AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #1 Skrevet 22. mars 2021 Hei har nettopp fått en liten gutt og stusser litt over hvordan jeg skal lage mme. Jeg koker vannet og venter til det er avkjølt for så å blande i pulveret, men dette tar jo kjempe lang tid. Har noen tips på en mer lettvint måte å gjøre det på? Som ikke krever så lang tid. Anonymkode: 0dd38...2a3
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #2 Skrevet 22. mars 2021 Ja, ha kokt varmt vann på termos, og kokt kaldt vann på en beholder/karaffel i kjøleskapet, bland pulveret i litt varmt vann først, så tar du i kaldt vann til riktig mengde etterpå 🙂 Anonymkode: 4e004...57f 2
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #3 Skrevet 22. mars 2021 Vannet bør holde ca 70grader for å drepe evt bakterier i pulveret. Anonymkode: 4e004...57f
Sandie Skrevet 22. mars 2021 #4 Skrevet 22. mars 2021 Jeg pleide p ha en termos med varmt kokt vann og en med avkjølt kokt vann. Så laget jeg klar flaskene på forhånd med riktig mengde pulver. Da tok det under 1 minutt å gjøre klar en flaske. Du lærer fort hvor mye kaldt og varmt vann du må blande for å få passelig temperatur. Veldig enkelt og greit
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #5 Skrevet 22. mars 2021 Vi blandet alle flaskene ferdig på kvelden før, ventet til vannet var 70 grader, blandet opp flaskene og satt de rett i kjøleskapet for rask avkjøling. Da kan de stå i 24 timer (tips fra barnepleier på barsel) Varmet flaska i mikroen til måltidene Anonymkode: 76481...f09
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #6 Skrevet 22. mars 2021 Den klart enkleste måten er å bruke en maskin https://www.jollyroom.no/babyutstyr/mat-drikke/bestikk-servering/sterilisering-oppvarming/baby-brezza-formula-pro-advanced-melkeerstatnings-og-vellingsmaskin Anonymkode: 22f6f...dac 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #7 Skrevet 22. mars 2021 1/3 kokende vann og 2/3kaldt vann blir passe temperatur. Det er mange år siden jeg hadde flaskebarn så veit ikke hvilken temperatur som blir anbefalt å røre ut pulveret på. Anonymkode: fabff...9ee 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2021 #8 Skrevet 23. mars 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Den klart enkleste måten er å bruke en maskin https://www.jollyroom.no/babyutstyr/mat-drikke/bestikk-servering/sterilisering-oppvarming/baby-brezza-formula-pro-advanced-melkeerstatnings-og-vellingsmaskin Anonymkode: 22f6f...dac Dette❤️ Anonymkode: c2709...298
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2021 #9 Skrevet 23. mars 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Den klart enkleste måten er å bruke en maskin https://www.jollyroom.no/babyutstyr/mat-drikke/bestikk-servering/sterilisering-oppvarming/baby-brezza-formula-pro-advanced-melkeerstatnings-og-vellingsmaskin Anonymkode: 22f6f...dac Jeg synes man skal opplyse om at babybrezza ikke er anbefalt da den ikke blander på 70 grader, men 40 grader. Kjempe produkt, men greit å opplyse om slike ting når man anbefaler ting. Tommee tippee perfect prep blander på 70 grader. Jeg personlig synes de er en altfor dyr vannkoker, så jeg har 2/3 kaldt og 1/3 varmt. Matenner unnagjort på null komma niks! Anonymkode: 64d03...6a5 3
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2021 #11 Skrevet 23. mars 2021 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Vi blandet alle flaskene ferdig på kvelden før, ventet til vannet var 70 grader, blandet opp flaskene og satt de rett i kjøleskapet for rask avkjøling. Da kan de stå i 24 timer (tips fra barnepleier på barsel) Varmet flaska i mikroen til måltidene Anonymkode: 76481...f09 Å sette de rett i kjøleskapet, er ihvertfall ikke lurt. De skal kjøles ned i vannbad. Ellers anbefaler jeg Babybrezza. Hipp og nan skal blandes ut på 40 grader, det er viktig å høre på produsentene som kan dette. Anonymkode: 87c56...e9f 1
Ella_xx Skrevet 23. mars 2021 #12 Skrevet 23. mars 2021 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Hei har nettopp fått en liten gutt og stusser litt over hvordan jeg skal lage mme. Jeg koker vannet og venter til det er avkjølt for så å blande i pulveret, men dette tar jo kjempe lang tid. Har noen tips på en mer lettvint måte å gjøre det på? Som ikke krever så lang tid. Anonymkode: 0dd38...2a3 Hei, dette er ikke en god måte å gjøre det på. Det kan være farlige bakterier i melkepulver derfor må du ha kjempevarmt vann (>70 grader) i mme. See WHO retningslinjer om du trenger kilde. Her er en enkel måte å gjøre det på: Forberedelse: Ha alltid en stor flaske/beholder ferdig kokt vann stående i kjøleskapet. 1. Ta rett mengde pulver i tåteflasken 2. kok opp vann på vannkoker (70+ grader) og hell over på tåteflaske slik at det dekker pulveret 3. Ta ut det kalde vannet fra kjøleskapet og hell i resten av vannet. 4. sjekk at melken ikke er for varm/kald før du gir til baby. Du finner kjapt ut hvor nye varmt/kaldt vann du trenger få å få noenlunde riktig temperatur på flasken, prøv deg frem. Det viktige er at du først bruker varmt vann, og deretter kaldt vann. Selv om vannet skal være varmt (+70 grader) skal det helst ikke være kokende, jo varmere vannet er jo mer næringsstoffer forsvinner fra melken. Metoden over kopierer hva en del av disse melkeblande-maskinene gjør, hvor det først kommer en «shot» kokende vann for å drepe bakterier, før melken tempereres med kaldt/lunkent vann. 1
Ella_xx Skrevet 23. mars 2021 #13 Skrevet 23. mars 2021 Kilde fra WHO om du er interessert: https://www.who.int/foodsafety/publications/micro/PIF_Bottle_en.pdf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå