Whistler Skrevet 23. mars 2021 #61 Skrevet 23. mars 2021 AnonymBruker skrev (På 22.3.2021 den 15.07): Fikk tilbake skattemelding/selvangivelsen i dag, og ble mildt sagt sjokkert. Jeg er en enslig forsørger, jobber som lærer, får null i bidrag fra barnefar. .................. Er det mulig å klage på dette? ........... Det er til gjengjeld arbeidsgiver som henter ut skattekort, så er jo ikke engang jeg som har bestemt hva mitt forskuddstrekk skal være. ...................... Erfaringer med å klage på dette? Hjelper det i det hele tatt? Anonymkode: 93861...d6a Her var det jaggu mye pes og lite hjelp å få. Det er kanskje litt ufortjent, men noe av peset får du for teksten i HI. Manglende barnebidrag er bare støy og hjelper ikke på utlignet skatt. Mye av tråden handler om bidrag, og det er en avsporing. Du er enslig forsørger og skal lignes deretter. Jeg har ikke fått årets skattemelding selv, men jeg regner med at du har en frist for å føre opp korrigeringer eller rettelser. I ditt tilfelle rettelser i form av fradrag. Dette er ikke en klage, men for mange en helt nødvendig eksersis. Klage kan du først gjøre når ligningen er kjørt og du får blankettene for innbetaling i posten. Selv om du klager må du likevel betale inn restskatten dersom forfall er før klagebehandlingen er unnagjort. Typisk utgifter til barnepass, transport til og fra jobb, gjeldsrenter, fagforeingskontigent, BSU osv. Det er meningen med skattemeldingen at du skal sjekke at alle tallene som er samlet inn automatisk stemmer, og eventuelt fylle inn dersom du mener du har fradrag som ikke fremkommer. Fradrag du fører opp som du ikke har krav på blir strøket. Før heller mer enn mindre (utgiftsposter - ikke beløp) der du er i tvil. Er du medlem i en fagforening tar du kontakt med den og spør om de tilbyr hjelp til utfylling av selvangivelsen. Der har de alltid noen som kan knepene og vet hva som godtas. (Noe godt skal man jo få igjen for medlemskontigenten.) Til sist. Sannsynligheten er stor for at du kommer til å gå på en tilsvarende smell neste år, og da bør du forsøke å unngå det ved å betale inn mer forskuddskatt. Det kan du gjøre uten å endre skattekortet ved å be lønningskontoret trekke for eksempel en tusenlapp (eller mindre om det er trangt) ekstra i måneden resten av året. 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2021 #62 Skrevet 23. mars 2021 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Denne tråden her har jo gått fra en lærer som fikk en liten baksmell på skatten, til en usammenhengende sak om sjefer som har tatt skattepenger i egen lomme?!? Dette lukter fake lang vei, just sayin.... Anonymkode: 8bb25...095 Les innleggene da. Jeg svarte ts, så var det noen som lurte på hvordan dette gikk, og jeg svarte de. Jeg er ikke ts. Og om du ikke tror på det, så er det helt greit. Anonymkode: 67f6f...434 5
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2021 #63 Skrevet 23. mars 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Les innleggene da. Jeg svarte ts, så var det noen som lurte på hvordan dette gikk, og jeg svarte de. Jeg er ikke ts. Og om du ikke tror på det, så er det helt greit. Anonymkode: 67f6f...434 Du skrev innlegget på en sånn måte at det kunne se ut som om du var TS, det var det som fikk meg til å lure Anonymkode: 8bb25...095 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2021 #64 Skrevet 23. mars 2021 Tjener under 430 000 selv og fikk 7000 i smell. Altså det burde ikke vært lov å skatte så mye på så lav inntekt. Det kan være tv lisensen. Den er jo bakt inn i skatten nå. Og en får skattesmell. Anonymkode: d629c...b8a 2
vinterdekor Skrevet 23. mars 2021 #65 Skrevet 23. mars 2021 Hei, nå har du fått mange frekke svar. Du skrev at du er lei deg og så kommer folk med slik. Har bare lest den første siden og fikk vondt av deg. Mulig har du fått svar her på side 2,3, 4 og så videre men her kommer et konkret svar. Du må sjekke om du har fått alle fradrag med på selvangivelsen (foreldrefradrag, utgifter til barnepass dersom du har det, osv). Dersom noe er feil må du sende klage. Hva gjelder barnefar og bidrag må du søke dette gjennom NAV. Først da vet du om du har krav på bidrag. Dersom dere feks har 50/50 ansvar for barna, så skal den som tjener mest betale til den andre, enkelt forklart. Han får fradrag for antall dager han har barna. Håper dette var til litt hjelp. Lykke til altså! 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2021 #66 Skrevet 23. mars 2021 vinterdekor skrev (6 minutter siden): Hei, nå har du fått mange frekke svar. Du skrev at du er lei deg og så kommer folk med slik. Har bare lest den første siden og fikk vondt av deg. Mulig har du fått svar her på side 2,3, 4 og så videre men her kommer et konkret svar. Du må sjekke om du har fått alle fradrag med på selvangivelsen (foreldrefradrag, utgifter til barnepass dersom du har det, osv). Dersom noe er feil må du sende klage. Hva gjelder barnefar og bidrag må du søke dette gjennom NAV. Først da vet du om du har krav på bidrag. Dersom dere feks har 50/50 ansvar for barna, så skal den som tjener mest betale til den andre, enkelt forklart. Han får fradrag for antall dager han har barna. Håper dette var til litt hjelp. Lykke til altså! Enig med deg. Beveger man seg inn på denne delen av forumet er arrogansen og spydighetene ikke langt unna. Anonymkode: 12439...7a2 1
vinterdekor Skrevet 23. mars 2021 #67 Skrevet 23. mars 2021 (endret) AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Enig med deg. Beveger man seg inn på denne delen av forumet er arrogansen og spydighetene ikke langt unna. Anonymkode: 12439...7a2 Jeg ble altså helt kald i beina og tenker stakkars TS altså. Har aldri i mitt liv sett så frekke svar til en stakkars lærer som attpåtil er aleneforsørger. Hva er galt med den gjengen som har svart henne så sykt frekt! Alt fra at hun har seg selv å skylde på til at folk er sjokkert over at hun har ansvar for barn? Sjokkert? Tror ikke engang de vet hva ordet sjokk betyr! Synes rett og slett at dere som har svart så sykt frekt får ta dere sammen og sende en beklagelse til TS! Oppfør dere som voksne! Endret 23. mars 2021 av vinterdekor Fikk ikke sagt alt jeg ville og puttet på det med beklagelsen for å unngå å lage ny melding. Fytti så sint jeg ble av dette! 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2021 #68 Skrevet 23. mars 2021 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Tjener under 430 000 selv og fikk 7000 i smell. Altså det burde ikke vært lov å skatte så mye på så lav inntekt. Det kan være tv lisensen. Den er jo bakt inn i skatten nå. Og en får skattesmell. Anonymkode: d629c...b8a Hvor mye skatter du da? Anonymkode: 5b827...6a1 1
Whistler Skrevet 23. mars 2021 #69 Skrevet 23. mars 2021 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Tjener under 430 000 selv og fikk 7000 i smell. Altså det burde ikke vært lov å skatte så mye på så lav inntekt. Det kan være tv lisensen. Den er jo bakt inn i skatten nå. Og en får skattesmell. Anonymkode: d629c...b8a Nå er ikke 7000,- skatten din. Det er differansen mellom utlignet skatt og det du har betalt inn som forskuddstrekk. Det er fullstendig lov å få så mye i restskatt hvis du har betalt for lite. 3
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2021 #70 Skrevet 23. mars 2021 AnonymBruker skrev (På 22.3.2021 den 15.24): Takk, men når det gjelder forskudd på barnebidrag, så er det ikke noe å hente for meg, så lenge barnefar nekter, fordi: Du har ikke rett til forskudd dersom: Bidragsmottaker har en samlet årsinntekt over kr 534 400. Inntekten overstiger grensen for når du kan ha rett til forskudd Så barnefar kan fortsette å gi blaffen. Tror ikke det er noe jeg kan gjøre. Anonymkode: 93861...d6a Du tjener bra og skatter lite, ingen ting å klage over. Anonymkode: 7510b...e20
vinterdekor Skrevet 23. mars 2021 #71 Skrevet 23. mars 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Takk, men når det gjelder forskudd på barnebidrag, så er det ikke noe å hente for meg, så lenge barnefar nekter, fordi: Du har ikke rett til forskudd dersom: Bidragsmottaker har en samlet årsinntekt over kr 534 400. Inntekten overstiger grensen for når du kan ha rett til forskudd Så barnefar kan fortsette å gi blaffen. Tror ikke det er noe jeg kan gjøre. Anonymkode: 93861...d6a Dette stemmer ikke. Vet ikke hvor du har det fra at far slipper unna fordi du har inntekt over kr 534 000,-. Begge foreldre skal forsørge barna uavhengig av inntekt. Inntektene måles opp mot hverandre, samme hvor høye de er. Bidragsforskudd er noe annet enn barnebidrag. Hva er bidragsforskudd? Hvis barnebidraget av ulike årsaker ikke blir betalt, kan det søkes om bidragsforskudd. Bidragsforskudd er en ytelse fra NAV som skal sikre at barn får et beløp hver måned. Bidragsforskuddet utbetales ikke i tillegg til et barnebidrag, men kun når bidraget ikke betales. Et forskudd på bidrag må ikke forveksles med barnebidrag.
vinterdekor Skrevet 23. mars 2021 #72 Skrevet 23. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du tjener bra og skatter lite, ingen ting å klage over. Anonymkode: 7510b...e20 Hun skatter på nivå med lovverket. Hva som er lav og høy inntekt er relativt. Jeg synes ikke hun tjener bra. At du synes hun tjener bra er jo din mening og ikke nødvendigvis fakta, slik du fremstiller det. Ufin kommentar fra din side.
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2021 #73 Skrevet 23. mars 2021 vinterdekor skrev (3 timer siden): Jeg ble altså helt kald i beina og tenker stakkars TS altså. Har aldri i mitt liv sett så frekke svar til en stakkars lærer som attpåtil er aleneforsørger. Hva er galt med den gjengen som har svart henne så sykt frekt! Alt fra at hun har seg selv å skylde på til at folk er sjokkert over at hun har ansvar for barn? Sjokkert? Tror ikke engang de vet hva ordet sjokk betyr! Synes rett og slett at dere som har svart så sykt frekt får ta dere sammen og sende en beklagelse til TS! Oppfør dere som voksne! Når man er en voksen person, bør man ha fått med seg at man faktisk må sjekke at opplysningene i skattekortet stemmer hvert år. Dette er ikke noe arbeidsgiver automatisk retter for deg: Det er ikke rart folk blir sjokkert når noen spør om de kan klage på restskatten. Selvsagt ikke, dette er jo penger TS egentlig ikke skulle hatt i utgangspunktet, men har fått betalt ut for mye fordi hun ikke har gitt riktige opplysninger i utgangspunktet. Anonymkode: 25236...57d 3
vinterdekor Skrevet 23. mars 2021 #74 Skrevet 23. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Når man er en voksen person, bør man ha fått med seg at man faktisk må sjekke at opplysningene i skattekortet stemmer hvert år. Dette er ikke noe arbeidsgiver automatisk retter for deg: Det er ikke rart folk blir sjokkert når noen spør om de kan klage på restskatten. Selvsagt ikke, dette er jo penger TS egentlig ikke skulle hatt i utgangspunktet, men har fått betalt ut for mye fordi hun ikke har gitt riktige opplysninger i utgangspunktet. Anonymkode: 25236...57d Hør her. Jeg er utdannet økonom. Jeg forventer ikke at alle skal skjønne økonomi. Økonomi kan være helt gresk for andre men jeg dømmer dem ikke. På samme måte som jeg heller ikke forventer at en elektriker skulle le av meg fordi jeg ikke skjønner meg på et sikringsskap, annet enn ja, jeg kan skru på sikringen dersom den ryker. Nå er det slik at skattekortet baserer seg på fjorårets inntekt og tar ingen hensyn til lønnsøkning i løpet av året. Det kan også godt være at TS heller ikke kjente til at hun ville få en lønnsøkning i løpet av året. Det kan også være at et av barna ble voksne og at foreldrefradraget forsvant, her er det jo mye som spiller inn. Siden du skjønner dette så godt, så burde du kanskje ha forklart henne på en litt bedre måte enn det du gjør ved å påstå at hun har gitt uriktige opplysninger. Det er en ganske frekk påstand og det er flere frekke påstander i hele denne tråden som jeg nå har påpekt. Det verste er jo at dere bare fortsetter med ord som sjokk og så videre. Du vet ikke hva sjokk er når du bruker ordet på den måten. Det er faktisk litt synd på de folkene dersom de har fått sjokk av TS sitt innlegg. 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2021 #75 Skrevet 23. mars 2021 vinterdekor skrev (1 time siden): Dette stemmer ikke. Vet ikke hvor du har det fra at far slipper unna fordi du har inntekt over kr 534 000,-. Begge foreldre skal forsørge barna uavhengig av inntekt. Inntektene måles opp mot hverandre, samme hvor høye de er. Bidragsforskudd er noe annet enn barnebidrag. Hva er bidragsforskudd? Hvis barnebidraget av ulike årsaker ikke blir betalt, kan det søkes om bidragsforskudd. Bidragsforskudd er en ytelse fra NAV som skal sikre at barn får et beløp hver måned. Bidragsforskuddet utbetales ikke i tillegg til et barnebidrag, men kun når bidraget ikke betales. Et forskudd på bidrag må ikke forveksles med barnebidrag. Begge skal ikke forsørge uavhengig av inntekt nei. Far slipper hvis han tjener lite nok. Da må mor betale alt. Anonymkode: 594e6...a8d
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2021 #76 Skrevet 23. mars 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Begge skal ikke forsørge uavhengig av inntekt nei. Far slipper hvis han tjener lite nok. Da må mor betale alt. Anonymkode: 594e6...a8d Nå er halve tråden bare avsporinger om barnebidrag. Tråden handler IKKE om barnebidrag. Den handler om restskatt og skattekort. Fint om dere slutter å avspore. Tips: Det går fint an å lage en egen tråd om barnebidrag flere steder her på forumet. Anonymkode: d3689...c2c
vinterdekor Skrevet 23. mars 2021 #77 Skrevet 23. mars 2021 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Begge skal ikke forsørge uavhengig av inntekt nei. Far slipper hvis han tjener lite nok. Da må mor betale alt. Anonymkode: 594e6...a8d Feil. Den som tjener mest kan max få 85 % av førsørgelsbyrden. 1
vinterdekor Skrevet 23. mars 2021 #78 Skrevet 23. mars 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Nå er halve tråden bare avsporinger om barnebidrag. Tråden handler IKKE om barnebidrag. Den handler om restskatt og skattekort. Fint om dere slutter å avspore. Tips: Det går fint an å lage en egen tråd om barnebidrag flere steder her på forumet. Anonymkode: d3689...c2c Den handler om begge deler og det er fordi TS har dårlig økonomi pga skatt og mangel på innbetaling av barnebidrag. Les gjerne TS sitt hovedinnlegg. 1
Gjest Chroma Skrevet 23. mars 2021 #79 Skrevet 23. mars 2021 TBergh skrev (På 22.3.2021 den 15.20): Hei. Ja du kan klage. Men nå kalles dette endring, ikke klage. Imidlertid tror jeg ikke at din restskatt skyldes annet enn at forskuddstrekket har vært satt for lavt. Så sjekk skattekortet for dette året, så dette ikke skjer på nytt for inntektsåret 2021. Du kan gå til denne siden på nettet https://www.skatteetaten.no/skjema/klage-pa-skatteoppgjoret/ Det du også kan gjøre er å sende en søknad om delinnbetaling av restskatten. Da må du legge ved lønnsslipper, og dokumentere andre utgifter, så som for barn oppgi barnets fødsels og persnnr. samt boligutgifter, hva du betaler i husleie. Sett opp en beregning som viser netto utbetalinger, trekk fra utgifter – husleie, utgifter til barn SFO og/eller barnehage. Beløpet du får nå deler du på det skyldige restskattebeløpet. Be også om rentefritak av restskattebeløpet. AD barnebidrag Gå hit på Navs sider og les om barnebidragsforskudd. https://www.nav.no/no/person/familie/barne-og-ektefellebidrag/bidragsforskudd#chapter-1 Håper dette gir noe hjelp Med vennlig hilsen TBergh Hvordan søker man om dette? Både delbetaling og rentefritak?
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2021 #80 Skrevet 23. mars 2021 vinterdekor skrev (14 minutter siden): Feil. Den som tjener mest kan max få 85 % av førsørgelsbyrden. Beklager fortsatt avsporing men du tar feil. Bidragsyter kan slippe helt unna. Anonymkode: 594e6...a8d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå