet om det kom til det senere...

Jeg er glad i de begge, men er fortvilt og tenker mye på at dette her kommer ikke til å gå bra 😕 

Anonymkode: 11a6d...254

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Barnevernet! Kontakt dem i god tid før barnet blir født. Det er ingen tvil om at det er det rette å gjøre. 

Endret av Meadow
  • Liker 34
Skrevet

Hvis hun allerede er gravid så har det vel ikke noen hensikt å si noe? Hva godt er det som skulle komme ut av det om du sa noe?

Det at du ikke ringer barnevernet hvis du vet om barn som opplever omsorgssvikt synes jeg er en helt annen sak. Det skjønner jeg ikke hvordan du kan leve med.

• Liker 11
Skrevet

BARNEVERNET!!! 

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Det eneste du kan gjøre er å kontakte barnevernet og informere dem om situasjonen. Hvis BV blir informert så må kanskje hun levere urinprøver for å vise at hun ikke ruser seg. Hvis hun ruser seg, så blir forhåpentligvis barnet tatt fra dem med en gang det er født. Ille om barnet blir født som rusmissbruker :( 

Anonymkode: 21b14...781

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Forstår jeg deg riktig i at du verken tør å si hva du mener eller tør å si fra til barnevernet?

Anonymkode: bafa4...8f9

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Du må melde fra til barnevernet. De kan hjelpe mor med å bli rusfri så ikke barnet får alvorlige skader, og de kan hjelpe til med å forberede foreldrene på foreldrerollen. En venninne av meg var heavy heroinmisbruker da hun ble gravid og jeg meldte til barnevernet. De kom inn tidlig og mor fikk bo på en institusjon sammen med far. Der fikk de opplæring i husstell, barnestell, de fikk medisiner og gode rutiner. Det gikk ikke så bra med far til barnet, men moren har tatt utdannelse og fast jobb. Barnet er trygt og veloppdragent.

Så meld! Mor vil få god oppfølging under svangerskapet :)

Anonymkode: 772b1...bc4

• Liker 18
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Da tipser du barnevernet, før ungen er født. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Forstår jeg deg riktig i at du verken tør å si hva du mener eller tør å si fra til barnevernet?

Anonymkode: bafa4...8f9

Jeg vil jo også på en måte gi hun the benefit of the doubth... om jeg ser at barnet blir en virkelighet og satt til verden og det bare er full hullabubba der borte så kommer jeg selvfølgelig til å kontakte barnevernet! Men de driver å snakker om at han skal få seg fast jobb og hun skal bli profesjonell innenfor et felt av jobb, men det skjer jo aldri... og helt ærlig, jeg har ikke trua. Jeg tror også at hun har et håp i at han skal skjerpe seg og bli en ny mann så fort barnet er til verden. Jeg syntes de har mange romantiske fortellinger de forteller seg selv om fremtiden, hvor fint det blir, når de den dag i dag lever i et hellvete og jeg har ikke trua at de 2 kommer seg ut av den sammen... 

Jeg føler meg rådløs 😩 

Jeg føler jeg ikke kan kontakte barnevernet NÅ for det er ikke enda en baby (for tidlig) og jeg orker ikke ta krangelen ang hva jeg mener med henne, og hvem er jeg uansett til å komme kritisere liksom 😕 

ts

AnonymBruker
Skrevet
Catalina Culès skrev (4 minutter siden):

Da tipser du barnevernet, før ungen er født. 

Men evt når? Når hun er 2 mnd på vei? 6 mnd? 😕 

ts

Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

ts

Du kan ringe nå.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg vil jo også på en måte gi hun the benefit of the doubth... om jeg ser at barnet blir en virkelighet og satt til verden og det bare er full hullabubba der borte så kommer jeg selvfølgelig til å kontakte barnevernet! Men de driver å snakker om at han skal få seg fast jobb og hun skal bli profesjonell innenfor et felt av jobb, men det skjer jo aldri... og helt ærlig, jeg har ikke trua. Jeg tror også at hun har et håp i at han skal skjerpe seg og bli en ny mann så fort barnet er til verden. Jeg syntes de har mange romantiske fortellinger de forteller seg selv om fremtiden, hvor fint det blir, når de den dag i dag lever i et hellvete og jeg har ikke trua at de 2 kommer seg ut av den sammen... 

Jeg føler meg rådløs 😩 

Jeg føler jeg ikke kan kontakte barnevernet NÅ for det er ikke enda en baby (for tidlig) og jeg orker ikke ta krangelen ang hva jeg mener med henne, og hvem er jeg uansett til å komme kritisere liksom 😕 

ts

Dersom hun ruser seg i graviditeten er riktig tidspunkt å kontakte barnevernet

Anonymkode: b0b43...a3d

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

ts

Med en gang. 

Her kan du faktisk redde det ufødte barnet fra russkader og abstinens. Det ufødte barnet trenger beskyttelse allerede. 

Anonymkode: b7de5...397

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet

ts

Nå. Jo tidligere det blir meldt ifra, jo bedre for barnet. 

Anonymkode: 21b14...781

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ekkokammeret er barnevernet. Ikke så rart.
Derimot er det mer interessant at du er venninne med henne og har med sånne å gjøre. Det er en mer forstemmende tanke.

Anonymkode: 57502...046

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke barnevernet som har ansvar for ufødt barn.nav sosial tjenester skal følge hun opp med rustesting og evt tvinges innlagt på Rehabilitering om hun ikke holder seg edru. Kontakt nærmeste nav sosial tjeneste. 

Anonymkode: c2823...8b8

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor har du slike venner ts? 

Anonymkode: 0ae93...d0d

• Liker 2
Skrevet

Hvis du vet at hun ruser seg mens hun er gravid, så må du selvsagt melde ifra.  Dere er jo sprø hele gjengen. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg føler meg rådløs 😩 

ts

Om du kontakter barnevernet nå, kan hun få forsterket helsestasjon. Du må tenke på barnets beste her. Det er ikke din oppgave å passe på hvordan det går når barnet er født. Å ruse seg er ikke forenlig med å ha barn.

Du kan melde anonymt, så det blir ingen krangel. Synes forøvrig det er ganske irriterende med folk som ikke melder fordi de er konfliktsky, for da bryr man seg ikke nok om det uskyldige barnet.

Anonymkode: e7f4b...854

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Selv om barnevernet ikke er riktig instans, som noen skriver over her, så har de nok vært borti problemstillingen tidligere og kan henvise TS til rett sted å melde sin bekymring. Dersom det er et barn i magen nå så må hun ringe og melde fra NÅ dersom du vet at mor ruser seg. For barnet skyld, det kan få livsvarige skader. 

Anonymkode: 469d1...f4a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...