Gå til innhold

Hvordan unngå flatt bakhode på baby?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Vi venter en liten gutt i vinter :-)

har fått med meg at bebiser skal sove på ryggen og sett at noen får helt flatt bakhode (som visstnok "retter" seg opp etterhvert), mens andre ikke får det.

Er det babypute som er tingen eller bør man gjøre/ gå til innkjøp av noe annet?

Tempur for eksempel?

Takknemmlig for råd fra dere mødre og fedre her på KG :)

Tingeling

Videoannonse
Annonse
Gjest Camelia
Skrevet

Vanlig, flat babypute har vi brukt og fått anbefalt. Dersom babyen din skal sove i vugge/seng/bag ved siden av sengen din, kan det være lurt å snu den innimellom, for disse nurkene har en tendens til å snu hodet mot den siden hvor det lukter mamma. :)

Skrevet

Pute til spebarn?? Det hørte jeg aldri om da mine var så små...

Uansett, barnet kan jo ligge på magen når han ikke sover - fint for trening av nakkemuskler... (ikke forvent at det skal gå lett... ;) )

Min minste lå med ammepute i ryggen og et helseteppe rullet som en pølse foran seg slik at han kunne ligge på siden også. Da risikerte han ikke å rulle over på magen. Var ikke så glad i å ligge på ryggen, han... ;)

Skrevet

Jeg har fått beskjed om å IKKE bruke pute til den lille, fordi det kunne føre til skjevstilling, eller noe, i ryggen.

Jeg "ofrer" heller hodefasongen, enn ryggen...

Men - Lillebanan ble aldri skjev elelr flat i hodet.

Vi var veldig bevisste på hvilken vei han lå med hodet den første tiden, og snudde både ham og senga innimellom slik at når han snudde seg mot oss, så snudde han seg fremdeles til "den andre siden", om du skjønner...

Skrevet
Jeg har fått beskjed om å IKKE bruke pute til den lille, fordi det kunne føre til skjevstilling, eller noe, i ryggen.

På sykehuset i Vestfold er det rutine å anbefale pute til de små fra de er nyfødte ;)

Gjest Camelia
Skrevet (endret)

Inntil for noen år siden het det at babyer ikke skulle bruke hodepute. Nå heter det at de bør bruke det. Ikke greit å vite hva man skal tro på! :ler: Men jeg har i hvertfall valgt å tro på dagens fysioterapeuter og "siste forskning", som altså sier at en liten pute (selvfølgelig ingen høy pute, puta mine har brukt er stort sett bare trekk med noen dun mellom, kjøpt på barneutstyrsbutikk) er bra for babynakke, -hode og -rygg. :)

Mine har i hvertfall hatt trillrundt hode i hele spedbarnsperioden, og heller ikke mistet noe særlig med hår i bakhodet (som visstnok også begrenses av putebruk - i fall mor er forfengelig på babyens vegne! ;) )

Endret av Camelia
Skrevet

På sykehuset i Tønsberg blir det anbefalt pute. En som er stor i areal, slik at barnets skuldre også ligger på puta. Den skal ikke være høy, men myk.

Skrevet

Da jeg lå på barsel fikk vi et brev der det var anbefalt å bruke pute. En sånn flat babypute som babyen skal ligge godt innpå med skuldrene. Det skulle forhindre flatt hode. Men det er også viktig at ikke babyen ligger med hodet til samme siden hele tiden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...