AnonymBruker Skrevet 24. mars 2021 #121 Skrevet 24. mars 2021 Har bare lest første siden her, men begynner nå å skjønne hvorfor regjeringen satte krav om karakter 4 i matte for å bli lærer😥 Anonymkode: 6ccd0...d0e 9
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2021 #122 Skrevet 24. mars 2021 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Samboer fikk også baksmell i år, som også her var uventet. Ikke så mye som deg, «bare» 2500, men etter at han gikk gjennom utgiftene sine får han nå igjen litt over 3000. Har du ført inn reisevei til og fra jobb? Utgifter til pass av barn, hvis barnet har plass i barnehage eller sfo? Min samboer kom i pluss etter at han førte opp reisevei til og fra jobb. Han tok da med omveien han bruker for henting og levering i barnehagen. Gå gjennom skattemeldingen din, og sjekk at alle poster er riktig Det vel forøvrig bare du som kan justere skattekortet ditt, arbeidsgiver får ikke gjort det, så det er ikke hans feil at det er skattet for lite Anonymkode: bdebe...b70 Jeg må bare kommentere denne fordi ut fra måten dette ble skrevet på virker det som han har gjort en feil. Du kan ikke ta med omveien til barnehagen i reiseveien til jobben. Reisefradraget mellom hjem og jobb gjelder kun for korteste vei, uavhengig av hvor langt du faktisk har kjørt. Hvis omveien til barnehagen er det som skulle til for å komme over egenandelen har han fått et urettmessig fradrag. Dette kan medføre straffeskatt dersom han blir tatt ut i kontroll. https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/arbeid-trygd-og-pensjon/reise-tilfra-jobb/reisefradragskalkulator/ Omveien til barnehagen kan derimot legges til foreldrefradraget. Anonymkode: fc2b8...73b 5
Whistler Skrevet 24. mars 2021 #123 Skrevet 24. mars 2021 vinterdekor skrev (23 minutter siden): Ah, sorry, så du mener at følelser ikke har noe som helst å gjøre i en tråd hva gjelder økonomi?........... Siden tråden allerede er avsporet skal jeg svare deg. Følelser har ingen ting i noen saklige diskusjoner å gjøre; Heller ikke i økonomidiskusjoner. Det bidrar bare til å forkludre bildet fordi man ikke evner å bruke saklige argumenter. (For å ta en klassisk problemstilling som går direkte på følelser og økonomi. A og B er gift og eier hver sin halvpart av huset. B er utro, blir tatt i utroskap med en av As søsken som B har hatt et forhold til over lang tid. B ønsker skilsmisse og vil flytte til xxxx-land for å realisere seg selv med As søsken, noe som vil føre til a A sitter igjen som eneforsørger til tre barn. Som A spør jeg. Er det ikke mest rettferdig at jeg beholder huset og at B må overføre sin andel til meg kostnadsfritt?) 1
vinterdekor Skrevet 24. mars 2021 #124 Skrevet 24. mars 2021 Whistler skrev (5 minutter siden): Siden tråden allerede er avsporet skal jeg svare deg. Følelser har ingen ting i noen saklige diskusjoner å gjøre; Heller ikke i økonomidiskusjoner. Det bidrar bare til å forkludre bildet fordi man ikke evner å bruke saklige argumenter. (For å ta en klassisk problemstilling som går direkte på følelser og økonomi. A og B er gift og eier hver sin halvpart av huset. B er utro, blir tatt i utroskap med en av As søsken som B har hatt et forhold til over lang tid. B ønsker skilsmisse og vil flytte til xxxx-land for å realisere seg selv med As søsken, noe som vil føre til a A sitter igjen som eneforsørger til tre barn. Som A spør jeg. Er det ikke mest rettferdig at jeg beholder huset og at B må overføre sin andel til meg kostnadsfritt?) Skjønner du at folk kan bli lei seg over at de får regninger de har problemer med å betale eller er det helt fjernt for deg?
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2021 #125 Skrevet 24. mars 2021 AnonymBruker skrev (På 22.3.2021 den 15.07): Er det mulig å klage på dette? Synes det er helt vanvittig, at en vanlig lønnsmottaker skal måtte betale så mye i restskatt. Det er til gjengjeld arbeidsgiver som henter ut skattekort, så er jo ikke engang jeg som har bestemt hva mitt forskuddstrekk skal være. Har hørt mye rart og mange underlige unnskyldninger, men dette er faktisk noe av det merkeligste jeg har lest. Å skylde på arbeidsgiver at skattetrekket er feil. Hadde TS vært i sin første jobb og aldri hatt skattekort i hele sitt liv, da kunne jeg faktisk ha forstått det. Men en voksen person som har vært i jobb i så mange år, da er det temmelig uforståelig. Anonymkode: f6a0c...c41 6
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2021 #126 Skrevet 24. mars 2021 vinterdekor skrev (3 minutter siden): Skjønner du at folk kan bli lei seg over at de får regninger de har problemer med å betale eller er det helt fjernt for deg? Da får de disponere midlene sine bedre. 600.000 i inntekt og syter slik. Ser det ofte, folk unner seg både det ene og det andre og ser på det som vanlig forbruk. Folk skal ha alt de har lyst på hele tiden. Det handler om disponering, de har råd til regninger også, de bare prioriterer ikke å bruke penger på det. Ja, for alt må se ut som på Instagram. Anonymkode: 7510b...e20 2
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2021 #127 Skrevet 24. mars 2021 AnonymBruker skrev (På 22.3.2021 den 15.15): Det er da arbeidsgiver som henter ut skattekort. Har jobbet i mer enn 10 år i fulltidsjobb, og aldri tidligere unntatt i fjor og i år fått restskatt. Byttet jobb i 2018, så tydeligvis gjør ikke de jobben sin ordentlig i forhold til lønn og skatt. Anonymkode: 93861...d6a Hæ, hva mener du egentlig? Ja, arbeidsgiver henter ut skattekortet. Men det er ditt ansvar å gjøre de nødvendige endringene på det. Anonymkode: 235a1...2eb 1
vinterdekor Skrevet 24. mars 2021 #128 Skrevet 24. mars 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Da får de disponere midlene sine bedre. 600.000 i inntekt og syter slik. Ser det ofte, folk unner seg både det ene og det andre og ser på det som vanlig forbruk. Folk skal ha alt de har lyst på hele tiden. Det handler om disponering, de har råd til regninger også, de bare prioriterer ikke å bruke penger på det. Ja, for alt må se ut som på Instagram. Anonymkode: 7510b...e20 Åja, nå skjønner jeg. Det er misunnelsen over lønna som gjør at TS ikke får svar på det hun spør om. 1
Gjest Albbas Skrevet 24. mars 2021 #129 Skrevet 24. mars 2021 1 hour ago, vinterdekor said: Til og med folk som er økonomer tar jo feil i skattespørsmål, så det å påstå hva som er allmennkunnskap innenfor dette er jo bare latterlig! Og det fra folk som kaller seg økonom 😆. Økonomer vet at det finnes mye feil der ute! TS sin ansvarsfraskrivelse dreier seg jo egentlig ikke om det økonomiske aspektet ved skattekortet. Økonomer som tar feil i skattespørsmål gjør helt andre feil enn å tro at det er arbeidsgiver som bestemmer skattetrekket. 🤭 Så jo, at du selv er ansvarlig for ditt eget skattekort et allmennkunnskap. Det er såpass allment kjent nettopp fordi skatteetaten HVERT ÅR sender deg melding om at nå er skattekortet klart og at det bør du sjekke. Ignorerer man de meldingene, så greit. Men å gå derfra til å tro at det er arbeidsgiveren din som har fjorten noe galt kan jeg virkelig ikke forstå fra et menneske med litt livserfaring. Klart det finnes mye feil der ute, jeg river meg i håret hver dag over andre økonomer som tar null ansvar og som er vant med at folk bare jatter med i stedetfor å si "du, skjerp deg. Dette er DIN jobb, gjør jobben din og slutt å syte".
vinterdekor Skrevet 24. mars 2021 #130 Skrevet 24. mars 2021 Albbas skrev (1 minutt siden): Klart det finnes mye feil der ute, jeg river meg i håret hver dag over andre økonomer som tar null ansvar og som er vant med at folk bare jatter med i stedetfor å si "du, skjerp deg. Dette er DIN jobb, gjør jobben din og slutt å syte". Oi, du må ha lite hår etterhvert. Kanskje du bør slutte å gå inn på tråder som dette, for egen del?
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2021 #131 Skrevet 24. mars 2021 vinterdekor skrev (24 minutter siden): Åja, nå skjønner jeg. Det er misunnelsen over lønna som gjør at TS ikke får svar på det hun spør om. På ingen måte, ha bare 40.000 mindre og det får jeg inn fra aksjer og har nedbetalt bolig og god formue. Jeg har nemligprioritert rett og satt meg inn i egen økonomi. Anonymkode: 7510b...e20 1
vinterdekor Skrevet 24. mars 2021 #132 Skrevet 24. mars 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): På ingen måte, ha bare 40.000 mindre og det får jeg inn fra aksjer og har nedbetalt bolig og god formue. Jeg har nemligprioritert rett og satt meg inn i egen økonomi. Anonymkode: 7510b...e20 Så flink du er da!
