Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min kjære mor er død, og jeg og mine to brødre skal dele boet. Så langt har alt gått fint for seg, men nå er vi strandet på en alliansering. Den fikk min mor av min far, og hver sten representerer runde bryllupsdager. Den er så fin og jeg har alltid ønsket meg den. 

Den har selvsagt litt verdi, så jeg kan ikke bare «ta» den. Jeg har spurt mine brødre om å få den, de likte ikke det. Jeg har tilbudt meg å få den takstert hos en gullsmed og deretter «kjøpe de ut», men de måtte tenke på det. Er det et urimelig tilbud? Kjenner jeg ikke tenker helt klart i denne situasjonen, men i mitt hode nå høres det ut som den mest rettferdige måten å gjøre det? 

Jeg ønsker meg så sårt selve ringen, ikke verdien. Vil ha den pga symbolikken, ikke fordi den er litt dyr. Har god økonomi, så kan fint kjøpe de ut. Det er jo en damering i damestr og ingen av de to vil noen sinne bruke den. De kan jo alltids gi den til kjærestene sine, men en svigerdatter vil jo ikke sette like mye pris på sånt som en datter? Jeg verdsetter i alle fall sånne ting fra min mor, høyere enn fra svigermor (selv om jeg selvsagt passer godt på alt). 

Hva har de å dvele ved her? Jeg har også en datter, og hadde et håp om at den kunne gå i arv - datter til datter. Mine brødre har bare sønner, så ingen døtre der de vil gi den til heller. Skal de ha den bare så den får ligge og støve ned? På trass? Vi har vært så enige og hatt en fin fordeling alle er fornøyd med så langt.. 

Anonymkode: bf087...cfe

• Liker 12
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes forslaget ditt er rimelig, og forstår ikke brødrene dine jeg heller. 

• Liker 34
AnonymBruker
Skrevet

Du er overhodet ikke urimelig. Penger er ikke absolutt alt. Hadde mine brødre arvet en dyr slipsnål eller noe fra min far, hadde jeg aldri surmult over det, med mindre det var snakk om veldig mange dyre ting eller ekstremt dyre ting som en Rolex til 300,000. Jeg vil si en ring har en større symbolsk verdi enn en dyr klokke. Hvis den ringen er verdt 50 000 eller mindre ville jeg absolutt si den er din.

Anonymkode: 47e2d...f9b

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Høres helt greit ut det. Jeg ville spurt rett ut hvilke andre alternativer de så for seg. Ingen grunn til å gå å lure på dette.

Anonymkode: f018b...4f2

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge du kjøper de ut, hvis den viser seg å være verdt en del, skjønner jeg ikke hva de sier nei til? Spør de rett ut, er det minnene om ringen? Hva skal evt de bruke den til hvis en av de vil ha den? 

Anonymkode: 5e9d6...7c0

• Liker 4
Skrevet

Har du spurt de hva de tenker gjøre med den da? Den kan uansett ikke deles på tre, så en av dere må få den og det bør være den som er villig til å kjøpe den ut.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Høres rimelig ut :) 

Om en av de vil ha den får dere ta loddtrekning, så kjøper vinneren ut de andre. 

Anonymkode: 2982a...39f

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes ikke du er urimelig. Nå aner jeg ikke hvor lenge dialogen mellom dere har pågått, men det kan jo være at de rett og slett ikke hadde tenkt på det, og ønsker å tenke seg om og være sikre på avgjørelsen før de tar den. 
De får jo ikke gjort om på en avgjørelse om å si ja her, så med mindre de stiller andre krav enn litt tid, ville jeg bare ventet på dem så lenge. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva er alternativet?

Om den selges og dere deler beløpet på tre, eller om du kjøper de ut, blir vell det samme for de to?

Du må snakke med dem, og finne ut av hva grunnen er for at de tenker som de gjør.

Anonymkode: 8c502...c08

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De kan da bare velge seg ut noe mer av noe annet. Så smålig de er 

Anonymkode: cc39d...cc4

• Liker 2
Skrevet

Høres helt merkelig ut. Når det er en søster og to brødre sier det seg selv at søster skal få velg smykker. Det er nesten slik at såfremt det ikke er ekstremt dyre smykker, synes jeg verdien ikke skal legges til grunn i det videre oppgjøret.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Synest du bare burde få den. Helledussen. 

Anonymkode: dbbbc...c58

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Herremin.. er nå en selvfølge at du som eneste søster skal ha ring etter mor. Synes det var mer enn stort av deg å tilby deg å kjøpe den men det sku absolutt vært unødvendig!  

Anonymkode: 981f3...26b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Saken har flere sider og de har kanskje gode grunner for at de vil ha ringen. Ingen av dere er urimelige om dere vil ha ringen.

Skjønner ikke helt hvorfor du skal kjøpe den ut - den totale verdien av boet skal jo deles likt på dere tre. Da får de to andre noe annet med tilsvarende verdi.

Anonymkode: e1766...f73

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Dette er jo bare naturlig! På samme måte som min mor arvet bunaden til min bestemor da hun døde. Min mor har tre brødre, men det var da ikke naturlig at noen av brødrene skulle arve bunaden.

Hva er det brødrene dine tenker seg da? Hvem mener de skal bruke ringen? 

Anonymkode: 027fa...358

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Diamanter og smykker har generelt svært mye lavere verdi som brukt enn som nytt. Jeg tipper dere overvurderer verdien til ringen kraftig, og at dette vil løse seg helt greit. 

Anonymkode: e4e70...7fc

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Dersom dine brødre hadde døtre så ville jeg ha tenkt at de hadde like stor rett på ringen som deg. Men dersom du er den eneste datteren, og den eneste som har en datter, så er det i mitt hode en selvfølge at du skal få førsteretten på ringen. En kone/kjæreste har ikke like stort behov for et arvesmykke fra svigermor, da hun nok driter langt i affeksjonsverdien, og like gjerne kan få et nytt smykke fra gullsmeden. 

Verdien av smykket trekkes selvsagt i fra fra summen som fu skal ha i arveoppgjøret. 

Anonymkode: a8dd2...a53

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva er grunnen til at de vegrer seg? Om du finner ut hva som ligger under her, er det lettere å finne en løsning. 

Anonymkode: 3ada0...f35

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Sier som de andre her; synes helt klart at du skal få ringen og at det er en god deal å eventuelt kjøpe dem ut.

Spurt dem om hva som gjør at de tenker at du ikke skal få den?

Anonymkode: 83d16...21a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville spurt hvorfor de ikke vil at du skal ha den. Det høres jo helt merkelig ut at du ikke skal kunne kjøpe dem ut, verdiene må jo fordeles på en eller annen måte, og dere kan ikke få ringen alle tre, så de må nesten ha hatt en grunn til å vegre seg?

Anonymkode: f3ac9...7e7

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...