Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei :) har nettopp fått en liten gutt og stusser litt over hvordan jeg skal lage mme. Jeg koker vannet og venter til det er avkjølt for så å blande i pulveret, men dette tar jo kjempe lang tid. Har noen tips på en mer lettvint måte å gjøre det på? Som ikke krever så lang tid. 

Anonymkode: 0dd38...2a3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, ha kokt varmt vann på termos, og kokt kaldt vann på en beholder/karaffel i kjøleskapet, bland pulveret i litt varmt vann først, så tar du i kaldt vann til riktig mengde etterpå 🙂

Anonymkode: 4e004...57f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vannet bør holde ca 70grader for å drepe evt bakterier i pulveret. 

Anonymkode: 4e004...57f

Skrevet

Jeg pleide p ha en termos med varmt kokt vann og en med avkjølt kokt vann. Så laget jeg klar flaskene på forhånd med riktig mengde pulver. Da tok det under 1 minutt å gjøre klar en flaske. Du lærer fort hvor mye kaldt og varmt vann du må blande for å få passelig temperatur. Veldig enkelt og greit :) 

AnonymBruker
Skrevet

Vi blandet alle flaskene ferdig på kvelden før, ventet til vannet var 70 grader, blandet opp flaskene og satt de rett i kjøleskapet for rask avkjøling. Da kan de stå i 24 timer (tips fra barnepleier på barsel)

Varmet flaska i mikroen til måltidene  

Anonymkode: 76481...f09

AnonymBruker
Skrevet

1/3 kokende vann og 2/3kaldt vann blir passe temperatur. Det er mange år siden jeg hadde flaskebarn så veit ikke hvilken temperatur som blir anbefalt å røre ut pulveret på.

Anonymkode: fabff...9ee

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg synes man skal opplyse om at babybrezza ikke er anbefalt da den ikke blander på 70 grader, men 40 grader. 

Kjempe produkt, men greit å opplyse om slike ting når man anbefaler ting. 

Tommee tippee perfect prep blander på 70 grader. 

Jeg personlig synes de er en altfor dyr vannkoker, så jeg har 2/3 kaldt og 1/3 varmt. Matenner unnagjort på null komma niks! 

Anonymkode: 64d03...6a5

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Vi blandet alle flaskene ferdig på kvelden før, ventet til vannet var 70 grader, blandet opp flaskene og satt de rett i kjøleskapet for rask avkjøling. Da kan de stå i 24 timer (tips fra barnepleier på barsel)

Varmet flaska i mikroen til måltidene  

Anonymkode: 76481...f09

Å sette de rett i kjøleskapet, er ihvertfall ikke lurt. De skal kjøles ned i vannbad. 

Ellers anbefaler jeg Babybrezza. Hipp og nan skal blandes ut på 40 grader, det er viktig å høre på produsentene som kan dette. 

Anonymkode: 87c56...e9f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Hei :) har nettopp fått en liten gutt og stusser litt over hvordan jeg skal lage mme. Jeg koker vannet og venter til det er avkjølt for så å blande i pulveret, men dette tar jo kjempe lang tid. Har noen tips på en mer lettvint måte å gjøre det på? Som ikke krever så lang tid. 

Anonymkode: 0dd38...2a3

Hei, dette er ikke en god måte å gjøre det på. Det kan være farlige bakterier i melkepulver derfor må du ha kjempevarmt vann (>70 grader) i mme. See WHO retningslinjer om du trenger kilde.

Her er en enkel måte å gjøre det på: 

Forberedelse: Ha alltid en stor flaske/beholder ferdig kokt vann stående i kjøleskapet. 

1. Ta rett mengde pulver i tåteflasken 

2. kok opp vann på vannkoker (70+
grader) og hell over på tåteflaske slik at det dekker pulveret

3. Ta ut det kalde vannet fra kjøleskapet og hell i resten av vannet.

4. sjekk at melken ikke er for varm/kald før du gir til baby.

Du finner kjapt ut hvor nye varmt/kaldt vann du trenger få å få noenlunde riktig temperatur på flasken, prøv deg frem. Det viktige er at du først bruker varmt vann, og deretter kaldt vann.  

Selv om vannet skal være varmt (+70 grader) skal det helst ikke være kokende, jo varmere vannet er jo mer næringsstoffer forsvinner fra melken. 

Metoden over kopierer hva en del av disse melkeblande-maskinene gjør, hvor det først kommer en «shot» kokende vann for å drepe bakterier, før melken tempereres med kaldt/lunkent vann. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...