Gå til innhold

2 % mandel i mandelmelk??

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Kjøpte  Alpro mandelmelk i dag da jeg tenkte det vill smake godt i kaffe (har maskin som lager bla. kaffe latte osv)   Smakte helt greit og få kalorier i den usøtede versjonen jeg kjøpte men så ser jeg på ingredienslista at det bare er 2% mandler i den.  Så det er hovedsaklig bare vann, salt  og andre stoffer man betaler for.  Hvordan er det lov å markedsføre det som mandelmelk når 98% av væsken ikke kommer fra mandler?

Anonymkode: 8aefc...47d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Du vet at det er vannet som gjør at diverse drikke er flytende sant?

Melk er jo f.eks 87% vann

Anonymkode: 2205a...613

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, du kan jo prøve å presse noen mandler og se hvor mye væske du får ut av de:)

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er ikke mye reker i rekesalaten heller, og iallefall ingen italienere i den italienske salaten. Blir vel det samme med mandelmelk kanskje...

Anonymkode: 4793d...6fb

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du vet at det er vannet som gjør at diverse drikke er flytende sant?

Melk er jo f.eks 87% vann

Ja, skjønner det.  Men syns 2 % er lite når man betaler 25-30 kr for en liter.   Og man vil heller ikke få helsefordeler av mandler når det er så lite.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
visp skrev (2 minutter siden):

Vel, du kan jo prøve å presse noen mandler og se hvor mye væske du får ut av de:)

Man lager ikke melka på den måten.  Hvis man lager hjemmelaget så kjører man oppbløtte mandler i blender for så å sile.  Da blir jo konsentrasjonen mye høyere.  Frister å prøve det. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ja, skjønner det.  Men syns 2 % er lite når man betaler 25-30 kr for en liter.   Og man vil heller ikke få helsefordeler av mandler når det er så lite.

Du får spise ubehandlede mandler i stedet da vet du. Over halvparten av mandelen er fett forresten, så ikke spis kilosvis da...

https://www.matoppskrift.no/ingrediens/mandel

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du får spise ubehandlede mandler i stedet da vet du. Over halvparten av mandelen er fett forresten, så ikke spis kilosvis da...

https://www.matoppskrift.no/ingrediens/mandel

Jeg tåler ikke mandler med skall.  Men hender jeg kjøper uten skal hvis jeg ser det.  Tåler skall hvis det er varmebehandlet/bearbeidet.    Og ser også ut til å tåle de 2% som finnes i ferdigkjøpt.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mandelmelk og havremelk er så bra. Kan drikke så mye jeg vil, vet det bare er mandler og vann. Mens for mye melk for deg er ikke bra.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Man lager ikke melka på den måten.  Hvis man lager hjemmelaget så kjører man oppbløtte mandler i blender for så å sile.  Da blir jo konsentrasjonen mye høyere.  Frister å prøve det. 

Jeg vet jo det. Det er jo bare dyrt vann du kjøper. Om du ikke tåler skallet så er det utrolig lett og raskt å skolde mandler (ta bort skallet), så det er vel bedre å gjøre det og spise noen hver dag?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

visp skrev (2 minutter siden):

Jeg vet jo det. Det er jo bare dyrt vann du kjøper. Om du ikke tåler skallet så er det utrolig lett og raskt å skolde mandler (ta bort skallet), så det er vel bedre å gjøre det og spise noen hver dag?

Det er sunt, er jo mandler.

Drikker havremelk hver dag, er sunt det og :)

Endret av Svennis
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

HAHAHAHA! Dette var dagens!!!

Anonymkode: da388...54f

Hva er det morsomme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

visp skrev (2 timer siden):

Det er nettopp det, haha 😄

Stein melk vil trolig ha ca samme % av stein :P

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Albbas

Det er ingen grunn til å drikke mandelmelk eller havremelk bare fordi det skal være sunt. Da er det bedre å spise rene mandler eller havre, du får langt mer næring. Mandelmelk er ganske energikrevende å produsere også. 

Men hvis du absolutt skal ha melk, og ikke vil ha kumelk, er mandelmelk eller havremelk et ok alternativ. 

Hvis du drikker det kun for sunnhetens skyld har du blitt lurt. 🤭 Plantemelk er jo ikke sunnere eller billigere enn råvaren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Albbas skrev (5 timer siden):

Det er ingen grunn til å drikke mandelmelk eller havremelk bare fordi det skal være sunt. Da er det bedre å spise rene mandler eller havre, du får langt mer næring. Mandelmelk er ganske energikrevende å produsere også. 

Men hvis du absolutt skal ha melk, og ikke vil ha kumelk, er mandelmelk eller havremelk et ok alternativ. 

Hvis du drikker det kun for sunnhetens skyld har du blitt lurt. 🤭 Plantemelk er jo ikke sunnere eller billigere enn råvaren. 

Jeg har en mild intoleranse, men liker godt kremet kaffe.  Kanskje jeg prøver havre neste gang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Albbas
2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har en mild intoleranse, men liker godt kremet kaffe.  Kanskje jeg prøver havre neste gang. 

Mandelmelk er absolutt den beste på smak i kaffe syns jeg, havremelk er ganske pyton hvis du ikke er vant med smaken... 😶

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Albbas skrev (58 minutter siden):

Mandelmelk er absolutt den beste på smak i kaffe syns jeg, havremelk er ganske pyton hvis du ikke er vant med smaken... 😶

Ikke smakt havremelk....er litt sær så kommer nok ikke til å like det nei. Lurte på å prøve mandelmelka på Cheerios som er min favoritt-frokostblanding men ikke kommet så langt. 😁  Rismelk smakte jeg engang men den var veldig søt, soya har jeg aldri smakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
On 3/22/2021 at 5:40 PM, AnonymBruker said:

Du kan jo lagfe selv, men 1.smaken blir veldig annerledes med mer mandler og 2. det er mye arbeid å lage plantemelk

Anonymkode: a44df...57e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...