Gå til innhold

Første tannlege kontroll. Hull i tannen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært på kontroll med sønnen min. Han pusser hver dag men likevel har han to små hull . Jeg føler meg helt forferdelig og leste her inne at det er vanlig barnevernet blir kontaktet ved hull i tann? 

Anonymkode: 0c7be...174

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

De ser jo raskt om hullene er på grunn av manglende renhold så jeg ville ikke vært så veldig bekymret for en bekymringsmelding. Noen får lettere hull enn andre, hva sa de da?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg har vært på kontroll med sønnen min. Han pusser hver dag men likevel har han to små hull . Jeg føler meg helt forferdelig og leste her inne at det er vanlig barnevernet blir kontaktet ved hull i tann? 

Selvfølgelig skjer ikke det. Her inne, i folks hoder, ja. Men ikke i den virkelige verden. 

Anonymkode: 8b7b0...67b

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg hadde hull i tennene gjennom hele oppveksten, til tross for god tannhygiene. Jeg fikk bare lett hull. Ingen kontaktet barnevernet av den grunn. 

Anonymkode: 9b0a5...c37

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, FrøkenMånestråle said:

De ser jo raskt om hullene er på grunn av manglende renhold så jeg ville ikke vært så veldig bekymret for en bekymringsmelding. Noen får lettere hull enn andre, hva sa de da?de v

Var ikke bekymret. Han hadde hard overflate men to små hull. I to forskjellige tenner så var litt usikker så fikk ny time til tannlege som skal se på det. Han fikk skryt for å være så avslappet og flink. Og han synes det var stas å være der. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Virker det sannsynlig at tannleger og tannpleiere sender bekymringsmelding på samtlige barn med hull i tennene? Det hadde blitt en god del meldinger pr. dag, og barnevernet hadde blitt utsatt for spam.

Anonymkode: 878b8...b2e

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Bare et lite spørsmål: Er det kommunen som innkaller barna til tannlege eller går det gjennom foreldrenes private tannlege,? Ved hvilken alder får barna innkalling?

Anonymkode: 250a7...e62

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Bare et lite spørsmål: Er det kommunen som innkaller barna til tannlege eller går det gjennom foreldrenes private tannlege,? Ved hvilken alder får barna innkalling?

Man får innkalling av skoletannlegen når barnet er 3 år.

Anonymkode: f5213...df9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker said:

Man får innkalling av skoletannlegen når barnet er 3 år.

Anonymkode: f5213...df9

Her er det ved 4 år.

Anonymkode: 86bfd...c33

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker said:

Fylkeskommunalt ansvar. Vi må til nabokommunen.

Anonymkode: 86bfd...c33

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg hadde hull i tennene gjennom hele oppveksten, til tross for god tannhygiene. Jeg fikk bare lett hull. Ingen kontaktet barnevernet av den grunn. 

Barnevernet blir hyppigere kontaktet nå enn før. Det kan ikke sammenlignes. Jeg har selv en venninne som er tannlege som melder inn der hun ser at det har vært en form for forsømmelse.

Anonymkode: d33e0...307

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Barnevernet blir hyppigere kontaktet nå enn før. Det kan ikke sammenlignes. Jeg har selv en venninne som er tannlege som melder inn der hun ser at det har vært en form for forsømmelse.

Ja, det er riktig og viktig, men man melder ikke inn bekymring om samtlige barn med hull i tennene.

Anonymkode: 878b8...b2e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Mitt yngste barn på 3 har flere små hull og emaljedefekter i melketennene.vi tok selv kontakt med tannlegen og blir hyppig fulgt opp. Vi har vært hos tannlegen 4 ganger på ett år på grunn av dette, men barnevernet har ikke blitt kontaktet. 

Vi har 2 eldre barn som ikke har hatt et eneste hull, så det har vært litt stress og frustrasjon knyttet til at yngstemann sliter med tennene. 

Anonymkode: ff766...fd2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tannleger melder kun bekymring etter en helhetsvurdering. Er barnet skittent, har det svært dårlig tannhygiene, virker det som foresatt er opptatt av informasjonen hen får fra tannlegen, hvordan er interaksjonen mellom barnet og foresatt osv. osv.

Sist jeg leste en avisartikkel om temaet stod det at tannleger så godt som aldri melder bekymring - at de egentlig burde melde oftere. Altså at selv i "åpenbare tilfeller" sitter det langt inne.

Tannleger kan uansett ikke melde anonymt.

Anonymkode: 65535...8a1

Skrevet (endret)

Mine barn har selv hatt hull opp igjennom oppveksten til tross for nøye tannstell. Barnevernet ble ikke nevnt med et ord og tannlegen sendte ikke bekymring. Noen får bare lettere hull enn andre. Jeg var og er en av dem. 

Endret av Kittykat
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er forskjell på nå og da du var barn.

Jeg har en tannlege i vennekretsen som melder inn hvis små barn kommer med hull gjentatte ganger. (Feks hull ved 5 årsalder, og hull igjen på neste kontroll) Det er overraskende mange små barn med emaljeskader etter mye brus og juice i kostholdet.

Anonymkode: 6c109...0f0

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har et barn som lett får hull, det er også barnet som ikke er glad i søtsaker og spiser desidert sunnest. Det andre barnet er mer opptatt av slikt, og selv om det barnet ikke får søtsaker jevnlig så blir det automatisk mer søtt på dette barnet- dette barnet har aldri hull.

første barnet er flink på å la meg pusse nøye, og tannlegen har kommentert at tannpussen er god. Vi har aldri blitt meldt til barnevernet for vi følger tannpleie rådene nøye, pusser hver morgen, kveld, og bruker munnskyll. Vi gir vann til alle måltider, og eventuelt melk til frokost. Likevel får barnet hull. Jeg har samme problemet. Det er et mineraliseringsproblem.

Anonymkode: 82a70...01a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Jeg har en tannlege i vennekretsen som melder inn hvis små barn kommer med hull gjentatte ganger. (Feks hull ved 5 årsalder, og hull igjen på neste kontroll) Det er overraskende mange små barn med emaljeskader etter mye brus og juice i kostholdet.

Jeg skjønner ikke hvorfor barn på død og liv skal få servert brus og juice, i utgangspunktet. Foreldrene er som oftest skyldige i at barna får hull.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tannlegen vil ikke melde deg første gangen. Som flere skriver, det hadde blitt helt enormt mange meldinger. Men om det skjer gjentatte ganger og det blir mistenkt forsømmelse, så har jo dem, som andre helsepersonell, meldeplikt. Jeg ville ikke tenkt noe over det nå, men hør på rådene fra tannlegen.

Bare et lite spørsmål. Du skriver "han pusser tennene hver dag". Jeg går ut ifra at det er du som pusser tennene hans? 

Anonymkode: 1b27c...950

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Anonymkode: 7d0eb...8d8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...