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2021 #133 Skrevet 24. mars 2021 vinterdekor skrev (1 time siden): Vel, TS smilte ikke av det og det er henne det dreier seg om. Så i et svar til en annen bruker spør du TS om hun smilte...?🤔 Anonymkode: 5b827...6a1
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2021 #134 Skrevet 24. mars 2021 vinterdekor skrev (9 minutter siden): Så flink du er da! Jeg reflekterte litt over svarene dine og holdningene dine til de andre i tråden, måten du svarer folk på f.eks, og da bladde jeg meg litt bakover. Til nå så har du skrevet 27 svar i denne tråden og tilsammen på de har du fått 5 likes. @Albbas har til sammenligning skrevet 5 svar og mottatt 17 likes. Sier ikke det egentlig sitt? Anonymkode: 2c8df...628 4
Sessan_ Skrevet 24. mars 2021 #135 Skrevet 24. mars 2021 vinterdekor skrev (16 minutter siden): Oi, du må ha lite hår etterhvert. Kanskje du bør slutte å gå inn på tråder som dette, for egen del? At det er dette du trekker frem i innlegget du siterer, antyder bare at du er tom for argumenter. 4
vinterdekor Skrevet 24. mars 2021 #136 Skrevet 24. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg reflekterte litt over svarene dine og holdningene dine til de andre i tråden, måten du svarer folk på f.eks, og da bladde jeg meg litt bakover. Til nå så har du skrevet 27 svar i denne tråden og tilsammen på de har du fått 5 likes. @Albbas har til sammenligning skrevet 5 svar og mottatt 17 likes. Sier ikke det egentlig sitt? Anonymkode: 2c8df...628 Jeg bryr meg ikke om hvor mange likes andre har fått og hvor mange likes jeg selv har fått. Jeg bryr meg om hvorvidt TS har fått svar på det hun spør om eller ikke. Kun noen få har gitt henne ordentlige svar. Pell deg til Facebook om du vil telle likes. I disse trådene må det være lov å stille økonomiske spørsmål og om du misliker noe er det bare å pelle seg ut.
vinterdekor Skrevet 24. mars 2021 #137 Skrevet 24. mars 2021 Sessan_ skrev (3 minutter siden): At det er dette du trekker frem i innlegget du siterer, antyder bare at du er tom for argumenter. Nei, synes synd på de som river seg i håret av økonomiske spørsmål.
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2021 #138 Skrevet 24. mars 2021 AnonymBruker skrev (På 22.3.2021 den 15.15): Det er da arbeidsgiver som henter ut skattekort. Har jobbet i mer enn 10 år i fulltidsjobb, og aldri tidligere unntatt i fjor og i år fått restskatt. Byttet jobb i 2018, så tydeligvis gjør ikke de jobben sin ordentlig i forhold til lønn og skatt. Anonymkode: 93861...d6a Nå har du fått svært gode svar her, men du vil ikke høre. Så gratulerer, da blir det vel restskatt på deg neste år og 🤑 Anonymkode: 219ed...a5f 2
Whistler Skrevet 24. mars 2021 #139 Skrevet 24. mars 2021 vinterdekor skrev (1 time siden): Skjønner du at folk kan bli lei seg over at de får regninger de har problemer med å betale eller er det helt fjernt for deg? Jeg skjønner det, men TS ber ikke om at jeg skal synes synd på henne. TS ber om råd til hvordan saken kan løses. Tror du den løser seg med enorme mengder empati og sympati? Nei. Saken kan løses eller avhjelpes (som jeg allered har påpekt i min første post i tråden) ved at hun sjekker om alle fradrag er ført på og om inntekten stemmer. Videre kan hun som et tiltak for neste år be om å få betale inn et ekstra kronebeløp i forskuddskatt hver måned. Det krever ikke at du gjør noe med skattekortet. Kun en mail eller samtale med lønnsmedarbeider. 1
vinterdekor Skrevet 24. mars 2021 #140 Skrevet 24. mars 2021 Whistler skrev (2 minutter siden): Jeg skjønner det, men TS ber ikke om at jeg skal synes synd på henne. TS ber om råd til hvordan saken kan løses. Tror du den løser seg med enorme mengder empati og sympati? Nei. Saken kan løses eller avhjelpes (som jeg allered har påpekt i min første post i tråden) ved at hun sjekker om alle fradrag er ført på og om inntekten stemmer. Videre kan hun som et tiltak for neste år be om å få betale inn et ekstra kronebeløp i forskuddskatt hver måned. Det krever ikke at du gjør noe med skattekortet. Kun en mail eller samtale med lønnsmedarbeider. Hvis noen er lei seg så hjelper det med empati ja. Dersom man i tillegg kan svare konkret på spørsmålet TS stiller, selv om hun bare nevner ordet barnebidrag og ikke konkret stiller spørsmål om det, så vil jeg tro at TS vil bli glad for å kunne motta konkrete råd ja. Hva tror du? 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå