AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #1 Skrevet 22. mars 2021 Dere som har flere barn som ikke legger seg selv, og dersom en ikke har en partner som kan ta ene barnet, hvordan gjør dere det? Har en baby på 6 uker og et barn på 3,5. Eldste barnet har blitt vandt til at vi leser og ligger der til hun har sovnet. Jeg har lagt eldstemann en gang etter baby kom og babyen lå då i senga med oss og ammet. Men det er ikke alltid det klaffer og at baby er så rolig, så ønsker tips. Må vi lære eldstemann til å legge seg selv? Anonymkode: a4202...bf9
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #2 Skrevet 22. mars 2021 Nei. Du lærer baby å vente. Her har vi tre barn og da de minste var babyer tok jeg de ofte i bæretøy under legging. Så kunne jeg lese og hjelpe til med tannpuss etc. Det er oppskrift på søskensjalusi hvis 3,5 åringen må ordne seg selv på legging. Hva skulle du gjort mens barnet la seg selv? Bysset og kost med babyen? Hvordan tror du 3,5åringen hadde følt seg da? Anonymkode: e4dc3...5af 3
Jytte Skrevet 22. mars 2021 #3 Skrevet 22. mars 2021 Du lærer barna å vente litt, det kommer jo an på hvordan det er. 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #4 Skrevet 22. mars 2021 Hvorfor kan partner ikke ta den andre? Jeg har mann på sjøen på langturnus og fire unger. Jeg legger baby og 3 åringen samtidig, men da sover 3åringen hos meg og baby i bedside. De to andre er større og legger seg selv. Når mannen er her, legger han 3åringen og jeg koser med baby. Anonymkode: 05eca...25c
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #5 Skrevet 22. mars 2021 Baby i bæretøy. Kanskje må du begynne å stå/vugge/sitte på gymball mens du leser istedet for å sitte i senga for å holde baby rolig. Eller la baby ligge på en matte med leker/babygym utenfor rommet mens du leser for eldste. Ble alene mens jeg var gravid med nr 2, eldste var vandt til at jeg satt/låg med henne før hun sovna. Har man ikke noe valg finner man løsninger Anonymkode: 77a3a...e66 2
Sunshineyellow Skrevet 22. mars 2021 #6 Skrevet 22. mars 2021 Da minste var baby så ammet jeg, hadde henne ved siden av meg. Om minste ikke var enig så ble det mer problematisk, men som oftest gikk det bra:) nå er minste 2,5 år og eldste 4,5 år, og legger dem sammen fortsatt:)
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #7 Skrevet 22. mars 2021 Baby i bæretøy, musikk/lydbok inne på rommet til eldste, som preiket litt og til slutt sovnet. Nå er de 1,5 og 3 år, og deler rom. Da sitter én av oss inne hos dem til de sovner. Tar 10-30min. Vi syns det er koselig å prate oss gjennom dagen mens de ligger i sengene sine. Anonymkode: a3300...94b
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #8 Skrevet 22. mars 2021 Vippestol var gull om babyen var urolig når jeg skulle legge de større barna Anonymkode: 6234e...c44
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2021 #9 Skrevet 23. mars 2021 Brukte vippestol og bæretøy. Hvis ting ble veldig vanskelig la jeg begge to i storsenga med meg og flytta de på riktig plass når de hadde sovnet. Anonymkode: 639f3...abd 2
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2021 #10 Skrevet 23. mars 2021 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Nei. Du lærer baby å vente. Her har vi tre barn og da de minste var babyer tok jeg de ofte i bæretøy under legging. Så kunne jeg lese og hjelpe til med tannpuss etc. Det er oppskrift på søskensjalusi hvis 3,5 åringen må ordne seg selv på legging. Hva skulle du gjort mens barnet la seg selv? Bysset og kost med babyen? Hvordan tror du 3,5åringen hadde følt seg da? Anonymkode: e4dc3...5af Ville også brukt bæresele eller vippestol. Men gråter babyen og må ha puppen (det bruker å roe seg etter tre mnd.) ville jeg ammet mens jeg leste for den eldste. Ja, søskensjalusi, men barn er forskjellige. Kan være stas også å få være litt lenger oppe. Anonymkode: 1a496...f54
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2021 #11 Skrevet 23. mars 2021 Jeg hadde en på 5, en på 2.5 og en nyfødt alene. Pleide å lese i dobbeltsenga samtidig for de to eldste mens babyen lå i vogga i stua. Hvis han var våken, lå han sammen med oss. Så gikk eldste på rommet og lekte litt mens jeg puttet mellomste i seng og sang litt. Så gjentok jeg med eldste, og pratet litt ekstra der. Det var veldig viktig for han å være sist i seng siden han var eldst. Litt stress enkelte kvelder hvis babyen var urolig, men stort sett gikk det overraskende bra! Faste rutiner/ritualer, samt være konsekvent. Barn er utrolig "vanedyr", så ikke legg inn for mange dilleting. Det er koselig nok, men trenger ikke nødvendigvis å være en del av leggeritualet. Jo mer kan "gå galt", og det blir også vanskeligere om andre skal legge en dag. Anonymkode: 651c2...5ac
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå