Frøken888 Skrevet 22. mars 2021 #1 Skrevet 22. mars 2021 Hva hjelper det at både unge og voksne maser om å stenge skolen, når foreldrene alikvel drar de med på ferie? 3
Clefable Skrevet 22. mars 2021 #2 Skrevet 22. mars 2021 Det hjelper selvsagt ikke. Folk burde ha vett nok til å ikke reise noe sted nå som situasjonen er som den er. (Snakker da spesifikt om steder med høyt smittetrykk). 5
Capt. Obvious Skrevet 22. mars 2021 #3 Skrevet 22. mars 2021 Enig i dette. Påskeferien står for tur, og det er ganske ulogisk å stenge skolene samtidig som det i praksis er null begrensninger i påsken der folk kommer til å farte rundt. Og prisen betaler man med ennå strammere tiltak etter påske. 3
GrønnNellik68 Skrevet 22. mars 2021 #4 Skrevet 22. mars 2021 (endret) Capt. Obvious skrev (3 minutter siden): Enig i dette. Påskeferien står for tur, og det er ganske ulogisk å stenge skolene samtidig som det i praksis er null begrensninger i påsken der folk kommer til å farte rundt. Og prisen betaler man med ennå strammere tiltak etter påske. Gledes til all sutringa etter påske type... «takk skal du ha for at dere egoister måtte ut og farte😂😂😂» Alt er blitt bare latterlig ... Endret 22. mars 2021 av Bente1234 6
Capt. Obvious Skrevet 22. mars 2021 #5 Skrevet 22. mars 2021 Bente1234 skrev (3 minutter siden): Gledes til all sutringa etter påske type... «takk skal du ha for at dere egoister måtte ut og farte😂😂😂» Alt er blitt bare latterlig ... Ja, det er mye som har blitt latterlig i disse dager. Og folk mister friheten sakte men sikkert. På disse tider neste år, så har vel et portforbud blitt ferdig utredet og blitt tatt ofte i bruk. Når det er sagt, så kunne flere bidratt når man først står i det slik at vi kan bli ferdige før år 2030. Det er meningsløst å stenge skoler bare for å oppleve smitteeksplosjon i løpet av/etter påsken når folk har fartet rundt. 6
Voyager Skrevet 22. mars 2021 #6 Skrevet 22. mars 2021 Capt. Obvious skrev (6 minutter siden): Ja, det er mye som har blitt latterlig i disse dager. Og folk mister friheten sakte men sikkert. På disse tider neste år, så har vel et portforbud blitt ferdig utredet og blitt tatt ofte i bruk. Når det er sagt, så kunne flere bidratt når man først står i det slik at vi kan bli ferdige før år 2030. Det er meningsløst å stenge skoler bare for å oppleve smitteeksplosjon i løpet av/etter påsken når folk har fartet rundt. Snakker du om ferie på hytta? De har vel sagt at det er bedre å spre seg, istedet for å samle seg i påsken i byene. De fleste hytter er da ganske så trygge, og blir man bare der så ser jeg virkelig ikke problemet. Det er jo ikke slik at afterski er åpent. 10
Capt. Obvious Skrevet 22. mars 2021 #7 Skrevet 22. mars 2021 (endret) Voyager skrev (3 minutter siden): Snakker du om ferie på hytta? De har vel sagt at det er bedre å spre seg, istedet for å samle seg i påsken i byene. De fleste hytter er da ganske så trygge, og blir man bare der så ser jeg virkelig ikke problemet. Det er jo ikke slik at afterski er åpent. Jeg syntes vel flest mulig kan holde seg unna hyttene i år. Nei, det er ikke hyttene jeg er så bekymret for i seg selv, men det er jo at noen tar i mot besøk (ja, selv om det blir forbudt å ta imot besøk på hytta enkelte steder, så kan man banne på at en del gjør det likevel). Og så har man de som av ulike grunner må legge inn en stans på veien, skal på dass, skal spise litt og handle litt osv. Vi får vel ennå strammere tiltak etter påske tenker jeg. Endret 22. mars 2021 av Capt. Obvious 1
Voyager Skrevet 22. mars 2021 #8 Skrevet 22. mars 2021 Capt. Obvious skrev (1 minutt siden): Jeg syntes vel flest mulig kan holde seg unna hyttene i år. Nei, det er ikke hyttene jeg er så bekymret for i seg selv, men det er jo at noen tar i mot besøk (ja, selv om det blir forbudt å ta imot besøk på hytta enkelte steder, så kan man banne på at en del gjør det likevel). Og så har man de som av ulike grunner må legge inn en stans på veien, skal på dass, skal spise litt og handle litt osv. Vi får vel ennå strammere tiltak etter påske tenker jeg. Ok, hører hva du sier, men de fleste hyttene er lenger unna naboer enn leilighetene i Oslo, så tror ikke at de som bare sitter på hyttene og lager mat, drikker vin og spiller brettspill er så smittefarlige. 5
Capt. Obvious Skrevet 22. mars 2021 #9 Skrevet 22. mars 2021 Voyager skrev (Akkurat nå): Ok, hører hva du sier, men de fleste hyttene er lenger unna naboer enn leilighetene i Oslo, så tror ikke at de som bare sitter på hyttene og lager mat, drikker vin og spiller brettspill er så smittefarlige. Avstanden mellom hyttene spiller ingen rolle hvis folk tar imot besøk, og den spiller heller ingen rolle når folk stopper for å spise/handle/gå på dass. Det er primært innendørs det sprer seg lettest, og hvis det er dårlig vær, så blir det fort innendørs en del av tiden. Jeg fatter ikke at folk ikke kan holde seg litt mer i ro slik at vi blir kvitt fandenskapen fortest mulig. Resultatet blir at dette varer år etter år. 2
Voyager Skrevet 22. mars 2021 #10 Skrevet 22. mars 2021 Capt. Obvious skrev (1 minutt siden): Avstanden mellom hyttene spiller ingen rolle hvis folk tar imot besøk, og den spiller heller ingen rolle når folk stopper for å spise/handle/gå på dass. Det er primært innendørs det sprer seg lettest, og hvis det er dårlig vær, så blir det fort innendørs en del av tiden. Jeg fatter ikke at folk ikke kan holde seg litt mer i ro slik at vi blir kvitt fandenskapen fortest mulig. Resultatet blir at dette varer år etter år. Jeg fatter ikke at hytter er et stort problem. Tror det er bedre at ungdom blir med foreldre på hytta enn at de finner på ting med gutta hjemme. Hvor mange er så nær med hyttenaboen at de MÅ ha de på besøk? Større mulighet for bare å være alene og sammen med kun familien der. 2
Capt. Obvious Skrevet 22. mars 2021 #11 Skrevet 22. mars 2021 (endret) Voyager skrev (3 minutter siden): Jeg fatter ikke at hytter er et stort problem. Tror det er bedre at ungdom blir med foreldre på hytta enn at de finner på ting med gutta hjemme. Hvor mange er så nær med hyttenaboen at de MÅ ha de på besøk? Større mulighet for bare å være alene og sammen med kun familien der. Det blir et problem hvis det fører til spredning i kommunene hyttene er i. Hadde det ikke vært bedre hvis alle kunne tatt i et tak et par ukers tid, så hadde man fått banket ned smitten til et minimumsnivå. Men ser jo at det tydeligvis ikke er mulig, men da blir det jo nok heller ingen gjenåpning før 2030 heller da. Folk velger i stor grad selv. Endret 22. mars 2021 av Capt. Obvious
Voyager Skrevet 22. mars 2021 #12 Skrevet 22. mars 2021 Capt. Obvious skrev (Akkurat nå): Det blir et problem hvis det fører til spredning i kommunene hyttene er i. Hadde det ikke vært bedre hvis alle kunne tatt i et tak et par ukers tid, så hadde man fått banket ned smitten til et minimumsnivå. Men ser jo at det tydeligvis ikke er mulig, men da blir det jo nok heller ingen gjenåpning før 2030 heller da. Folk velger i stor grad selv. Jeg ville gjerne hatt 2-3 uker full lockdown. Men det blir det ikke. Så jeg føler alternativet blir mye værre om å påsken alle skulle vært i byene sine og da hengt med kompiser. Føles mye tryggere at folk er på hyttene. Og det finnes jo folk som absolutt vil handle lokalt og ikke bryr seg, men de hadde jo ikke brydd seg i byene heller. Tror hytte kan gjøre smitten mindre jeg da. Da har man kontroll på ungdommen sin:) 2
Capt. Obvious Skrevet 22. mars 2021 #13 Skrevet 22. mars 2021 (endret) Voyager skrev (8 minutter siden): Jeg ville gjerne hatt 2-3 uker full lockdown. Men det blir det ikke. Så jeg føler alternativet blir mye værre om å påsken alle skulle vært i byene sine og da hengt med kompiser. Føles mye tryggere at folk er på hyttene. Og det finnes jo folk som absolutt vil handle lokalt og ikke bryr seg, men de hadde jo ikke brydd seg i byene heller. Tror hytte kan gjøre smitten mindre jeg da. Da har man kontroll på ungdommen sin:) 2-3 uker med full lockdown (altså med stengte skoler og bhg) kan det fort bli etter påske, og da til dels som følge av reising i påsken. Er nå ikke sikker på at det er så mye tryggere i fjellheimen, der folk flokker seg i skiheisen, besøker hverandre, stopper for å gjøre ærender osv. Byene er i det minste dimensjonert for en større folkemengde med tanke på antall matbutikker/apotek. Og alt annet er stort sett stengt. Tror nok folk bør innstille seg på at det blir stadig mer sannsynlig at man ikke får tilbake livet noenlunde slik det var før korona. Folk trekker jo overhodet ikke samme retning og gir blaffen i anbefalinger og forbud/påbud. Da går det som det går. Endret 22. mars 2021 av Capt. Obvious
Poldark Skrevet 22. mars 2021 #14 Skrevet 22. mars 2021 Voyager skrev (2 minutter siden): Jeg ville gjerne hatt 2-3 uker full lockdown. Men det blir det ikke. Så jeg føler alternativet blir mye værre om å påsken alle skulle vært i byene sine og da hengt med kompiser. Føles mye tryggere at folk er på hyttene. Og det finnes jo folk som absolutt vil handle lokalt og ikke bryr seg, men de hadde jo ikke brydd seg i byene heller. Tror hytte kan gjøre smitten mindre jeg da. Da har man kontroll på ungdommen sin:) Enig. Veldig få, spesielt barn og ungdom hadde/burde sittet inne hjemme hele ferien. Sannsynligvis hadde familier gått i flokk på tur (spesielt i Oslo), oppsøkt parker og kanskje lekeplasser til og med, og ungdom ville vært med venner. Tipper det er fint hvis en del drar på hytta, det blir færre i byene, større avstand mellom mennesker og lagt opp til mye utendørs aktivitet (evt innendørs med nærmeste familie). Lurer også litt på hvor store problemer en butikktur egentlig utgjør, altså hvor vanlig det er å bli smittet der. Synes de aller, aller fleste er flinke med sprit, munnbind og avstand, og man oppholder seg ikke i nærheten av en eventuell smittet over lengre tid slik man f.eks gjør på skole. 5
miaw Skrevet 22. mars 2021 #15 Skrevet 22. mars 2021 Voyager skrev (7 minutter siden): Jeg ville gjerne hatt 2-3 uker full lockdown. Men det blir det ikke. Så jeg føler alternativet blir mye værre om å påsken alle skulle vært i byene sine og da hengt med kompiser. Føles mye tryggere at folk er på hyttene. Og det finnes jo folk som absolutt vil handle lokalt og ikke bryr seg, men de hadde jo ikke brydd seg i byene heller. Tror hytte kan gjøre smitten mindre jeg da. Da har man kontroll på ungdommen sin:) Det er en grunn til at vi har fått importsmitte. Viruset spres lett, det er det ingen tvil om. Den sør afrikanske varianten fikk vi i Norge fordi en person reiste fra sør Afrika til Norge. På samme måte holder at en person fra Oslo er smittet, for så å smitte en lokal på Beitostølen. Det beste hadde vært om folk bare kunne holdt seg i ro nå til det verste er over.. 1
GrønnNellik68 Skrevet 22. mars 2021 #16 Skrevet 22. mars 2021 Voyager skrev (26 minutter siden): Ok, hører hva du sier, men de fleste hyttene er lenger unna naboer enn leilighetene i Oslo, så tror ikke at de som bare sitter på hyttene og lager mat, drikker vin og spiller brettspill er så smittefarlige. Ja åssen gikk det sist folk skulle spre seg på hyttene ?? Ble det lettelser på tiltak da? Husker knapt jeg 🥸
Voyager Skrevet 22. mars 2021 #17 Skrevet 22. mars 2021 Bente1234 skrev (Akkurat nå): Ja åssen gikk det sist folk skulle spre seg på hyttene ?? Ble det lettelser på tiltak da? Husker knapt jeg 🥸 Når var det? Det var jo hytteforbud ifjor?
Voyager Skrevet 22. mars 2021 #18 Skrevet 22. mars 2021 miaw skrev (1 minutt siden): Det er en grunn til at vi har fått importsmitte. Viruset spres lett, det er det ingen tvil om. Den sør afrikanske varianten fikk vi i Norge fordi en person reiste fra sør Afrika til Norge. På samme måte holder at en person fra Oslo er smittet, for så å smitte en lokal på Beitostølen. Det beste hadde vært om folk bare kunne holdt seg i ro nå til det verste er over.. men folk holder seg ikke i ro!! Det er poenget! Så hvorfor er det mer smittefarlig p sitte på hytta enn å være i byene? Hytter er som regel ikke midt på afterskien i Hemsedal? Det er som regel alene med familien/husstanden, langt fra andre mennesker. 1
GrønnNellik68 Skrevet 22. mars 2021 #19 Skrevet 22. mars 2021 Voyager skrev (Akkurat nå): Når var det? Det var jo hytteforbud ifjor? Jula sikkert , vinterferien hele tiden vært frarådet å reise på hytta .. her fikk vi eksplosjon etter tredje juledag og alt ble stengt. Nå har vi nesten ikke smitte og vil ikke ha besøk av Østlandet heller anbefaler kommunelegen. (Gjelder Trøndelag)
Voyager Skrevet 22. mars 2021 #20 Skrevet 22. mars 2021 Bente1234 skrev (Akkurat nå): Jula sikkert , vinterferien hele tiden vært frarådet å reise på hytta .. her fikk vi eksplosjon etter tredje juledag og alt ble stengt. Nå har vi nesten ikke smitte og vil ikke ha besøk av Østlandet heller anbefaler kommunelegen. (Gjelder Trøndelag) Ja, var det folk på hytter i jula som skapte smittespredning eller flyene fra Storbritannia? 1
Anbefalte innlegg