Gå til innhold

Du som har fagbrev som renholder

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Smeltemann

Du kan melde deg opp til eksamen,kan lese selv .

Så må du ha 5 års dokumentert praksis. Før du melder deg opp til praksiseksamen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Renhold henger sammen med vedlikehold av ett bygg. Det er ikke bare å fylle en bøtte med vann og kaste en microfiberklut oppi. Faktisk så vaskes det nesten ikke med vann lenger i dag.

Det er kjemi, blandingsforhold og valg av kjemikalier og utstyr inne i bildet, behandling av forskjellige gulv og tekstiler, overflater etc. dessuten må man finne seg i å ha ett av verdens viktigste yrker og allikevel bli sett ned på av nissene som sitter på kontoret og sender emails hele dagen

Anonymkode: b9d16...b81

Korrekt! Og ikke minst svært aktuelt i dag mtp. korrekt smittevern. Det er milevis forskjell på rene overflater og "rene" overflater, der den ene i mye større grad er sykdomsfremkallende.

Jeg arbeider ikke med renhold, men jeg har da respekt for arbeidet renholderne gjør. Faktisk synes jeg de som ser ned på renholdere er de største nissene med minst innsikt 🎅

Anonymkode: ac831...95e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 7 måneder senere...

Update! Tok teorien forrige uke og tror selv den gikk veldig bra. 
Har gjort en del ekstrajobber som skuring med maskin, polish av gulv og tepperens så jeg kan det i fall jeg får det på eksamen. Regner med å få resultatet på teorien før jul og skal melde meg opp til fagprøve med en gang. Men hvor lenge må jeg regne med å måtte vente før jeg får tatt fagprøven? 
Har nok dokumentert praksis. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.3.2021 den 17.10):

Var det vanskelig?

Lurer på å ta fagprøve som praksiskandidat. Slik jeg har skjønt det kan jeg da bare kjøpe boka, lese, ta teoriprøve og deretter melde meg opp til fagprøve?

Ser at mange kjører undervisningsopplegg, men de koster over 20 000,- liksom

Hvis man ikke tar via arbeidsplass så kan man vente til august og få det til 10k. Ofte salg rett før oppstart  

Anonymkode: c29da...b9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.3.2021 den 1.11):

Latterlig at i dag må man ha utdannelse for å vaske dass

Anonymkode: 2102b...095

Du er nok en slik en som ikke hadde taklet jobben en uke en gang. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 31.3.2021 den 18.15):

Renhold henger sammen med vedlikehold av ett bygg. Det er ikke bare å fylle en bøtte med vann og kaste en microfiberklut oppi. Faktisk så vaskes det nesten ikke med vann lenger i dag.

Det er kjemi, blandingsforhold og valg av kjemikalier og utstyr inne i bildet, behandling av forskjellige gulv og tekstiler, overflater etc. dessuten må man finne seg i å ha ett av verdens viktigste yrker og allikevel bli sett ned på av nissene som sitter på kontoret og sender emails hele dagen

Jo, det brukes vann, men nesten ikke såpe. Kluten skal brettes i 4 og ta litt vann på med andre hånden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jo, det brukes vann, men nesten ikke såpe. Kluten skal brettes i 4 og ta litt vann på med andre hånden. 

Bruker jo lite vann også. Før hadde man jo bøtter men vann som man vred opp klutene og moppene i. 
Vi fuktmopper og legger på litt vann med dynkeflaske der det er behov. Bruker maskiner der vi kan på gulv. Vi har store kluter som brettes i 6 deler. Med microfiberkluter trenger man egentlig bare bruke vann/kjemi der det er flekker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Bruker jo lite vann også. Før hadde man jo bøtter men vann som man vred opp klutene og moppene i. 
Vi fuktmopper og legger på litt vann med dynkeflaske der det er behov. Bruker maskiner der vi kan på gulv. Vi har store kluter som brettes i 6 deler. Med microfiberkluter trenger man egentlig bare bruke vann/kjemi der det er flekker. 

Som regel er det jo flekker. Kontorpulter, dørhåndtak, gulv, toalett, servant. Kunne ikke vasket dette uten litt vann på kluten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Som regel er det jo flekker. Kontorpulter, dørhåndtak, gulv, toalett, servant. Kunne ikke vasket dette uten litt vann på kluten. 

Litt vann ja. Men du går ikke rundt med bøtter med vann på tralla og vrir opp kluter og mopper gulv med tunge våte mopper. :) Jeg har ikke sett vasketraller med bøtter og vann siden 2011 tror jeg. 
Alle stedene jeg har vært de siste årene har de brukt dynkeflasker ved behov. 

For mye vann sliter på overflatene og blir det liggende igjen vann kan bakterier trives der. 
Vi jobber ihvertfall utifra NS INSTA-800 og bruker minimalt med vann og kjemi.
(Bruker selvfølgelig mer på sanitærrom)

Men det praktiseres nok forskjellig rundt om. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvis man ikke tar via arbeidsplass så kan man vente til august og få det til 10k. Ofte salg rett før oppstart  

Jeg gjorde som jeg forselo i HI og kjøpte boka og droppet kurset. Så ble kostende 2000,- i stede for 20 000,- 😅 Eksamen gikk kjempebra. 

Men jeg har jo jobbet i mange år da. Hvis man ikke er født i Norge og trøbler litt med språket feks eller ikke har jobbet i veldig mange år så kan sikkert disse kursene være greie. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...