Gå til innhold

Allergivennlige katteraser?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og min kjæreste skal flytte sammen. Jeg elsker katter, har vokst opp med katt hele livet mitt. Føler alltid det er så godt og trivelig når man er alene hjemme f.eks å ha en liten pelsdott som kommer å vil kose, man er liksom aldri helt alene.

Han også liker katter, men problemet er at han er allergisk. Ikke noe voldsomt allergisk men nok til at han må ta allergimedisin når han har vært hos min mor. 

Noen som har erfaringer og tips? Leste litt om bengal og sibirsk langhår. De er høyt på lista hos meg, men er de så allergivennlige man skal ha det til?🤔

Anonymkode: cfe85...184

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er selv veldig allergisk mot hund og katt, hadde nesten gitt opp drømmen om å bli katteeier. Men her sitter jeg med to sibirkatter som jeg ikke reagerer på. Det er imidlertid svært individuelt om man reagerer eller ikke, så om dette er noe dere vurderer, bør dere oppsøke testhjem. Sibirkattens venner arrangerer slike besøk, hvis man tar kontakt via hjemmesiden deres.

Lykke til! Sibirkatter er i hvert fall verdens herligste! ❤️

Anonymkode: 36ffc...577

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er allergisk mot katt, men ikke mot bengalen min. Du kan jo høre med en oppdretter om dere kan komme og teste?

Anonymkode: 9b9ea...f7d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hørt at flere som er allergiske tåler Sibir og Maine Coon.

Anonymkode: 2ebd6...3ae

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tusentakk for svar ! ❤️ 

Hvor lang tid tok det for dere å finne noen som eide rasene deres? Gikk litt innom finn, det var ikke stort av det der

Anonymkode: cfe85...184

AnonymBruker
Skrevet

Satte oss på venteliste hos Sibirkattens venner, måtte vente nærmere 1 års tid på å bli tilbudt kattunge fra et kull som var på vei. Så det var om å gjøre å smøre seg med tålmodighet ...

Anonymkode: 36ffc...577

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi var sibirkatt, siden mannen reagerer på huskatt. Ingen reaksjoner her i gården. Vurderer æ kjøpe en til❤️

Anonymkode: ba58a...b14

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vi var sibirkatt, siden mannen reagerer på huskatt. Ingen reaksjoner her i gården. Vurderer æ kjøpe en til❤️

Vi kjøpte hos seriøst oppdretter her vi bor. Måtte gjennom  spørsmål og oss som familie og boforhold😊 

• Liker 1
Skrevet

Jeg er også allergisk, kjøpte meg Bengal, aldri reagert 😍 Vil bare tilføye at denne rasen trenger masse oppmerksomhet 🤣👍 

AnonymBruker
Skrevet

Det finnes allergivennlige katteraser akkurat som det finnes allergivennlige hunderaser. Det betyr at ingen raser er 100 % trygge for allergikere, men det kan hende at du finner en som passer for deg. Her er en liste over 11 allergivennlige katteraser: https://dyreliv.no/katt/allergivennlige-katteraser/. Det er mange flotte raser å velge mellom der :)

Det viktigste er å oppsøke rasen for å prøve om den passer for deg før du kjøper en. For noen fungerer noen raser bra, men ikke for andre. Så du må nesten bare prøve litt selv for å se om du finner en du kan ha uten å reagere. 

Anonymkode: 1707d...63b

AnonymBruker
Skrevet

Pluss dra på besøk til testhjem! Det kan være lurt, da får du med deg litt pels hjem også. 

AnonymBruker
Skrevet

Vi fikk oss nylig en neva masquerade. Var i testhjem først, så vi visste at vi tålte rasen :)

Men det er fort 6-12 mnd ventetid for å få en kattunge nå, bare sånn at dere vet det. 

Anonymkode: 55f82...38e

• Liker 1
Skrevet

Vi har to sibirkatter, da mannen er allergisk. Det går kjempebra med de to! De ligger i sofa, i senga, på skrivebordet hans mens han sitter på PCen... Og han reagerer ikke noe. 
(Han går allerede også på allergimedisiner på grunn av pollen, så det kan hende de også hjelper?)
Men, vi adopterte den ene katten fra et hjem hvor datteren i huset reagerte på ham, så jeg anbefaler møte kattene først for å være helt sikker på at det går. 

Dersom du bor i nærheten av Oslo kan jeg gjerne foreslå oppdretteren vi brukte med den første katten vår på PM. Jeg kontaktet henne direkte og fikk da en kattunge fra det neste kullet de fikk, ca 3 måneder etter jeg skrev til henne. Så tror ikke det er like lang ventetid når man tar direkte kontakt som hvis man skriver seg på generell venteliste? :)
Hun var veldig hyggelig og seriøs, og jeg fikk møte alle kattungene før vi bestemte oss hvor hvilken som skulle bli min. 

Skrevet

Sibirkatt og Neva Masquerade er det mange som ikke reagerer på. Neva er søster rasen til Sibirkatten, og rett og slett en masket utgave ☺️ Har ei venninne som driver oppdrett av Neva 😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...